Vreemdgaan, bewuste keuze of overkomt het je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vreemdgaan, bewuste keuze of overkomt het je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 14:46

Zie titel :) Dit is wat ik me dus afvraag na het lezen op andere fora.
De één zegt dat het je overkomt, maar de ander zegt: 'ja, maar je maakt zelf de keus om er iets mee te doen.'
Zelf vind ik het een moeilijk discussiepunt. Verliefd worden kun je niet zelf sturen (denk ik), maar er iets mee doen misschien wel.
Nu heb ik zelf gelukkig nooit in die positie gezeten, maar ik vraag me wel af hoe jullie hier tegenaan kijken.
En misschien durven mensen hier hun ervaringen te delen? Want wanneer er gevoel bij komt kijken reageer je misschien totaal anders dan iemand zou denken die het nooit heeft meegemaakt (en er dus rationeel in staat).

Ik ben erg benieuwd naar de reacties! :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 16-03-15 14:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Vreemdgaan, bewuste keuze of overkomt het je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:46

Bewuste keuze!!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:48

Verliefd worden overkomt je. Maar er iets mee doen en dan vreemdgaan is een bewuste keuze.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:49

Bewuste keuze, absoluut!

Je kan inderdaad halsoverkop verliefd worden op iemand anders, maar de keuze ligt 100% bij jezelf om er wat mee te doen. Ik geloof niet zo in die 'het was een ongeluk' of 'ik bedoelde het niet zo' smoesjes bij vreemdgaan :)

Anoniem

Wesco schreef:
Verliefd worden overkomt je. Maar er iets mee doen en dan vreemdgaan is een bewuste keuze.

Dit :j

MallyBelly

Net wat je (TS) zegt, verliefdheid kun je niks tegen doen, maar het wel een bewust keuze of je er wel of niet iets mee doet! Dus bewuste keus

Balou_k

Alsin het overkomt je? Zoals per ongeluk zwanger worden? Ik zie dan altijd een vrouw voor me die struikelt over iets en zo ploep met haar *** op de *** van haar man beland. Dan overkomt het je en is het dus per ongeluk..

Vreemdgaan kan natuurlijk ook op die manier gebeuren, zelfde riedeltje, struikelen en opeens je lippen aan een andere vent/vrouw..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:50

Ik ben het eens met alle voorgaande reacties; verliefd worden kan altijd gebeuren, maar of je er iets mee doet is aan jezelf.

Wil je er toch iets meer mee doen, heb dan ook het lef om het eerst uit te maken met je huidige partner. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:50

Balou_k schreef:
Alsin het overkomt je? Zoals per ongeluk zwanger worden? Ik zie dan altijd een vrouw voor me die struikelt over iets en zo ploep met haar *** op de *** van haar man beland. Dan overkomt het je en is het dus per ongeluk..

Vreemdgaan kan natuurlijk ook op die manier gebeuren, zelfde riedeltje, struikelen en opeens je lippen aan een andere vent/vrouw..

_O-

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:51

Balou_k schreef:

:))

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 14:51

Balou_k schreef:

:')

Nee, meer als in: 'Het gevoel overkomt je en toen konden we gewoon niet meer van elkaar afblijven'.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:53

Ik denk dat verliefdheid je inderdaad overkomt, maar het is je eigen keus om er iets mee te doen, of juist niet. :)
Vreemdgaan vind ik allesbehalve netjes, je hebt ook de keuze om eerlijk te zijn naar je partner en het uit te maken, kan je daarna ongestoord verder met die ander.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:54

Cayenne schreef:
Balou_k schreef:

:')

Nee, meer als in: 'Het gevoel overkomt je en toen konden we gewoon niet meer van elkaar afblijven'.

Ohh dat gevoel kan je zeker overkomen, hetgeen wat je ermee doet is toch echt een zelf genomen beslissing..

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:55

Verliefd worden overkomt je, wat je er daarna mee doet zijn keuzes. Als jij zo verliefd wordt en tegen beter weten in gaat vozen met een ander zonder je huidige partner hier vantevoren van op de hoogte te stellen (misschien is hij ook wel in voor een open relatie?) dan is dat een keuze.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:56

Het ligt er aan.. als je keer op keer vreemdgaat & je bent er bewust mee bezig vind ik dat gewoon eigen keuze. Want dan kun je op genoeg momenten wat anders bedenken.

