Legitimatie vragen in bioscoop?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fink

Legitimatie vragen in bioscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:13

Hoi,

Ik vroeg me af of ze bij een bioscoop om je legitimatie mogen vragen. Ik had een keer ergens gelezen dat dit wettelijk gezien niet het geval was. Hoe zit dit nou?
Laatst bijgewerkt door Fink op 31-03-15 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

loesje4600

Re: Legitimatie vragen in bioscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:13

ja dat mogen ze, had ik laatst ook bij de film 50 shades. je moet kunnen aantonen dat je ouder bent als de minimale leeftijd die ze vragen

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:14

Hier doen ze dat wel bij de Pathé bioscopen. Je moet namelijk kunnen bewijzen dat je de juiste leeftijd hebt om een film te mogen zien en bovendien verkopen ze daar ook Heineken bier waarvoor je je uiteraard ook moet legitimeren.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:14

Ja dat doen ze.
En streng ook bij de bios bij mij in de buurt.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:16

Hier nog nooit een controle gehad. Ook niet bij 50 Shades :+

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:23

Ja hoor dat mogen ze, als jij bv naar een film wilt die voor 16 jaar en ouder is, en ze twijfelen aan je leeftijd dan mogen ze dat wel vragen om te controleren.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:40

Ja dat mag!

Was laatst in de bios en je hebt Michiel de Ruyter in 12 & 16+ variant.
Stond dat je voor 50 shades en Michiel de Ruyter 16+ je moest legitimeren als ze er naar vroegen.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:49

Heeft een van jullie een bron?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:51

Ik ben zelf de bron haha.
Vaak staat het op de website zelf. Even googlen en het staat de op de website.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:51

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:53

Jup laatst bij Cine Lounge ook. Gingen we naar American Sniper moest een vriendin ook haar id laten zien.
Stond ook op internet erbij dat ze dit konden doen

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:54

Ik heb rond mijn 16de vaak genoeg gehad dat ik mijn legitimatie moest laten zien voor een film van 16+.
Als jij zou weigeren je legitimatie te laten zien, terwijl deze wordt gevraagd, verkopen ze gewoon geen bioscoopkaartje aan jou voor de film waarvan ze verdenken dat je te jong bent om hem te zien.
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 31-03-15 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:54

Hier vroegen ze het laatst ook gingen naar die Engels geheime dienst film, dachten eerst nog waarom?
Maar toen we film zagen snapten we het wel, dwarsdoormiddengehakte mensen en hoofden die ontploften..

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:56

Heel toevallig afgelopen zondag gehad bij 50 shades, is trouwens niet de eerste keer :')
Bij films als deze kan ik begrijpen maar de eerste keer sloeg echt nergens op _O-

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:58

Je bent niet verplicht je te legitimeren in de bioscoop.
Echter mag de bioscoop jou wel weigeren een bioscoopkaartje te verkopen als ze twijfelen aan je leeftijd en er een minimale leeftijd voor een film staat.

Zelfde verhaal als in een supermarkt met alcohol.

Zij zijn verplicht het te vragen, jij bent niet verplicht tot legitimatie, waardoor zij weigeren jou het kaartje/de alcohol/sigaretten te verkopen.
Laatst bijgewerkt door nontie op 31-03-15 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:58

Zou ook niet weten waarom een bioscoop dit niet zou mogen doen :). Ze "verkopen" immers een kaartje voor een bepaalde film van een bepaalde leeftijd minimaal. Dus vind het ook niet meer als logisch. Kind van bv 11 heeft niks te zoeken vind ik bij 50 shades of een echte horror die normaal 16+ is ;) Als jij weigert om je id te laten zien mogen hun in principe ook weigeren jouw een kaartje te verkopen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:03

Sjolvir schreef:
Hier vroegen ze het laatst ook gingen naar die Engels geheime dienst film, dachten eerst nog waarom?
Maar toen we film zagen snapten we het wel, dwarsdoormiddengehakte mensen en hoofden die ontploften..

