bang geworden in het donker....trauma?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

bang geworden in het donker....trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 00:00

nadat ik vorig jaar mei dit topic had gemaakt .....

[LZP] wat te doen tegen bekende stalker...

.....wilde ik toch nog wat kwijt.

inmiddels zijn we bijna een jaar verder,betreffende man woont nog steeds op hetzelfde adres maar komt bijna nooit meer buiten,athans ik zie hem nooit meer omdat hij mij ook ontwijkt.
hij heeft een verbod gekregen om mij of wie dan ook lastig te gaan vallen en het is een stuk rustiger geworden.

desondanks merk ik wel dat ik me totaal niet meer goed voel in mijn eigen woning,vooral als het buiten donker is.

stukje van het verhaal even gekopieerd..dit schreef ik op 6 mei 2014

''afgezien van dit voorval is het vervolgens een paar maanden rustig geweest,op een nacht schrok ik wakker omdat er iemand in mijn tuin stond op het raam te bonzen (ik woon in een 1 verdieping studio met mijn bed langs het raam en heb een klein tuintje).
hier ben ik enorm van geschrokken en weer was ik erg bang.
volgende morgen de politie gebeld en alles uitgelegd,kreeg te horen dat ik de volgende keer 112 moest bellen.
weer een paar maanden rustig,wel een paar maanden vol angst.

ik had inmiddels 2 zware pallets voor de opening van mijn tuintje gezet totdat ik een poortje had.
op een morgen stond diezelfde man weer op het raam te rammen,erger nog..hij probeerde door de achterdeur naar binnen te komen.
pallets had hij gewoon omgeduwd om binnen te komen.''

en dit schreef ik ook

''ik stond me tegen 12 uur snachts om te kleden om naar bed te gaan en stond dus ook vlak voor het bed.
het gordijn stond op een kiertje maar er was al een paar maanden niks voorgevallen dus was weer wat kalmer geworden.
liep dus in enkel boxershort voor de nacht (lekker veel details :o ) door de woonkamer/slaapkamer om het licht uit te doen en toen ik terug liep en echt pal voor het raam stond om het gordijn helemaal te sluiten zag ik hem ineens tegen het glas naar binnen gluren!
echt ik ben me doodgeschrokken!
politie gebeld maar die kwamen pas na 3 kwartier tot een uur en waren dus weer te laat om hem te betrappen.

sindsdien durf ik niks meer,gordijn is constant gesloten en durf niet meer mijn tuin in te gaan.
heb constant argwaan bij elk geluidje en slaap nog maar 3 a 4 uurtjes per nacht.

afgelopen zondag stond hij weer in mijn tuin,zag zijn schim door het gordijn en hoorde hem weer in zichzelf praten.
morren aan de achterdeur en proberen door het raam te gluren bij de gordijn kiertjes.''

nu merk ik dus eigenlijk dat ik gewoon echt bang geworden ben in het donker,ik ben nooit bang geweest in het donker.

het is zelfs zo erg dat ik mijn gordijnen altijd dicht heb,als ik ze toch open heb en ik kom later thuis dan verwacht in het donker dan durf ik gewoon de gordijnen niet dicht te maken.
meestal na wat moed verzamelen ruk ik ze snel dicht zonder naar buiten te kijken want ook dat durf ik niet meer.
door ramen kijken in het donker durf ik niet meer en als ik bij de buurvrouw verderop in de straat film ben wezen kijken moet ze meelopen naar mijn huis omdat ik niet meer in het donker over straat durf.

ik spring in mijn bed nadat ik de lamp heb uitgedaan,als de gordijnen ook maar op een kiertje staan dan kan ik echt niet slapen voor ze weer potdicht zijn.
ik word bij de minste geluiden ook alweer wakker.

nu krijg ik langzaam het besef dat deze situatie gewoon echt niet in mijn koude kleren is gaan zitten,ik voel me gewoon niet veilig in mijn eigen huis.

dat zo,n streek van iemand je gewoon al je vrijheid en je veiligheids gevoel kan ontnemen had ik nooit verwacht. -O-

jaime_andrea

Re: bang geworden in het donker....trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 00:09

Ik herken het gevoel wat je beschrijft. Helaas heb iIk na staking gedoe jaren last gehad van angst in mijn eigen huis. Ik kan dus niks zinnigs zeggen alleen maar veel sterkte wensen. En ja er zullen mensen zeggen...stel je niet aan, maar het gevoel is zo beangstigen en ja ik kan uit ervaring je wel zeggen het slijt maar nu na ruim 12 jaar heb ik zo nu en dan nog een rot gevoel en is mij huis nooit meer mijn thuis geworden.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 00:13

Ik heb je vorige topic ook gelezen destijds. Pff wat moet dit irritant zijn zeg.. Je kunt je niet eens veilig voelen in je eigen huis.. En dat lijkt me héél naar.. :(:)
Enige waar ik op dit moment aan kan denken is verhuizen, een enge waakhond of van die luiken voor het raam als dat kan (zoals Roy Donders die heeft)

Heel veel sterkte, ik hoop dat je van je angst af kunt komen op de een of andere manier!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 00:14

Wat erg!

