zwemfeestje dilemma!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

testes76

zwemfeestje dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 10:11

mijn zoontje mag woensdag naar een zwemfeestje. nu ben ik zelf niet zo'n fan van zwemmen met andermans kinderen....mijn zoon is 8 jaar en 1.28 groot( klein) hij heeft wel zijn zwemdiploma's daar niet van, maar komt dus qua lengte nog niet boven t water uit. ik ben zelf met mn kids gaan zwemmen in de vakantie en zag duidelijk dat hij zeker nog wat kracht mist, bijvoorbeeld in de stroomversnelling of op t grote opblaasbare speeltoestel in t water! met andere woorden ik wil hem liever niet laten gaan. andere mensen die ik dan de verantwoording moet geven. daar heb ik moeite mee :o . mijn twee oudste kids mochten ook pas met dat soort feestje mee toen ze wat ouder waren 11-12 jaar. wat vinden jullie? mijn eigen angst opzij schuiven of gewoon nog een jaartje wachten?

Frensie

Re: zwemfeestje dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:13

Ik zeg altijd 'bij twijfen niet oversteken' dus niet doen, máár is dat wel eerlijk tegenover je zoontje. Heetft hij veel zin in het feestje? Kan je niet eventueel mee gaan? Of je zoontje zwembandjes oid omdoen?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:14

Ik snap ook eerlijk gezegd niet dat ouders een zwemfeestje geven voor kindjes van die leeftijd. De verantwoordelijkheid zou mij te groot zijn. Zelf meegaan vind ik wel een goed idee.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:16

De ouders van het jarige kind opbellen en je bezorgdheid uitspreken, zodat ze hem misschien wat extra in de gaten kunnen houden. :)

Ik hoor wel vaker van zwemfeestjes voor kinderen rond die leeftijd dus kijk er zelf niet heel raar van op.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:29

Kan je misschien zelf mee? Sowieso lopen er ook badmeesters rond die alles in de gaten houden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:22

Je gaat er al van uit dat die ouders dus niet voor hun kinderen en jouw kind kunnen zorgen. Of dat ze alleen maar in het diepe gaan zwemmen (of iig dieper dan 1.28m).

Persoonlijk vind ik dat je te overbezorgd bent maar goed.. wat je natuurlijk wel kunt doen is gewoon even bellen en vragen naar de precieze plannen. En hoeveel kinderen er precies komen. Meegaan vind ik trouwens ook wat overdreven (dan geef je echt duidelijk aan dat je ze niet vertrouwd - dat zou een dikke streep in mijn agenda zetten), maar er lijkt mij dan ook weer niks mis mee met aangeven dat je kind naar jouw idee snel kracht te kort komt voor het diepere water. Je komt er dan al snel genoeg achter of ze de boel onderschatten (1 ouder op 10 kinderen) of de boel wel goed in de gaten hebben (x ouders op x kinderen en/of enkel ondiep zwembad).

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:20

Als jij je zorgen maakt gewoon even de ouders bellen, daar is opzich niks mis mee. Maar eerlijk? Kinderen pas met 11/12 naar een zwem feestje laten gaan vind ik wel wat overbezorgd. Je krijgt je diploma toch ook niet kado? Dat geeft aan dat je zoontje toch best aardig de basis beheerst :j Hoeveel diploma's heeft hij?

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 12:39

meegaan heb ik ook aan gedacht, maar dat kan helaas niet aangezien ik moet werken! ik ken de ouders goed, het zijn buurtgenoten! ik vertrouw ze natuurlijk wel, maar vind het gewoon een dood eng idee. mijn zoon heeft ab en c diploma. ze nemen 6 kids mee en gaan zelf ook t water in. ik heb zelf wel waterangst, dus reageer misschien wat overdreven. maarja t blijft mijn gevoel....wanneer mn ouders bijv. mn kids mee zouden nemen naar t zwembad, zou ik daar ook moeite mee hebben. en gewoon mee gaan. dus t zegt niks over die ouders, maar echt iets over mezelf. lastig 8)7

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:42

Alle kinderen zijn rond 8 jaar, ze worden dus ook niet uitgedaagd om dingen te doen die ze niet aankunnen of durven door de oudere kids. 6 kinderen van 8 op 1 volwassene vind ik wel te doen. Ik heb 3 kinderen tussen de 8 en 11 en zou het wel aandurven met 6 knullen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:42

Door ademen :j t komt wel goed :) zijn badmeester, 2 volwassen die ook het water in gaan, t is geen woeste zee maar een zwembad én hij kan zwemmen. Heb vertrouwen in je zoon en laat hem niets merken van jou angst. Want zwemmen is harstikke leuk :j

Je zult zien dat hij helemaal happy thuis komt!

