Vrouwen zullen wij elkaar eens gaan helpen en niet afzeiken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 08:38

Vriendin S belt op, ze gaat vanavond niet naar de verjaardag van W en A, ze heeft de griep. Direct zakt de moed mij in de schoenen. Laten we het erop houden dat ik niet bepaald in ‘het groepje’ hoor van de andere dames. Lees; Ze praten de hele avond niet tegen mij. Manlief zegt dat ik het niet kan maken om niet mee te gaan dus raap ik mezelf bij elkaar en ga mee. Zoals ik al had gedacht staat het vaste groepje gezamenlijk te lachen en met elkaar te kwebbelen. Met al mijn moed, hoofd omhoog en oké, een kleine knikkende knie, loop ik naar de gastvrouw om haar te feliciteren. Na een korte en kille, ‘bedankt’, gaat zij (met haar rug naar mij toe) verder met haar gesprek en word ik buiten gesloten. Ik dacht toch echt dat ik hier met volwassenen te maken had maar blijkbaar niet. Na een avond die eeuwen lijkt te duren krijg ik uiteindelijk mijn man zo ver om mee naar huis te gaan. Hoera! Weg uit deze middelbare school.

De volgende morgen komt buurvrouw B naar mij toe, of ik ook gezien heb dat buurvrouw E haar kinderen naar school heeft gebracht in haar joggingsbroek?! Met mijn antwoord: ‘nee, niet op gelet’. Neemt ze duidelijk geen genoegen. Ik mag 10 minuten lang aanhoren hoe ze eigenlijk buurvrouw E, nauwlettend in de gaten aan het houden is. Geen gezeemde ramen, tuin niet op orde, kliko te laat naar buiten, kinderen in oude kleren etc. Blijkbaar reageer ik niet zoals ze gehoopt had dus met een “ ach, jullie hebben het ook te druk voor een fatsoenlijk huishouden” loopt ze weg.

Op naar de supermarkt dan maar waar ik een oude bekende tegen het lijf loop. Ooit waren we dikke vriendinnen, 20 jaar geleden maar er is ‘iets’ gebeurd en toen was er ruzie. Ondanks dat we 20 jaar verder zijn praat ze nog steeds niet tegen mij. Tijdens het boodschappen doen vraag ik mezelf af wat na 20 jaar nog zo erg kan zijn geweest dat je niet eens fatsoenlijk goedendag kunt zeggen. Ik weet het niet in ieder geval niet meer. Net als ik vol ik gedachte bij de groente potjes sta staat haar man naast me. “Hoi!, hoe is het met jou?” Jeetje die had ik niet zien aankomen en wat hakkelend en stotterend antwoord ik dat het goed gaat en vraag hoe het met hem gaat. Blijkbaar ook goed en ze zijn verhuisd en wonen nu een stad verderop. Oude bekende L staat inmiddels aan het einde van het gangpad en met een korte knik naar haar man wordt er duidelijk gemaakt dat hij mee moet komen. Ik krijg nog een “ leuk je weer gesproken te hebben” en hij gaat netjes mee.

’s Avonds zit ik voor de tv en zie de beelden van een vliegtuig die tegen de berg is gekwakt omdat blijkbaar de co-piloot het leven niet meer ziet zitten. Meteen denk ik terug aan MH17 en gaan de beelden door mijn hoofd van de rouwende familieleden, de rijen auto’s, de vliegtuigen die de stoffelijke overschotten thuis brachten. Mijn somberheid schiet verder en ik denk aan al die wreedheid die er op het moment is en dat het vroeger misschien allemaal toch zo slecht nog niet was. Nu ga je naar een verjaardag waar andere vrouwen het blijkbaar nodig vinden om je te negeren, buren die andere bekritiseren in plaats van de helpende hand toe te steken en oude bekende kunnen elkaar niet meer fatsoenlijk groeten.

Daarom aan alle vrouwen: Help elkaar! Laat elkaar welkom voelen, geef elkaar een goed gevoel. Ben ik een keer niet aardig, of zeg ik iets wat je niet bevalt? Dan nu alvast mijn excuus. Maar zeg het me zodat ik je een volgende keer niet weer zal kwetsen. Net zoals jij niet perfect bent, ben ik dit ook niet en zijn de vrouwen in je clubje, de buurvrouw of welke andere vrouw dan ook, dit ook niet. Maar help elkaar, zonder dat we elkaar afzeiken is het leven soms al zwaar genoeg.

maras

Re: Vrouwen zullen wij elkaar eens gaan helpen en niet afzeiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:40

Mooi geschreven !

