Vriendschappen en het beëindigen hiervan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Vriendschappen en het beëindigen hiervan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 18:41

Hallo!

Ik vroeg mij af hoe jullie omgaan met vriendschappen die niet meer werken voor jou/jullie en of je in het verleden al eens een goede vriendschap beëindigd hebt.

Ik loop al langere tijd tegen een vriendin aan, we zijn met vier al vriendinnen vanaf de middelbare school. Sinds een paar jaar is een vriendin zo negatief, gunt een ander niets, mogen geen onderwerpen aangesneden worden welke bij haar jaloezie opwekken (relaties, koophuis, sex, kinderen, banen) etc.

Wanneer er een begint over een mislukte vakantie, of even klaagt over haar relatie, is het antwoord standaard 'ja maar jij hebt het tenminste'.

Ik heb haar tot afgelopen weekend gesteund, geluisterd, geslikt wat ze te zeggen had iedere keer en rekening met haar gehouden, maar nu ben ik het echt zat. Afgelopen weekend waren we met zijn allen bij elkaar en ik vroeg een andere vriendin of ze naar een bepaald feest ging, en zij schoot uit haar slof. Ze mocht zeker niet mee, we mochten dat soort dingen niet bespreken zonder dat zij meepraatte etc.

Ik was er ineens zo klaar mee, dat ik flink uit mijn slof geschoten ben en heel duidelijk heb gemaakt dat ik haar hele houding spuugzat ben. Ze trok dit meteen al niet goed en deed stroef, hierna mijn excuses gemaakt voor mijn felle reactie, maar wel benadrukt dat ik het echt wel zat ben.

De dag er na nog een app gestuurd met hierin de vraag of we nog wat moeten uitpraten/bespreken etc en weer excuses gemaakt en uitgelegd, maar geen reactie. Onderhand kook ik wel van woede eigenlijk, ben die hele arrogante houding zat en zie geen heil meer in de vriendschap.

Het is heel vervelend omdat wij al heel wat jaren met elkaar vrienden zijn, maar zo hoeft het voor mij niet meer.

Hebben jullie weleens goede vriendschappen verbroken? Achteraf fijn/spijt gevoel aan overgehouden? Hoe is dat gelopen?

Groetjes!

Goof

Re: Vriendschappen en het beëindigen hiervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:44

Als een vriendschap niet werkt, werkt het niet, simpel.

Ik heb enkele jaren terug twee vriendschappen verbroken. Die werkten voor mij absoluut niet meer, ik heb beide personen toen laten weten dat ik klaar was met onze vriendschap, dat het in het verleden leuk is geweest, maar dat het daarbij blijft en ik in de toekomst geen contact meer wil.

Geen spijt van, ik vind het een heerlijke beslissing.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 18:45

Heb in het verleden weleens vriendschappen laten doodbloeden hoor, maar echt ruzie en zo drastisch als nu nog niet eerder gehad. En dan zijn we allemaal bijna 30 he? Baal vooral van de mate van kinderachtigheid zo.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:46

Als ik dit zo lees denk ik dat je het juiste hebt gedaan maar dat zij nu even tijd nodig heeft om dit allemaal rustig te overdenken.
Ik heb zelf een keer een vriendschap verbroken maar dat was niet om die reden dat was meer de reden dat zij het verkeerde pad koos en ik bang was dat ik mee geleurd zou worden. Nu hebben we gewoon oppervlakkig contact en dit vind ik prima.

Ik wens je heel veel sterkte hierin, je hebt goed gehandeld.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:51

Ik heb ongeveer een jaar geleden nog een vriendschap verbroken. Ook dat wende zich ineens een andere kant op. We hadden een leuke vriendschap en nog steeds vind ik het zonde dat het zo gelopen is, maarja soms is het beter :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:57

Leuke vriendin ben jij. Jarenlang laat je het aansudderen zonder ook maar iets te zeggen en te laten merken en ineens laat je de boel ontploffen. Was het niet vele malen vriendelijker geweest om véél eerder het gesprek met haar aan te gaan?

Haar houding klinkt niet goed, en als die zo blijft zou ik er ook een punt achter zetten. Maar vriendschap betekend in mijn ogen ook eerlijkheid, en eerlijk ben jij ook niet tegen haar geweest.

