Huis wordt 'gegund' aan tegenpartij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Huis wordt 'gegund' aan tegenpartij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 08:56

Na 3 weken in onderhandeling geweest met tussenkomst van de makelaardij zijn wij tot een mondelinge overeenkomst gekomen. Dit ging enigszins moeizaam. Dhr. van de makelaardij gaf in de onderhandeling aan dat de verkopende partij ook kon wachten op de open huizen dag, maar dat ze nu een overeenkomst wilde maken. Wij werden om half 10 ‘savonds opgebeld en gefeliciteerd met de aankoop van de woning in Apeldoorn.
Wij waren super blij en hebben onze persoonlijke gegevens verstuurd. Mijn partner heeft nog contact gehad met de desbetreffende makelaar. De makelaar heeft gezegd dat hij het koopcontract in orde gaat maken. Vervolgens werden wij dinsdag gebeld met de mededeling dat er een andere partij een hoger bod heeft gedaan op hetzelfde huis. Ik hem gewezen dat hij met ons een mondelinge overeenkomst heeft gesloten. Hij vertelde toen dat het huis toch maar had meegedaan aan de Open Huizen dag. Hier waren wij al niet van op de hoogte.

Al snel zei hij dat onze mondeling overeenkomst niet rechtsgeldig is in makelaarswereld. Ik heb mijn rechtsbijstand gebeld en dit klopt inderdaad.
Wij moesten 200.000 neerleggen, want anders was de woning voor de andere partij. Mijn partner en ik hebben besloten om dan ook maar hetzelfde bod neer te leggen. Het zou dus kunnen zijn dat de andere partij ook hoger zou gaan bieden, maar dan zouden wij tot een bepaald maximum meegaan hadden we voor onszelf besloten.
Woensdagavond werd onze voicemail ingesproken. ‘De verkopende partij heeft het huis gegund aan de tegenpartij’….
Onze monden vielen open.

Kortom :
• Wij hadden een mondelinge overeenkomst, wij hebben gewacht totdat de makelaardij een standaard contract had opgesteld.
• De makelaar heeft ons gefeliciteerd met de aankoop van het huis ..
• Wij hebben hetzelfde bod neergelegd

Ik ben erg teleurgesteld in de manier hoe deze makelaar met mensen omgaat. Ik vind dit alles behalve professioneel.

Is er íets wat ik nu nog kan doen? Niet om het huis te kopen, maar meer om echt duidelijk te maken dat het niet prettig is hoe wij zijn behandeld?
Laatst bijgewerkt door panache op 02-04-15 09:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Billy

Re: Huis wordt 'gegund' aan tegenpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:00

Ik denk dat Hendriks afhankelijk is van de verkopende partij. Die heeft het laatste woord in de verkoop

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:02

Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 02-04-15 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:02

Wat een vreemd verhaal... Ik weet niet beter of een mondelinge overeenkomst is bindend, JUIST in de makelaarswereld. Als jij namelijk mondeling hebt toegezegd dat je het huis gaat kopen en je ziet er achteraf toch maar vanaf, dan ben jij de verkopende partij een x-bedrag verschuldigd. Waarom zou het andersom dan ook niet rechtsgeldig zijn? Dat woordje "gegund" klinkt voor mij als een verkapte smoes om een hoger bedrag te krijgen voor het huis.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:05

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:06

Ik durf het zo niet met alle zekerheid en achtergrond te zeggen. Maar volgens mij staan de verkopers in hun recht. Zolang er verder nog niks getekend is, mogen ze verkopen aan een andere partij. Dat gaat nog een hele tijd door, zelfs tot aan inschrijving bij kadaster, dus na tekenen van de overeenkomst.

In dit geval kan je weinig met de makelaar, deze is alleen tussenpartij. Je hebt een probleem met de verkopers. Deze beslissen of en aan wie ze verkopen. Maar ik denk dat je er niks aan kan doen en pech hebt gehad.

