Hoe denk jij over paardenvlees eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eet jij paardenvlees?

Ja, ik eet bewust paardenvlees (bijvoorbeeld rookvlees of stoofvlees.)
70 (36%)
Ja, als het ergens in verwerkt is wel. (Frikandel etc.)
47 (24%)
Ik hou er eigenlijk geen rekening mee, maar zou het nooit bewust eten.
24 (12%)
Nee, ik eet geen paard uit het principe dat ik veel met paarden heb.
18 (9%)
Nee, ik eet helemaal geen vlees.
26 (13%)
Nee, ik lust het niet.
7 (3%)
Anders?
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 194

Sababber

Hoe denk jij over paardenvlees eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 22:57

Door het topic over ’dierenliefhebbers eten geen vlees’, vroeg ik me af hoe de bokkers zich opstellen als het paardenvlees betreft. Hoe denk jij er over? Is het not done om paard te eten, omdat je er zelf mee bezig bent?

Gelijk maar even mijn mening; ik eet gewoon dingen waar paard in verwerkt is, maar ga niet bewust vlees eten wat voor het grootste percentage paardenvlees is. Ik vind koeien en varkens ook leuke dieren en maak voor het paard geen uitzondering. Ik ben van mening dat veel paarden een prima leven hebben gehad en het vlees prima gebruikt kan worden.

Brand los, maar houdt respect voor elkaars mening, dankjewel!
Laatst bijgewerkt door Sababber op 11-04-15 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

emma525

Re: hoe denk jij over paardenvlees eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:59

Ik vind het Ijslandse spreekwoord (die ik ooit van iemand heb gehoord, pin me er niet op vast) nog steeds wel leuk: Op Ijsland houden we van paarden: de goede rijden we, de slechte eten we op. Maar nee ik ga niet specifiek zoeken naar paardvrije producten.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:00

Ik zou niet bewust een paardenbiefstuk kopen, maar als het in mijn frikadel verwerkt zit zal ik mij daar echt niet druk om maken. :)
Mocht het eens voorkomen dat ik bij iemand ga eten bv, en er word paardenvlees gegeten, zal ik het best een keer proberen. Zoals jij als zegt ben ik ook van mening dat de paarden wel een goed leven gehad hebben. :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:00

Nja, ik vind een stuk paardenworst heerlijk. Ik ga er geen rekening mee houden omdat ik toevallig wat met paarden heb. :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:01

Waarom niet? Lekker, mager, vaak goed leven gehad. Ik vind dat als je vlees eet, je ook gewoon alles moet eten, geen hypocriete uitzonderingen maken. Voor mij is dat dan mits de dieren goed zijn behandeld tijdens leven en slachten: ik wil geen dier eten dat levend gevild of gekookt is bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:02

Ik eet wel paard ja :) Als ik een paardenbiefstuk voorgeschoteld krijg ga ik die ook absoluut niet weigeren. Denk dat dat er vooral mee te maken heeft dat ik weet dat (de meeste) paarden die geslacht worden veel beter behandeld worden dan de gemiddelde koe, varken of kip.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:05

Eigenlijk denk ik dat paard nog een van de beste stukken vlees is. Paarden worden in NL niet gefokt voor de slacht en hebben vaak een relatief goed leven achter de rug. Naar mijn mening een stuk beter dan menig ander slachtdier in NL.
Maar verder eet ik niet bewust paardenbiefstuk of iets. Maar frikandel en andere dingen waar het in zit eet ik wel.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 23:07

Mijn ouders kopen overigens nooit paard. Niet levend en niet dood :') maar als ik het ergens als puur zou kunnen proeven zou ik dat best proberen. Maar ik ken de smaak nu niet en ga niet naar de slager voor een stukje paardenworst of biefstuk. Ik ga ook zeker niet door het lint als iemand begint over dat ze paardenvlees lekker vinden.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:09

Ik vind het persoonlijk echt onzin dat je geen paardenvlees eet, maar tegelijkertijd lekker staat te genieten van je kipfiletje en je biefstuk... Een paard is een dier en dieren worden gegeten, waarom heb je wel een probleem met paardenvlees maar niet met kippen, koeien, varkens die onder véél ergere omstandigheden door het leven zijn gegaan.

Nee ik heb nog nooit paardenvlees gegeten, ik doe geen boodschappen thuis, Maar ik zou er geen probleem mee hebben als iemand mij een paardenbiefstukje voor mn neus zet.

Ik ben er trouwens echt wel tegen hoe dieren worden onderhouden hier in in Nederland (en andere landen). Gewoon schandalig...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:09

Ik heb liever dat mensen hier in nederland paardenvlees eten dan ander vlees! Maar zelf hoef ik dat niet.. Voelt voor mij bijna hetzelfde als hond of kat eten. Vlees waar een beetje paard in zit, eet ik dan weer wel.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:12

Ik vind paard het lekkerste vlees dat er is... Ik eet het dus ook gewoon als biefstuk, of op brood :)

En dat het een dier is waar ik wat mee heb... Tja, ik vind alle dieren mooi en lief enzo.

Anoniem

Re: Hoe denk jij over paardenvlees eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:14

Ik eet geen vlees, maar paardenvlees is nog niet echt verantwoord verkrijgbaar hier zoals veel andere soorten vlees wel. Wie zegt dat dat stukje paard op je bord uit de winkel niet een van die paarden is die in het buitenland dagenlang uitgedroogd op vrachtwagens staan enz.