Voor nu dus eerst maar eens kalmeren wachten tot er geen stoom meer uit je oren komt (hoe begrijpelijk dat ook is). Als jullie beiden van de schrik en emoties bekomen zijn, moet ieder voor zich kijken of er nog iets is wat jullie bind en of je dat de moeite waard vind. Zo ja, moet er gesproken worden. Zo nee, dan is het tijd er een punt achter te zetten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:02

Ja meerdere malen helaas. Om verschillende redenen. Maar als jij zelf het gevoel hebt dat je er meer instopt dan je terugkrijgt en verwacht dan is er iets mis. En daar kunnen soms jaren overheen gaan. Ik heb het toen meerdere keren aangeven. Dat ik het gevoel had dat het van 1 kant kwam en dat ik me gebruikt voelde. Dat werd dan uitgepraat maar er kwam geen verbetering. Toen heb ik een keer afscheid genomen.
Een andere vriendin heeft zelf afscheid genomen omdat ze niet kon omgaan met de manier waarop ik dingen aanpakte. Daar had ze geen vrede mee. Nou ook prima. Verder nooit met ruzie uit elkaar gegaan maar soms groei je uit elkaar en voorzie je niet meer in elkaars behoeften.
Vriendschappen komen en gaan. Soms kom je in een andere levensfase ineens nieuwe vriendinnen tegen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:04

Ik heb wel sommige vriendschappen bewust laten doodbloeden. Als ik 100% van de tijd contact zoek, vraag of diegene keer wilt afspreken etc. dan word ik het op een gegeven moment ook zat. Ben nu op een punt dat ik vind dat ik alleen vriendschappen verdien die ook moeite in mij stoppen. Kan m'n vrienden nu op een handje tellen, maar dat zijn dan ook de goede.

Snap dat bij jou de bom een keer is gebarsten. Misschien was het slimmer om het aan te geven voordat je emmer vol was, maar je wilt de ander ook niet kwetsen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 19:55

Lalidan schreef:
Leuke vriendin ben jij. Jarenlang laat je het aansudderen zonder ook maar iets te zeggen en te laten merken en ineens laat je de boel ontploffen. Was het niet vele malen vriendelijker geweest om véél eerder het gesprek met haar aan te gaan?

Haar houding klinkt niet goed, en als die zo blijft zou ik er ook een punt achter zetten. Maar vriendschap betekend in mijn ogen ook eerlijkheid, en eerlijk ben jij ook niet tegen haar geweest.

Voor nu dus eerst maar eens kalmeren wachten tot er geen stoom meer uit je oren komt (hoe begrijpelijk dat ook is). Als jullie beiden van de schrik en emoties bekomen zijn, moet ieder voor zich kijken of er nog iets is wat jullie bind en of je dat de moeite waard vind. Zo ja, moet er gesproken worden. Zo nee, dan is het tijd er een punt achter te zetten.

Ho eens even! Heb wel twintig keer aangekaart dat ik me zorgen maakte en verteld dat ik haar houding niet leuk vond. Het is echt niet zo dat ik dit uit het niets kenbaar maak hoor, zoiets heeft natuurlijk een verleden.

Mijn post omvat natuurlijk niet het hele verhaal maar de aanleiding van het onderwerp.
Laatst bijgewerkt door denice op 09-03-15 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:59

Ik heb wel een vriendschap laten doodbloeden :j niet geheel netjes, maar ik vond het nog vervelender om te zeggen 'jij bent een oude zeurdoos en bekijk het lekker'. Heb mijn best gedaan in al die jaren, dus ik was er klaar mee. Geen moment spijt van gehad.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:04

denice schreef:
Ho eens even! Heb wel twintig keer aangekaart dat ik me zorgen maakte en verteld dat ik haar houding niet leuk vond. Het is echt niet zo dat ik dit uit het niets kenbaar maak hoor, zoiets heeft natuurlijk een verleden.

Mijn post omvat natuurlijk niet het hele verhaal maar de aanleiding van het onderwerp.

