Waarom een roepnaam die zo anders is als de officiele naam?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_01

Waarom een roepnaam die zo anders is als de officiele naam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 07:08

Ik zie heel vaak dat er een kindje geboren wordt en dan krijgt hij/zij de naam X - Y - Z maar we noemen hem/haar P.
Als P nu een vervorming is van een van de officiele namen, bv Wim als het kind Willem heet dan kan ik het nog volgen maar als het een totaal andere naam is, waarom dan niet het kind P -X - Y - Z (of in andere volgorde) noemen?

Goed, ieder moet doen wat hij wil maar ik ben benieuwd waarom mensen dat dan niet doen :-)

Ineke2

Re: Waarom een roepnaam die zo anders is als de officiele naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:20

Tja beetje zinloze discussie wat mij betreft, want dat kiest ieder voor zich en wat is er op tegen?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:20

Mijn ouders hebben mij ook een hele andere naam gegeven. Het is soms best lastig, vooral als er uit gegaan wordt van je 'officiele' namen. Ik reageer dan niet echt, omdat ik niet door heb dat het over mij gaat. Daarnaast is het 'gevaarlijk' bij het boeken van je vliegtickets, omdat die naam totaal niet op je paspoort staat. Maar bij het boeken van je vliegtickets kan het ook gevaarlijk zijn als je überhaupt al twee namen hebt.

Mijn moeder wilde mij graag doopnamen geven en heeft daarbij gewoon niet mijn roepnaam gestopt. Mijn doopnamen zijn vernoemingen, mijn roepnaam is gewoon een modernere naam.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:28

Ik denk dat het z'n oorsprong heeft in de manier van naamgeving van vroeger. Toen was het gebruikelijk om kinderen te hernoemen en van die lange officiële namen te geven, maar die werden zelden tot nooit als roepnaam gebruikt.

Soms is een verbastering van een naam ook bijna niet meer te herleiden tot de oorspronkelijke naam.
Het verband tussen Catharina en Toos lijkt afwezig, maar is er wel.

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:29

Een vriend van mij heet officieel Jan, maar zijn roepnaam is Tim. Hij vertelde dat hij vernoemd is naar zijn opa, maar zijn ouders Jan eigenlijk helemaal geen mooie naam vonden (en nogal ouderwets) en zo kreeg hij dus de roepnaam Tim.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:45

Mijn roepnaam is afgeleid van mijn voornamen, namelijk: Gabrielle Amber Ilonka Laurance (Gail) alle eerste letters vormen dus mijn roepnaam.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:49

Bij ons in de familie is het gebruikelijk dat het kind naar de ouders van de ouders word vernoemd. Zo heet ik officieel lambertha, men moeder vond dat zielig om dat mij als naam te geven dus heeft ze er Bertina van gemaakt. Zelfde als mijn broers, die hebben ook allebei een andere officiële naam.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:05

Ja mijn roepnaam is ook anders. Ik ben vernoemd naar mijn oma die heette Nellie ik heet Nelleke en mijn eerste naam op mijn paspoort is Petronella. Sowieso allemaal ouderwets maar vroeger was het wel vaker dat het zo ging.... Ik zie niet heel veel problemen :) Je moet alleen gewoon opletten met officiële documenten.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:35

Mijn roepnaam is ook anders. Officieel heet ik Christina Theodora, vernoemd naar mijn oma. Er had nog Erna erachter gemoeten, maar dat was mijn vader in de zenuwen vergeten :+
Opletten moet je inderdaad. Ik had een tijd een collega met dezelfde achternaam die als voornaam Conny had. Heel vaak lagen papieren die voor mij bestemd waren in háár postvak omdat ze naar de voorletter C keken, terwijl zij juist weer een J als voorletter had :D
Het is zelfs gebeurd dat zij minder ging werken en ík daarna minder salaris kreeg. Vond zij niet erg, maar ik wel

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:41

Mijn roepnaam is anders dan mijn naam op mijn paspoort. En ik moet zeggen dat het de grootste irritatie is waarmee je een kind kan opzadelen. Over alles moet ik 2x nadenken en ze hebben bijna mijn roepnaam dus op mijn Propedeuse gezet. Mijn voorletters van roepnaam en echte naam zijn ook niet hetzelfde en ik schrijf tegenwoordig bij tentamens maar beide namen op. En soms heb ik dan nog gedoe omdat de naam van de lijst en de naam van mijn college kaart niet overeen komen.

