Overwerken en niet uitbetalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fink

Overwerken en niet uitbetalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 00:09

Hoi hoi,

Ik heb nu sinds een ruime maand een bijbaantje. Ik spiegel in een supermarkt. Nu moeten wij in twee uur een hele supermarkt met 3 personen spiegelen. Dit redden we nooit en het is als twee keer voorgekomen dat we 40 min extra hebben gewerkt. Volgens mijn werkgever moeten wij dit gewoon binnen twee uur kunnen. Hoi hoi,

Ik heb nu sinds een ruime maand een bijbaantje. Ik spiegel in een supermarkt. Nu moeten wij in twee uur een hele supermarkt met 3 personen spiegelen. Vlogens onze werkgever moet dit gewoon in twee uur lukken. Dit redden we nooit en het is als twee keer voorgekomen dat we 40 min extra hebben gewerkt. Dit vind ik belachelijk veel op twee uur, en dit krijgen wij volgens mij niet uitbetaald. Tevens werk ik van 17-19u en werk dus door na 7'en. Ik mag officieel niet na 7'en werken en niet meer dan 2u per keer.

Ik heb vandaag gevraagd aan mijn werkgever in hoeveel minuten ik een schap oid moet doen. Ik heb samen met mijn moeder een plattegrond gemaakt, en daar uitgerekend, na aanleiding van het antwoord van mijn werkgever, hoeveel tijd we nodig hebben om de supermarkt te spiegelen. Nu hadden wij met 3 personen elk een kwartier te kort, en dan heb ik kratjes en mandjes pakken en klanten helpen er nog niet eens bijgerekend. Dan kom je op zo'n plus minus 20 minuten extra uit. We hebben dus gewoon te weinig tijd, en dit krijgen we niet uitbetaald.
Natuurlijk werk ik nog niet zo lang en doe ik er langer over dan het hoort, maar alsnog.
Moeten wij dit uitbetaald krijgen? Ookal is onze werkgever van mening dat wij dit binnen twee uur moeten kunnen? Of moeten wij gewoon minder dingen te doen krijgen? En moet ik de extra tijd die ik werk omdat ik nieuw ben en langzamer werk ook uitbetaald krijgen?
Laatst bijgewerkt door Fink op 07-03-15 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Re: Overwerken en niet uitbetalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:12

Wij schreven extra tijd gewerkt er altijd gewoon op het rooster bij? Zo deed iedereen dat bij ons iig..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:14

Kijk je cao eens na, daar staan dit soort dingen in :)

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:18

Ik had precies het zelfde als jou toen ik nog bij een supermarkt werkte.
In mijn taak omschrijving stond dat ik binnen een bepaalde tijd klaar moet zijn met bij delen, ik nam het baantje aan dus geen poot om op de staan.
Ik ben na ongeveer een maand weer gestopt omdat ik wekelijks een paar uur meer werkte dan ik uitbetaald kreeg.

Als ik jou was zou ik je taakomschrijving en contract eens nakijken of er misschien iets over instaat. Bij mij had de supermarkt zich dus ingedekt hier door het in de taakomschrijving te vermelden.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:22

Aangezien je wettelijk niet langer dan 2 uur en na 7 uur mag werken, moet je eigenlijk gewoon stoppen om 7 uur. Eigenlijk moet je dat dan ook gewoon doen, ze mogen je hiervoor niet ontslaan, aangezien het van de wet gewoon niet mag. Kan wel zijn dat je werkgever dat niet zo leuk vind, maar dan moet hij er maar meer mensen op zetten of gewoon overuren uitbetalen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:28

Als je zeker weet dat het overwerk komt omdat die 2 uur niet haalbaar zijn horen die gewoon betaald te worden. Ik begrijp dat je 15 bent omdat je niet na 7-en mag werken. Vraag anders is aan de manager of hij tips heeft hoe je dan sneller kan spiegelen. Wil hij dat niet doen zou ik hem gewoon aan die regel houden dat je na 7 niet meer mag werken als hij niet extra betaalt. Ik snap dat je je baantje wilt, maar en je na 7 laten werken en je gewerkte uren niet uitbetalen. Bij zo iemand zou ik niet willen werken.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:49

wij moeten als we komen inklokken en als we gaan uitklokken dus dan zie je precies de tijden die je hebt gewerkt heel erg handig!

