Wat kan je als vader zijnde, als een ander je kind erkent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PriDepo

Wat kan je als vader zijnde, als een ander je kind erkent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 17:44

Een beetje een gekke vraag, maar toch wil ik hem aan jullie vragen. Misschien zijn er ook bokkers die hier in hun omgeving ervaring mee hebben.

Toen de vriendin van een goeie vriend van mij zwanger was, is hun relatie op de clip gelopen. Kort hierna is ze bevallen en heeft hij het kind nooit mogen erkennen. Echter is kort geleden iemand op komen draven die het kind dus heeft erkend. Inmiddels heeft de vriend van mij ook een nieuwe relatie, waarvan zij uiteraard weet wat er speelt. Ik hoor graag wat buitenstaanders hierover. Wat zou mijn vriend kunnen doen in deze situatie? Zijn er ook mensen met een soortgelijke ervaring? Hoe hebben jullie dit aangepakt? Graag hoor ik. Uiteraard mag dit ook via PB.

Groetjes van Raisa

faunty

Re: Wat kan je als vader zijnde, als een ander je kind erkent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:47

als het familiar dna van het kind bij de 'vader' en dus de vriend in de andere relatie is , zou deze dan toch de erkende vader worden ?

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:47

Waarom mocht ie niet erkennen?
Maar DNA test lijkt mij?

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 17:50

Ik snap je hele zin niet faunty? Sorry, ik vind hem erg onduidelijk.

De reden waarom is een verhaal wat er eigenlijk niet toe doet. Ik wil geen van beide hier kwaad neer zetten open en bloot op het internet. Ik ben enkel benieuwd wat hij kan als echte vader zijnde.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:51

Beetje vreemd verhaal. Ik denk dat hij rechtsbijstand of een advocaat moet nemen. Want als het al zo begint...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:51

PriDepo schreef:
De reden waarom is een verhaal wat er eigenlijk niet toe doet. Ik wil geen van beide hier kwaad neer zetten open en bloot op het internet. Ik ben enkel benieuwd wat hij kan als echte vader zijnde.

Een advocaat in de arm nemen en achter een DNAtest aangaan, maar ik neem aan dat hij dat zelf ook kon verzinnen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:52

Ik denk weinig dan alleen een DNA test maar dacht dat dit niet mag zonder toestemming moeder, anders zal het via de rechter moeten

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 17:53

Je klinkt zo erg kort door de bocht Goof, ik vraag eigenlijk naar soort gelijke ervaringen en hoe dit is opgelost. Of het uberhaupt mogelijk is. Ik heb geen verstand van juridische kwesties en ben eigenlijk meer nieuwsgierig hoe het gaat in dit soort situaties.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:55

idd dna test is ook wat ik bedoelde , als uit de dna test komt dat hij de vader is , zou het logisch zijn dat hij gewoon erkend word.

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 17:55

Klopt, maar heeft iemand die een kind erkent dan ook geen rechten?

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 17:56

Gypsy schreef:
Beetje vreemd verhaal. Ik denk dat hij rechtsbijstand of een advocaat moet nemen. Want als het al zo begint...

Klopt. Ik ben eigenlijk op zoek naar ook soortgelijke situaties.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:56

Een andere vraag, waarom zou de vader het kind "opeens" willen erkennen?
Zo loopt hij ook het risico om financieel verantwoordelijk te worden gehouden volgens mij.

Edit: typefout

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 18:01

Het is niet opeens, hij heeft het kind altijd al willen erkennen. Hij zou graag zijn verantwoordelijkheden nemen voor het kind.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:03

Op zich is het niet verboden een kind te erkennen die niet jouw kind is.
Dit gebeurd nl best vaak.
Als er 2 wettelijke "ouders" zijn, kan een 3de het kind niet ook erkennen.

Dus de biologische vader staat daarmee al volledig buiten spel en kan ook geen erkenning meer afdwingen (via de rechter).
http://www.advocaten.nl/erkenning-van-een-kind/

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:04

PriDepo schreef:
Het is niet opeens, hij heeft het kind altijd al willen erkennen. Hij zou graag zijn verantwoordelijkheden nemen voor het kind.

Als hij een wettelijke aanvraag tot erkenning had gedaan, voordat de moeder een ander had laten erkennen; had hij nog een kans gehad.
Deze kans is helaas voor hem volledig aan zijn neus voorbij gegaan.

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 18:06

Wat nou als diegene niet buitenspel gezet wilde worden? Hij heeft hier immers niet voor gekozen.. Het gaat trouwens over een heel kort tijdsbestek nu he. niet over jaren ofzo.