Ik roep nu ook heel hard dat mijn kinderen hun eerste naam ook gelijk roepnaam word. Scheelt zo veel dom gedoe.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:02

Ik heet Simone Adriana, vernoemd naar mijn ouders en mijn roepnaam is Marjolein. Lijkt er ook niet op. Simone staat voor mijn vader en Adriana voor mijn moeder. Marjolein is gewoon de naam die zij mooi vonden.

ik denk dat een hele hoop mensen er op deze manier naar kijken :)

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:06

Ts, hoe heet jou paard en is zijn roepnaam ook het zelfde? Je ziet veel dat een paard henk heet, Maar wel Totilas word genoemd. ( kan ff geen ander voorbeeld bedenken)

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:11

Bij mijn kinderen is hun eerste officiële naam ook hun roepnaam. Pas daarna ben ik gaan vernoemen. Juist om de verwarring met initialen en roepnaam te voorkomen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:12

Miss_lizje, ik sta op het hbo ook gewoon ingeschreven met mijn roepnaam. Ik weet niet meer wat er op mijn propedeuse staat. En zal binnenkort zien wat er op mijn diploma staat. Bij tentamens schreef ik ook gewoon mijn roepnaam op. Alleen met vliegtickets mijn officiële eerste voornaam.
Ik ben overigens vernoemd naar mijn oma's, en mijn roepnaam vonden ze mooi en kon wel gemaakt worden daarvan. SArina MariaNNE, Sanne dus. :)

Maar dat van de roepnaam als eerste naam doen wel veel handiger inderdaad.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:13

Ik heb ook twee officiele namen maar mijn roepnaam is anders.
Mijn dochter heet wendy marian maar we noemen haar wel wendy dus een van de twee namen die ze heeft gekregen, hetzelfde als mijn zoon. Hij heet youri roy maar we noemen hem youri.
Ik heb er zelf geen last van en weet duidelijk wanneer ik welke naam moet gebruiken, dus heb er geen problemen mee

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:26

Ben blij dat mijn ouders mij gewoon 1 naam hebben gegeven. Gewoon Saskia, niet te moeilijk doen :+
Nooit verwarring in elk geval.

Mijn vriend heeft als doornamen J.an C.ornelis en zijn roepnaam is A.rjan. Zijn moeder wilde eigenlijk A.nco, maar dat wilde zijn vader niet :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:37

De voornamen zijn vaak vernoemingen naar opa's, oma's, tantes, ooms etc.
Dit kan nogal verwarrend zijn natuurlijk als je op een verjaardag begint te roepen..

stel je hebt een grote familie.. oma had 6 kinderen en je bent er zelf 1 van 5 (en je tante's/ooms hebben ook grote gezinnen).. hoe vaak gok je dan dat oma's naam voor zal komen in de naam van de kinderen. Daarom hadden we vroeger ook zoveel jans, piets, en jorissen rondlopen in onze koude kikkerlandje.

Daarnaast heb je het punt dat namen te relateren zijn aan een tijd.. met allerlei 'hippe' namen als justin en miley wil je als ouders je kind natuurlijk niet opzadelen met Sweantje, Hendricus of Gijbrecht hoe mooi ze ook zijn en hoelang de naam ook in de familie zit. In mijn geval is mijn eerste voornaam Heily, naar mijn oma (die dit als roepnaam had). hoe mooi die naam ook klinkt, ik ben blij met mijn eigen roepnaam.

Om het stukje 'eigen' erin te stoppen krijg je daarom een 'roepnaam'.

----------

op officiële stukken van overheidsinstanties of school/werk moet je eigenlijk altijd je voornaam en soms voornamen invullen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:41

Dit is een Nederlands verschijnsel.
Ga je daarmee naar het buitenland dan geeft het aan de lopende band verwarring.
Mijn man wordt daarom overal aangesproken en aangeschreven met zijn oer ouderwetse doopnaam :+
Je moet er bij diploma's en tickets inderdaad ook steeds bewust van zijn.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:48

marindexo schreef:
Een vriend van mij heet officieel Jan, maar zijn roepnaam is Tim. Hij vertelde dat hij vernoemd is naar zijn opa, maar zijn ouders Jan eigenlijk helemaal geen mooie naam vonden (en nogal ouderwets) en zo kreeg hij dus de roepnaam Tim.

