Verdeling financien binnen een relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marlien5

Verdeling financien binnen een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 15:34

:$

Ik heb een vraagje over financien en verdeling binnen een relatie. Door onvrede van beide partijen over onze verdeling van kosten in de relatie, ben ik gisteren met een andere oplossing gekomen. In onze ogen is dit echt een redelijk ideale oplossing, maar ik vind het zo gek dat ik nog nooit van zo'n constructie heb gehoord, dat ik twijfel of ik nou niet iets heel belangrijks mis.

Wat we nu willen gaan doen is 1 grote gezamenlijke rekening openen en daar storten we beide precies de helft van al ons netto besteedbaar inkomen op. Dus ook de helft van bonussen, vakantiegeld en dergelijke. (en de helft van wat ik teveel opzij heb gezet voor de belastingdienst, voor de ZZP'ers onder ons)

Op deze manier is het altijd eerlijk verdeeld en hoeven we niet meer iedere maand uit te rekenen welk deel we naar rato gaan verdelen en per kosten bepalen wie wat betaald. Bovendien zal er altijd voldoende geld op de rekening staan.

Ook sparen we gelijk voor een eventueel volgend huis, vakanties en andere onvoorziene kosten.

Bovendien genieten we beide van de voordelen die we behalen; de bonussen, nieuwe opdrachten enz. (ik ben ZZP'er, hij is in loondienst).

We houden zo wel ons eigen geld om vrij te besteden. /3

Het enige nadeel wat ik hieruit haal is dat mijn vriend altijd veel meer "eigen geld" heeft in verhouding tot ik. Hij verdient een stuk meer. Betaalt ook meer met deze constructie natuurlijk, maar houdt ook altijd meer eigen geld over dus.

Is dit nou eerlijk, of hebben jullie meer een regeling die ervoor zorgt dat je beide ongeveer net zoveel overhouden aan eigen besteedbaar geld, onafhankelijk van wat je binnenbrengt?

:$

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:36

Wij hebben een tweederde/eenderde regeling, omdat mijn vriend meer verdiend.
Hij houd ook iets meer over, maar dat vind ik ook wel zo eerlijk.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 03-04-15 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:36

bruintje123

Re: Verdeling financien binnen een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:39

Toen wij net samenwoonde deden wij ook ieder x % aan loon op de gezamenlijke rekening.

Grotere uitgaven bespraken we toch nog altijd. Dus niet zomaar je eigen deel op brassen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:41

Ik vind het wel fair. Maar de enige die dat voor jullie echt kan beslissen zijn jullie zelf.
Als jullie er allebei gelukkig mee zijn is het prima.

Ik heb een relatie gehad met gescheiden inkomen en beheer. Erg vervelend als de een luxe kan leven en de ander helemaal niet.
Dat jouw vriend meer eigen geld heeft is niet erg toch? Hij stort dan ook meer naar de gezamelijke rekening. Ik zou dit verschil pas een probleem gaan vinden als er echt disbalans gaat ontstaan in lifestyle.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:45

Wij verdelen de rekeningen gewoon. We kijken per maand wie wat betaald. Boodschappen betaald degene die dat zin in heeft als het ware, tanken doen we als we merken dat de tank leeg is. Als ik niet uitkom betaald mijn vriend grote rekeningen. Mijn geld is zijn geld en zijn geld is mijn geld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:49

Ik vind het een goede verdeling maar heb wel een beetje het gevoel dat jij baalt van het feit dat hij meer overhoud. Enigste oplossing, zelf zorgen voor meer inkomen. Heb jij 1000 euro en hij 2000 dan gaat er dus 1500 in pot waarvan jij ook leuk leeft. Zo moet je het maar bekijken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:55

Wij doen 60% en 40% omdat ik maar halftijds werk. Met de afspraak dat wanneer ik voltijds werk, het 50/50 wordt.

In de praktijk, nadat de kosten voor de paarden van mijn halftijdse loon afzijn, hou ik amper wat over :+ terwijl mijn vriend altijd heel royaal in z'n geld zit. Maar goed, zowel de halftijdse job als de paarden zijn m'n eigen keuze, dan maar wat minder te besteden.

Wij storten niet ons halve loon, maar de helft (of zoals bij mij, 40%) van hetgeen we hebben berekent voor huur huis + vaste lasten + eten van huisdieren (kat en fret).

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 15:57

Dankjewel voor jullie reacties! Wat fijn om zo snel al zoveel reacties te hebben. De link heb ik ook even doorgelezen. Wat een boel verschillen zeg!