ik vul vakken in de supermarkt als ik daarmee klaar ben moet ik ook gaan spiegelen meestal zijn we ook te laat klaar maar we spiegelen met meerdere. en we gaan met zijn allen weg. er zijn moeilijkere/irritantere paden en makkelijke ik vind blikken altijd heel handig en ben ik dus snel mee klaar potten en wijn kan ik absoluut niet en doet een ander dus die dat wel snel kan zo verdelen we alles en zijn we meestal wel op tijd klaar

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:57

Lienieminie dit hadden wij ook toen ik nog in de supermarkt werkte 3j geleden
ik draaide meestal sluitdiensten en om 8 uur ging de winkel dicht
op het rooster stond dan ook tot 8uur werken
Als het druk geweest was tot sluit moest je daarna nog de cosmetica spiegelen en de kassa's poetsen
dus voor je uitklokte was het vaak half 9 of kwart voor 9 die uren kregen wij echt niet uitbetaald...

Ik ben ook gestopt hier had het geld niet echt nodig en over het overwerken nog niet te spreken
Achteraf weet ik ook waarom er altijd andere nieuwe mensen achter de kassa zaten elke maand

Ts mag niet langer dan 19 uur of 2 uur lang werken
Wat zegt je moeder hier van? ga een gesprek aan met je baas of de afdelings manager samen met je moeder.
Ik denk ook dat hij je die uren niet uitbetaalt omdat de ''overheid'' er dan achter komt dat jij bv tot 19:30 werkt en hij daar gezeur mee krijgt
Dus hij moet of jullie uitleggen hoe er gespiegeld moet worden om het binnen die tijd te halen
Of hij moet een extra persoon aanemen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 01:22

Eef_Bam schreef:
Aangezien je wettelijk niet langer dan 2 uur en na 7 uur mag werken, moet je eigenlijk gewoon stoppen om 7 uur. Eigenlijk moet je dat dan ook gewoon doen, ze mogen je hiervoor niet ontslaan, aangezien het van de wet gewoon niet mag. Kan wel zijn dat je werkgever dat niet zo leuk vind, maar dan moet hij er maar meer mensen op zetten of gewoon overuren uitbetalen.

Dat klinkt natuurlijk mooi, maar zo werkt het in praktijk natuurlijk niet. Voor jou 10 anderen en als je echt om 7 uur weggaat zul je snel ontslag krijgen.
Als je dit al wilt doen, kun je dat beter overleggen met collega's en dan samen besluiten om weg te gaan op die tijd. Maar ik vind dat je dan wel eerst even moet overleggen met je baas.

Kijk je contract eens na, dikke kans dat er gewoon in staat dat je het binnen bepaalde tijd af moet krijgen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 01:28

Mag ik vragen bij welke supermarkt je werkt? Ik heb al zo'n vermoeden..

Zelf werk ik ook bij een supermarkt en heb hiervoor bij een andere supermarkt gewerkt. Bij beide heb ik vaak overgewerkt en dat niet uitbetaald gekregen, maar ik merk wel dat het nu bij mijn huidige werkgever meer gebeurd en minder uitbetaald wordt. Daarbij was bij mijn vorige werkgever het spiegelen iets voor aan het eind, als al het belangrijke werk gedaan was. Hier is het zo'n beetje de hoofdtaak, vond ik heel apart op het begin haha! Moest erg wennen.

Maar hierdoor denk ik dus dat ik weet bij welke supermarkt jij werkt haha. Al kan ik er ook naast zitten..

Na 7 uur mag jij gewoon niet werken, ik snap eigenlijk niet dat ze je dat wel laten doen want daar kunnen ze een flinke boete voor krijgen. Bij mijn vorige werkgever lieten ze zelfs de mensen die super goed werkten niet na 7 uur werken als het nog niet mocht.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 01:53

Het mag waarschijnlijk wettelijk gezien niet. Maaarrrrr....