Bij mij hetzelfde, mijn ouders wouden mij vernoemen naar mijn oma (Grietje), daarom is mijn officiele naam 'Grietje', maar dat vonden mijn ouders geen mooie naam en daarom hebben ze mij Mariët genoemd :Y).
Op mijn ID heet ik ook alleen 'Grietje'. Maar mijn bankpas is dan weer alleen met de letter 'M'. Soms is het best lastig om te bedenken welke naam ik moet ingeven als daarom gevraagd word. Bij vliegtickets e.d. is het heel belangrijk om mijn naam die op mijn paspoort staat door te geven.
De eerste keer dat ik ging vliegen had mijn vriend geboekt, en had gewoon mijn roepnaam door gegeven :'). Gelukkig waren ze op het vliegveld heel behulpzaam en hebben ze de ticket even gratis veranderd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:09

Het is eigenlijk heel normaal dat je roepnaam afwijkt van je geboortenamen. Vroeger was het standaard dat je vernoemd werd en dat ging héél strak. Hoewel er afwijkingen zijn per geboortestreek en nog wat andere kleine uitzonderingen (zo moet er bij de katholieken altijd een heilige in de naamgeving zitten) kun je eigenlijk grotendeels de volgende lijn aanhouden:

Eerste zoon kreeg de naam van de vadersvader, eerste dochter de naam van de moedersmoeder, tweede zoon vadersmoeder, tweede dochter de naam van de moedersvader. Daarna kwamen de ooms en tantes aan de buurt. Aan deze regelgeving werd tot aan en net na de tweede wereldoorlog vast gehouden. Je ziet dat in de jaren 70 en 80 steeds minder. Met de opkomst van het individualisme uit de jaren 00 en 10 kiest men juist voor een steeds uniekere naam waarbij ouders eigenlijk zeker willen weten dat er geen ‘tweede’ of derde kind in heel Nederland zo heet. Vroeger was het dus heel normaal dat de eerste kleinzonen van Cornelis allemaal Cornelis heette. Dan had je allemaal neefjes die ook Cornelis heette. De roepnaam werd dan vaak Cor, Nelis, Kees of Co. Cornelia werd Kee, Keetje of Nel. Moderne versie is Lia. De roepnaam was dus ook anders dan de volledige geboortenamen. In en voor de 17de en 18de eeuw was de vernoeming zo sterk dat in één gezin twee Jan’nen of Willem’men voor konden komen, als bijvoorbeeld beide grootouders zo heette. Om ze uit elkaar te houden werd het bijvoorbeeld Jonge Jan (de jongste) en Oude Jan (de oudste) (beiden zijn tegenwoordig achternamen) of kleine Willem en grote Willem. In de 19de eeuw kwamen dubbele namen steeds meer in trek. Eerste bij de gegoede stand, maar dit vond langzaam zijn weg richting de vissers en boeren. Mocht er nu een kind overlijden dan werd het volgende kind weer vernoemd. Niet naar het overleden kind, maar naar de grootouder of oom/tante waar van de naam was. Bij genealogisch onderzoek is dat handig, want als er in een gezin een Willem wordt geboren en het tweede kind heet ook Willem, dan kun je eigenlijk noteren dat Willem (I) is overleden. Met de uitzondering dat hoe verder je terug gaat je ook rekening dient te houden met wat eerder is beschreven. Twee Willems binnen één gezin.

Dan nog wat uitzonderingen. Een grootouder die vroegtijdig overleed kreeg soms voorrang in de vernoeming incl. de verbastering Wouter -> Wouterina. De eerste vrouw of man die overleed en diens partner kreeg met zijn nieuwe partner een kind werd soms binnen dat gezin vernoemd. Ongehuwde moeders noemden hun zoon soms uit rancune (als de vader niet met haar wilde trouwen ) alsnog naar de vader. In andere gevallen werd het vernoemd naar haar eigen ouders. Was een vrouw zwanger en overleed de vader tijdens de zwangerschap en was de baby een jongen dan werd het meestal naar de vader vernoemd. Bij een meisje werd er soms verbasterd. Kreeg men een drieling (hoogst uitzonderlijk) dan kregen zij de namen van de Drie Koningen: Caspar, Melchior en Balthazar. Werden er in een gezin zeven jongens of zeven meisjes op een rij geboren. Dan kon het ‘peterschap’ bij de koning(in) worden verzocht. Het kind werd dan ook vaak vernoemd naar de koning, evt. incl verbastering.

Wij ervaren de namen en naamgeving van tegenwoordig anders dan vroeger. Dat een ongehuwde moeder haar kind naar de vader noemde is makkelijk te zien als wraakactie, maar eigenlijk is het ook de vader dwingen zijn kind te erkennen en dat het kind erkenning vindt. De kans dat een ongehuwde moeder nog een man vond die haar wilde trouwen slonk aanzienlijk als de vader van het kind dit niet deed. Achter de vroege naamgeving zocht men eigenlijk meer het ‘onsterfelijke’. Door de naamgeving leefde de grootouders voort in de kleinkinderen. Waar men dus tegenwoordig niet moet denken om het tweede kind dezelfde naam te geven als het eerste doodgeboren kind (terwijl dit feitelijk dus vroeger niet gebeurde, want de vernoeming was naar de grootouder), was dat vroeger heel normaal.