Is het voor jou geen idee om iets met jouw water angst te doen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:43

Als je A, B en C hebt kun je echt goed zwemmen hoor! Ik denk dat je hier je eigen angst laat overheersen. Is ook moeilijk! Dat snap ik echt wel, maar met 3 diploma's op zak kun je jezelf heel behoorlijk redden :j En met C zijn ze toch best streng?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:46

testes76 schreef:
meegaan heb ik ook aan gedacht, maar dat kan helaas niet aangezien ik moet werken! ik ken de ouders goed, het zijn buurtgenoten! ik vertrouw ze natuurlijk wel, maar vind het gewoon een dood eng idee. mijn zoon heeft ab en c diploma. ze nemen 6 kids mee en gaan zelf ook t water in. ik heb zelf wel waterangst, dus reageer misschien wat overdreven. maarja t blijft mijn gevoel....wanneer mn ouders bijv. mn kids mee zouden nemen naar t zwembad, zou ik daar ook moeite mee hebben. en gewoon mee gaan. dus t zegt niks over die ouders, maar echt iets over mezelf. lastig 8)7

Maar moet je kindje dan de dupe worden van jouw zwemangst? Want dat is waarschijnlijk waar je bezorgdheid vandaan komt als ik het zo lees.
Aan de andere kant weten kindjes vaak niet goed wat ze missen, dus als je je er echt niet goed bij voelt, moet je het misschien niet doen.
Mijn keus zou dat echter nooit zijn, al heb ik zelf ook niets met zwemmen.

M.a.w. de keus is aan jou, maar probeer niet te veel je eigen angsten op je kindje te projecteren :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:47

A, B & C, dat heb ik niet eens :'), voor C zijn ze best kritisch hoor. Niet te druk maken, hij heeft zn diploma niet bij een pak melk gekregen.
6 kinderen is sowieso een kleine groep en als de ouders zelfs nog mee gaan het water in dan zou ik mij nergens druk om maken.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 05-03-15 12:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:47

Je kind is 8 en heeft A B én C? := Nou die krijg je echt niet zomaar hoor. Zeker die C niet := Je kind kan dus prima zwemmen. Heb vertrouwen in hem. :)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:51

Toen wij (ik en buurkindjes) 8 jaar waren zwommen wij op de eerste warme lente dag in een recreatie plas vlakbij het huis. Uiteraard wisten onze ouders hier niets van. We trokken gewoon op de steiger onze kleren uit en gingen zwemmen, bloot of in de onderbroek en daarna om het gras rennen tot je een beetje opgedroogd was en de kleren weer aankonden. We hadden ook geen handdoek mee, want het was natuurlijk een geheime actie. Ik kreeg er thuis wel voor op mijn donder hoor. Vooral omdat het vaak al heel vroeg in het voorjaar was en nog veels te koud volgens mijn moeder.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:51

Ik denk inderdaad dat je je eroverheen moet zetten. Uit je bezorgheid zodat ze dit weten. Ik ging met school 1x per maand zwemmen . Eerste Jaren ging ik niet mee en zonder diploma in t begin bleef ik netjes op de plekken waar ik kon staan. Met diploma ging ik wel het diepe in.
Ook wel eens een zwemfeest gehad van vriendinnen. En toen werd ouder waren een dagje schaatsen met zwemmen zonder toezicht. Wel met telefoon mee. We waren een fijn groepje die niks raars Deden. Met het laatste waren We wel ouder dan 8 maar nog steeds basisschool.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:57

Ik snap je gevoel, ik had ook een vriendin met waterangst en wilde eigenlijk ook niet dat haar zoontje naar zwemfeestjes ging. Als je zoon a,b en c heeft kan hij echt pittig zwemmen. Ik denk dat het je eigen angst is waar je overheen moet stappen. Als je het echt lastig vind en er slapeloze nachten van hebt dan word het anders. Ik zal sowieso even met de ouders aan de babbel gaan en je zorgen uiten, misschien geeft je dat al een gerust idee?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:58

Mijn moeder heeft toen iets heel dappers gedaan: weer op zwemles gegaan om over haar angst heen te komen omdat ze het vreselijk vond voor de kinderen dat hun plezier in het water, werd overschaduwd door haar angst. Want ja, als kind merk je dat echt wel hoor!
het hielp wel, ze was daarna wel minder panisch en zat niet de hele tijd als een havik op ons te loeren tegen de tijd dat wij zelf prima konden zwemmen en ze kon zich ontspannen :j

Water vindt ze nog steeds niets en verder dan de knieën komt het water nooit bij haar, maar ook met de kleinkinderen nu is ze vrij rustig eronder als ze bij het zwembad zijn :j

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:58

Ik snap je bezorgdheid heel goed hoor ook al hebben ze hun diploma (s)...vind een zwemfeestje op die leeftijd ook onverantwoord. Maar ja dit snappen alleen ouders die zelf ook kinderen hebben....wij hebben allemaal die angst om je kind los te moeten laten.

Neem gewoon even contact op met de ouder van het zwemfeestje en overleg het. Zij zal het echt niet raar vinden hoor. En ik heb bij kinderfeestjes waar mijn dochter bij was uitgenodigd ook wel eens ouders gehoord dat ze iets niet prettig vonden en besloten in overleg dat het kind niet mee ging.

Het is jouw kind als jij je niet prettig voelt moet je er wat aan doen. Anders zit je de hele dag dalijk te stressen. En logisch hoor als mijn dochter al mee gaat met iemand om te zwemmen 1 op 1 had ik al de zenuwen he daar ben je moeder voor ;-). Je bent beschermend om je kind.