Dat kan ik niet ruiken. Als jij je openingspost doorleest, lees je niks anders dan dat je haar gesteund hebt en het hebt laten gaan. Niks over het gesprek met haar aangaan, haar aanspreken, wat dan ook. Want dat veranderd het verhaal.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:07

Een hele tijd terug ontmoette ik via een ‘goede’ vriendin een jongen die later mijn vriend is geworden. Vanaf het moment dat het eigenlijk bekend was dat wij wat hadden werd deze ‘goede’ vriendin ineens heel .. misgunnend en gedroeg zich heel raar tegenover mij. Iets wat ik in 5 jaar nog niet echt had mee gemaakt. Ik werd genegeerd, er werd bot gereageerd en ik kreeg verwijten naar m’n hoofd (zij had ervoor gezorgd dat we bij elkaar waren gekomen DUS ik moest alles vertellen). Toen het niet zo lekker ging en ik echt iemand nodig had heb ik haar opgebeld. Ja, ze zou komen. Een uur later belde ze me dat het niet ging lukken omdat ze haar potje Colonisten van Catan af ‘moest’ maken ......

Nu ben ik niet iemand die snel mensen ‘nodig’ heeft als het niet lekker gaat, ik los alles liever zelf op en daar bij wil ik op zulke momenten vaak liever alleen zijn. Maar op dat moment wou ik met iemand praten. Toen ik uiteindelijk na die mededeling op hing was ik boos. Zo enorm boos. En ook gekwetst. Als zij mij had gebeld, al was het midden in de nacht geweest, met de mededeling dat ze zich niet goed voelde en met me wou praten had ik hemel en aarde bewogen naar d’r toe te gaan. Ik was er klaar mee. Toen ik dit haar op een hele rustige manier (en veel ‘Ik vind’ en ‘Ik voel’, dus geen manier dat ik haar aanviel) verteld heb was ik ineens de duivel. Een vriendschap kan je niet zomaar beeindigen, ik was eogistisch en ik kon dit niet maken. Vervolgens heeft ze me de deur gewezen en sindsdien heb ik haar nooit meer gesproken. Hier hebben voor mij heeel veel consequentie’s aan vast gezeten en tot op de dag van vandaag snap ik nog steeds niet waarom ik zo belachelijk behandeld ben. Maar eerlijk is eerlijk, ik ben blij dat ik van haar af ben. Zo iemand had ik niet nodig in m’n leven, ze trok me alleen maar om laag. Ik heb haar zo enorm veel kansen gegeven en zoveel geduld gehad, maar het was gewoon klaar.

Dus ja, ik ben blij dat ik de stap genomen heb maar wat voor drama en ellende er uiteindelijk uit is gekomen verdient niemand .. En dat is eigenlijk het enigste wat ik haar nog kwalijk neem.

Misschien is het lastig en zul je er op dat moment moeite mee hebben, maar denk na over de langere termijn. Denk je dat je met zo’n persoon nog lang door een deur gaat kunnen? Als het niet zo is dan kun je het het beste aankaarten. Geen idee wat voor persoon diegene is waar je tegenover staat (al moet ik zeggen dat ik ook geen idee had wie diegene ineens was die mij zo enorm beschuldigd heeft ....) maar breng het altijd vanuit jezelf. Dat jij het zo ervaart en dat jij je daar niet prettig bij voelt. Als je zegt dat diegene zelf het fout doet en andere dingen richting haar dan kan het alleen maar escaleren ...
Laatst bijgewerkt door Courses op 09-03-15 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 20:08

Lalidan schreef:
denice schreef:

Dat kan ik niet ruiken. Als jij je openingspost doorleest, lees je niks anders dan dat je haar gesteund hebt en het hebt laten gaan. Niks over het gesprek met haar aangaan, haar aanspreken, wat dan ook. Want dat veranderd het verhaal.

Klopt hoor, was ik me ook bewust van na jouw post. Maar wanner ik niets zou aankaarten zou ik zeker een slechte vriendin geweest zijn ja. We hebben het er met zijn vieren een aantal keren over gehad. Dat waren allemaal goede gesprekken maar met weinig progressie.

Toch knaagt het, zo'n lange vriendschap laten gaan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:08

ja hoor, ik ben 40...dan komen en gaan er veel mensen in je leven :) lijkt mij normaal...alleen de echte vrienden blijven voor altijd.

Veel zijn ook gewoon kennissen ipv echte vrienden ;) echte vrienden heb je weinig...de meeste mensen kunnen ze echt niet op 1 hand tellen in hun hele leven!

Dus ja zelf ook schuldig aan, dood laten bloeden, afgekapt (gewoon hard gezegd dat ik er mee stop) en ja mensen hebben dat ook bij mij gedaan.

Weet je wat het is, je ontgroeit elkaar, andere interesses, andere levensfases, nieuwe vriendschappen ontstaan,
oude vriendschappen bloeden dood, jaloezie, bedrog, naaistreken, vervreemding, op elkaar uitgekeken..er zijn zoveel redenen!