Ik baal niet van het feit dat hij meer overhoudt. Dit was mijn eigen voorstel. Ik heb het ook even in een losse berekening vergelijken met onze vorige situatie. Bij een ongeveer gemm. maandinkomen van mij, betaalde ik zo'n 40% van mijn inkomen naar de gezamenlijke rekening en hij 30% van zijn inkomen. Dus het wordt sowieso al een heel stuk beter :-)

Ik was vooral benieuwd naar of het merendeel er wel voor zou zorgen dat je allebei ongeveer net zoveel "speelgeld" hebt als de ander. Maar wat hierboven ook gezegd werd, zolang er niet een groot verschil in lifestyle ontstaat, vind ik het ook prima. (dat verschil in lifestyle hebben we weleens gehad overigens en hoe goed onze relatie ook is, dat is echt niet leuk)

En inderdaad, gewoon zelf zoveel mogelijk verdienen, dan hou je ook meer over. Dat maakt het ook een goeie motivator om lekker zo goed mogelijk te blijven onderhandelen enzo. +:)+

Solleke_Noah schreef:
Wij storten niet ons halve loon, maar de helft (of zoals bij mij, 40%) van hetgeen we hebben berekent voor huur huis + vaste lasten + eten van huisdieren (kat en fret).

Ja, wij zijn in het begin ook altijd uitgegaan van de kosten die we moeten maken in plaats van kijken naar wat wij zelf verdienen en daarvan een percentage pakken. Het is ook iets wat ik verder nergens online ben tegengekomen, vandaar dat ik nu toch naar de addertjes ga zoeken, want vond het wat vreemd. (Ik heb ze ook nog niet gevonden overigens :D )
Laatst bijgewerkt door Marlien5 op 03-04-15 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:58

Wij betalen beide onze vaste lasten. Beide een auto, dus zelf de verzekering/belasting/bezine.
Huis is van hem, dus die kosten zijn voor hem. Alle kosten die hoger zijn omdat ik erbij woon, delen we door 2. Gas/water,licht delen we door twee (wat we eventueel terug krijgen ook weer door twee)
Boodschappen, net wie er boodschappen doet die betaalt.
Uitjes, proberen we eerlijk dingen te delen :)
Hobbys betalen we beide onze eigen spullen.
Duurdere aankopen in overleg :)

Geen gezamelijke rekening, beide eigen + spaar. Met samenlevingscontract op voorwaarden. Om ons beide te beschermen.
Laatst bijgewerkt door Keet op 03-04-15 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:59

Wij hebben een aparte 'boodschappenrekening' waar we beide elke maand hetzelfde bedrag op zetten voor de huur, andere vaste lasten en boodschappen. De rest blijft gewoon op onze eigen rekening staan.
Mijn vriend verdient meer dan ik, meer op zijn eigen rekening dus, maar dat maakt me echt niet uit. Hij heeft er immers hard voor gewerkt. En dat hij maar spaart voor als we ooit een huis willen kopen. Als mijn eigen rekening en de boodschappenrekening leeg is dan wil hij het heus wel kopen. Het is niet zo dat je met twee aparte rekeningen ineens niets meer voor de ander kan kopen :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:07

Nee, maakt me eigenlijk niet uit dat mijn vriend meer overhoudt. Ik durf zelfs zeggen dat wij wel een verschil in lifestyle hebben.

Ik heb al paarden sinds m'n 16de dus mijn spaargeld stelt niet veel voor :P mijn vriend heeft altijd goed gewerkt maar het nergens aan uitgegeven, dus hij heeft een hele hoop spaargeld.

Essentiële dingen zoals eten enzo komt toch van de gemeenschappelijke rekening, dus ik zal niet verhongeren :P en zal uiteindelijk ook wel voltijds gaan werken, mijn diploma is hetzelfde waard als dat van hem, dus dat wordt wel recht getrokken :j

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:42

Ik denk dat het een prima regeling is TS, hij verdient meer dus betaalt meer en houdt ook meer over. Bij jou precies andersom. Als jullie er samen blij mee zijn dan is het zo prima toch?

Hier een gezamenlijke rekening waar we zo'n beetje alles op storten. De planning was om het op jouw manier te doen maar dat liep door omstandigheden even anders en toen hebben we het maar zo gelaten :D maar we hebben na aftrek van hobby's ook nagenoeg een gelijk inkomen dus dat maakt het allemaal heel makkelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:45

Manlief verdient zo ongeveer 5 a 6 keer zoveel als ik (ik heb minimum-uitkering en hij is zelfstandig).
Ik doe de boodschappen en verder mag ik niks bijleggen. Bij het nieuwe huis zal ik het schrijfgeld en de ramen wel betalen van de verkoop van het ouderlijk huis. Alles wat ik kan sparen is voor ons twee..

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:56

Hij betaalt de hypotheek en de verzekering. Ik de boodschappen, glasvezel en ik stort elke maand een aardig bedrag op onze spaarrekening. Zo zijn we beiden ongeveer evenveel geld kwijt. Hij houdt wel meer over, maarja, ik kies ervoor om een paard te hebben... En ik vind het niet eerlijk als hij daaraan mee moet betalen;)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:59

Ik denk dat het een prima regeling is als jullie er beide tevreden mee zijn. Je hebt verschillende regelingen zoals;
- ieders de helft van de vaste lasten
- als je het inkomen van jou en je vriend bijelkaar optelt en hij verdient daar bijv 70% van en jij 30. Kun je het ook zo doen dat hij ook 70% van de vaste lasten betaald. (Dan kan het nog zijn dat hij meer overhoud in de maand)
- je kan het ook zo doen dat jullie beide hetzelfde bedrag overhouden in de maand voor jezelf en de rest naar de vaste laste gaat.
Zo zijn hier ook wel weer variaties op. En onder vaste lasten kunnen weer verschillende dingen vallen. Voor de een is dat alleen de vaste lasten aan het huis en boodschappen. En de ander bouwt hier gezamenlijk spaargeld bij in.

