Twijfels over studie, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Twijfels over studie, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 13:52

Hallo Bokkers,

Ik zit met een gigantisch dilemma, omtrent mijn studie.

Ik heb na mijn VMBO-TL, een MBO 4 opleiding gedaan, voor grafische vormgeving. Deze opleiding netjes afgerond en een mooi diploma voor. Kortom; iets wat ik dus echt leuk vind.

In een creabea opleiding had ik geen zin (kunstacademie etc), ik vond het mooi om te weten hoe ik ook digitaal mooi kon ontwerpen (websites programmeren, reclame filmpjes en dergelijke).. dus ben ik daarna digitale media en communicatie op de Hogeschool Utrecht, daar zit ik nu in het eerste jaar in. Leuke dingen geleerd maar echter moet ik ook zeker 60% dingen doen die ik eigenlijk compleet niks vind..

En vandaag sloeg de twijfel door, twee tentamens gehad (marketing en evaluatie onderzoek), en ik dacht; is dit wat ik wil?

Ik zit niet lekker in mijn vel, en weet het niet meer. Ik ga zoiezo zometeen thuis een uitgebreide mail naar mijn SLBer sturen.

Zijn er meer MBO studenten die aan HBO zijn begonnen en erachter komen dat ze meer een doener dan een denker zijn. Want daar komt het bij mij op neer..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:55

Jup.

Ik zit op HIDS Deventer, en heb daar achteraf gezien spijt van.
MBO was veel ontwerpen en doen. Ook verslagen maken hoorde daarbij maar dat was niet erg.

Maar op deze studie is het weinig creativiteit.

Ben je in de running voor je P? Heb je tot nu toe alles gehaald? Want je kan met je P instromen op andere studies in tweede jaar. Niet overal, maar vaak studies wat je op MBO of in je P jaar hebt gedaan wel.

Succes met je keuze!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:57

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je hoort het inderdaad wel meer. Ben overigens zelf ook helemaal niet thuis in dat vakgebied. Wel weet ik dat je bij eigenlijk elke hbo opleiding meer moet denken en minder doen dan op het mbo. Het is altijd lastig advies geven aan iemand anders over zoiets. Je zit nog maar in het eerste jaar en hebt nog een lange tijd te gaan. Dan kan je niet "even doorzetten". Zet voor jezelf op papier wat je wilt en bespreek dit met de mensen om je heen! Succes

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 14:11

Bedankt voor de reacties.

Ik baal er enorm van, heb getwijfeld tussen werken en doorstuderen na mijn MBO. Toch dus gekozen voor het laatste.

Ik wil lekker bezig zijn, mooie dingen maken. Marketing verslagen en dergelijke moest ik op MBO ook, ging prima.. Echter is dit heel veel verslagen, typen, typen, typen...

Ik ben van de creatieve ideeën, kan me uren vermaken met programma's als Photoshop, InDesign etc.

Ik ben ook een beetje teleurgesteld in mezelf, als ik ergens aan begin, maak ik het af. Ik ben geen (zogenoemde) studie hopper.

Ik weet eigenlijk ook niet of ik wel een andere studie wil doen, neig naar niet. Ik heb zin om aan de slag te gaan..

Hebben er mensen ervaring met werken en daarnaast hier en daar een cursus om de kennis omhoog te schroeven?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:13

Ik herken je inderdaad.
Ik ben eigenlijk allemaal maar verslagen aan het maken, en bij ontwerpen wordt je beoordeeld op je verslag en 10% ontwerp..
Ik snap dat het verantwoord moet worden, maar dat kan ik ook wel in 10 pagina's hoor :+

Dan gaat bij mij de lol er wel van af.
Zit nu in de tweede, volgend jaar stage en minor, ben benieuwd.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:15

Als je meer creatief bezig wilt zijn, misschien is Communication and Multimedia Design wel iets voor je? :)
Mijn vriend studeert dat op dit moment en hij heeft weinig tot geen theorie, vooral bezig met alle Adobe programma's en websites maken :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 14:17

Dan heb jij geluk met het tweede jaar, ik weet alleen niet of ik het zie zitten om nog 3 jaar dit te doen, maar dat zal een gesprek met een SLBer moeten uitwijzen.

Het nare is dat ik dit gevoel al een tijdje heb, maar ik dacht; even doorzetten luilak!

