MacBook is zo traag, trager, traagst!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

MacBook is zo traag, trager, traagst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 19:29

Ik voel me weer een echte domkop, maar ik heb weer eens ruzie met de Mac. :Y)
We kunnen prima overweg, maar de laatste tijd is hij echt vreselijk langzaam! Niet alleen op internet, maar ook in gebruik.

Ik kijk heel veel series op dat ding, maar die haal ik er ook direct weer af en gaan op de externe harde schijf, net zoals foto's. Eigenlijk staan er nog maar heel weinig foto's, documenten en serie/filmbestanden op en toch is hij traag.

Bij Windows zou ik dan defragmenteren, als lastige high-school-puber deed ik dat wekelijks. Maar de Mac is nog nooit 'opgeschoond'.

Kan dat überhaupt? Of heeft iemand andere tips wat ik kan/moet doen?

:wave:

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:33

Mijn MacBook pro was ook een periode heel langzaam.
Leeg je ook vaak je prullenmand??
Bij mij was het verholpen na een upgrade van de Mac.
Ik zoek ook iets om mijn Mac op te schonen. Ik zie vaak iets van MacKeeper langskomen maar k weet niet of dat betrouwbaar is.

KimD

Re: MacBook is zo traag, trager, traagst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 19:34

Updaten doet ie vanzelf, en is ook gebeurt. Laatste update staat erop. Prullenmand leeg ik ook altijd. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:41

MacKeeper is wel betrouwbaar maar in principe zijn Macbooks zo gebouwd dat ze zichzelf schoonmaken en dat externe programma's als OnyX en MacKeeper hem alleen maar trager maken.

Die van mij heeft af en toe ook kuren, gooi dan meestal even het schijfhulpprogramma er overheen om te kijken of er niets mis is met mijn schijf. Herstellen kan je ook altijd even aanklikken. Mocht dat het nou niet verhelpen kan je proberen om Yosemite even een clean install te geven. Al je bestanden op een externe gooien en even Googelen hoe je een clean install doet.

Weet niet uit welk jaar die van jou komt maar bij die van mij bleek het probleem bij de harde schijf en het kabeltje tussen de harde schijf en het moederboard te liggen. Dus hoop voor je dat het met bovenstaande tip(s) verholpen is :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 22:01

Een mac houdt zichzelf schoon, ze hebben geen register zoals windows dat heeft..
Vaak zijn het bepaalde programma's die een mac traag maken. Programma's als mackeeper inderdaad, maar ook bv virusscanners enzo.. Heb je er programma's op staan die niet van apple zelf zijn en direct opstarten als je je mac aan zet?

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 22:04

Mackeeper heb ik veel slechte verhalen over gehoord persoonlijk.
Maar het probleem dat hij heel langzaam is klinkt bekend.

Tijdje terug heb ik dat ook gehad, toen was het een "installer" die telkens op de achtergrond draaide.
Kan je eens kijken met activiteitenweergave of er toevallig zo een "installer" mee draait op de achtergrond?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 22:10

Nee eigenlijk opent niks automatisch als ik hem opstart, en het enige wat ik erop heb staan wat niet Apple is, is Chrome. ( :Y) )

Nog nooit naar schijfhulpprogramma's & herstellen gezocht, laten we dat maar eens doen dan. :') Virusscanner heb ik geloof ik ook niet apart geïnstalleerd. Volgens mij is dat ding van 2011.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 22:39

HA, de mijne ook, dus ik heb hier geen helder licht maar wel "gedeelde smart" :+:

Traag als dikke poep door een theezeefje, excusez les mot, met inderdaad álles. Verbinding maken met het modem duurt hier al een minuut, indesign openen is helemaal een crime :+ De mijne is ook uit 2011 overigens. Ik heb 'm uit pure wanhoop vorig jaar helemaal leeggetrokken en Mavericks kaal geïnstalleerd, maar na kale installatie verbruikte ie bij niets-doen ongeveer 80% van zijn geheugen dus nog steeds traag trager traagst. Ik hóóp eigenlijk dat nieuw geheugen voor mij de oplossing is maar dat past momenteel even niet in het budget -O-

evengeennaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 22:46

KimD schreef:
Updaten doet ie vanzelf, en is ook gebeurt. Laatste update staat erop. Prullenmand leeg ik ook altijd. :j

ik heb mijn macbook al heel lang (overgenomen van mn vader) en die zei " Juist niet die niet update doen word die traag van, omdat die dat niet aankan ivm het is niet de nieuwste computet :') )

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 22:53

Je kunt op je Activity Monitor zien of er programma's zijn die heel veel van je werkgeheugen vragen, daar wordt je laptop namelijk ook traag van. In mijn geval is Safari meestal de boosdoener (ik heb vaak veel teveel tabs open staan), zeker in combinatie met Photoshop en/of Lightroom. Eigenlijk moet ik er een nieuw RAM geheugen in laten plaatsen, maar geld en zo. :')

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 22:54

prullenmand veilig legen, daarna naar hulp programma's dan naar schijf hulpprogramma's,
schijf EHBO en dan controleer schijf en herstel schijf dit voor beide schijven doen ;)

zelfde als defragmenteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:02

Inderdaad wat JamieShanin zegt, schijfhulp en controle zou eventuele problemen met je schijf kunnen verhelpen.