Je zou nog kunnen kijken of je schadevergoeding kan vragen. Maar lijkt mij niet omdat je nog niks ondertekend hebt, ingeschreven hebt en kosten gemaakt hebt. Maar hier zijn wel redelijk wat wetgeving en voorbeelden van. Moeite dus om even uit te zoeken misschien.
Laatst bijgewerkt door linoleum op 02-04-15 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:08

Shenavallie schreef:
Wat een vreemd verhaal... Ik weet niet beter of een mondelinge overeenkomst is bindend, JUIST in de makelaarswereld. Als jij namelijk mondeling hebt toegezegd dat je het huis gaat kopen en je ziet er achteraf toch maar vanaf, dan ben jij de verkopende partij een x-bedrag verschuldigd. Waarom zou het andersom dan ook niet rechtsgeldig zijn? Dat woordje "gegund" klinkt voor mij als een verkapte smoes om een hoger bedrag te krijgen voor het huis.

Mondeling is juist niet rechtsgeldig in de makelaarswereld.
Verkopers hoeven niet met je bid akkoord te gaan.

Zodra je als aankoper een nieuw (tegen)bod doet, mag de verkoper de hele koop direct afblazen.
En alsnog verkopen aan een ander (evt voor een lager bedrag).

Ik snap echt dat dit heel vervelend is voor jullie, het is ook niet "netjes" als je al wordt gefeliciteerd, maar wettelijk is er echt helemaal niets verkeerd gegaan.
Wij hebben regelmatig meegemaakt dat een huis aan een ander (soms bekende van de verkoper) werd verkocht.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:11

Ik snap niet zo goed wat je de makelaar verwijt. De verkoper heeft toch op het laatste moment de koop afgeblazen.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:12

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:15

Ik begrijp dat je boos bent. Ik heb geen verstand van huizen kopen en makelaars, maar ik vind het niet netjes dat je de makelaar met naam en toenaam noemt. Je had dit topic ook kunnen openen zonder namen te noemen. Ik heb geTEMd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:17

Brainless schreef:
Shenavallie schreef:

Mondeling is juist niet rechtsgeldig in de makelaarswereld.
Verkopers hoeven niet met je bid akkoord te gaan.

Zodra je als aankoper een nieuw (tegen)bod doet, mag de verkoper de hele koop direct afblazen.
En alsnog verkopen aan een ander (evt voor een lager bedrag).

Ik snap echt dat dit heel vervelend is voor jullie, het is ook niet "netjes" als je al wordt gefeliciteerd, maar wettelijk is er echt helemaal niets verkeerd gegaan.
Wij hebben regelmatig meegemaakt dat een huis aan een ander (soms bekende van de verkoper) werd verkocht.

Goed om te weten, dank je wel voor je uitleg! Ik was echt overtuigd van dit idee, maar nu je het zo uitlegt snap ik waar het hem in zit: je moet dus duidelijk - in dit geval - getekend hebben. Ik weet wel dat de verkoper net zolang met andere partijen mag onderhandelen tot er een overeenkomst is, maar als de makelaar je dan feliciteert is er op dat moment al een mondelinge overeenkomst.... dacht ik. Niet dus...

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:18

Ik dacht dat bij verkoop van een huis geen onderhandelingen meer mogen plaatsvinden met een andere partij als er reeds onderhandelingen zijn met iemand.

Dus nog los van het nog niet getekende contract mochten er dan helemaal geen onderhandelingen verricht worden met de andere partij.
Want er was in immers een verregaande onderhandeling gaande met jullie.