En dan komt er 1 klein pietepeuterig projectje wat ik wel leuk vind, maar laat dat nou echt een klein onderdeel van de opleiding zijn.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 14:19

JudArthos schreef:
Als je meer creatief bezig wilt zijn, misschien is Communication and Multimedia Design wel iets voor je? :)
Mijn vriend studeert dat op dit moment en hij heeft weinig tot geen theorie, vooral bezig met alle Adobe programma's en websites maken :)

Ik wilde zelfs als eerst naar die opleiding, echter toen zag ik deze en dacht; dit ga ik doen!

Ik wilde vooral het digitale enz erbij omdat ik er dus al 4 jaar vormgeving op heb zitten.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:22

Courses

Re: Twijfels over studie, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:50

Mmmm, lastig. Ik ben zelf nu 2de jaars student CMD aan de HU, dus mocht je daar wat meer over willen weten kan je me altijd aanschieten (hier, of op school haha ;) ).

DCM is vrij technisch naar mijn idee, iets waar we bij CMD wat meer creatief in zijn. Ik kom zelf van een Fotografie MBO 4 af dus kan me heel goed voorstellen dat de stap van MBO naar HBO voor sommige op die manier ervaren word. Ik ben er zelf wel achter gekomen dat ik qua ‘droge stof’ de studie zowieso erg interessant vind en daar ook best goed mee ben :) Het feit dat je zegt ‘Ik heb zin om aan de slag te gaan’ hebben veel van mijn oude studiegenoten van het MBO ook gewoon gedaan. Echter zijn vele erachter gekomen dat je met een MBO diploma in de creatieve sector of een aantal hele goede ingangen moet hebben of ze zijn een jaar later alsnog gestart op het HBO :) Je SLB’er inlichten kan sowieso helpen, al hebben die soms qua studies ook niet alle kennis helemaal op een rijtje.

Mocht je nog wat meer willen weten kan je me altijd even PB’en!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 22:16

@ Courses, bedankt! Lief van je, mocht ik vragen etc hebben, dan hoor je van me.

Woensdag gesprek met mijn SLBer. Gelukkig kan ik er met mijn vriend ook goed over praten dus kan gelukkig mijn ei kwijt.

Ik twijfel omdat ik gewoon even niet weet wat hetgeen is wat ik niet leuk vind, is dat de studie? Of is het überhaupt het HBO systeem. Bovendien heb ik ook weinig aansluiting bij m'n klas, wat opzich niet moet uitmaken want ik zit er voor mezelf maar het werkt natuurlijk ook niet mee.

Er "spelen" dus meerdere factoren en ik kan mijn vinger nog niet leggen op de juiste.

Gisteren met mijn achterneef gebeld die precies deze opleiding heeft gedaan, hij snapt mijn frustratie, echter gaf hij wel weer aan dat je in jaar 2/3 veel projecten krijgt en daar zelf heel veel in kan sturen wat je wilt, dat is dus een positiever bericht, maar daar zal ik even goed met mijn SLBer over moeten babbelen.

Inpricipe kan je natuurlijk je minor en je stage zelf invullen..

Naja veel te denken en overdenken..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:21

Nou 70% van mijn vakken vond ik niks maar om toch te kunnen werken had ik die diploma nodig.

Technisch rekenen
Statistiek
Practicum natuurkunde.....

Moest het doen, jaren helaas.
Maar nu in praktijk heb ik er weinig mee te maken.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:31

Mijn klassen zijn ook niet geweldig. Waar ik persoonlijk veel moeite mee had was de aansluiting tussen de klassen op het gebied van HAVO/MBO en de verschillen in werken. Veel van de HAVO’ers hebben in ’t eerste jaar (en nu nog misschien, ik let er niet meer echt op) echt helemaal niks gedaan. Zaten echt te keten in de lessen, spelletjes te doen, beetje dat onvolwassen gedoe zeg maar. Werd daar zo moe van want ik wou gewoon m’n P in een jaar halen en dus ook gewoon opletten. Maar ja, je zit er uiteindelijk voor jezelf natuurlijk :)

(Ik weet echt wel dat niet elke HAVO’er zo is, maar zo was mijn ervaring. Hold your horses)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:33

Een vriendin van mij doet HBO Communicatie en is juist veel bezig met praktijk: logo's ontwerpen, websites bouwen, stages... Misschien helpt het om een paar meeloopdagen te doen bij dat soort opleidingen om te zien of die beter in je straatje passen? :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:36