Een paard eten is mijn ogen niet anders dan een koe of een varken, maar er is heel weinig controle op de herkomst en dat maakt het niet oke.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:16

Ik eet absoluut paardenvlees. Of het nou kip, koe, varken, eend of paard is, maakt mij echt niet uit. Uiteindelijk zie je er niks meer van terug op je bord.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:16

gerpiegorp schreef:
Ik vind het persoonlijk echt onzin dat je geen paardenvlees eet, maar tegelijkertijd lekker staat te genieten van je kipfiletje en je biefstuk... Een paard is een dier en dieren worden gegeten, waarom heb je wel een probleem met paardenvlees maar niet met kippen, koeien, varkens die onder véél ergere omstandigheden door het leven zijn gegaan.

AMEN! _/-\o_

Ik zal niet bewust paardenrookvlees enzo halen. Maar het maakt mij niet uit of ik paardenbiefstuk of een andere soort biefstuk krijg. Het zijn allemaal dieren en ik heb ook kippen, een varken, schapen en koeien thuis gehad. Nee ik zeg altijd het maakt mij niet uit wat je me voorschotelt. Echter zal ik het nooit kunnen om mijn eigen dieren te eten (als je het ook echt weet). Als ik mijn varken voor geschoteld zou krijgen, zou ik echt zitten janken. Maar dat is dan ook omdat ik het dier zelf verzorgd heb en alles en er toch een band mee heb.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:18

in mijn ogen hebben de meeste paarden wel een goed leven gehad dus why not ? En ik sluit me helemaal aan bij gergiegorp!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:20

Heerlijk, zowel met smeltende kruidenboter, peper-/ knoflooksaus. Erg gezond vlees ook. Naast rund absoluut mijn favoriete vlees!

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:24

Ik eet helemaal geen vlees maar heb niets tegen het eten van paardenvlees. De meeste paarden hebben een stukken beter leven gehad dan de koe, kip of varken, en die worden wel opgegeten. Wel ander vlees eten en geen paard vind ik nogal hypocriet. Een varken is stukken slimmer. En een koe was ook eens een super schattig lammetje. Waarom zijn die minder waard dan een paard?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:28

Najoveh schreef:
Ik eet helemaal geen vlees maar heb niets tegen het eten van paardenvlees. De meeste paarden hebben een stukken beter leven gehad dan de koe, kip of varken, en die worden wel opgegeten. Wel ander vlees eten en geen paard vind ik nogal hypocriet. Een varken is stukken slimmer. En een koe was ook eens een super schattig lammetje. Waarom zijn die minder waard dan een paard?

Ik denk niet dat een koe ooit een lammetje was Najoveh. :+
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 11-04-15 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 23:28

Najoveh schreef:
Ik eet helemaal geen vlees maar heb niets tegen het eten van paardenvlees. De meeste paarden hebben een stukken beter leven gehad dan de koe, kip of varken, en die worden wel opgegeten. Wel ander vlees eten en geen paard vind ik nogal hypocriet. Een varken is stukken slimmer. Eneen koe was ook eens een super schattig lammetje. Waarom zijn die minder waard dan een paard?

Reïncarnatie? :')

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:30

Kalfje bedoel ik uiteraard :p Ik moet in bed kruipen geloof ik :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:31

Ik hou er eigenlijk geen rekening mee, maar zou het nooit bewust kopen.

zoals ik ook in het andere draadje aangaf.

bewust eten vind ik geen probleem.. ben mij prima bewust dat het door de frikandel of in de kroket zit..

en als iemand het in huis gehaald heeft, eet ik het ook prima op..

alleen ik koop het niet als stukje paardenvlees of paardenrookvlees of paardenworst..

simpelweg omdat het paard als dier mij nabij staat net als een hond en kat.. het kopen van iets waarop aangegeven staat dat het puur paardproduct is zet bij mij de pennymodus aan zullen we maar zeggen..

pure emotionele overweging dus..

terwijl ik rustig een kroket wegknaag en weet dat er paardenvlees in zit.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 11-04-15 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:32

Najoveh schreef:

Ach de boodschap was wel duidelijk, maar ik kon het niet laten. Welterusten. :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:34

Najoveh schreef:

Nee blijf nog even en doe wat meer uitspraken :D

Ik eet overigens graag paardenvlees. Mijn vriend is echt awesome in biefstuk bakken en paardenbiefstuk vind ik lekkerder dan runderbiefstuk.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:40

Vroeger kon ik me er druk om maken, tegenwoordig maakt het me geen ruk uit waar het inzit. :+ Ik haal niet bewust paardenvlees, simpelweg omdat ik niet 'gewend' ben het te eten. Mijn ouders hebben nooit paardenworst/biefstuk/rookvlees gehaald en daarom eet ik het ook niet, zelfde als met eend, konijn, kalkoen, hert etc.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:48

Mwah, ik eet niet bewust paard maar ik eet ook niet niet bewust paard (volg je het nog? Haha) hier in Nederland wordt er relatief weinig paardenvlees verkocht en is dat ook minder normaal dan het eten van varken en rund etc. Stel dat hè net zo regulier was, zoals bijv. In Frankrijk, waarom niet. Behalve als ik het niet lekker zou vinden. Schaap vind ik namelijk echt heel erg vies.