Mag je zomaar 1 malig een factuur maken aan buitenland?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ferry80

Mag je zomaar 1 malig een factuur maken aan buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 16:53

Ik heb werkelijk geen idee dus hoop dat iemand een antwoord voor me heeft.

Ik heb 3 zadels wie iemand uit Spanje graag wil kopen. Een bedrijf, in en verkoop en trainen van paarden.

Ze zouden graag een factuur met factuurnummer en al mijn gegevens waaronder ID nummer hebben. Geen probleem voor mij maar mag dit zomaar?

Ik ben gewoon iemand die particulier 3 zadels wil verkopen.

Wie kan me helpen.

Groetjes

WendyLotte

Re: Mag je zomaar 1 malig een factuur maken aan buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:56

Ik mag NOOIT je ID nr geven. Daar wordt je overal voor gewaarschuwd en zeker niet samen met bank gegevens !!!!
Als jij ergens een factuur krijgt, staat er ook geen ID op van degene die de factuur maakt. Echt niet doen hoor !
Dan kan men van alles met jouw gegevens, zoals dingen kopen via jouw rekening, leningen afsluiten, abonnementen enz. NIET DOEN dus......

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:59

Google :
Voorkom identiteitsfraude bij kopie ID-bewijs

Op uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart staan persoonsgegevens zoals geboortedatum, woonplaats en burgerservicenummer. Door het kopiëren van deze gegevens vergroot u de kans dat u slachtoffer wordt van identiteitsfraude. Iemand anders kan bijvoorbeeld met uw gegevens een bankrekening openen. Als slachtoffers van identiteitsfraude kunt u grote financiële en maatschappelijke schade ondervinden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:05

Beseffen de kopers dat jij particulier bent en dat er dus geen sprake is van btw gebeuren?
Factuurtje maken, geen probleem. Andere gegevens dan naw (naam adres woonplaats) zou ik niet doen. Zij hebben er niets aan en als het malafide is kan het in je nadeel gebruikt worden.

Hoe krijg je je geld? Nigerianen willen niet alleen auto's kopen, die proberen hun met alles geld te verdienen. Vaak gaat het niet om het product maar dat jij de verzendkosten voorschiet naar een "transportbedrijf" of zoiets. Krijg je zogenaamd allemaal terug, heus waar :z

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:05

En sowieso, van de aankopen bij een particulier krijg je toch nooit een factuur?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:11

Ik snap wel dat een bedrijf een factuur/bonnetje wil, voor de administratie. Maar meer dan het bedrag, waarvoor het is en aan wie het betaald is (met naam en adres) hoeft daar écht niet op te staan. Vooral niet je ID-nummer of andere gekkigheden erop zetten!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:16

Ik zou wel eens willen weten hoe echt dat bedrijf is. @TS, heb je de naam gegoogled, of heb je een bericht vanaf een gmail adres gehad met "hi, we train horses and are interested to buy your product"?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:22

Rex_Rolfo schreef:
Ik zou wel eens willen weten hoe echt dat bedrijf is. @TS, heb je de naam gegoogled, of heb je een bericht vanaf een gmail adres gehad met "hi, we train horses and are interested to buy your product"?

Goed punt :+

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:36

inderdaad nooit je id nummer geven of kopie ervan, hebben zij helemaal niet nodig ! Let ook op met spam in je mail, als het te mooi is om waar te zijn is dit 90% ook zo !

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:41

Niet meteen in de hoogste boom klimmen... ID kan in dit geval ook eenvoudig de vraag naar een inschrijving KvK of belastingnummer zijn.

TS: duidelijk maken dat je een particulier bent, en geen handelaar, dus dat je ook geen facturen in die klassieke zin kan maken, maar dat je wel een bon kunt maken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:46

ID zou ik niet doen, factuur ook niet persé, eventueel een kwitantie met daarop jouw verklaring dat je niet btw-plichtig bent? Ben niet helemaal thuis in de marge-regeling aangaande verkoop binnen EU-landen, maar kan me zo voorstellen dat ze dat willen weten. En dan eventueel hun kvk nr (of het spaanse equivalent daarvan) vragen plus hun vat.no, niet dat je dat echt nodig zult hebben omdat je particulier bent, maar als bedrijf ben je verplicht het ob-nr van je buitenlandse klant op je factuur te zetten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:53

WendyLotte schreef:
Ik mag NOOIT je ID nr geven. Daar wordt je overal voor gewaarschuwd en zeker niet samen met bank gegevens !!!!
Als jij ergens een factuur krijgt, staat er ook geen ID op van degene die de factuur maakt. Echt niet doen hoor !
Dan kan men van alles met jouw gegevens, zoals dingen kopen via jouw rekening, leningen afsluiten, abonnementen enz. NIET DOEN dus......

