verbod gebruik zweep?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jessetjuhhh

verbod gebruik zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 22:35

Hallo allemaal!

Ik hoop dat het hier goed staat en dat hij anders wordt verplaatst..(sorry!)

Voor mijn opleiding ben ik bezig met een discussie opdracht. Deze stelling luidt als volgt:
"Het gebruik van een zweep tijdens het rijden of trainen moet verboden worden."

Zelf ben ik hier even meningloos over, maar ik ben erg benieuwd naar jullie argumenten voor én tegen! Zodat ik van alle kanten wat weet!

Alvast super bedankt en ik kijk uit naar jullie reacties!

Groetjes Jesse!

Susannah92

Re: verbod gebruik zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:36

Ik zie een zweep als een extensie van je arm of been, dus nee, ik vind niet dat een zweep tijdens het rijden verboden moet worden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:36

Moet je eerst definieren wat je verstaat onder gebruik van een zweep.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:38

Eh nee, een zweep kan zoveel duidelijkheid scheppen. :=
Voor jonge paarden een prikkel om door te lopen, voor angstige paarden een bevestiging van ga maar door etc.

Hoe moet ik dan gaan mennen? :')

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:40

Als wij bij het mennen geen zweep mogen gebruiken, wordt het knap lastig rijden. We hebben geen zit- en beenhulpen.

belle_boef

Als je zelf al meningloos bent wordt het al lastig om er een sterke stelling van te maken die geen open deur is.

Als je van je huidige stelling maakt: het excessief gebruik van een zweep tijdens het rijden of trainen zou verboden moeten worden. Daar zal iedereen het mee eens zijn.

Maar een stelling als ""een zweep mag enkel als verlengstuk van de arm gebruikt worden"" is Iden een open deur.

Kies dus iets waar je duidelijk stelling in kan nemen.

cursebreaker

Mwahh dan kun je een heeeeeeeeeele hoop andere dingen ook gaan afschaffen wat in mijn ogen misschien nog wel meer kwaad kunnen doen als een zweep.
Vaak wordt met sporen bv. meer kwaad aangericht als met een zweep of het feit dat iemand ligt te trekken aan het bit van een paard of of of...
Als een zweep fatsoenlijk gebruikt wordt is hier niks mis mee. Het dient als hulpmiddel.
Ik gebruikte het om de aandacht erbij te houden en mijn paardje actief aan het been te houden, maar heb hem nooit veel gebruikt en als ik hem gebruikte was het een tikje en geen klap..
Het ligt er net aan HOE iemand ermee om gaat. Dat maakt het verschil..
Maar dat geldt met zoveel dingen als je rijdt en met paarden omgaat.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 27-03-15 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Blixem

Karhulpen janouk karhulpen :')

En zoals marlinderooz al zei het zorgt voor verduidelijking

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:41

janouk schreef:
Als wij bij het mennen geen zweep mogen gebruiken, wordt het knap lastig rijden. We hebben geen zit- en beenhulpen.

Wortel voor de neus houden :')

Ts mag je geen andere stelling kiezen? Dit wordt een snelle ronde :')

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:41

als een zweep alleen een hulp duidelijker aangeeft of ietsjes bij tikken met een zweep is niks mis mee.
in de VD is je zweep al helemaal makkelijk voor je eigen veiligheid bij bv steigeren.

domosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:42

Ik vind van niet, een zweep wordt gebruikt om een paard te helpen, aan te wijzen wat je bedoelt, of licht te corrigeren. Dus niet om te straffen, zoals sommige mensen doen als een paard bijv weigert hem helemaal stuk slaan.. Gebeurt nog veel te veel (met name bij het springen) en veel juryleden trekken zich er niks van aan. Laatst zag ik wel een jongen die na 1 weigering en twee balken wel rond kwam, en na de finish z'n pony nog een klap gaf. Die moest dus wel naar de jury toe, waar ik wel mee eens was :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:47

Altijd rijd ik met zweep en heb zeer veel moeite moeten doen om mijn paard te laten wennen dat ik een zweep in mijn handen heb. Ik vind het namelijk gevaarlijk om zonder zweep te rijden. Wij rijden altijd buiten en heb ooit een hengst achter me aangehad en van me af kunnen houden mbv de zweep en als we over erven rijden dan vliegen de honden op ons af maar een streng "stop" en zweep omhoog doet de meute meestal wel op afstand houden.
Met de dressuur rijden wij hier op de wei en met de zweep kan ik de vliegen enz. er af halen. Mijn paardje die inmiddels wel weet dat ze nooit een tik zal krijgen met de zweep krijgt wel heel af en toe een kleine lichte aanraking waardoor ik net de oefening iets beter kan rijden. Als ik haar ooit één tik zal geven is al het vertrouwen gelijk weg en zal ze weer net zo panisch zijn ervoor als in het begin toen ik haar kreeg.
Dus ik ben het niet eens met je stelling.