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:41

Meid, wat heb je dit mooi geschreven! Volledig met je eens :j
Zou zo fijn zijn als iedereen eens wat meer verdraagzamer werd, maar let wel (dit geldt voor iedereen): dat begint bij jezelf.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:44

Mooi geschreven, helemaal met jou eens.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 08:47

Blinnii schreef:
Meid, wat heb je dit mooi geschreven! Volledig met je eens :j
Zou zo fijn zijn als iedereen eens wat meer verdraagzamer werd, maar let wel (dit geldt voor iedereen): dat begint bij jezelf.

Daarom heb ik alvast vooraf mijn excuus aangeboden voor als ik mensen ga kwetsen zonder dat ik het zo bedoel ;)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:47

Mooi geschreven.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:49

Zo herkenbaar! Helemaal mee eens, veel mensen zijn niet meer bereid om een ander te helpen of een klein iets voor te doen!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:53

Je hebt helemaal gelijk. Ik dacht, afgaande op de titel, eerst dat het erom ging dat de vrouwen op bokt elkaar niet zo moesten afzeiken, want dat zou ook wel een nuttig iets zijn. Soms is het net een groep hyena's. Een topic begint rustig en dan ineens is er een post van iemand die kennelijk een mening heeft die niet strookt met de eerste zoveel reacties. Heel vaak zie je dan dat de sfeer omslaat en iedereen ineens heel fel die afwijkende mening gaat verkondigen.
Ook topic waar TS met een doodgewone vraag komt en er een wereld aan negatieve off-topic commentaren volgt.

Kortom, ook op Bokt: laten we elkaar niet afzeiken, dames (mochten de paar op bokt aanwezige heren hieraan meedoen, dan geldt dit ook voor hen)!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:58

Tja ik denk misschien wat te simpel, maar waarom kun je het niet maken mee te gaan naar die verjaardag? Blijkbaar is jouw gezelschap helemaal niet zo gewenst (of dat fair is, is een ander verhaal). Ik zou mijn tijd lekker aan iets anders besteden. De buurvrouw had ik afgekapt en ik had overdreven HOIII geroepen naar de oude "vriendin". Het is maar net hoe moeilijk je het jezelf wilt maken :)

Mensen veranderen niet en kliekjes blijven altijd bestaan :)

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 08:59

Vrouwen in clubjes zijn vaak nog erger dan hongerige hyena's :) . Na zo'n verjaardag ben ik altijd 10 kilo kwijt omdat de hyena's dat opgegeten hebben en dan nog 10 kilo van opluchting omdat ik er weer vanaf ben. :=

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:03

Hahaha

Mooi geschreven!

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 09:03

Selka schreef:
Tja ik denk misschien wat te simpel, maar waarom kun je het niet maken mee te gaan naar die verjaardag? Blijkbaar is jouw gezelschap helemaal niet zo gewenst (of dat fair is, is een ander verhaal). Ik zou mijn tijd lekker aan iets anders besteden. De buurvrouw had ik afgekapt en ik had overdreven HOIII geroepen naar de oude "vriendin". Het is maar net hoe moeilijk je het jezelf wilt maken :)

Mensen veranderen niet en kliekjes blijven altijd bestaan :)

Omdat haar man mij had uitgenodigd en het zijn verjaardag was, kon ik het niet echt maken om niet te gaan. Ik zei trouwens wel hallo tegen de oude vriendin. Maar dat fatsoen had zij blijkbaar niet. Ik geloof erin, of hoop (naïef misschien) dat mensen wel kunnen veranderen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:09

Inderdaad, je hoeft het helemaal niet altijd met iedereen eens te zijn. Inderdaad kan je er voor kiezen om niet naar een verjaardag te gaan. Inderdaad kunnen we op bokt ook wel wat vriendelijk reageren.

TS jij had ook naar de dames kunnen stappen en zeggen dat je je buiten gesloten voelde. Persoonlijk zou ik dat niet doen. Lekker de rug toe laten draaien en ik: toedeloe en ajuu paraplu. Tot nooit weer.
Maar ook dit is een verschil van mening. En dat is prima. Meningen mogen naast elkaar bestaan. Het ene is niet beter dan het andere. Het is anders. Anders is geen waarde oordeel. Kortom: leven en laten leven. Dat is mijn motto.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:10

Waarom besteed je er zoveel aandacht aan? Zelf zijn je formuleringen ook niet erg positief en elk verhaal heeft twee kanten.. Denk dat het ook begint met er zelf boven te staan.

Ik herken dit irl gelukkig niet zo, eigenlijk vooral op bokt. :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:13

Joh TS. Maak je niet te druk.
Als ik geen zin heb in een verjaardag ga ik niet. Niemand die mij verplicht.
Evenals iedereen die altijd maar met zn smartphone zit tijde s een verjaardag: dan ga ik weg. Doei!

Doe zoals jij denkt dat je het goed doet.
Leef je leven..het kan zomaar tekort zijn.
Je kunt niet met iedereen rekening gaan houden hoor. :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:13

Mooi en zeer herkenbaar geschreven! Kan me helemaal vinden in jouw 'standplaats', al zou ik het ook weleens anders willen zien.