Onze goede huisvriendin had dit ook. Alleen dreigde haar stalker haar te vermoorden en stond zelfs bij haar moeder in de slaapkamer (woont ergens anders) met een mes. Jarenlang een nachtmerrie natuurlijk... Voor iedereen, want iedereen in haar buurt kon potentieel bezocht worden. Zij is toen naar een compleet ander land verhuisd, daar leerde ze zich weer veilig voelen. Nu is ze weer een tijd al in Nederland en voelt zich veilig. Het is gaan slijten.... Maar duurde lang. Ze kan nu gewoon over straat lopen zonder achterom te kijken. Maar zelfs in het buitenland was ze doodsbang in het begin. Het is vreselijk dat zij op advies van de politie ook werd aangeraden om te vluchten.

Is het idee om je tuin nog veiliger te maken?

Enne t is misschien ook wel een goed idee om professionele hulp te krijgen en misschien een cursus zelfverdediging voor je vertrouwen in huis?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 00:16

Verhuizen staat idd op de planning,hier kan ik echt niet blijven wonen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 00:17

Ik heb trouwens een huurwoning dus dingen aanbouwen mag niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 00:18

Dat is wel een mooi vooruitzicht dat je hopelijk snel kan verhuizen.

Eventueel medicatie erbij voor de nacht?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 00:22

Ik heb destijds slaappillen gekregen maar die heb ik nog steeds liggen.
heb maar 2 van de 10 pilletjes gebruikt

Tegenwoordig zet ik voor het slapen gaan YouTube op met piano muziek,daar wordt ik rustig van en dan slaap ik ook redelijk goed.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 00:30

Lieve Ts, ten erste :sterkte! Ten tweede : echt verhuizen en wel zo gauw als mogelijk. Zolang je in dit huis blijft met het besef dat hij ook nog in de buurt woont,zal je nooit vergeten of van die angst afkomen. Dit blijft gewoon in jou onderbewustzijn zitten...

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 00:50

Erg vervelend. Ik heb je topic tien ook gevolgd. Ik kan goed begrijpen dat je angst erdoor gekregen hebt.
Verhuizen lijkt mij ook het beste. Is je tuin goed verlicht? Zo nee, dan kan verlichting in de tuin helpen.
Misschien kam je op een vechtsport gaan. Daarin kan je een hoop frustratie kwijt en mogelijk voel je je wat zekerder waardoor je minder angstig wordt.
Heel veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door Nicje87 op 09-03-15 01:08, in het totaal 1 keer bewerkt

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 00:54

Ten eerste wil ik je heel veel kracht wensen... Het is het in mijn ogen het ergste wat je kan overkomen, een stalker. Ik denk wel dat je het inderdaad serieus moet nemen (voor je eigen gezondheid), zoals je duidelijk al doet, planning om te verhuizen. Je weer veilig en op je gemak voelen gaat nog erg lang duren..

Ik heb al jaren te maken met een stalker, een vroegere ex van mij en zelfs een paar jaar een tweede bij gekomen.. Die is nu weer rustig gelukkig.. Er is weinig tegen te doen behalve dus bv verhuizen, een ander telefoon nummer, en zelfs je naam veranderen kan een oplossing zijn als jet probleem je jarenlang achtervolgd.

Ik heb een hele waakse hond in huis, en zij is niet bang om een hapje te nemen als iemand m'n huis in stapt. En dit geeft mij zeker weer 50% van mijn nachtrust terug!! En nog heb ik nachten van slapeloosheid en angsten, zit mezelf dan helemaal gek te maken.. Het zit uiteindelijk tussen je oren, je bent bang en paranoïde geworden en je hebt angsten voor dingen ontwikkeld...

Ik slik ook geen tabletten omdat ik dan weer een andere angst heb, stel er gebeurt wat en ik word niet wakker van de hond.. Nee dat nare gevoel in je buik duurt nog lang ben ik bang.. Als je eenmaal verhuisd bent zul je merken dat alles beter word, en dat je je iets beter gaat voelen.

Het is een stalker er ook om te doen om je onveilig te laten voelen, je bang maken, je voelt je inderdaad niet meer fijn in je eigen huis..

Ik zeg altijd tegen mezelf, laat hem maar komen, ik kan hem wel aan! Heb dan ook het nodige in huis liggen om me te kunnen verdedigen. Niet om stoer te doen maar voor mijn eigen gevoel! Ik kan mezelf, en zal mezelf verdedigen. Dat geeft mij een fijn en soms wat veiliger gevoel.

