In het kader van mijn studie psychologie doe ik onderzoek naar de relatie tussen emotionele stabiliteit, self-efficacy en het geven van borstvoeding.
Ik ben op zoek naar vrouwen die niet langer dan 10 jaar geleden borstvoeding gegeven hebben. Voor betrouwbare resultaten heb ik veel respondenten nodig, dus behoor je tot de doelgroep dan zou je mij enorm helpen door op onderstaande link te klikken en de vragenlijst in te vullen (kost maar een paar minuten).
@Ista, ik onderzoek de invloed van emotionele stabiliteit op borstvoedingsgerelateerde stress + de duur van de borstvoedingsperiode. Daarnaast wil ik onderzoeken of self-efficacy deze relatie modereert.
Wat ik wel lastig vind, is dat het enkel gaat om je eerste kind. Mijn borstvoedingsrelatie en ervaring was bij mijn eerste heel anders, maar dat is voor een heel groot deel gerelateerd aan dat het je eeste kind is. Dan ben je gewoon algemeen veel meer zoekende en onzekerder. Nu bij mijn tweede kost het me totaal geen moeite, is het volkomen normaal, ben ik absoluut niet meer onzeker enz. Dat geeft dan wel hele andere resultaten.
Het was eigenlijk mooi geweest als je dat stukje wat je vraagt n.a.v. je eerste kind borstvoeding geven, als je dat nog een liet terugkomen, precies dezelfde vragen maar dan voor je 2e of volgende kind borstvoeding geven. Dan kun je ook de linken leggen.
Nog een vraagje over je onderzoek. De mate waarin je in staat bent op problemen op te lossen en dergelijke of hoe rustig of blij of wat dan ook je je voelt, is natuurlijk van enorm veel dingen afhankelijk. Nu ga je in je onderzoek A tegen B uitzetten en wil je uiteindelijk conclusies trekken natuurlijk aan de hand van je data. Maar omdat je niet in de enquete vraagt naar bepaalde variabelen die van invloed kunnen zijn op iemand, weet je deze dus niet. Hoe ga je dan toch voor dergelijke dingen corrigeren in je analyse/resultaten? Wie weet heeft iemand wel een burn out of depressie of net een dierbare verloren en zit diegene dus behoorlijk in een dip, en heeft wat zij invult dus helemaal niks te maken met de borstvoedingsrelatie.
Jinthe1
Geplaatst: 17-03-15 18:40
Daar was ik ook benieuwd naar Sjapaz. Ik ben zelf ook niet gestopt met bv omdat ik niet langer had willen voeden en ook dochter vroeg er nog om. Ik had alleen lichamelijke klachten waardoor de bv is stilgevallen na een half jaar. Dat kan ik in dit onderzoek niet kwijt wat wellicht wel informatie is welke van belang kan zijn. Mijn emotionele toestand heeft ondanks de moeilijke periode die ik had geen verschil gemaakt voor het geven van bv. (Vader verloren enkele weken voor bevalling.) Wellicht zou je iets hebben aan een extra veld waar mensen een vrije opmerking kunnen plaatsen?
yaira
Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-15 14:59
Bedankt voor de feedback Sjapaz en Popke! Inderdaad een veld voor aanvullende opmerkingen, of een niet van toepassing antwoordmogelijkheid was wellicht goed geweest. Ik neem dit mee voor de volgende keer!
Ik heb een redelijk uitgebreid literatuuronderzoek gedaan voor ik begon. Uit jullie verhalen en uit andere onderzoeken blijkt inderdaad dat er zeer veel (uiteenlopende) factoren van invloed zijn op hoe lang men borstvoeding geeft! Bijv. leeftijd van de moeder, opleidingsniveau, of de moeder al ervaring heeft met borstvoeding, mate van steun van de partner, wanneer men weer aan het werk gaat, de houding tegenover borstvoeding etc. Ik moest natuurlijk een keuze maken... Vooral omdat het 'maar' een studieopdracht betreft. Een aantal onderzoeken heeft het verband tussen persoonlijkheid en borstvoeding aangetoond, maar deze kant is tot nu toe nog wat onderbelicht gebleven, vandaar dat ik hiervoor gekozen heb... Leeftijd heb ik wel in laten vullen, maar voor andere variabelen waar ik niet naar gevraagd heb kan ik inderdaad niet corrigeren... Maar er is ook zo veel wat van invloed kan zijn dat het bijna niet te doen is dat allemaal in het onderzoek te betrekken. Burn out of depressies zijn natuurlijk wel uitzonderingen, dus ik hoop dat ik straks genoeg respondenten heb waardoor de invloed van die 'uitzonderingen' beperkt blijft
Het klopt dat de mate waarin je in staat bent op problemen op te lossen en hoe rustig of blij je je voelt afhankelijk is van dingen die op dat moment in je leven spelen. Aan de andere kant wordt de persoonlijkheidstrek neuroticisme (of emotionele stabililiteit), wat ik geprobeerd heb te meten, wel gezien als redelijk stabiel in de tijd en over verschillende situaties.
De vragen die hier gesteld worden zijn o.a. voor mij een reden geweest het niet in te vullen. Door ziekte van mijn kind kon ik geen bv geven en was het noodzakelijk te weten hoeveel ze dronk. Dus 9 maanden met een kolf in de weer geweest. Dan kreeg ze toch bv en wisten we precies hoeveel.