25 en een dagboek. Wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

25 en een dagboek. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 13:19

Hoi bokkers,

Ik weet niet of het hier goed staat, ben daar nooit zo een held in.

De laatste weken merk ik dat er nogal veel gedachten door mijn hoofd gaan. Hierdoor heb ik veel moeite met het concentreren op mijn studie en het leren. (Ik heb over het algemeen al een zeer slechte concentratie, laat staan als ik aan zoveel andere dingen denk).
Ik merk de laatste weken dat ik enorm veel stress heb omdat alles nu even tegelijk komt, met name met mijn studie (hertentamens en afstuderen).

Nu bedacht ik me vanmorgen dat het misschien helpt als ik een dagboek koop. Niet om uitgebreid verslag te doen van mijn dag - zoals ik vroeger altijd deed toen ik 14 was - maar om elke ochtend voor mijn dag begint al mijn gedachten op te schrijven. Waarom heb ik zoveel stress, wat vind ik moeilijk, waar kan ik niet mee om gaan en waarom etc. Misschien dat ik mij de rest van de dag dan beter kan concentreren en niet meer aan 100 dingen tegelijk hoef te denken.
Ik maak wel al elke dag een "to do" lijstje omdat ik anders het overzicht verlies en me niet kan concentreren.

Zijn er meer bokkers van mijn leeftijd of ouder die dit doen? En mag ik vragen wat voor soort dingen jullie er in schrijven? :) Ik hoef niet te weten wát precies, maar ik bedoel meer of je dus een verslag maakt van je dag, of gedachten opschrijft, of misschien wel iets heel anders.

Yasmine

Re: 25 en een dagboek. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:41

Ik doe het ook :j Ben 24 en ik schrijf er niet heel vaak in, maar wel op momenten dat er veel gebeurt, dat ik ergens goed over moet nadenken. Dan helpt het heel erg om mijn gedachten op papier op een rijtje te zetten.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:45

Hier ook (eind 20) :j
Vooral als ik loop te malen schrijf ik dingen op. Dat helpt bij mij om het af te sluiten.
Verder schrijf ik soms om dingen op waar ik geïnteresseerd in ben of wat mij inspireert.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 13:57

Wat fijn dat er meer mensen zijn die dat doen. Ik vond het namelijk eerst misschien een klein beetje gek om te doen. :o
Vooral het malen herken ik Darah, ik kan eindeloos malen over dingen waar ik op dat moment niets aan kan veranderen en dat probeer ik mezelf ook duidelijk te maken, maar toch helpt het pas als ik het opschrijf. Dan is het een soort van uit mijn hoofd.

Yasmine: Precies op die momenten wil ik het inderdaad, ik heb het idee dat ik dan inderdaad dingen even op een rijtje kan zetten. :j

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:03

Bij mij is het dan inderdaad ook uit mijn hoofd :j
En niks geks aan hoor, het hoeft ook niet elke dag of week.
Maar gewoon als je er behoefte aan hebt!
Zo heb ik al weken niks meer geschreven, volgens mij was de laatste keer in januari of begin februari :))

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 14:06

Nee dat is zo inderdaad. Soms zie ik het als een verplichting om dan maar wat geschreven te hebben. Maar denk dat ik dat ook los moet laten en gewoon iets moet gaan schrijven als ik daar behoefte aan heb :) Ik ga morgen even de stad in om een notitieboek te kopen. Vind het altijd leuk om een mooi notitieboek te hebben waar ik dan in kan schrijven :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:12

klinkt als een leuk plan, misschien moet ik ook maar even kijken of het niet zou kunnen helpen. Nu is het best rustig, maar heb idd ook van die dagen dat alles choas is, terwijl als ik het allemaal op een rijtje zet, het helemaal niet zoveel blijkt te zijn.
Nadeel voor mij is dat ik een aantal verschillende plaatsen heb waar ik regelmatig verblijf, dus moet wel een klein boekje zijn dat niet veel plaats in neemt.

