De weg naar dierenarts: via Havo nog naar Vwo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnepinny

De weg naar dierenarts: via Havo nog naar Vwo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 01:07

Hoi bokkers,

Ik zit een beetje met een dilemma. Ik wil al jaren dolgraag dierengeneeskunde studeren, maar ik heb geen natuurkunde en zit in op de Havo (Natuur & Gezondheid). Op het internet ben ik toen gaan opzoeken of het mogelijk is om dierengeneeskunde met een HBO propedeuse te kunnen doen. Dit bleek wel te kunnen, mits je natuurkunde, wiskunde a of b, scheikunde en biologie met een vwo deelcertificaat had afgerond. Dit leek mij een lastige, dure (deelcertificaten!) en vrij risicovolle weg, en heb dat plan dus maar gelaten.
Via vwo is denk ik ook wel een optie, maar ik ben al 17 en zit pas in 4 Havo (oud-vmbo'er + schooljaar in Japan gedaan), waardoor ik bijna 21 ben als ik dan klaar zou zijn met het vwo. Hiernaast zou ik dan ook eerst een deelcertificaat natuurkunde voor Havo moeten halen ergens in de zomer (1000 euro...), zodat ik op het vwo dan natuurkunde kan doen.
Nu vroeg ik mij dus af, zijn er meer mensen die een vergelijkbare weg doen/hebben genomen? En ben ik hier wel verstandig aan het doen? :') ik kan me gewoon geen andere baan voostellen die zo goed bij mij zou passen, en wil er dus ook alles voor doen om uiteindelijk dierenarts te worden...

Maartje1990

Re: De weg naar dierenarts: via Havo nog naar Vwo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:11

Je kan toch deelcertificaten op de vavo halen of zelfs je gehele vwo in 1 jaar? Of je dat moet willen is een tweede, ik wil niet vervelend zijn, havo is een prima middelbare school opleiding. Maar je zit niet voor niets op havo en je zegt zelf dat je van het vmbo afkomt. Kom ik ook vanaf, dus harstikke knap dat je nu havo doet. Maar je moet je wellicht ook beseffen dat je, hoe graag je ook zou willen, er soms ook grenzen zijn aan wat je zelf kunt. Dierengeneeskunde is ten eerste niet een opleiding waar je zomaar op komt (iig in utrecht, gendt is anders, maar ook zwaarder meen ik) en daarbij is het ook niet een makkelijke opleiding. Als je daar dus bij optelt dat je dus (waarschijnlijk?) al je best hebt moeten doen voor je havo diploma, vraag ik me af of je het wel wilt moeten doen?

Dat is wellicht iets om over na te denken. Ik wil je ook niet ontmoedigen en als je het wilt doen dan moet je het ook zeker doen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:13

Als dit is wat je wilt moet je het zeker doen, hoe lang de weg ook is.
Als je het wilt gaat het je lukken, ja het is zwaar maar dat weet je allicht zelf ook wel.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:14

Ambitiets zijn goed :) Maar kan je je al een voorstelling maken van wat diergeneeskunde echt inhoudt? Welke kant wil je op en ben je al eens naar open dagen geweest? Welke aspecten spreken je het meeste aan?

Daarnaast had ik destijds iemand in de klas die 21 was en eerst een Hbo propedeuse had gehaald plus haar deelcertificaten. Ze paste er heel goed tussen en die ieta hogere leeftijd is zeker niet nadelen voor zo'n zware studie.

Heb overigens ook klasgenoten gehad die na 5 havo dusdanig hoog stonden dat ze direct door mochten naar 6 vwo. Maar dan heb je nog steeds het verkeerde profiel..

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:17

Hier een mbo er cumlaude maar goed.
Ik doe nu thuis studie vwo ik ben bijna 32 jaar je bent nooit te oud volg gewoon de weg die je hart je in geeft en een deel certificaat kun je ook gewoon met een thuis studie halen scheelt een hoop geld.
Ik wil me vwo in 3 jaar tijd halen en dan naar de uni en wil alles zelf betalen.
Ts gewoon doen wat je hart je in geeft en heb net zoals ik geduld dromen zijn er om waar te maken niet waar dan.
Succes en laat niemand je in de weg staan hoe lang die weg ook is. :)

Saleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:18

Ik ben nu 21 en al twee keer uitgeloot voor Diergeneeskunde in Utrecht. België is voor mij geen optie.Ik heb eerst havo gedaan en toen twee jaar vwo. Ik had dan wel alleen al het juiste vakkenpakket. Maakt het uit dat je wat ouder bent. Nee hoor. Als je iets echt wilt moet je ervoor gaan. Ik ben nu gewoon dagen aan het meelopen in een praktijk. Operaties bekijken. Weet je ook meteen of het iets voor je is. Een pootamputatie is namelijk best wel heftig om te zien. Ik vond het mega interessant. Wordt ik nu weer uitgeloot dan ga ik paraveterinair in twee jaar doen en vervolgens in 2017 alsnog proberen op de studie te komen. De studie is inderdaad wel heel zwaar en je kan dag zwaaien naar je sociale leven. Grotendeels in het engels ook. De boeken dan,maar als je het echt wilt lukt het je.
Laatst bijgewerkt door Saleentje op 17-03-15 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:20

