Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Palmera schreef:Eeuwen lang is er fanatiek gebeden door de aanhangers van diverse religies. En wat is het resultaat? Dat we elkaar tegenwoordig nog harder de hersens inslaan voor en door het geloven in welke God dan ook.
Kortom, ik beschouw bidden als 1 van de meest kansloze dingen die een mens kan doen en begrijp ook heel goed waarom de kerken leeglopen.
Tevens heb ik respect voor iedereen. Of je nou bidt of niet en daar kunnen een aantal gelivigen van leren.
Palmera schreef:Eeuwen lang is er fanatiek gebeden door de aanhangers van diverse religies. En wat is het resultaat? Dat we elkaar tegenwoordig nog harder de hersens inslaan voor en door het geloven in welke God dan ook.
Kortom, ik beschouw bidden als 1 van de meest kansloze dingen die een mens kan doen en begrijp ook heel goed waarom de kerken leeglopen.
Tevens heb ik respect voor iedereen. Of je nou bidt of niet en daar kunnen een aantal gelivigen van leren.
Palmera schreef:Niet kansloos? Hoeveel bidden er voor vrede op aarde? Hoeveel voor genezing van een zieke dierbare? Hoeveel voor het hebben van genoeg eten? Etc, etc.....
Er is meer oorlog. De artsen kunnen veel, maar echt doodziek is echt doodziek. En in een veel te groot deel van de wereld is er nog steeds honger.
Dus om te stellen dat bidden helpt gaat mij iets te ver.
Wellicht dat het rust geeft, een moment stilte nemen. Soort van meditatie....
vuurneon schreef:Palmera, lees je gewoon even in, verreik je kennis; bidden kan intrapersoonlijk absoluut zeer krachtig zijn en absoluut niet kansloos. Gewoon wetenschappelijk aangepakt.
Als jij tegen jezelf zegt 'je kan het!' kan net even die motivatie zijn dat je je rij examen vol vertrouwen durft in te gaan. Is dat zo gek? Nee. Maar het werkt hetzelfde als iemand die bidt; kan net even een boost geven aan de mens.
Palmera schreef:vuurneon schreef:Palmera, lees je gewoon even in, verreik je kennis; bidden kan intrapersoonlijk absoluut zeer krachtig zijn en absoluut niet kansloos. Gewoon wetenschappelijk aangepakt.
Als jij tegen jezelf zegt 'je kan het!' kan net even die motivatie zijn dat je je rij examen vol vertrouwen durft in te gaan. Is dat zo gek? Nee. Maar het werkt hetzelfde als iemand die bidt; kan net even een boost geven aan de mens.
Jezelf een boost geven/werken aan je eigen zelfvertrouwen zie ik persoonlijk als iets heel anders.
Tegen jezelf zeggen "ik kan het", of daartoe bidden zijn voor mij twee verschillende dingen.
Niet getreurd, ik weet dat hele volksstammen bidden. Daar hebben ze ongetwijfeld een reden toe. Dat ik andere manieren heb om mijn problemen op te lossen wil niet zeggen dat men van mij niet nag bidden. Als iemand vindt dat dat goed voelt, dan doen ze dat toch? Maar ik doe niet mee, ik bekijk de (wereld)problematiek liever op andete wijze.