Ik denk dat ik een do to listje ga gebruiken en daar onder dan een beetje opschrijven waarom of hoe ik me voel. Eventueel in kernwoorden.

ik ben overgens 22

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 14:25

Ik heb inderdaad ook dat het in mijn hoofd zó veel kan lijken dat ik spontaan op weg ben naar een burn out. Terwijl als ik het opschrijf, het nog steeds heel veel is, maar minder dan ik dacht, en misschien ook best te doen als ik mezelf een schop onder mijn kont geef. :)
Bij de Hema en bij de Tiger (weet niet of je die winkel in jouw woonplaats ook hebt) hebben ze veel kleine boekjes, die kun je handig meenemen in je tas :j
Ik vind een kleiner formaat misschien sowieso wel een goed idee (voor mij is klein A5, sleep altijd een grote tas met me mee). Dan kan ik er bv onderweg naar mijn afstudeerorganisatie in de trein en op de terugweg ook in schrijven als ik dat wil. :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:30

Niet echt een dagboek maar ik schrijf op anonieme rant boards om dingen van me af te schrijven :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 15:36

Daar had ik nog niet aan gedacht! Heb net even gegoogled en dat lijkt me ook wel fijn. :)

Ik kan me weer niet concentreren op mijn leer werk omdat ik nu dus in mijn hoofd heb dat ik een notitieboek wil kopen. En als ik dat wil, dan wil ik het altijd meteen. Ben dus constant andere dingen aan het doen (bokt, googlen voor een leuk notitieboek, etc). Daar word ik zo moe van. :+ Vriendje zei net dat ik beter even naar de Hema heen en weer had kunnen fietsen, dan had ik het boekje al gehad en had ik waarschijnlijk al 10x zoveel gedaan met leren. Ja klopt.. Maar dan wil ik niet toegeven aan mijn drang om altijd alles meteen te willen.. Zucht

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:40

Ik gebruik een programma op mijn pc, efficient diary.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:17

Ik ben 20 jaar oud en heb jarenlang dagboeken bijgehouden! Het afgelopen jaar/2 jaar toevallig niet meer, omdat mijn stiefmoeder mijn dagboek heeft gelezen en het daarna niet meer 'veilig' voelde om nog te schrijven. Vind het wel altijd erg fijn, dus denk dat ik er toch weer aan ga beginnen binnenkort. Vind een dagboek ook helemaal niet voor jonge meisjes eigenlijk! :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 20:22

Jeetje Rebecca, dat lijkt me vreselijk naar! := Kan me voorstellen dat het dan niet meer veilig voelt..

Miepmiept: ik heb even gegoogled, ziet er uit als een fijn programma. :j Zelf vind ik het toch altijd wat meer hebben om op papier te schrijven. Ik hou er van als dingen tastbaar zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:13

Ik schrijf bij vlagen in een dagboek, op mijn laptop. Wat ik ook erg leuk vind om te doen is schrijven in het boek "mijn levensverhaal", soort levensdagboek :)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:47

Ik doe het sinds 2011 elke week, wat ik heb allemaal heb meegemaakt die week. Ik was altijd aan het denken wat ik vroeger heb gedaan en heb jammer genoeg heel weinig geschreven, maar heb wel foto's. Ik vind het fijn om terug te denken aan vroeger, lijkt me leuk dat ik straks alles kan terug lezen over 15 jaar ofzo. Als er ik iets heb meegemaakt, dan heb ik ook altijd gelijk, omdat ik het heb opgeschreven, dus geen discussies meer met mijn ouders :D
Of kijk ik terug wat ik rond deze tijd van het jaar allemaal deed en waar ik aan dacht in 2014.
Verder maak ik vaak lijstjes wat ik allemaal wil bereiken in het leven of welk werk ik wil doen. Dat verschilt zo vaak, erg grappig. Ene maand is het nog manegehouder worden en 5 maanden later toch maar een kantoorbaan of een eigen winkel.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 17:28

Ik heb vandaag deze gekocht. Die past makkelijk in mijn tas dus kan ik onderweg ook gebruiken! :)

Afbeelding

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 17:30

Gucci: het is inderdaad ook leuk en fijn om terug te lezen hoe je ergens vroeger over dacht, of waar je je vroeger druk om kon maken bijvoorbeeld. :D Ideeën vind ik ook fijn om op te schrijven. Misschien kan ik er op dit moment niets mee maar over een poosje wel!