Loveskary wil jij ook diergeneeskunde gaan doen?
Hoe komt het dat je nu 'pas' verder studeert?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 01:28

Geweldig, al die reacties meteen! :o
Het is dan ook dat hele inloten waar ik best bang voor ben! Op de site staat dan ook dat je maar drie keer mag proberen, dus.. anders bij Gent inschrijven.
Ik ga denk ik gewoon proberen om op het vwo te komen, desnoods in verkorte tijd, want dit is waar ik al jaren om droom.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:39

Gent is veel theoretischer (de stof is nog meer) dan Utrecht, dat is wel belangrijk om mee te nemen in je overweging ;)

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:50

anneliesdj schreef:
Loveskary wil jij ook diergeneeskunde gaan doen?
Hoe komt het dat je nu 'pas' verder studeert?

Omdat er nooit iets van kwam had een nare jeugd en een trauma ter verwerken nu nog mee bezig.
Ik wil geen diergeneeskunde doen maar wel graag dat vwo halen en dan verder kijken. :D

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 02:26

Ik zou het alleen doen als je serieus België overweegt mocht je uitgeloot worden. Ik ben (net als velen) 2x uitgeloot voor diergeneeskunde, de kans is gewoon heel erg klein dat je er bijkomt. Behalve als je een heel hoog gemiddelde heb, maar ik weet niet hoe dat zit met deelcertificaten.
Het zou zonde zijn als je het hele traject aflegt en dan uiteindelijk nog niet komt waar je wilt. Ik heb ook op het vwo me door natuurkunde heen moeten worstelen speciaal voor diergeneeskunde en ik doe nu een studie waarbij je het niet eens nodig hebt...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 06:48

Met deelcertificaten zit je automatisch in een lagere lotingsklasse. Sowieso als je niet via de 'standaard-weg' (=VWO) binnen komt.

Meid, denk er goed over na. Ga naar een open dag in Utrecht en in Gent en maak dan je beslissing.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 07:43

Ik ken een dierenarts die is begonnen op mavo.
Maar volgens mij kon zij gewoon met een hbo propedeuse de studie doen. Wel in Gent. Dus zou even kijken wat daar de eisen zijn.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:16

Hooi! Ik kom ook van de havo, maar ik heb daarna vwo in 1 jaar gedaan op het Vavo. Dit kost niet meer dan een jaar mbo of je kan worden uitbesteed door je huidige school (die betalen dan alles). Misschien kun je zelfs zonder je havo natuurkunde vwo natuurkunde doen want je moet er een vak bij kiezen op vwo (8 vakken)

Ik vond het goed te doen & ik studeer nu in Antwerpen. Ik wil nog wel graag naar Utrecht dus ik doe mee met de decentraal en hoop zo erin te komen.

Via hbo zou ik wel gaan afraden omdat ze dit willen afschaffen om zo op wo te recht te komen, en daarbij moet je dan ook je certificaten hebben.

Nessa schreef:
Ik ken een dierenarts die is begonnen op mavo.
Maar volgens mij kon zij gewoon met een hbo propedeuse de studie doen. Wel in Gent. Dus zou even kijken wat daar de eisen zijn.

Onjuist, je komt met hbo + certificaten in klasse C dat is vwo 7 gemiddeld. Best hoge klasse dus

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:20

Ik wil hetzelfde, zit nu op vwo en doe dit jaar mijn examens. Ik word deze zomer ook 21, so what? Als het je droom is, die gewoon achterna gaan. Je kunt daarna nog lang genoeg werken.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:23

Yunomi schreef:
Ik wil hetzelfde, zit nu op vwo en doe dit jaar mijn examens. Ik word deze zomer ook 21, so what? Als het je droom is, die gewoon achterna gaan. Je kunt daarna nog lang genoeg werken.

Precies, leeftijd maakt zeker bij diergeneeskunde helemaal niks uit.

Ik word 20 en start dan dus ook opnieuw :)
Met 26/27 hopelijk klaar, prima nog 40 jaar om te werken ;)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:58

Als jij dit echt wil is het mogelijk!

Een vriendin van mij heeft eerst havo gedaan en toen via VAVO haar vwo diploma gedaan. Zij is uitgeloot in utrecht en naar Gent gegaan. Nu zit ze in haar laatste jaar en gaat ze deze zomer afstuderen als dierenarts. Het is enorm hard werken, maar als dit je droom echt is, dan moet je ervoor gaan!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:05

Mijn zusje is de eerste keer ook uitgeloot, is toen naar gent gegaan en het jaar erop is ze wel ingeloot en alsnog naar utrecht gegaan. Het is idd een heel pittige studie, maar als je hart er ligt en je wilt er echt voor gaan en doorzetten, dan moet je het zeker doen.
Je zult het nooit weten tot je het hebt geprobeerd, doe je het niet dan zul je je altijd afvragen of het je nu wel of niet was gelukt.