Het is een bijbaantje. Ieder bijbaantje is rot, je wordt overal als stront behandeld. Dat hoort er mijn inziens eigenlijk gewoon een beetje bij als piepjonge werknemer... Ik had dat inderdaad ook bij mijn eerste bijbaantje, zelfs een hele dag een keer gratis gewerkt "omdat dat écht nodig was voor het bedrijf" en ik toen een naïeve muts was :') En op het moment komt overwerken ook wel eens voor, ik werk ook 's nachts wat eigenlijk niet mag, maar ach. Het hoort erbij. En probeer je je ertegen te verzetten, voor jou 10 anderen. Ik denk dus niet dat je veel keuze hebt.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 02:11

Ohja dit ken ik maar al te goed. Was 15 en dolblij met mijn bijbaan. Daar werd goed misbruik van gemaakt. Ik werkte soms wel 2uur over en kreeg dat niet betaald. Ben uiteindelijk ontslagen omdat ik het er niet mee eens was. Proefperiode.....

Gewoon stoppen, ze buiten je uit en dat moet je niet toestaan. Je vind vast wat anders :) Je zo laten behandelen is nergens voor nodig.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 02:15

Het hoort erbij zou wel heel erg makkelijk zijn he... kan iedereen wel mensen voor niks inhuren.
Je werkt voor hen dus je dient ook gewoon betaald te worden voor je werk. Is er meer werk dan mankracht dan moet de werkgever daar wat aan doen en moet je niet nog maar meer voor minder gaan werken.

Want je verdient als 15 jarige al bijna niks. Wat is het, 2,96 bruto ofzo?

Maar goed, ik vind dat het hele minimum loon systeem in Nederland sowieso al nergens op slaat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 02:56

Ik heb het gevoel dat ik vast een domme vraag stel (nooit in een supermarkt gewerkt) maar wat ís "spiegelen" eigenlijk?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 03:06

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:15

BaileyMix schreef:
Het mag waarschijnlijk wettelijk gezien niet. Maaarrrrr

Hoezo 'maarrrr'? Die wet is er natuurlijk niet voor niets. De basis is simpel: jij levert tijd aan je baas, en je baas betaalt je daarvoor.
Bij 15-jarigen zijn daarnaast nog extra regels omdat school belangrijker is dan een bijbaantje.

Als je gratis werkt benadeel je jezelf en ook anderen. Ik vind het advies om dat maar te accepteren niet zo slim. De grens schuift al steeds verder op en uiteindelijk betekent het dat veel mensen werken zonder ervoor voldoende voor betaald te krijgen. Dat leidt er dus toe dat sommige mensen uiteindelijk niet rond kunnen komen terwijl ze zich wel kapot werken. Verzet je juist wel! Zie dat als investering in de toekomst.

Als je je werk goed doet, mag je daarvoor gewoon betaald worden, dat is eerlijk en rechtvaardig en heel belangrijk.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:21

Ja, in theorie is dat zo. Maar in de praktijk natuurlijk niet. Dan word je er gauw uitgewerkt met een rot smoesje, voor jou 10 anderen en dat is zo bij ieder bedrijf: En dat weten ze.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:28

BaileyMix schreef:
Ja, in theorie is dat zo. Maar in de praktijk natuurlijk niet. Dan word je er gauw uitgewerkt met een rot smoesje, voor jou 10 anderen en dat is zo bij ieder bedrijf: En dat weten ze.

In de praktijk is dat des te meer reden om je daar tegen te verzetten. Als 15-jarige is het allemaal nog te overzien, maar het leidt tot armoede. Daarin meegaan maakt het erger, niet beter. (En dat 'voor jou 10 anderen' is alleen maar omdat die 10 anderen zichzelf ook maar aanpraten dat het niet anders kan.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:31

19.00 is 19.00, de wet is er niets voor niets. Ik zou het heel duidelijk aangeven en van mij part even je moeder mee laten gaan. Voor jou 10 anderen? Prima! Zijn namelijk genoeg baantjes voor de goedkope jonge krachten waarbij je wel normaal wordt behandeld. T is natuurlijk de reinste onzin om je op deze manier te laten naaien, dus bied weerstand.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:03

Shadow0 schreef:
BaileyMix schreef:

In de praktijk is dat des te meer reden om je daar tegen te verzetten. Als 15-jarige is het allemaal nog te overzien, maar het leidt tot armoede. Daarin meegaan maakt het erger, niet beter. (En dat 'voor jou 10 anderen' is alleen maar omdat die 10 anderen zichzelf ook maar aanpraten dat het niet anders kan.)