Hoe Selka het later beschrijft, klinkt zo simpel, maar lukt mij dus ook niet. Er zijn genoeg mensen die dit zo doen en kunnen, uit zichzelf. Maar ik ben echt een denker, en wanneer zich zo'n situatie zich voordoet, dat reageer ik idd net als TS. Om dan vervolgens thuis te gaan zitten bedenken dat ik anders had moeten reageren.. " Ik had die persoon meteen moeten afkappen, ik had haar gewoon meteen gedag moeten zeggen, ik had..."

Maar helaas, zo ben ik niet. En dat is natuurlijk ook weer stof tot 'roddelen'. Tja, en dan heel soms, kan ik ineens wel zo reageren. Kan ik wel meteen zeggen 'waar het op staat'. Dat voelt dan ook even goed, want eindelijk kon ik iets meteen zeggen, ipv er een hele dag mee rond te lopen met 'had ik maar'.

En vervolgens hoor ik weer van iemand: "heb je die gezien? heb je dat gehoord?'
Nee, dat zie en hoor ik niet. Ik heb het al druk genoeg met mezelf.

Maar dan hoor je er blijkbaar niet bij, als je niks te melden hebt, over anderen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:14

Ik herken mij hier echt in. Ik zie om mij heen hoe andere vrouwen commentaar op elkaar hebben, oh die kleed zich als een jongen/man, die heeft iets lelijks aan, die doet dit. Dan denk ik altijd: nou en? Laat toch lekker doen :+ Maar soms vergeet ik dat niet iedereen even openminded is als ik en dat zorgt soms wel voor frustraties langs mijn kant..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:17

Over de verjaardag: Gelukkig herken ik me daar niet in. Als ik geen zin heb, ga ik niet. Gaat mijn vriend wel, moet ie dat zelf weten. Ga ik wel en kom ik tot de conclusie dat ik niet gewenst ben? Was ik ook zo weer weg. Dat doe ik dus echt niet (meer?) achter andere mensen aanlopen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:18

Ik ga mee met Selka. Ik heb inmiddels ook geleerd om sommige dingen gewoon niet te doen ook al 'hoort' het zo. Kiezen voor je eigen geluk..

Maar ik herken je verhaal wel ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:20

Mag ik vragen of je misschien uit een dorp komt. Het klinkt mijn namelijk allemaal zo 'plattelands'. Buurvrouwen die vanalles van elkaar vinden, verjaardagen waar je verplicht naar toe moet.

Moet zeggen dat ik daar zelf allemaal nooit zo'n problemen mee heb. Plekken waar ik me niet welkom voel ga ik niet heen, en mensen die stom tegen me doen, spreek ik er op aan.

Soms maken vrouwen het zichzelf ook heel moeilijk door vanalles voor anderen in te vullen.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:20

Mooi geschreven! Ben er helemaal mee eens

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:21

Het is denk ik ook iets wat in bepaalde periodes van je leven meer speelt dan in andere tijden. Ik ben nu 51. Maak me ech niet druk om wat "men" van mij vind, of van mijn rijkunsten, of de manier waarop ik m'n huishouden doe of.....:)

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 09:26

Kahawa schreef:
Waarom besteed je er zoveel aandacht aan? Zelf zijn je formuleringen ook niet erg positief en elk verhaal heeft twee kanten.. Denk dat het ook begint met er zelf boven te staan.

Ik herken dit irl gelukkig niet zo, eigenlijk vooral op bokt. :+

Maar dat is toch ook precies het gene wat ik omschrijf. Ik ben zelf niet perfect en een ander ook niet. Alleen kunnen we wel van elkaar leren en elkaar helpen ipv iemand te negeren af te kraken etc.

@Anoeska, nee ik kom niet eens uit een dorp maar snap je standpunt wel ;-) Oh en ja, in mijn hoofd vul ik het hele scenario al in. Mijn zwakte waar ik dan misschien aan moet werken.

@Marocje Ik snap precies wat je bedoelt. Ik ben ook zo'n denker en achteraf denk ik ik had dit of dat moeten doen of zeggen. Ja, ik had ook bij dat groepje kunnen gaan staan maar daar ben ik dan misschien niet 'stoer' genoeg voor.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:27

Ik zou bij die verjaardag, na de gastvrouw gefeliciteerd te hebben, bij de mannen gaan staan/zitten. Grote kans dat je wel een gezellige avond hebt.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:34

Mooie woorden Jillsil!

Echt zo kinderachtig van die vrouwen, je zou toch denken dat we inmiddels allemaal volwassen zijn, maar helaas. Lekker de eer aan jezelf houden, ga er boven staan. Of gewoon lekker thuis blijven natuurlijk :)