Ook helpt het als je erover blijft praten! Je het lotgenoten waar je mee kunt chatten of mee kunt praten.

Ik wens je heel veel sterkte en kracht!!

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 00:59

Ik heb je je topic toen ook gevolgd en vond het toen al zo heftig!

Ik ken je probleem. Ik heb het bij vlagen. Eerder heel erg en nu al een hele periode weer. Ik ga er hulp voor zoeken want komt er alleen ook niet uit. Ik vind het zo erg en zo naar voor je dat je nu zo je avonden doorbrengt door zo iemand!

Ik kan helaas niks anders als je heel veel sterkte wensen :)

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 01:11

Heel veel sterkte TS! Ik hoop voor je dat je snel kunt verhuizen, dan kun je weer vooruit!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 07:56

Ik herken het slechte, lichte slapen.. Heb zelf ook een nachtelijk trauma meegemaakt en daar blijft altijd een restje van zitten, al is het nu heel goed te behapstukken :j

Ik zou je adviseren om hier professionele hulp bij te zoeken voor verwerking. Denk aan een psycholoog of wellicht zie je heil in bijnvoorbeeld EMDR. De eerste stap voor dit alles is een afspraak met de huisarts, sterkte!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 07:59

Kun je geen buitenlamp op bewegingssensor laten ophangen?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 08:23

Er lopen hier veel mensen en katten langs dus een lamp is niet echt een optie omdat hij constant aan zal springen.
heb zo'n beetje alles al overwogen vorig jaar.

probleem is die kerel niet meer maar het feit dat ik gewoon bang voor het donker ben geworden.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:48

inowa schreef:
Er lopen hier veel mensen en katten langs dus een lamp is niet echt een optie omdat hij constant aan zal springen.
heb zo'n beetje alles al overwogen vorig jaar.

probleem is die kerel niet meer maar het feit dat ik gewoon bang voor het donker ben geworden.

Maar zou het jou misschien helpen als de tuin continue verlicht wordt? Als je dan naar buiten kijkt, dan kan je zien dat er niemand is.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 10:56

Dan slaap ik helemaal niet meer :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:14

Kijk eens naar EMDR, dat kan je heel goed helpen in zulke situaties. Dit kun je via de huisarts aanvragen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:27

@Ts: de meeste maatregelen die mensen afschrikken kunnen je ook helpen met je angst.
Dus bijv de hond: Deze beschermt je tegen vreemde mannen in het donker. Dus ookal zijn die enge mannen er niet meer,de hond kan je wel wat meer zekerheid/vertrouwen teruggeven in je eigen huis. Alleen moet je wel een beetje een hondenmens zijn/de tijd/financiën ervoor hebben.

Verlichting in de tuin schrikt ook enge mannen af en kan dus jouw angst wat laten afnemen, omdat je dan weet dat ze er niet/minder snel zullen gaan staan.

Maar beide is niet iets wat nu van de ene op de andere dag je gevoel zal laten omslaan. Het ene moet slijten en je vertrouwen moet terugkomen. Daar kun je vast ook hulp voor krijgen en ik denk dat verhuizen inderdaad de 1e stap is.

Denk ook bijvoorbeeld aan een simpel inbraakalarm oid. Maar blijf je bij dezelfde wooncoöperatie? Weten deze van het probleem en helpen ze je ook met het zoeken naar een nieuwe woning?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:30

PLaats iig een lamp in je tuin zodat je tuin te allen tijde goed te overzien is en niet donker is.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 13:56

riddershow; een hond is geen optie,ik heb daar gewoonweg de financieen extra niet voor.
ik blijf ook niet in limburg wonen maar wil terug gaan naar mijn geboorte provincie Drenthe.
daar woont mijn vriend ook dus het is nog niet zeker wanneer ik daarheen ga en waar ik ga wonen.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:01

Een lamp met bewegingssensor is misschien wel een goed idee. Alleen schrik je je dan elke keer kapot als een kat langsloopt en de lamp ook aangaat. :+

Verhuizen klinkt sowieso ook het beste in deze situatie, alleen vraag ik me af of je angst dan helemaal weg is. Misschien ernaast in therapie gaan om hier op een goede manier mee om te kunnen gaan? :)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:18

Het zou zo kunnen zijn dat je donker met angst associeert doordat de gebeurtenissen vaak 's nachts zijn voorgekomen. Het donker is echter vaak ook het tijdstip waar we de minste impulsen krijgen en je eigen gedachten en gevoelens op hun eigen beloop gaan :(:) Misschien fijn om een keer met de GGZ-praktijkondersteuner van de huisarts hierover te spreken? Dat is vaak een psycholoog en die kan eventueel ook samen met de huisarts doorverwijzen voor verdere therapie..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 02:19

inowa schreef:
Dan slaap ik helemaal niet meer :')

Slaapmasker?