Ygritte schreef:
Een vriendin van mij doet HBO Communicatie en is juist veel bezig met praktijk: logo's ontwerpen, websites bouwen, stages... Misschien helpt het om een paar meeloopdagen te doen bij dat soort opleidingen om te zien of die beter in je straatje passen? :)

Doet Communicatie daar zelf zoveel mee of is dat ook een hobby van je vriendin? Kan me niet herrineren dat Communicatie daar zo druk mee is namelijk ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:49

Ik ben 5 jaar geleden CMD afgestudeerd en dat was echt heel praktijkgericht. Maar het verschilt ook echt per hogeschool. Elk geeft weer zn eigen invulling aan een opleiding. Ik ben zelf nu 7 jaar werkzaam als visual designer digitaal, en ben gecharmeerd van het niveau van de CMD'ers aan de HU.

Overigens, bijt je niet te hard vast op veel disciplines 'kennen' dus naast ontwerpen ook videomontage en programmeren. Daar ga je in de werkpraktijk mee op de bek, daar zijn het nagenoeg overal gescheiden beroepen. Daar is alleen 'weten hoe het werkt, maar niet zelf beheersen' van belang.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 22:51

Ik moet ook eerlijk naar mezelf blijven, als ik nu zou stoppen.. moet ik of ergens in kunnen stromen (wat dus niet gaat lukken, want kom punten tekort voor mijn P), of heb 2 (!!!!) jaren vertraging, aangezien veel inschrijvingen al gesloten zijn/open dagen niet meer zijn/opleiding bijna vol zitten..

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 22:56

Jans schreef:
Ik ben 5 jaar geleden CMD afgestudeerd en dat was echt heel praktijkgericht. Maar het verschilt ook echt per hogeschool. Elk geeft weer zn eigen invulling aan een opleiding. Ik ben zelf nu 7 jaar werkzaam als visual designer digitaal, en ben gecharmeerd van het niveau van de CMD'ers aan de HU.

Overigens, bijt je niet te hard vast op veel disciplines 'kennen' dus naast ontwerpen ook videomontage en programmeren. Daar ga je in de werkpraktijk mee op de bek, daar zijn het nagenoeg overal gescheiden beroepen. Daar is alleen 'weten hoe het werkt, maar niet zelf beheersen' van belang.

Ik snap je reactie, echter omdat ik graag voor mezelf wil beginnen, wil ik op meerdere vlakken inzetbaar zijn, begrijp me niet verkeerd maar dat is dus ook het gedeelte wat ik leuk vind. Ik heb 4 jaar Nimeto gedaan en kan eerlijk zeggen; ja, ik kan vormgeven. Doe ook veel opdrachten voor klanten, en die zijn altijd erg enthousiast over mijn werk.

Dat is de reden dat ik heb gekozen om mijn kennis te verbreden, en ookal snap ik je onderbouwing, is het wel een theorie waar ik achter sta.

Klein puntje is ook dat ik tijdens diverse stages heb gemerkt dat ze erg blij waren met grafische mensen met digitale kennis.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:00

Mijn vriend heeft een tijdje met hetzelfde probleem gezeten. Ook MBO afgemaakt en daarna door naar het CMD in Den Bosch.
Hij merkte vooral, dat bij CMD het proces van 'wat vind je leuk in deze branch' helemaal opnieuw doorlopen moest worden, terwijl hij al 4 jaar had gestudeerd en dus precies wist wat hij wel en niet wilde. Hierdoor heeft hij af en toe wel door de zure appel heen moeten bijten, bij dingen waarvan hij wist dat hij ze toch nooit meer ging gebruiken.

Maar hij heeft dus doorgezet. Maar het was wel zwaar.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 23:05

Sannens schreef:
Mijn vriend heeft een tijdje met hetzelfde probleem gezeten. Ook MBO afgemaakt en daarna door naar het CMD in Den Bosch.
Hij merkte vooral, dat bij CMD het proces van 'wat vind je leuk in deze branch' helemaal opnieuw doorlopen moest worden, terwijl hij al 4 jaar had gestudeerd en dus precies wist wat hij wel en niet wilde. Hierdoor heeft hij af en toe wel door de zure appel heen moeten bijten, bij dingen waarvan hij wist dat hij ze toch nooit meer ging gebruiken.

Maar hij heeft dus doorgezet. Maar het was wel zwaar.