Ieder koppel moet voor zichzelf maar berekenen en bekijken waar zij zich het prettigst bij vind. En ts als dat voor jullie de nieuwe regeling is is dat toch mooi.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 17:01

Wat betreft levensstijl, ik ken mensen met een laag inkomen die toch veel overhouden en mensen met veel centen die alles uitgeven. Ik denk dat het wat jullie betreft zaak is om er alle twee van doordrongen te zijn dat de één meer dan de ander kan. En dat jullie daar van twee kanten rekening mee houden. Dan hoeft het volgens mij niet fout te gaan, al helemaal niet in de constructie zoals jullie hem nu hebben.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 17:50

Ik woon nog maar net samen met mijn vriend in zijn koophuis. Hij een dikke spaarrekening en ik dikke schulden uit een scheiding. Met mijn ex kwam al het geld op 1 rekening maar hij nam de beslissingen over de uitgaven met het gevolg dat ik nu schulden heb. Op dit moment betaal ik vooral mijn lening af (50% van mijn loon elke maand zodat ik nog dit jaar van de lening af ben) en voor de rest betaal ik mijn eigen kosten als benzine, verzekering, pony's en kleding. Hij betaald de woonkosten en ik ip de boodschappen. Als we samen een ander huis gaan kopen en ik uit de schulden ben dan kijken we wel weer eens.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:06

Wij betalen de gezamenlijke lasten van onze gezamenlijke rekening, verder hebben we onze eigen rekeningen. We betalen naar rato van onze netto inkomens (hij werkt meer en verdient meer dan ik).

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:29

Klinkt niet als een gekke regeling :) Nu ik al een tijdje parttime werk, hebben wij het ook naar rato verdeeld. We maken elke maand allebei een bedrag over naar een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten, plus iets extra's voor onverwachte zaken, en nog een apart bedrag naar een boodschappenrekening. Ik rij een auto die mij benzine, onderhoud, verzekering en wegenbelasting kost en maak meer km's dan mijn lief, die een auto van de zaak rijdt. In combi met mijn hobby's en bv. tijdschriftabonnementen hou ik per saldo minder over dan hij. Maar nu we getrouwd zijn is dat uberhaupt geen issue meer, mijn geld is zijn geld en andersom. Maar vind het nog steeds wel prettig om ook een stukje 'eigen' te hebben ipv alles op 1 grote hoop :)

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:32

Een heel goed idee TS, hoewel onze huidige constructie voor nu ook prima is.
Wij hebben nu dat ik de boodschappen betaal en mijn vriend het huis en de auto. Onze vakanties betalen we wel zelf en doordat ik alleen de boodschappen hoef te betalen kan ik veel sparen en mijn paard onderhouden. Ik gebruik eigenlijk altijd de auto en betaal de benzine wel zelf.

Het lijkt oneerlijk verdeeld, huis en auto is duurder als boodschappen, maar mijn vriend verdiend per maand wat ik in drie maanden verdien (wat ook al niet slecht is).
Hoewel ik merk dat als ik na een flinke DA rekening toch even rustig aan moet doen en mijn vriend dan als een jetsetter doorleeft ik wel eens baal.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:44

Aan de ene kant vind ik dat de partner die meer verdient, ook meer mee moet betalen. Aan de andere kant denk ik dat degene die meer verdient daar ook hard voor werkt/ heeft gewerkt. Ik vind niet dat je er zo maar van uit kan gaan dat degene met het hogere salaris meer moet bijdragen.

Wij kijken maandelijks naar onze gezamelijke kosten en delen deze gewoon door twee. We storten een vast, gelijk bedrag op de gezamenlijke rekening. Daarvan doen we boodschappen, het huis en andere vaste lasten. We hebben de afspraak dat hij de auto's in onderhoud doet (incl kosten daarvan), en ik het huishouden. Ik werk 32 uur, hij ongeveer 50. Gevolg: Hij heeft meer geld, maar ik heb meer vrije tijd :)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:45

Ik betaal 50% van de kosten en mijn vriend de andere helft.
Beiden student en ik heb een bijbaan, hij niet. Maar dat is zijn eigen keuze en ik vind niet dat hij daarom minder hoeft te betalen. :o

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:47

Iemand die meer verdiend, werkt niet automatisch harder hoor :n vind dat zo raar dat dat zo snel geroepen wordt.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:49

Ik betaal de boodschappen en allea voor de kinderen. Vriend de rest.
Hij werkt fulltime, ik 20uur. Ja hij werkt meer en werkt hard voor zijn centen, maar ik zorg voor de kinderen als ik klaar ben met werken, zorg dat eten op tafel staat en doe het huishouden. Heb voorgesteld om te berekenen wat we verdienen en wat de uitgaven zijn en dan zo te verdelen, maar dat wou hij niet.