Tenminste zo dacht ik dat het zat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:20

magicmist schreef:
https://www.nvm.nl/nl-nl/columns/ilse_v ... n_ast.aspx

Lees dit. Helaas geld mondelinge overeenkomst dus niet

Duidelijk! Het klopt dus dat een mondelinge overeenkomst wettig is, met uitzondering van de aankoop van een huis. Ik wist niet dat daar een andere regel voor zou gelden, maar zal het nu niet meer vergeten! ;)

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:20

Je bent in onderhandeling zodra de verkopende partij een tegenbod gedaan heeft op een bod wat jij gedaan hebt.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:21

MyrtheJ schreef:
Ik begrijp dat je boos bent. Ik heb geen verstand van huizen kopen en makelaars, maar ik vind het niet netjes dat je de makelaar met naam en toenaam noemt. Je had dit topic ook kunnen openen zonder namen te noemen. Ik heb geTEMd.

Ik had hetzelfde gedaan, ik vind het wel degelijk de makelaar te verwijten dat het huis mee heeft gedaan aan de open dag....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:22

Ik snap ook niet zo goed wat de Makelaar te verwijten valt.
Hij was misschien iets te voorbarig om jullie te feliciteren, maar ik vind het de fout van de verkoper van het huis.
Die neemt uiteindelijk de beslissing om het huis niet aan jullie te verkopen.

Netjes is het zeker niet!

Achterom

amies100 schreef:
MyrtheJ schreef:

Ik had hetzelfde gedaan, ik vind het wel degelijk de makelaar te verwijten dat het huis mee heeft gedaan aan de open dag....

Welnee, dat is een beslissing van de verkopers.

Achterom

Corinax schreef:
Ik dacht dat bij verkoop van een huis geen onderhandelingen meer mogen plaatsvinden met een andere partij als er reeds onderhandelingen zijn met iemand.

Dus nog los van het nog niet getekende contract mochten er dan helemaal geen onderhandelingen verricht worden met de andere partij.
Want er was in immers een verregaande onderhandeling gaande met jullie.

Tenminste zo dacht ik dat het zat.

Dat dacht je ja, maar dat klopt allang niet meer.

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:24

Mijn huis staat nu te koop en ik heb me eigen gewoon aan deze regel te houden.
Naar mijn weten is dit nog steeds zo

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:27

Ik lees hier al 2 dingen die niet correct gegaan zijn.....

2 onderhandelingen tegelijkertijd... En het bedrag genoemd die de andere koper heeft geboden...

( dit was een reactie op een linkje die Wendy had geplaatst, maar die heeft ze nu verwijderd)
Laatst bijgewerkt door Corinax op 02-04-15 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:28

Waar is nu ineens die link van Wendy ?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:28

Corinax schreef:
Ik lees hier al 2 dingen die niet correct gegaan zijn.....

2 onderhandelingen tegelijkertijd... En het bedrag genoemd die de andere koper heeft geboden...

Precies
Wij hebben exact hetzelfde geboden en waren 3 weken eerder in de onderhandeling gestapt.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:29

Sterker nog, stel verkoper laat bij beide de onderhandeling doorgaan, beide komt een koopprijs overeen, beide worden getekend. Stel dat jullie om 11uur tekenen en andere partij zelfde dag om 12uur. Dan moet daarna nog in kadaster worden gezet, doet de notaris van tweede partij dit voor jullie notaris, gaat verkoop aan tweede partij door. In dat geval hebben jullie wel recht op schadevergoeding, maar dit is nu natuurlijk ook niet gaande.

Verkoper is hier volledig zelf vrij in. Of het netjes is, is een andere discussie. Is hier niets gedaan wat wettelijk niet mag. In goed verkopende tijden zelfs redelijk normaal, met meerdere geïnteresseerde partijen kan zo hogere verkoopprijs behaald worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:30

Misschien was de andere bieder een kennis/vriend/familie van de verkoper.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het netjes is ons, want dat is het zeker niet!!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:34

Wat ik al aangeef, ik weet dat wij gerechtelijk niet in ons recht staan. Graag wil ik iets kunnen doen, waaruit blijkt dat wij niet netjes zijn behandeld.
Een excuses op zijn minst.