Ik lig niet wakker van mijn keuzes, life goes on!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:25

Hier geen goede ervaringen met het verbreken van een vriendschap :n
Nu nog last van hem, als online stalker. En ik had en wilde geen relatie met deze jongen waardoor hij dus zo gestoord werd want hij dacht dat hij een claim op mij had. Helaas ben ik nog niet van hem af maar ik ben wel blij dat hij eindelijk geblokkeerd is en geen contact kan krijgen. Hij weet helaas wel waar ik woon maar het is een lafaard die me alleen "toevallig" zal tegenkomen, hier durft hij denk ik niet te komen. Maar ik voel me iedere dag heel erg bekeken.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:31

ik heb vorig jaar een vriendschap met mijn toenmalige beste vriendinnetje verbroken. eigenlijk mis ik haar totaal niet, omdat ze toch nooit al op kwam dagen als we af zouden spreken.

ik hecht niet meer heel veel waarde aan vriendschappen. iedereen leeft zijn eigen leven en ik spreek weinig vriendinnen nog sinds ik naar antwerpen ben verhuisd. je leven en omgeving verandert gewoon

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:11

Wij hadden ook altijd een groepje van vijf meiden, maar met één was het op een gegeven moment alleen maar gezeur. Aantal keren gesprek met haar aangegaan, maar er veranderde niets. Op een gegeven moment ook besloten de vriendschap te verbreken en dat was echt een verademing. Wat een rust!

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:13

Vroeger wel een erg goede vriendschap verbroken (niet door mij), tijd last van gehad maar nu gelukkig er overheen. Nu merk ik wel dat met sommige mensen het contact steeds slechter wordt, maar iedereen gaat zijn eigen weg en ik heb er niet heel veel last van.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:22

ik heb dat ook... vriendin die heel negatief is sinds het uit is met haar vriend... enige onderwerp is tegenwoordig hoe vreselijk iedereen haar wel niet behandeld... ze heeft sinds kerst ook al ruzie met haar familie en er geen contact meer mee.
zie er best wel tegenop om met haar af te spreken. probleem is dat ze heel snel op der tenen getrapt is en overal wat achter zoekt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 21:23

Zo voelt dat precies voor mij ook tylando. Je kunt het nooit goed doen eigenlijk en echt blij lijken ze niet te worden.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:26

nee idd en ook vrij egoïstisch.
ik mag alleen komen wanneer t haar uitkomt en als ik een keer niet kan..krijg ik gelijk gefrustreerde reacties van haar uit.
twijfel nu echt of ik dit wel wil doorzetten

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:28

klinkt alsof je deze vriendschap ergens allang hebt beëindigd..

:( mensen groeien soms uit elkaar, is super verdrietig maar kan je niet echt iets aan doen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 21:28

In ieder geval een keertje over hebben. Vind dat ook vrij lastig, je kwetst iemand toch. Je levert kritiek op de persoon zelf.

Bij mij heeft het herhaalde keren niet geholpen, ben er nu behoorlijk klaar mee.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:30

een gezamenlijke vriend van ons heeft de waarheid al een keer gezegd en ze heeft contact verbroken met hem .
is alleen zo jammer dat degene die iets erover durft te zeggen gelijk de boeman is.
ik zou t achteraf toch fijn vinden dat iemand eerlijk is en ik er mss wat mee kan doen.
liever dat ze t zeggen dan achter mijn rug om.
Laatst bijgewerkt door tylando op 09-03-15 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:32

Na 7 jaar 'vriendschap' heb ik anderhalf jaar terug het contact met een vriendin dood laten bloeien. Alles draaide in onze vriendschap om haar. Altijd was ik er voor haar, maar ik kon nooit een luisterend oor terug verwachten. Ze heeft me zelfs een jaar genegeerd, omdat ik ook met haar broer de vriendengroep omging en ik niet wilde kiezen tussen hen ( :+ ). Op het laatst hoorde ik haar hele verhalen van mij (achter mn rug om) verdraaien en toen was ik er klaar mee..
Uiteindelijk maar drie berichtjes gekregen in anderhalf jaar tijd en daar niet op gereageerd. En nu dus al een half jaar radio stilte...
Maar alsnog mis ik haar geregeld en ga ik bij mezelf na of ik wat anders had kunnen doen.. :(