Jullie hebben beide gelijk.
Daarom is het verstandig dit te overleggen met collega's (ik neem aan dat die van dezelfde leeftijd zijn) en samen iets te ondernemen.
Maar uiteindelijk zijn er echt anderen die het werk wel willen doen zonder morren en zolang die er zijn zul je niet zoveel bereiken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:10

anneliesdj schreef:
Maar uiteindelijk zijn er echt anderen die het werk wel willen doen zonder morren en zolang die er zijn zul je niet zoveel bereiken.

Het advies om het samen aan te kaarten is een goede.
Maar niet eens met het bovenstaande - je bereikt wel degelijk wat. Misschien niet meteen alles wat je wilt, en ook niet altijd van een leien dakje - maar waarom zou het makkelijk moeten zijn? Maar laat je nooit aanpraten dat het geen zin heeft, dat heeft het beslist wel. Iedere persoon die voor zichzelf beslist 'dit is niet juist, hier wil ik wat aan proberen te veranderen' heeft een beetje invloed op de wereld.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:15

Ja uiteraard wordt je er zelf wel beter van.
Als een supermarktmanager voor jou 10 anderen heeft die niet zeuren, wat denk je wat je dan bereikt?
Als je zo kritisch bent bij elk baantje zou het maarzo kunnen dat je nergens aan de slag kunt en die luxe kan niet iedereen zich veroorloven.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:17

Dit soort dingen zijn altijd lastig.
Zoals hier al eerder benoemd wordt voor jou een paar anderen.

Zelf werk ik in een supermarkt op vleeswaren/kaas/brood, krijg in mijn werk niet af dan kaart ik dat aan.
En heb het erover waarom het niet lukt om het af te krijgen.

Persoonlijk zou ik het nog eens aankaarten, waarom het jullie niet lukt in die 2 uur.
Hoe zit dit voorheen deden en wat jullie anders kunnen doen.
Ik zou in jou positie zeker op je strepen staan, regels zijn regels.
Maar breng het wel op de juiste manier.
Een supermarkt probeert zo min mogelijk kosten te hebben aan de krachten en willen uren sparen waar het kan..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:18

Maar ze is nog maar 15, dus de echte financiële lasten zijn er nog niet. Daarnaast zal ik proberen om iets aan de situatie te veranderen (met hulp van anderen als dat wil) of anders gewoon wat anders te zoeken (of als je blij bent met de situatie, gewoon blijven werken). Op die leeftijd en met de vakanties in aantocht maakt dat je iets makkelijker aan een eenvoudig bijbaantje kan komen. Ik vind het niet netjes dat het bedrijf de wet overtreed :n dat staat los van te kritisch zijn.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:31

anneliesdj schreef:
Ja uiteraard wordt je er zelf wel beter van.
Als een supermarktmanager voor jou 10 anderen heeft die niet zeuren, wat denk je wat je dan bereikt?
Als je zo kritisch bent bij elk baantje zou het maarzo kunnen dat je nergens aan de slag kunt en die luxe kan niet iedereen zich veroorloven.

Het is maar wat je kritisch noemt, zeker op die leeftijd...
5 of 10 minuten doe ik ook niet moeilijk over, echter als ik haar verhaal zo lees is het bij haar wel zo veel dat het makkelijk op loopt naar meerdere uren per week/maand die je dan niet betaald krijgt. En vergeet niet dat je als 15 jarige al bijna niks krijgt.
Zeker als er dan óók nog door TS gevraagd is hoe snel ze een stelling klaar moeten hebben en ze adhv die tijd berekend dat ze sowieso tijd/mensen te kort komen zou ik daar ook niet blij van worden.

En voor haar 10 anderen? Prima. Op die leeftijd doe je het meestal niet omdat je het financieel echt nodig hebt, en voor haar werkgever zijn er net zo goed 10 anderen die zich wel gewoon aan de regels houden.