Mijn dochter ging vorig weekend met een kinderfeestje naar blijdorp vond ik al eng brrr t idee bij een ander in de auto over de snelweg en in een groot park...ze kan nogal dromen en dan ben je dr zo kwijt omdat ze ergens anders heen loopt/rent...maar goed ouders hadden een groepsapp aangemaakt en hielden elkaar op de hoogte ook met fotos dat gaf mij echt vertrouwen die dag...maar dat is weer wat anders dan met water...
Laatst bijgewerkt door diesel83 op 05-03-15 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:01

Mijn oudste dochtertje is bijna 8, en nee, die zou ik niet mee laten gaan op een zwemfeestje. (En ja, ze heeft abc) Ik zou tegen het "verdriet" wel er wat leuks tegenover zetten.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:11

Ik herken je gevoel helemaal. Mijn dochter is 8 en nog kleiner (1.15). Ze heeft in groep 3 al een zwemfeestje gehad, maar ik kende de moeder. Zij had via haar werk een zwembad gehuurd (warmwaterbad) dus hun waren daar de enige. Ik ken de ouders en de kinderen die meegingen en maakte me wel een beetje zorgen. Maar haar wel laten gaan.

Dit jaar heeft ze ook een zwemfeestje gehad, van een meisje uit haar klas, waarvan ik de ouders nog nooit had gezien. Ik wilde haar ook niet laten gaan, ze gingen ook disco zwemmen op vrijdagavond in een heel druk zwembad in een andere stad. Ik heb heel lang getwijfeld en haar uiteindelijk wel laten gaan.

Ze heeft het superleuk gehad, ze bleven met een groepje bij elkaar.

Wij hebben zelf een disco zwemfeestje gegeven met onze oudste, maar dat was in groep 5 (2 jaar geleden), maar een half jaar daarvoor had hij ook een zwemfeestje en had ik ook mijn twijfels.

Je kan altijd de ouders bellen en zeggen dat je je zorgen maakt, vragen naar welk zwembad ze gaan. Hier kun je op woensdag middag en zaterdag middag het zwembad afhuren, misschien doen ze zoiets wel..

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:13

Badjuf hierzo!
Eerlijk gezegt vind ik het indd jong. Vele zeggen hier abc kan je goed zwemmen,. Als een kind lang niet zwemt verleren hun het snel hoor!
Maar goed, de bad juffen en meesters letten ook vaak veel op kinder feestjes.
Mijn moeder is ook panish voor zwemmen met andere, zelfs liet ze vorig jaar me zusje nief met mee mee gaan naar het strand(zij heeft alle diploma's die er td bedenken zijn) en ik was bezig voor zwemjuf.
Dus ik snap je angst zeker maar zal hem wel laten gaan.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:19

Misschien kun je dit weekend nog even met hem gaan zwemmen, zodat hij in ieder geval de slag te pakken heeft, al is het maar een uurtje. Wij gaan standaard elke maand zwemmen met de kinderen, om ze 'in de slag' te houden.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:24

Frensie schreef:
Ik zeg altijd 'bij twijfen niet oversteken' dus niet doen, máár is dat wel eerlijk tegenover je zoontje. Heetft hij veel zin in het feestje? Kan je niet eventueel mee gaan? Of je zoontje zwembandjes oid omdoen?

Zwembandjes om doen bij een jongen met drie diploma's??
Ik ben bang dat hij daar zeker zijn hele lagere schooltijd nog mee gepest wordt.
Ook als je als moeder mee gaat, kinderen zijn daarin gewoon keihard!!!

Nee, je angst kenbaar maken bij de ouders is prima en daarnaast zou ik hoe moeilijk het ook is gewoon vertrouwen op de ouders van de jarige.
Ik neem aan dat die bést beseffen wat er voor een verantwoording er bij hun ligt.
En meestal hebben die kids meer lol in het ondiepe dan in het diepe hoor.
En inderdaad zijn daar nog de badmeesters.
En vertel je zoon gewoon in het algemeen om "goed op elkaar te letten "
Vertel hém dat niet iedereen even goed kan zwemmen zoals hijzelf.
Juist door ze die "verantwoording "te geven zijn ze meestal érg op hun hoeden.
Dat werkt beter dan on nodig bang maken of overbezorgd zijn.

En inderdaad.....zie zelf ook eens het plezier van het zwemmen te ontdekken.
Ook leuk voor jou zoon!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:30

diesel83 schreef:
Maar ja dit snappen alleen ouders die zelf ook kinderen hebben....

Goh.. Ik dacht al.. waar blijft de eerste dooddoener! :(:)

Kinderen van 8 jaar met drie diploma's op zak in een groep van zes met 2 volwassenen niet laten zwemmen omdat het onverantwoord is. Ik ben haast geneigd om te zeggen. Laat je nakijken.. Haast! In het geval van eigen zwemangst snap ik het heel goed, maar met dit soort dooddoeners sla je de hele discussie dood. Als ouder weet je niet altijd wat het beste is voor je kind en andersom idemdito. Fouten maken mag, dus leer van andere meningen.