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 22:54

Ik ben 'meningloos' omdat ik voor deze opdracht van alle kanten punten moet benoemen. Ik heb uiteraard wel een mening. De stelling heb ik zo van school meegekregen en zo krijg ik hem ook voorgeschoteld, vandaar haha. Bedankt allemaal alvast!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:18

Oftewel dit is gewoon een huiswerkopdrachten. Ik tem, dat is niet toegestaan op bokt :n

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 23:23

Nee zeker niet, ik wil me ruim opstellen en meerdere meningen horen van verschillende kanten. Ik ben erg benieuwd naar hoe iedereen er over denkt. Ik hou niet van tunnelvisies

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 23:24

vuurneon schreef:
janouk schreef:

Wortel voor de neus houden :')

Ts mag je geen andere stelling kiezen? Dit wordt een snelle ronde :')

Hahah jaa erg lastig nog..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:24

Celiien, wat flauw. Ook al is het voor school dan kan het toch nog wel een interessant topic opleveren... Ik zou bijna aan iets denken wat eindigt op spaan

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 23:26

mrie schreef:
Celiien, wat flauw. Ook al is het voor school dan kan het toch nog wel een interessant topic opleveren... Ik zou bijna aan iets denken wat eindigt op spaan

Precies. Ik ben gewoon benieuwd naar de verschillen van meningen van mensen, aangezien ik zelf wel een mening heb. Maar er is zoveel meer dan alleen je eigen ervaring of mening..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:28

Het is voor mij een precisiemiddel en een verlenging van mijn arm. Met de zweep het achterbeen toucheren (niet tikken, laat staan slaan, behalve als je interesse hebt in vliegles) maakt dat ik hem het achterbeen veel beter kan laten gebruiken met rechtrichten. In mijn geval overigens alleen nog maar in stap, want in draf kan ik dit onvoldoende precies plaatsen en is het dus niet nuttig. Maar ook met longeren of werken aan de hand is het een verlenging van mijn arm en geeft het me 1-2 meter extra armlengte en dus veilige ruimte.

Ik ben dus tegen een verbod op het gebruik van een zweep.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:31

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:32

Ik ben niet tegen het gebruik van menzwepen. Zonder dat zou het idd een stuk lastiger worden. Verder zie ik een zweep graag als een trainingsinstrument, bedoelt om zo snel mogelijk weer onnodig te zijn eigenlijk net zoiets als een hulpteugel, sporen, martingaal of een sterk inwerkend bit. Even je paard iets duidelijk maken en aanleren en dan snel in de kast opbergen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:57

mrie schreef:

Tjah ze zegt het zelf toch.. Geen eigen mening en ze heeft het onderwerp voor school gekregen om het te maken.. Tjah.

Kan je zeggen klikspaan, maar is lekker makkelijk.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:59

Het is een hij, geen ze ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 00:01

Excuses, niet gezien. Maar dan nog geld imo hetzelfde. Hij zegt nu dat t ook voor discussie is, prima maar zo kwam het in eerste instantie niet over :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 00:22

Celiien schreef:
mrie schreef:

Tjah ze zegt het zelf toch.. Geen eigen mening en ze heeft het onderwerp voor school gekregen om het te maken.. Tjah.

Kan je zeggen klikspaan, maar is lekker makkelijk.

Juist als je geen mening hebt kunnen verschillende visies je helpen met een beter beeld te vormen. Ik vind dit wat anders dan een vraag beantwoorden wat is 2+2. (bij wijze van spreken)

Ik ben van mening dat de zweep zeker niet afgeschaft of verboden zou moeten worden. Het is een hulp, een verduidelijkingsmiddel en een correctiemiddel. En met het juiste gebruik ervan kun je je boodschap alleen maar krachtiger maken en duidelijker wat voor het paard juist prettig is. Een paard die niet goed op het been reageert kun je ervoor kiezen een tik te geven of steeds meer te drijven terwijl je je juist wilt dat je paard licht aan je been is. Verder gebruik ik het bijv om het paard meer in te laten buigen door de zweep zachtjes tegen de buik te raken. teken als van: Span die spieren aan. En zo meer dingen waarbij je je paard net wat kan helpen.