:').
Had ik bij Michiel de Ruyter ook.
Heel lang snapte ik niet dat er 2 versies waren (oke, op wat borsten na dan), tot een bepaald stukje.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:41

NM -> LZP

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:44

Het is verplicht en als je je ID niet mee hebt, kom je de zaal niet in.
Wij hadden kaartjes besteld via internet (mijn ouders en ik), ik was 17 en toen we die ophaalde, moest ik mij legitimeren. Ik had geen ID bij me en mocht echt niet de zaal binnen. Was verplicht, 'Zie het als alcohol kopen.' werd er gezegd. Ouders en ik waren laaiend, filiaalmanager erbij geroepen en toen heeft hij ons erin gelaten, omdat we volgensmij zo boos deden (we hadden speciaal 3 kwartier naar deze bioscoop gereden, was Pathé bios btw). Ze kunnen zelfs boetes krijgen, net zoals alcohol.

Persoonlijk vind ik het ronduit belachelijk. Maargoed, regels zijn regels.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:48

Ja dat mogen ze doen, bij mij al een paar keer voor gekomen, ze doen het het meest bij films die je pas vanaf je 18e mag zien

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:49

Je moet je toch sowieso altijd kunnen legitimeren? Dus wat is het probleem? Je hebt dat ding sowieso bij je, en als je te jong bent voor een film hoor je er dus blijkbaar niet thuis. Probleem opgelost.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:49

Dat was 15 jaar geleden ook al zo bij Pathé.
Ik was 20 en moest me legitimeren om bij Gladiator naar binnen te mogen (16+) hahahaha _O-
(oké, ik zag er best jong uit voor mijn leeftijd :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:51

Joey schreef:
Wij hadden kaartjes besteld via internet (mijn ouders en ik), ik was 17 en toen we die ophaalde, moest ik mij legitimeren. Ik had geen ID bij me en mocht echt niet de zaal binnen. Was verplicht, 'Zie het als alcohol kopen.' werd er gezegd. Ouders en ik waren laaiend, filiaalmanager erbij geroepen en toen heeft hij ons erin gelaten, omdat we volgensmij zo boos deden (we hadden speciaal 3 kwartier naar deze bioscoop gereden, was Pathé bios btw). Ze kunnen zelfs boetes krijgen, net zoals alcohol.

Dat is sowieso raar want voor films geldt vaak dat je als je jonger dan de aanbevolen leeftijd bent maar met een ouder meegaat je wel naar binnen mag.

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:59

Yup hier ook ervaringen !
1ste keer was bij sint, 16+ ik was toen 15, aan mijn paps gevraagt of hij de kaartjes wou halen, enzo ik hield mij schuil achter een groot kartonnen ding, en bij de kaartjes controle geen problemen gehad :D

En de 2de keer was bij michiel de ruyter, nu ging ik de kaartjes halen ben inmiddels 19, maar toch nog vragen om id, rijbewijs laten zien en het was oke !

Ook ik dacht eerst van huh 16+ michiel de ruyter, nou na die martel scene wist ik genoeg, mijn maag draaide bijna om.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:46

Emmaa_ schreef:
Joey schreef:

Dat is sowieso raar want voor films geldt vaak dat je als je jonger dan de aanbevolen leeftijd bent maar met een ouder meegaat je wel naar binnen mag.

Helemaal niet raar. Voor alle bioscopen geldt dezelfde kijkwijzer hoor... En de kijkwijzer geeft inderdaad adviesleeftijden aan, met één uitzondering: films voor 16 jaar en ouder. Daarvoor geldt een wettelijke leeftijd van 16 jaar of ouder. En niet kunnen legitimeren = niet aantoonbaar 16 en dus ook niet naar binnen.

Werkt net zoals met alcohol en sigaretten. Overigens wordt er altijd aangegeven dat bij 16+ films naar ID gevraagd kan worden, dus je niet kunnen legitimeren en vervolgens net zolang stennis schoppen totdat je wel naar binnen mag vind ik ronduit asociaal.