Maar ik geloof er wel in dat er "ineens" wat kan gebeuren, en je daarna pas denkt wtf..
Bedoel daarmee eenmalig met iemand in bed belanden ofzo.

Weetniet precies hoe ik het uit moet leggen :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:58

Dus het overkomt je dat je je tong in de mond van iemand anders dan je partner steekt, of seks hebt met diegene? Lekker makkelijk op die manier. Wat een onzin. :')

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:00

Nee vreemdgaan gaat niet per ongeluk. Daar geloof ik geen snars van. Ik ben ook wel eens verliefd geworden terwijl ik in een relatie zat. Ik heb er toen heel goed over nagedacht wat ik wilde en waarom ik ondanks mijn relatie verliefd kon worden op een ander. Uiteindelijk relatie verbroken en met de "ander" een hele goede vriendschap aangegaan na een paar weken wat gerommeld te hebben (nadat ik het had uitgemaakt met mijn vriend dus). Nooit spijt van gehad, mijn vriend toendertijd was gewoon foute boel en ik had een crush nodig om dat in te gaan zien.
Maar met een ander aanklooien terwijl je een relatie hebt is not done :n . Je wéét toch wat je doet?! Je zou ook niet willen dat jouw partner het jou aandoet, dus heb dat fatsoen dan zelf ook, denk ik dan :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:04

Ik heb het wel gehad dat ik tijdens de relatie ineens hele intense gevoelens kreeg voor een ander, dat overkomt je inderdaad (perfecte omstandigheden, romatisch kampvuur etc) en als ik vrijgezel was had ik de avond en nacht van mijn leven gehad :') Het gevoel was er zeker en de spanning ook. Maar... Ik ben er nog altijd zelf bij en er verder niets mee gedaan en die jongen in kwestie heeft zich ook keurig gedragen.

(En heb het gelijk de dag erna keurig verteld aan mijn vriend)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:05

In mijn ogen kan 'verliefd worden op een ander' je ongetwijfeld overkomen.

Wat je ermee doet; en of je er wat mee doet, dat vind ik een gevolg wat je zelf in de hand hebt en dus niet iets wat je overkomt. En ik geloof oprecht dat er mensen zijn die niet gelukkig meer zijn met hun partner en daarom de spanning elders opzoeken of op een andere man of vrouw verliefd worden; niet iedereen is erbij gebaat om hun leven lang naast elkaar te slapen (al kan ik het me zelf niet voorstellen maar goed, misschien ben ik nog wel heel jong en vol van liefde) maar ik vind het altijd zo apart om te zeggen 'ja het overkwam me, ineens waren we zo verliefd en gaan we iedere week stiekem wat eten. Ik weet dat het fout is maarja, wat doe je eraan he, het gebeurt gewoon!'. En dat is wat ik zo vreselijk fout vind. Verliefd worden op een ander? Ja dat kan je gebeuren. Je eigen relatie niet meer zien zitten, dat kan inderdaad gebeuren. Maar op het moment dat je achter de rug van je eigen man of vrouw om, je tengels uitsteekt naar een ander, ben je dus bezig met een actie en heb je lang genoeg de tijd gehad om erover na te denken of het je 'overkomt' of niet.

Op het moment dat je handelt naar je gedachtes is het dus niet meer een kwestie van 'oh het overkwam me'.

Ik heb het van dichtbij gezien, het hele vreemdgaan-gebeuren en het verdient ab-so-luut geen schoonheidsprijs hoe daar gehandeld is, al is dat misschien wel een heel extreem geval geweest (of niet, ik ken verder gelukkig geen trotse vreemdgangers en dat wilde ik heel graag zo houden) maar wat me in zulke gevallen altijd het meest opvalt is dat ze wel graag flikflooien met een ander, maar vervolgens wanneer ze er door een ander mee geconfronteerd worden, niet de eerdere relatie willen afbreken want tja, misschien blijkt dan dat degene waar je nu mee vreemdgaat helemaal niet zo leuk is in het echt of toch niet zo voor je wil gaan en dan heb je helemaal niks meer, dus gaan we maar vreemd en zien we wel waar het schip strand. Verliefdheid (op een mens of op de spanning die je ermee ervaart) dat overkomt je. Op het moment dat je ernaar handelt... Ben je al aan het handelen en dan kom je dus inderdaad op het stukje 'sh*t he, ineens had ik geen kleding meer aan in het archiefhok! Wat vreemd, gebeurt me anders nooit!'.