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 18:06

Iig bedankt voor je duidelijke uitleg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:06

PriDepo schreef:
Wat nou als diegene niet buitenspel gezet wilde worden? Hij heeft hier immers niet voor gekozen.. Het gaat trouwens over een heel kort tijdsbestek nu he. niet over jaren ofzo.

Dat is echt heel sneu voor hem, maar het is wettelijk nu eenmaal zo.

Weet je; er zijn heel veel donorvaders (die echt alleen het zaadje mochten leveren evt in goed overleg) ook zij kunnen gelukkig niet zomaar zelfstandig een kind wettelijk erkennen (als de vader niet kan aantonen dat ze een duurzame relatie hadden, wordt zijn claim toch afgewezen).
Bedenk nl dat er veel rechten maar ook plichten bij komen kijken.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 02-04-15 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:06

Wat voor rol zou hij willen spelen in het leven van het kind? Klinkt niet echt als dat de moeder van het kind hem als betrokken vader wil? Wil hij zijn kind dan door middel van dwang te zien krijgen? Klinkt mij in de oren dat hij zich een hele bak ellende op zich haalt als hij, tegen de wil van de moeder, het kind alsnog wil erkennen. Volgens mij is daar uiteindelijk maar 1 de dupe van: het kind in kwestie...

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:07

Dit is een lastige... De casus is bij het Dwazevaders forum ook afgelopen maand voorbij gekomen, sowieso een advies om daar eens te kijken ook (best gezellig ook wel eens ;) )

Probleem is dat een kind juridisch maar 1 vader heeft, en dat hoeft dus niet je DNA vader te wezen als een ander erkent heeft. Enige oplossing, bij geen meewerking van de moeder, is dan toch via de rechter om de oude erkenning te herroepen. Maar meen te herinneren dat dat erg moeilijk is, en eigenlijk gelijk al gedaan had moeten worden...

Wat ik zeker weet is dat dit moeilijke materie is waar je zonder advocaat niet uitkomt, er is geen makkelijk antwoord.

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:09

zimbabwe schreef:
Wat voor rol zou hij willen spelen in het leven van het kind? Klinkt niet echt als dat de moeder van het kind hem als betrokken vader wil? Wil hij zijn kind dan door middel van dwang te zien krijgen? Klinkt mij in de oren dat hij zich een hele bak ellende op zich haalt als hij, tegen de wil van de moeder, het kind alsnog wil erkennen. Volgens mij is daar uiteindelijk maar 1 de dupe van: het kind in kwestie...

Als alleenstaande vader; als ik niet getrouwd was (en dus automatische erkenning :P ) zou ik ook hemel en aarde bewegen om mijn kind te erkennen ;) Noem het maar papainstinct, dat hebben wij ook wel eens best, het is tenslotte je kind...! ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:11

Erkennen zegt NIETS over wie de vader is.
Van een lesbisch/homo koppel kan de andere (niet biologische) moeder/vader ook het kind erkennen.

DNA technisch maakt het dus niets uit.
Ook al zou hij een DNA test kunnen afdwingen en zijn gelijk halen (dat hij de biologische vader is) dat geeft hem 0% rechten.

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 18:12

Bedankt Brainless voor je info!

hij zou een vader voor het kind willen zijn, gewoon als dat normaal gaat. Er is niet bewust voor het kind gekozen. Hiermee bedoel ik te zeggen dat vaders er altijd vanuit is gegaan van een pil, die bewust ook niet genomen is. Er is geen lange relatie geweest, dit ook mede dat zij borderline heeft. Wanneer het haar uitkomt is hij wel de vader, zo is te zien in diverse whatsapp gesprekken.

Dat is dus ook de reden dat er nog geen stap naar een advocaat is gezet. De relatie zal als het afgedwongen worden nooit goed zijn en dus is het kind hier de dupe van. Dat is ook iets wat hij niet wilt. Daarom ben ik ook op zoek naar iemand die misschien het zelfde mee heb gemaakt in vriendenkring/familie.

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 18:13

Begrijpelijk, maar bij homo koppels is er bewust gekozen voor een donor oid. Dat is een andere situatie, vind ik. Wat ik begreep is de wet rondom zaaddonoren ook aangepast, ook ivm rechten/plichten zaaddonor.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:14

Gelukkig is dat wettelijk indd zo maar sneu in dit geval. Als dit wettelijk niet zo was dan zou:

degene die toevallig een one-night stand had ten tijde van;

iemand die je wil treiteren;

de verkrachter waar je zwanger van bent

aanspraak kunnen maken op dat recht of een DNA test mogen eisen. Gelukkig is dat niet mogelijk.