Wat je in dit topic zit is trouwens een soort conflict gedrag :D Ouders wilden wel vernoemen, maar toch ook een eigen naam geven. Omdat de mogelijke verbasteringen van de geboortenamen bijvoorbeeld niet leuk genoeg zijn. Dus er wordt wel vernoemd op papier, maar geeft ook de naam die men zelf leuk vindt.

De namen waarmee je wordt ingeschreven in de burgelijke stand zijn je échte namen. Niet je roepnaam. Die is niet bekend bij de burgelijke stand. Grietje Janna trouwt met Jan Cornelis niet Jolanda met Arjan. :)

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:50

Ik heet eigenlijk Melisa. Maar mijn ouders hebben me gelijk de roepnaam Lisa gegeven. Waarom dat is geen idee.
is altijd lastig als je ergens nieuw komt bijv. nieuwe baas en je weer moet uitleggen dat ze je gewoon Lisa noemen haha. Die andere naam luister ik echt niet naar.
Zal het eens vragen waarom ze dat gedaan hebben. Nooit bij nagedacht. Mijn zusje heeft wel gewoon haar eigen naam.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:05

Ik ben vernoemd naar de oma van mijn vader. Francisca dus. Mijn roepnaam is Cis en op school sta ik ook ingeschreven als Cis. Niet heel verwarrend, maar mijn vader heet Franciscus (Frans) leuk als er een brief komt voor F. Van de Ven of er gebeld voor word. Meestal zijn het irritante belletjes maar toch. Ook onze 2de en 3de naam lijken qua eerste letter veel op elkaar waardoor we wel eens perongeluk elkaars brieven openen. Door de meeste mensen word ik Cis genoemd alleen enkele familie leden niet. Meeste mensen weten niet eens hoe ik echt heet..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:10

mamajolijn schreef:
Bij mijn kinderen is hun eerste officiële naam ook hun roepnaam. Pas daarna ben ik gaan vernoemen. Juist om de verwarring met initialen en roepnaam te voorkomen.

Dat heb ik ook.

*Roepnaam* Johanna Wilhelmina zijn mijn voornamen.
Nooit gedoe mee.

Leuke roepnaam en voor de vorm de oma's er nog achter. Blij dat mn ouders het ook niet zo moeilijk gedaan hebben.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:12

BonteLisa schreef:
Ik ben vernoemd naar de oma van mijn vader. Francisca dus. Mijn roepnaam is Cis en op school sta ik ook ingeschreven als Cis. Niet heel verwarrend, maar mijn vader heet Franciscus (Frans) leuk als er een brief komt voor F. Van de Ven of er gebeld voor word. Meestal zijn het irritante belletjes maar toch. Ook onze 2de en 3de naam lijken qua eerste letter veel op elkaar waardoor we wel eens perongeluk elkaars brieven openen. Door de meeste mensen word ik Cis genoemd alleen enkele familie leden niet. Meeste mensen weten niet eens hoe ik echt heet..

Zelfde probleem hier, mijn zus en ik hebben beide een naam beginnend met een J.
Heel leuk als er post binnenkomt, bijvoorbeeld van de gemeente.
De overheid gebruikt gelukkig wel vaak het sofinummer in de correspondentie.
Op de stempassen staat de geboortedatum gelukkig!
De belastingdienst helaas niet, dus daar moeten we altijd voor bellen :(

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:35

Mijn kinderen hebben allen 2 officiele namen en een roepnaam de officiele namen zijn vernoemingen binnen de familie En de roepnaam is gewoon de naam zoals WIJ als ouders ze graag wilden laten heten.

Mijn dochter heet B.ertina (naar schoonmoeder Bertha) en C.yrella (naar moeder Christina Cornelia Everdina) Haar roep naam is Y.aniek.
op de officiele dokumenten is het dus B.C
Zo ook bij onze 4 zoons die allen de roepnaam met een Y hebben. maar de officiele namen met andere letters.

Nu hebben we 2 zoons die de naam Jan hebben in hun officiele namen. Omdat we van beide kanten deze naam konden vernoemen. De ene heet E.W-J en de ander A.J

Tja misschien ingewikkeld, maar hier heel gewoon.