Zolang ik me kan herinneren ben ik een ontzettende perfectionist. Ik leg de lat op de maan en als ik daar niet kom, heb ik volgens mezelf meteen gefaald. Alles moet in één keer goed gaan, ik mag geen steken laten vallen of fouten maken. Het is zelfs zo erg geworden dat iets proberen (met de kans op falen) erger is dan iets helemaal niet doen. Als ik bijvoorbeeld niet goed genoeg heb geleerd voor een toets, dan durf ik hem ook niet te maken, uit angst dat ik zal falen. Waar de meeste zeggen: 'deelnemen is erger dan winnen' en 'je hebt het in ieder geval geprobeerd', geldt dat voor mij absoluut niet. Heb ik m'n doel niet gehaald, dan heb ik gefaald. Dit resulteert vaak in het gevoel dat ik dingen niet kan: ik leg de lat te hoog voor mijn kunnen, te hoog voor het kunnen van de meeste mensen. Toch voel ik me rot als ik mijn doel niet bereik, ook als dat doel dus voor zovelen onbereikbaar is.
Hoewel ik dus een perfectionist ben, ben ik ook een opgever. Als iets dreigt mis te gaan/niet te lukken, houd ik er meteen mee op. Dan doe ik net alsof ik er nooit aan begonnen ben en alsof dat helemaal niet mijn doel was. Ik schuif dingen op omdat ik te bang ben om te falen. Als er een opdracht niet lukt, ben ik er meteen van overtuigd dat ik het niet kan. Omdat het (in mijn ogen) dan toch al hopeloos is, geef ik op.
Maar... naast deze twee eigenschappen heb ik ook nog eens geen discipline. Ik heb een reëel doel gekregen van mijn begeleider voor de cijfers die ik moet halen om te slagen, met een beetje inzet kan ik dat doel prima halen. Maar man, die discipline? Uren kan ik internetten/lezen/voor me uit staren met in mijn achterhoofd 'je moet leren, je moet leren, ga nou leren, kom op, je moet leren'. Maar doen? Nope. En met de examens in zicht, is dat geen goede instelling...
Dus, zijn er bokkers die zich kunnen vinden in deze eigenschappen en tips hebben hoe dit te verbeteren? Die me een enorme schop onder m'n kont kunnen geven of juist een hart onder de riem kunnen steken?
zo ben ik op mijn werk wel een perfectionist, maar maak ik mijn huiswerk lang niet altijd. Meestal als het betrekking heeft op anderen dan ben ik wel perfectionistisch, maar als het alleen voor mezelf nadelen heeft dan doe ik liever niks.