RZ: op mijn laptop durf ik niet zo goed, weet niet waarom eigenlijk. Bang dat iemand op mijn laptop gaat en het leest. (Die iemand zou dan mijn vriend of een vriendin/collega moeten zijn, kleine kans, maar toch). :)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:26

Leuk boekje :D
Mijne is ook zo'n formaat en ook lekker basic zwart.
Ik had hem eigenlijk als reisboekje, maar door mijn gezondheid is mijn reis helaas nooit begonnen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:55

Hoe gaat het er nog mee?

Leuk boekje ts!
Laptop zou ik ook niet aandurven, en hangeschreven heeft ook iets.
Ik ben vooral bezig met to do lists nu.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:20

Ik heb geen dagboek, maar wel een notitieblok altijd bij de hand waarop ik dingen neerzet die ik niet mag vergeten.
Van spullen die ik nog moet kopen voor mijn vakantie tot bedragen die ik moet betalen en waar ik rekening mee moet houden.

Beetje gedachtenschets inderdaad en het helpt mij om geen dingen te vergeten en niet het idee te hebben dat m'n hoofd vol zit.

Echter, nu ben ik dat ding een paar keer vergeten en doe ik hetzelfde maar dan in m'n telefoon.
Ik zet het soms in m'n agenda, soms bij notities, maar ik zag er ook gezellige apps over voorbij komen.

Gedachten als in emoties gebruik ik er niet voor, maar dat zou natuurlijk zomaar kunnen!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 14:08

Darah: Wat jammer dat je je reis niet hebt kunnen maken.. :(

Aria_zz: Ik vind ook dat handgeschreven iets heeft. Ik merk dat het me heel veel helpt. :) Ik schrijf er niet specifiek elke dag in, gewoon als ik teveel in mijn hoofd heb zitten. Soms is dat een keer per week, soms drie keer per dag haha. :D
To do lists vind ik ook super fijn

Lins_Vetra: Dat is ook handig inderdaad :j Vind je het dan nu niet vervelend dat je niet alles bij elkaar hebt zeg maar? Soms in je agenda, soms notities, soms telefoon?

Ik heb nu ook van Hema de deskplanner gekocht, werkt heel fijn! Kan ik gewoon even mijn studie werk in plannen voor een week en heb ik direct een overzicht van wat ik nog moet doen. :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:18

Ik ben dan wel iets jonger dan jij, en ik schrijf niet in 'n dagboek maar ik houd wel een journal bij. Hier schrijf ik vanalles in. Op dit moment is het meestal mijn to-do list en 'well done list' van de dag, maar ik teken, schrijf en plak er ook dingen. Ook long-term lijstjes zoals dingen die ik wil doen als ik me eens een dag niks te doen heb, wat ideeen voor m'n moeder d'r 50ste verjaardag ( }> ) en alle films en series die ik nog wil kijken. Ik probeer hem eigenlijk altijd mee te nemen :)
Ik heb inderdaad ook de hema deskplanner, fijn ding! Die staat op m'n bureau en daar komt mijn hele groffe weekplanning op; lestijden, auto-rijles, werktijden, wanneer ik naar m'n paard ga, etc. :)

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:29

Ik ben 20 en ik heb ook een dagboek waar ik soms in schrijf.
Ik schrijf er voornamelijk dingen in die me dwars zitten, of waar ik juist heel blij mee ben.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:32

Ik houd sinds 2 weken een soort van dagboekje bij.
Ik schrijf elke dag minstens 1 ding op waar ik trots op ben / blij van werd.
Dus een goede paardrijles, een goed cijfer, een dagje uit.
Puur omdat ik zelf heel kritisch ben en zo leer ik de kleine dingen waarderen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:34

Ik ben 19, en heb nu geen dagboek, maar ik vertrek binnenkort voor een behoorlijk lange tijd naar Londen & Nieuw Zeeland, en daar wil ik wel een soort journal bij gaan houden.
Heb al een heel tof notitieboek gekocht, behoorlijk dik met mooie harde kaft. Wil deze voor vanalles gaan gebruiken, kleine verslagjes maar ook foto's en visitkaartjes van restaurants etc, en natuurlijk toegangskaartjes, vliegticktet etc.