Better to die trying, then never tried at all!
Afbeelding
Ik lig nog steeds wakker ;)

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:08

ik weet niet waar jij die 1000 euro voor dat deelcertificaat weg haalt,
maar ik betaal op de vavo ongeveer 80 euro voor een vak (excl boeken).
Daarnaast ben ik 22 en nog steeds niet gestudeerd, omdat dingen nou eenmaal soms anders lopen dan gepland.
Het is niet zo dat je op je 22e klaar moet zijn met alles omdat iedereen dat is, dus als het jouw droom is om diergeneeskunde te gaan studeren, dan moet je dat gewoon gaan doen. Hoeveel mensen beginnen niet op hun 50e nog met een studie? (goed goed, dat zal dan meestal geen diergeneeskunde meer zijn, maar je snapt m'n punt :P).
Werken kun je je hele leven nog, met een beetje geluk tot je 70e. die extra paar jaar doen het em dan ook niet meer.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 13:11

Bedankt voor alle reacties! ik moet zeggen, jullie hebben mij wel veel moed gegeven :o maar ik wordt nu wel een beetje bang van die verhalen over dat Gent/Antwerpen veel moeilijker is, maar dat zie ik dan wel weer. :P

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:15

Lynnepinny schreef:
Bedankt voor alle reacties! ik moet zeggen, jullie hebben mij wel veel moed gegeven :o maar ik wordt nu wel een beetje bang van die verhalen over dat Gent/Antwerpen veel moeilijker is, maar dat zie ik dan wel weer. :P

Dit is een topic met allemaal diergeneeskunde studenten uit Gent en Antwerpen.
[HK] #2; We can't keep calm, we're vetstudents!

Misschien kan je het eens doorlezen en heb je er wat aan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:26

ik weet niet juist hoe dat met Nederland zit maar als je naar België komt om te studeren in gent. dan moet je volgens mij geen hogere middelbare opleiding gaan doen hoor!. Hier is universiteit voor iedereen toegankelijk. Hier hebben we ASO, TSA, BSO en KSO in het middelbaar (algemeen, technisch, beroeps en kunst). In die volgorde van moeilijkheidsgraad. Maar toch mag iedereen gewoon aan het unief starten (behalve opleidingen met oelatingsexamens). Het is wel zo dat slaagkant voor mensen uit het ASO hoger ligt dan voor de andere, maardat is persoonsgebonden!. Ik wil wel even voor je kijken ?
edit: dit zijn bij de UGent de toelatingsvoorwaarden: https://www.ugent.be/nl/studeren/bachel ... iploma.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:36

Een vriendin van me doet diergeneeskunde in Gent en een andere in Utrecht. Heb zelf ook heel lang diergeneeskunde willen doen en daarom voorlichtingen van Utrecht meegemaakt. Maar van wat ik van hun hoor, is Gent wel echt een heel stuk moeilijker! Dit jaar heeft 30% geen een vak gehaald tot nu toe in het eerste jaar. Dat is echt heel veel!

Waar een wil is, is een weg, het is heel goed dat je ergens voor wilt gaan, maar wees eerlijk tegen jezelf. Ik zou als ik jou was VWO gaan doen en kijken hoe dat gaat. Heb je daar toch best wel moeite mee, zou ik toch wel gaan kijken naar een andere studie. Je kan altijd proberen in te loten natuurlijk, als je het VWO haalt moet je dat ook vooral doen :j Maar blijf in dat hele traject wel kritisch en eerlijk tegenover jezelf!

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 14:11

@Furrow, bedankt, ik ba zo kijken!

@olafgek, daar had ik al gekeken, en Nederlanders hebben een vwo diploma of propedeuse nodig.

@eefj33, had ik ook al gehoord ja! Echt heftig :\ sowieso ga ik er nog goed overna denken, maar dit hou dit wel in mijn achterhoofd.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:20

Ik ga aankomend schooljaar(ben dan 23 jaar), starten op de vavo en zowel mijn havo als mijn vwo afmaken.
Mijn meisjesdroom is altijd geweest om diergeneeskunde te studeren(en ja ik heb me goed verdiept in wat zowel opleiding als werk inhouden). Ik heb toen ik 17 was, nooit de havo afgemaakt. Om verschillende redenen en de voornaamste was dat ik er emotioneel niet aan toe was. Ik moest mijzelf sociaal/emotioneel nog zoveel ontwikkelen, dat ik niet functioneerde op school en uiteindelijk een vmbo examen heb gehaald.
De jaren daarna enorm veel geleerd, veel gewerkt en enorm gegroeid. In die jaren is ook de spijt ontstaan dat ik nooit mijn havo/vwo heb afgemaakt en dat ga ik nu doen en daarna Diergeneeskunde.
Mijn twijfel zit nog bij Gent of Utrecht en wil bij beide opleidingen naar een voorlichting/open dag, die keuze moet dus nog gemaakt worden.

Laat je dus vooral niet tegenhouden omdat havo/vwo nog vrij lang duurt. Als dit echt is waar je hart ligt, ga er dan voor. Waar een wil is, is een weg!!