Relatie uitmaken na 5 jaar? Ik kan het niet..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Relatie uitmaken na 5 jaar? Ik kan het niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 19:26

Hallo allemaal,

Ja helaas, ik had gehoopt om nooit zo'n topic te moeten openen maar nu dan toch helaas..

Al 5 jaar heb ik een relatie met mijn vriend waarvan ik al zeker 3 jaar twijfel of ik wel gelukkig met hem ben. Diep van binnen weet ik dat ik dat gewoon niet ben. Wij zijn namelijk totaal verschillend. Hij is gruwelijk eigenwijs neemt van niemand geen leer aan. Ik erger mij daar echt dood aan, maar hoeveel gesprekken/kansen hij af wel heeft gehad, hij doet er totaal niets mee. Eigenlijk is het zo erg dat ik hem helemaal niet meer graag zie.

Ik heb al een keer eerder onze relatie uit gemaakt, maar ik was toen zo in paniek van zijn reactie dat ik het toch niet over mijn hart kon verkrijgen om zoiets 'gemeens' te doen. Ik heb nu alweer de tranen in mijn ogen staan als ik er aan terug denk, zo sneu vond ik dat voor hem. Helemaal vervelend is dat hij nog echt gek op mij is.

Pff wat moet ik nou doen? Ik vind het zo moeilijk, maar ik weet dat ik het nu echt een keer moet doen.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 08-04-15 19:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Relatie uitmaken na 5 jaar? Ik kan het niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:28

Een ultimatum stellen?
In een relatie moet het van 2 kanten komen en als de 1 niet gelukkig is, kan je de ander ook niet gelukkig maken.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:29

Misschien eens alles op een rijtje zetten. Goede eigenschappen en slechte eigenschappen?
Laatst bijgewerkt door Verona2000 op 08-04-15 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:30

Zo te horen heb je je keuze al gemaakt. Heel jammer voor je vriend, en voor jullie beiden zal het gewoon rot zijn in het begin want je houdt toch van elkaar, maar jouw geluk is ook heel belangrijk. Als je zeker weet dat jullie niet bij elkaar passen en dat hier ook geen middenweg mogelijk is, kun je niet bij elkaar blijven tegen beter weten in. Zie je jezelf nog 5 jaar zo doorgaan? Wordt je dan niet doodongelukkig?

Ben je hier al met je vriend over in gesprek gegaan, dus weet hij wel waar je mee zit?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:31

Dit is toch ook niet eerlijk voor hem? Hij is gek op jou zeg je, maar jij twijfelt al 3 jaar aan hem. Eerlijk gezegd vind ik dat zieliger dan de pijn van het uitmaken..

maby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:31

het is altijd moeilijk, maar je moet wel gelukkig zijn.
ik had een beetje zelfde als jouw verhaal, maar heb na 6 jaar toch de stap gezet om ermee te stoppen.
hoe moeilijk het ook is, maar je moet echt aan jezelf denken. sterkte ermee

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 19:33

Nee het is ook absoluut niet eerlijk voor hem. Ik had het al veel eerder moeten doen, maar ik durfde gewoon niet.

Jelleee: Ja hij weet dat ik hier mee zit maar ook weer niet. Ik heb dit al heel vaak met hem besproken, maar nooit doorgezet omdat ik het niet durfde, waardoor hij nu denk dat ik gewoon aan het dreigen ben.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:34

Euh.... uitmaken? Als jij al drie jaar twijfelt of je überhaupt gelukkig bent....
Dit heeft niets te maken met gemeen zijn. Ook JIJ mag gelukkig zijn in jouw leven.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:34

Het is zeker moeilijk, maar je weet zo te horen heel goed wat je moet doen. Of wil je de rest van je leven je zo voelen en bij iemand blijven waar je niet gelukkig mee bent? Het is moeilijk dat hij er pijn door krijgt, maar bedenk je ook dat dit ook heel erg oneerlijk is naar hem toe.

Ik heb zelf een relatie na 4 jaar verbroken waar ik ook al zeker 2 jaar over twijfelde. Pas toen ik verliefd begon te worden op een ander had ik echt door dat het niks meer was. Maar ook in dit geval kwam dat van mijn kant, hij was nog helemaal blij met mij. Toen ik de knoop had doorgehakt heeft hij me huilend gesmeekt het niet te doen.....toch heb ik doorgezet, ik kon toch niet bij hem blijven omdat hij dat wilde? Dat deed echt wel pijn, zo wil je niemand zien. Hij heeft nog maanden het moeilijk gehad terwijl ik de volgende dag er al overheen was. Maar tot op heden ben ik heeeeel blij dat ik dat gedaan heb en hem niet langer aan het lijntje heb gehouden want dat was nog veel erger dan het uitmaken.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:35

Je houdt jezelf én hem voor de gek nu. Je bent pas gemeen als je bij hem blijft. Je houdt hem gewoon aan het lijntje. Je doet alsof alles koek en ei is maar ziet hem niet eens graag meer. Je geeft ongetwijfeld om hem omdat je hem niet wil kwetsen maar geloof me, je kwetst hem uiteindelijk meer door hem voor de gek te houden. Hij verdient toch iemand die stapelgek op hem is?

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:35

Dit hou je echt niet nog 50 jaar vol. Over je twijfels praten, ultimatum stellen, in therapie gaan of..