En ik ben echt geen roze-wolk fanaat, niet iedereen blijft bij elkaar tot het sterfbed maar vreemdgaan overkomt je alleen als je de onwetende partij bent en dus de partner bent die thuis blijft en maar niet snapt waarom de andere partner zo vaak weg is..

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:07

Absoluut eens met de mening dat het niet zomaar iets is wat je overkomt..
Het verliefd worden misschien wel.. maar het werkelijk vreemdgaan niet!

Het lijkt mij, dat als je relatie goed zit, het je ook niet overkomt dat je verliefd wordt op een ander.
Dan zal er toch al iets in je relatie niet goed zitten als je jezelf openstelt voor een ander toch?

En mocht je inderdaad blijkbaar iets missen in je relatie, waardoor liefde voor een ander toch ineens van toepassing kan zijn.. werk dan eerst aan je eigen relatie als je die niet kwijt wilt OF zet eerst een punt achter die relatie voordat je toegeeft aan de nieuwe liefde!

Hatelijk als mensen eerst de ander gaan 'uitproberen' voordat ze hun relatie beëindigen.
Soort idee van: 'nog geen oude schoenen weggooien, voordat je nieuwe hebt' ofzo? BAH!
Ik loop dan liever eerst pijnlijk op blote voeten, zodat ik m'n oude misschien kan gaan missen, dan gelijk blaren lopen op m'n nieuwe en dan helemaal niks hebben! haha..

Ofterwijl.. behandel je schoenen.. onee.. ik bedoel je parner.. met respect! ;)
Laatst bijgewerkt door DebbyDeb op 16-03-15 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:08

Zelfs verliefd worden is een soort van bewuste keuze - vind ik.

Mijn vriend en ik zijn ondertussen bijna 9 jaar samen, toen we een koppel werden was ik 17 jaar. Natuurlijk ben ik over al die jaren al best andere leuke jongens tegen gekomen! Als ik merk dat het heel goed klikt met een man (echt nog in de beginfase dus) dan neem ik bewust afstand. Ik heb geen zin dat gevoel te voeden door veel met elkaar om te beginnen gaan. Daarvoor is mijn relatie me teveel waard :)

Eerlijk, 'k ben wel het hele trouwe type, mijn vriend is niet mijn eerste relatie, maar wel de eerste relatie waar 'k me geen betere kan indenken :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:08

Inderdaad, verliefd worden overkomt je en kun je niets aan doen. Vreemdgaan is meer dan verliefdheid en een bewuste keuze. Je kunt er immers ook voor kiezen om het (eerst) aan je partner te vertellen :).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:09

Naar mijn mening is het een keuze. Hoteldebotel verliefd worden kan zeker gebeuren maar voor de volgende stap heb je wel een keuze.
Heb het zelf meegemaakt met mijn ex die verliefd werd op mijn beste vriendin, dat kan gebeuren maar dat ze vervolgens afspraken in ons huis als ik werkte was toch echt een bewuste keuze waar ik geen respect voor kon hebben.
Als ze gewoon eerlijk waren geweest was ik ook verdrietig geweest maar dan waren we mogelijk wel vrienden gebleven, nu was ik zo enorm gekwetst en bedonderd, dat gevoel heeft ook nog wel een poosje geduurd, inmiddels sta ik er neutraal in en doet het me niks meer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:09

Mijn relatie zat goed hoor (ben er zelfs mee getrouwd) toen ik gevoelens voor een ander kreeg op dat moment, ben ook maar een mens die wordt gestuurd door het lichaam :) je hebt niet op alle processen in het lijf grip immers. Maar mijn verstand was nog aanwezig dus ik heb er niets mee gedaan.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-03-15 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:10

Het gras is altijd groener aan de overkant, of je wel of niet iets met je verliefdheid doet hangt denk ik ook af hoe het met je eigen relatie is. Je hoort wel eens van mannen of vrouwen dat hun eigen relatie weer geweldig is als ze daarnaast ook met een ander de koffer in duiken. Ik weet het eerlijk gezegd niet maar mocht de situatie zich ooit voordoen dan maakte ik eerst schoon schip met de bestaande relatie. Mijn man en ik zeggen altijd dat we onze ogen niet voor niets hebben gekregen en we zijn zeker ook wel eens aan het flirten(nou ja, vroeger :) ) maar eten deden we altijd in eigen keuken.