ID nummer is geen probleem, wel je BSN nummer.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:53

ID nummer word ook voor gewaarschuwd, zo ook een kopie van je rijbewijs en of andere dingen met je informatie...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:54

Waar blijft TS ??

Naar mijn idee spelen 2 dingen:
1) is het echt of poging tot oplichting?
2) als echt, snapt koper dat je particulier bent?

TS mag mij gerust meer details (kopie uit de mail oid) pb-en, ik heb redelijk wat ervaring met kopen en verkopen uit en naar het buitenland. Zowel zakelijk als prive, dus de combinatie ervan moet ook we lukken ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:01

In Spanje is een factuur pas geldig met datum, handtekening EN ID-nummer. Ongeacht of dit het numner van een persoon is of het belastingnummer van een bedrijf wat geldig is alszijnde ID-nummer.

Edit: ik ben niet heel erg thuis in het belastingstelsel hier in Spanje, maar ik vraag mij wel af of dit bedrijf bij aankoop van drie zadels van een particulier in Nederland dat überhaupt kan declareren.

Ferry80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 20:56

Ik schrok behoorlijk van de reacties. Ik heb al wel een document gemaild met daarin mijn gegevens, bank gegevens en BSN nummer. Ze zei ook dat het nodig was in Spanje. Zij vroeg om ID nummer, ik gaf mijn bsn nummer. . nog dommer dus blijkbaar van mij :( Ik heb fijn mail contact met haar en ik krijg niet de indruk dat ze me probeerd te belazeren. Maar krijg het toch wel erg benauwd nu. . Ik heb om hun adres gegevens gevraagd waar ik de zadels heen moet sturen en bedrijfsnaam voor een uur terug.

Stel dat ze het wel zouden gaan gebruiken voor identificatiefraude.. Kan ik me dan nu al ergens melden met mijn verhaal?

Kan mezelf wel voor mijn kop slaan.
Ik ben ook veel te goed van vertrouwen.
Misschien zijn ze gewoon eerlijk, zo komt het wel op me over maar je weet maar nooit natuurlijk. .

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:00

Hoe willen ze betalen want daar kunnen ze je ook nog mee oplichten. Valse cheques bv.

Ferry80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 21:18

Vooraf overmaken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:20

En dat doen ze met Paypal en halen het zo vervolgens weer terug.
Ik snap niet dat mensen hier nog intrappen!!

Heb je het bedrijf gegoogled? Of de naam van diegene wat de naam aftekent? Of het email adres?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:32

Palmera schreef:
In Spanje is een factuur pas geldig met datum, handtekening EN ID-nummer. Ongeacht of dit het numner van een persoon is of het belastingnummer van een bedrijf wat geldig is alszijnde ID-nummer.

Edit: ik ben niet heel erg thuis in het belastingstelsel hier in Spanje, maar ik vraag mij wel af of dit bedrijf bij aankoop van drie zadels van een particulier in Nederland dat überhaupt kan declareren.

Even mezelf gequoted. Wat ik heb vermeld is dus met andere woorden dat een verzoek om een ID-nummer door een Spaans bedrijf helemaal niet per direct verdacht is. Het zou in dit geval idd een doodnormale stal kunnen zijn die een doodnormale interesse heeft in de zadels van TS. Om nu meteen met zijn allen deze wellicht doodnormale stal te betichten van oplichting gaat misschien een tikkeltje te ver.

Ferry80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 21:38

Ja ik heb haar naam wel gegoogled en komt voor op lijsten waar ze prijzen heeft gehaald met paarden. Op haar facebook staat het bedrijf waar ze werkt.

Ze heeft het niet over paypal gehad, maar over tranfer by bank.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:01

Lijkt mij niet onveilig. .. ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:11

Per bank kan je niet zomaar terugstorten. Of terughalen in ieder geval, dan kom er meer bij kijken. Hopelijk word je niet bedonderd, en gebruiken ze je bsn nummer niet voor fraude, anders heb je dadelijk toch wel een probleem.

Komt er met haar naam of het bedrijfs naam geen negatieve dingen voor op google ?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:03

Mioux schreef:
Per bank kan je niet zomaar terugstorten. Of terughalen in ieder geval, dan kom er meer bij kijken. Hopelijk word je niet bedonderd, en gebruiken ze je bsn nummer niet voor fraude, anders heb je dadelijk toch wel een probleem.

Komt er met haar naam of het bedrijfs naam geen negatieve dingen voor op google ?

En dan nog: weet je zeker dat je met de echte mevrouw contact hebt, of mail je met een malafide Nigeriaan?

Ik zou toch echt wel een beetje voorzichtig zijn voor ik m'n gegevens kenbaar maak aan zon partij :=

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:11

Nou daarom vraag ik me af... Ik zou eerst alles controleren op naam persoon en of bedrijf om te zien wat er naar voren komt. Al geef ik zowiezo mijn bsn nooit weg en kopie paspoort ook niet.