Nooit uit medelijden bij iemand blijven, daar word op den duur niemand gelukkig van, jij niet en hij ook niet. Als er nog ergens wat hoop en gevoel zit, ervoor vechten en anders toch laten gaan

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:36

Ik heb ook zo getwijfeld aan mijn relatie. Of ik het wel wilde, bewust bij hem bleef. Hierover heb ik altijd gepraat. En nu hebben we als oplossing dat we het gewoon leuk hebben met elkaar, maar wel open staan voor anderen. Omdat we beide zoiets hebben van, je verdient iemand wie jou zeker weten wilt, niet minder dan dat.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:38

Ik ben twee jaar te lang bij mijn ex gebleven uiteindelijk na 5 jaar heb ik hem het huis uit gegooid. Beste wat ik ooit gedaan heb. Het is het niet waard om jezelf achter te stellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:39

Geryon schreef:
Ik heb ook zo getwijfeld aan mijn relatie. Of ik het wel wilde, bewust bij hem bleef. Hierover heb ik altijd gepraat. En nu hebben we als oplossing dat we het gewoon leuk hebben met elkaar, maar wel open staan voor anderen. Omdat we beide zoiets hebben van, je verdient iemand wie jou zeker weten wilt, niet minder dan dat.

Sorry maar dat is echt een van de slechtste oplossingen die ik kan bedenken.

TS, vervelend, maar toch echt uitmaken. Ga een gesprek aan en leg het hem uit.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:41

Ik denk dat je in elk geval eerlijk moet zijn tegenover je vriend. Het is misschien niet prettig voor hem om te horen, maar je voelt je nou eenmaal niet gelukkig. Als je dat doet, kun je het 't beste bij jezelf houden: 'Ik voel dit. Dat maakt me ongelukkig.', en probeer dingen als 'jij doet altijd...' of 'door jouw acties..' te vermijden. Ik denk dat het heel belangrijk is om gelukkig en eerlijk te zijn in een relatie; ik zou niet willen dat iemand bij me blijft uit schuldgevoel terwijl diegene ongelukkig is.

Ik denk ook dat het belangrijk is om je te realiseren dat je nóóit iemand anders kunt veranderen: dat kan enkel iemand zelf. Als het een 'doel' in een relatie met een ander is om diegene te veranderen, dan zul je altijd teleurgesteld raken, en voelt dat voor die ander ook onprettig - alsof je de ander niet geheel accepteert. Over ergernissen praten is natuurlijk helemaal oké, maar als dezelfde ergernissen jarenlang terug blijven komen zonder zichtbare verbetering, is het misschien tijd om te bedenken of je nog steeds graag bij deze persoon wil zijn en met deze vervelende trekken kunt leven. Uit je OP maak ik op dat je dat de ergernis eigenlijk de hoofdtoon is gaan voeren, en dat lijkt me voor beide partijen geen prettige situatie.

Als je vriend depressief, boos of verdrietig doet, is dat NIET jouw schuld. Je hoeft je dan ook niet schuldig te voelen. Als je het moeilijk vindt om hem verdrietig te zien is het wellicht een idee om een tijdje geen contact meer te hebben? Zo krijgen beiden even een 'adempauze' en kunnen jullie allebei rustig nadenken over de toekomst.

Alvast heel veel sterkte, want het is supermoeilijk en vervelend! :(:)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:50

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad, van 3,5 jaar relatie was ik ruim 1,5 jaar (misschien wel langer) niet happy. Ik (wij) konden vooral niet accepteren dat het over was, we hebben zoooooveel gepraat, elke keer 'afspraken' over hoe het beter zo moeten gaan en wat er zou moeten veranderen. Maar als het al zo ver is komt zoiets niet meer terug. Nooit veranderde iets, ze was zoals ze was en ik ben zoals ik ben. We hebben zelfs nog een tijdje geprobeerd om te LAT-en omdat ik dacht dat ik domme keuze zou maken. In die tijd realiseerde ik mezelf dat ik haar eigenlijk helemaal niet miste (natuurlijk is het wennen en best lastig om ineens weer alles helemaal alleen te doen).

Echt kies voor jezelf (en voor hem indirect) dit gaat niet werken! Achteraf gezien had ik er ook al veel eerder mee moeten stoppen. Maar blijkbaar was het toen nog niet het juiste moment.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:54

Uit medelijden of angst bij iemand blijven keert altijd als een boomerang bij je terug, in drievoud. Dus wat hij ook doet/dreigt als je al drie jaar twijfelt dan word het nu tijd om er mee te kappen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 20:01

Jullie hebben gelijk, ik heb hem ingelicht dat ik met hem wil praten. Ik hoop dat ik er vanavond nog goed een einde aan kan maken.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 20:07

Pff hij komt er aan. Ik ben nog nooit zo zenuwachtig geweest.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:08

Heel veel succes ts! :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:09

Je eigen geluk is belangrijk TS, verdoe je tijd niet met iets of iemand die of dat jou ongelukkig maakt, hoe rot het ook voor de ander is als je het verbreekt.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:10

Sterkte ts :(:)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:10

Succes :(:)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:13

Wat knap dat je de knoop nu toch doorhakt.
Ik hoop dat het jullie beide rust brengt. :(:)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 20:16

Nou het brengt hem sowieso geen rust. Daarom is dit alles ook zo moeilijk.