Hoe veel werkgeheugen heb je? Kan je opzoeken door op het appeltje te klikken, over deze Mac en dan geheugen. Als het minder dan 4 is zou ik je aanraden om sowieso op z'n minst 4 erin te rammen, dat heb je met Yosemite wel echt nodig om hem te kunnen draaien. Wat voor programma's draai je over het algemeen? Ik heb 4 en als ik veel programma's naast elkaar aan het runnen ben (Photoshop, Premiere Pro, Safari en Spotify zelfs al) dan wordt hij echt enorm traag en krijg ik constant een strandballetje.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:03

Alle belangrijke dingen wegschrijven op een externe schijf, helemaal leeg, alles opnieuw erop. En een SSD erin gooien. Weet niet welke Macbook je hebt? Eventueel werkgeheugen uitbreiden, maar dan nogmaals de vorige vraag :P

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:08

Ik heb/had ook een heel trage MacBook Pro. Redelijk oud model (2009). Na lang wikken en wegen heb ik toch maar een update naar Yosemite gedaan vorige week. Ik had al wat verhalen gehoord van gecrashte macs na het installeren van Yosemite dus ik heb wel een degelijke back up gemaakt. En toen de gok gewaagd en ik moet zeggen hij is een stuk sneller. Zeker wb internet. Toch wel een aanrader die update.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:10

Ik heb ook een 2009 (medio) en die is na de update naar Yosemite echt om te janken geworden. Heb er nu van de week een nieuwe harde schijf in laten bouwen omdat hij het gewoon simpelweg niet deed. Op een gegeven moment herkende hij mijn interne harde schijf niet eens meer... Kreeg alleen maar errors en panics bij het opstarten. Nu dus een nieuwe harde schijf en hij doet het weer.. Maar heb er echt nog maar heel weinig programma's op staan. Denk dat ik binnenkort even ga kijken naar het uitbreiden van m'n werkgeheugen, wil eigenlijk gewoon naar 16

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:13

waarom niet alles er af halen , naar fabriek instelling en opnieuw ?
soms is dat ook heel fijn.

oh en elke dag 1keer je laptop uitzetten en koud laten worden helpt ook heel goed!

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:21

Deze reacties verbazen mij eigenlijk. Ik heb de macbook retina air en ik kan enorm veel programma's tegelijk draaien, zwaar of niet. Het is dan wel de duurste versie maar heb echt veel zware programma's tegelijk (zoals minecraft, photoshop) opstaan. Hij gaat meestal 12 uur mee, prima ding :j

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:24

_Forgetten schreef:
Deze reacties verbazen mij eigenlijk. Ik heb de macbook retina air en ik kan enorm veel programma's tegelijk draaien, zwaar of niet. Het is dan wel de duurste versie maar heb echt veel zware programma's tegelijk (zoals minecraft, photoshop) opstaan. Hij gaat meestal 12 uur mee, prima ding :j

das n best nieuwe haha
de mijne komt uit 2009 maar ik kan er makkelijk photoshop en illustrator op open zetten.
ik heb 4gb werkgeheugen en 160gb harde schijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:27

Echt JamieShanin? Ik heb een 2009 met 4 gig werkgeheugen en 250 gb harde schijf en ik kan moeilijk twee adobe programma's tegelijk laten lopen..

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:29

ik zal wel magische vingers hebben hahaha,
geen flauw idee hoe dat kan eerlijk gezegd.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:29

Ik moet ook niet teveel programma's tegelijkertijd laten draaien maar videomontage met final cut pro werkt gewoon goed. Dat deed hij trouwens ook nog wel voor de yosemite update. Het was vooral safari wat niet meer werkte.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:32

De iMacs op mijn werk zijn ook erg traag geworden sinds de Yosemite update.
Ik verdenk Apple er altijd nog van dat ze dat bewust doen :+

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:33

hahaha, ik heb geen problemen met de nieuwe yosemite update mijn macbook pro is nog steeds even snel.
Wat vreemd zeg

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:36

_Forgetten schreef:

Tja, maar de duurste variant van de nieuwe Retina Air heeft toch wel wat meer power dan een oud model ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:39

Ik denk overigens wel dat een clean install even je beste optie is. Bij sommigen (waaronder bij mij) is de installatie van Yosemite niet helemaal vlekkeloos verlopen waardoor hij blijft hangen en soms gewoon heel rottig gaat doen. Even helemaal schoon opnieuw beginnen en heel selectief zijn over welke bestanden je op je interne harde schijf gaat zetten daarna helpt echt heel goed :j