Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

JudArthos schreef:Als je meer creatief bezig wilt zijn, misschien is Communication and Multimedia Design wel iets voor je?
Mijn vriend studeert dat op dit moment en hij heeft weinig tot geen theorie, vooral bezig met alle Adobe programma's en websites maken
).
Het feit dat je zegt ‘Ik heb zin om aan de slag te gaan’ hebben veel van mijn oude studiegenoten van het MBO ook gewoon gedaan. Echter zijn vele erachter gekomen dat je met een MBO diploma in de creatieve sector of een aantal hele goede ingangen moet hebben of ze zijn een jaar later alsnog gestart op het HBO
Je SLB’er inlichten kan sowieso helpen, al hebben die soms qua studies ook niet alle kennis helemaal op een rijtje.
Ygritte schreef:Een vriendin van mij doet HBO Communicatie en is juist veel bezig met praktijk: logo's ontwerpen, websites bouwen, stages... Misschien helpt het om een paar meeloopdagen te doen bij dat soort opleidingen om te zien of die beter in je straatje passen?
Jans schreef:Ik ben 5 jaar geleden CMD afgestudeerd en dat was echt heel praktijkgericht. Maar het verschilt ook echt per hogeschool. Elk geeft weer zn eigen invulling aan een opleiding. Ik ben zelf nu 7 jaar werkzaam als visual designer digitaal, en ben gecharmeerd van het niveau van de CMD'ers aan de HU.
Overigens, bijt je niet te hard vast op veel disciplines 'kennen' dus naast ontwerpen ook videomontage en programmeren. Daar ga je in de werkpraktijk mee op de bek, daar zijn het nagenoeg overal gescheiden beroepen. Daar is alleen 'weten hoe het werkt, maar niet zelf beheersen' van belang.
Sannens schreef:Mijn vriend heeft een tijdje met hetzelfde probleem gezeten. Ook MBO afgemaakt en daarna door naar het CMD in Den Bosch.
Hij merkte vooral, dat bij CMD het proces van 'wat vind je leuk in deze branch' helemaal opnieuw doorlopen moest worden, terwijl hij al 4 jaar had gestudeerd en dus precies wist wat hij wel en niet wilde. Hierdoor heeft hij af en toe wel door de zure appel heen moeten bijten, bij dingen waarvan hij wist dat hij ze toch nooit meer ging gebruiken.
Maar hij heeft dus doorgezet. Maar het was wel zwaar.

Courses schreef:Ygritte schreef:Een vriendin van mij doet HBO Communicatie en is juist veel bezig met praktijk: logo's ontwerpen, websites bouwen, stages... Misschien helpt het om een paar meeloopdagen te doen bij dat soort opleidingen om te zien of die beter in je straatje passen?
Doet Communicatie daar zelf zoveel mee of is dat ook een hobby van je vriendin? Kan me niet herrineren dat Communicatie daar zo druk mee is namelijk ..
Ik denk dat het wellicht verschilt per hogeschool? 
wel heb ik mn P van dmc nog gehaald