Ik denk dat dit bij mij kan spelen, maar daarvoor zal ik even met mijn SLBer in gesprek moeten. :)

Ik vind iedereen zijn reactie overigens erg prettig! Of ik het er nou eens of oneens ergens mee ben, ik kan dit weer mooi meenemen in m'n denken de komende dagen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:08

Courses schreef:
Ygritte schreef:

Doet Communicatie daar zelf zoveel mee of is dat ook een hobby van je vriendin? Kan me niet herrineren dat Communicatie daar zo druk mee is namelijk ..

Nee, dit is in Ede en daar wordt echt wel veel vanuit de opleiding gedaan aan projecten en praktijkgericht werk! :j Ik denk dat het wellicht verschilt per hogeschool?

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:16

Ik heb zelf ook afgelopen jaar mijn mbo 4 diploma gehaald. Toen er lang over getwijfeld of ik naar het hbo zou gaan of toch op zoek zou gaan naar een baan, ik heb toen de keuze gemaakt om een hbo opleiding te gaan starten. Echter kwam ik er na een paar maanden achter dat ik het hele hbo niks vond. Teveel theorie en nauwelijks praktijk. Wist altijd al dat ik meer een doener was maar het hele idee om hbo te gaan studeren trok mij toch wel heel erg.

Zelf werd ik er dood ongelukkig van om door te gaan met mijn studie en besloten om toch te stoppen. De stap om te stoppen vond ik erg moeilijk omdat ik net als jou de instelling had als ik ergens aan begon moest ik het ook afmaken van mijzelf. Maar door gaan met iets wat mij niet gelukkig maakte was ook geen optie. Nadat ik ben gestopt met mijn studie nu 2,5 maand terug voel ik mij erg opgelucht en heb er geen seconde spijt van gehad, het voelde echt als een last die van mijn schouders viel. Achteraf wel trots op mijzelf dat ik de keus heb gemaakt om hbo te gaan doen en het geprobeerd te hebben maar er achter komen dat het niks voor mij was.

Aankomend september ga ik starten met een nieuwe opleiding op toch weer mbo niveau en dan het liefst bbl. Zo heb ik meer praktijk, precies dat wat mijn ding is en waar mijn hart in ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:20

Ik heb dan hiervoor geen MBO gedaan maar ik heb er wel twee jaar (en ook twee studies) over gedaan om tot mijn huidige opleiding te komen (die toevallig op dezelfde faculteit is, ik studeer Journalistiek aan de HU, ook op de FCJ).

Mijn advies is om gewoon te stoppen als je het niet meer ziet zitten eigenlijk. Deze twijfels gaan niet meer weg.. Als je eenmaal begint met twijfelen dan blijf je dat in je hoofd maar groter maken. Heb je nog de mogelijkheid om je P te halen dit jaar? Dan zou ik dat eventueel proberen. Als je voor februari gestopt was was je stufi omgezet in een gift maar dat kan ondertussen niet meer.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 00:27

Ik heb vorig jaar het eerste jaar dmc gedaan aan de hu en snap je twijfels heel goed.

ik wist zelf biet waar ik aan toe was en wat ze nou van je willen. Het is van alles een heel klein beetje en net niet helemaal. Dat bracht mij ook aan het twijfelen. Ik heb zelf een doel nodig en dat had ik bij deze studie niet. Echter kwam ik daar ook pas vrij laat achter, net als wat jij zegt bij marketing en interactie ontwerp.

ik moet zeggen dat de laatste periode wel leuker is, aangezien je dan voor een opdrachtgever wat gaat maken. Misschien dat dat je nog iets anders laat denken.

echter als ik zie wat je schrijft dan denk ik dat toch cmd meer iets voor jou zal zijn. Dat is naar mijn idee namelijk veel meer doen.
en als je het eventueel echt voor de technische kennis wil doen, dan zou ik kijken naar een opleiding die daar echt op gericht is.
bij dmc ben je meer een manusje van alles (wat ik er van begrepen heb)

Ik wens je veel succes met je beslissing :)

Ik heb de switch gemaakt naar een totaal anders iets, namelijk fysiotherapie, en ben hier heel blij mee :) wel heb ik mn P van dmc nog gehaald :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 00:39

Het werk dat je er mee kunt doen, vind je dat wel leuk? Want daar gaathe uiteindelijk om. Die 40 jaar dat je daarin gaat werken, niet om die 4 jaar studie :)