Op kamers gaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Frieskee

Op kamers gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 16:50

Hoi!
Ik zit nu in 4 havo , ik weet nu al dat ik hierna Life science ( Biologie en medische labratorium onderzoek) wil gaan studeren. Alleen zit ik nu op een knellingspuntje. Ik ben al in Utrecht weesten kijken en die school sprak mij aan , alleen een minpuntje was dat er loting op zat dus de kans is niet 100% zeker dat ik hierna in Utrecht aangenomen word. Maar als ik niet wordt aangenomen in Utrecht kan ik altijd nog in Leeuwarden gaan studeren wat ik wil studeren. Maar dat is wel helemaal de andere kant van het land.. ;( Iemand hier ervaring mee? En tips en als ik niet word aangenomen word in Utrecht zal ik dan gewoon nog een jaar wachten en me dan weer in Utrecht inschrijven of gewoon in Leeuwarden gaan studeren?
Mvg

1234

Re: Op kamers gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:51

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:52

Leeuwarden en utrecht is niet de andere kant van de wereld hoor ;) .
Lekker op kamers gaan, ook in Leeuwarden vind je je weg wel.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:56

Dat duurt nog wel even, volgend jaar september pas, mocht je niet worden aangenomen in Utrecht, dan kun je altijd nog in Leeuwarden beginnen toch als ze daar geen loting hebben. Anders geef je dat aan bij Van Hall (?), dat je eerst even wilt afwachten dat je wel of niet wordt aangenomen.
Ben je weleens in Leeuwarden geweest?
Ik heb er zelf gestudeerd, maar voel mij daar echt niet thuis. Ook belangrijk om je wel thuis te voelen in je studentenstad, je blijft daar wel 4 jaar...

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 16:58

Gucci_ schreef:
Dat duurt nog wel even, volgend jaar september pas, mocht je niet worden aangenomen in Utrecht, dan kun je altijd nog in Leeuwarden beginnen toch als ze daar geen loting hebben. Anders geef je dat aan bij Van Hall (?), dat je eerst even wilt afwachten dat je wel of niet wordt aangenomen.
Ben je weleens in Leeuwarden geweest?
Ik heb er zelf gestudeerd, maar voel mij daar echt niet thuis. Ook belangrijk om je wel thuis te voelen in je studentenstad, je blijft daar wel 4 jaar...

Ik ben nog nooit in Friesland geweest zal ik zo zeggen.. maarja Friesland en Brabant lijken allebei toch wel een beetje op elkaar? of heb ik mis ;(

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:00

Hier in Heerlen is er ook Life Sciences :) Dat is wellicht dichterbij en wat meer hetzelfde ''cultuurgevoel'' als in Brabant? (en geen loting)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:01

Tussen Friesland en Brabant is wel echt een verschil. Je moet je inderdaad wel thuis voelen in zo'n stad, je woont er heel lang en waarschijnlijk ver weg van je ouders. Misschien is het wat om bij een studentenvereniging te gaan, dan leer je snel mensen kennen. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:02

Je moet je er inderdaad wel thuis voelen. Maar naar mijn idee heeft dat met afstand niets te maken...

Is het geen optie om bij uitloten een andere studie te gaan doen? En dan een jaar later weer proberen te loten?

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 17:04

MyHorseGirl schreef:
Tussen Friesland en Brabant is wel echt een verschil. Je moet je inderdaad wel thuis voelen in zo'n stad, je woont er heel lang en waarschijnlijk ver weg van je ouders. Misschien is het wat om bij een studentenvereniging te gaan, dan leer je snel mensen kennen. :)

Wat bedoel je dan met het concrete verschil van Brabant en Friesland?
Toen ik in Utrecht was , dacht ik wel van okay hier kan ik me de komende jaren wel thuis voelen. :)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:09

Vind wel een groot verschil tussen Friesland en midden/zuiden van NL. Ik vind de sfeer in Leeuwarden gewoon niet zo fijn, moeilijk te zeggen wat ik bedoel.

En ik vind mensen uit Friesland wat minder vriendelijk, maar dat is mijn eigen mening/ervaring...
Op mijn school had je ook veel buitenlanders, dat was wel weer leuk. :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:10

Mijn ervaring is juist precies andersom. TS, als je de mogelijkheid hebt zou ik ook eens in Leeuwarden gaan kijken, dan kun je zelf de sfeer proeven. Zoiets is toch altijd lastig als je het hebt 'van horen zeggen'. Ik zou persoonlijk geen jaar laten verschieten omdat de ene school je niet toelaat.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 17:13

Kirsha schreef:
Mijn ervaring is juist precies andersom. TS, als je de mogelijkheid hebt zou ik ook eens in Leeuwarden gaan kijken, dan kun je zelf de sfeer proeven. Zoiets is toch altijd lastig als je het hebt 'van horen zeggen'. Ik zou persoonlijk geen jaar laten verschieten omdat de ene school je niet toelaat.

oke ik heb al gekeken naar de open dagen maar die zijn alleen maar s'avonds dus heeft geen zin ivm school

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:16

Een hogeschool heeft toch ook wel open dagen op zaterdag? En vraag anders een keer vrij, mijn ervaring is dat zodra het om je vervolgopleiding gaat, scholen best coulant zijn daarin :)

Afstand hoeft geen drama te zijn, btw. Ik ben zelf van Noord-Groningen naar Maastricht verhuisd voor mn studie en ik dat is de beste beslissing ooit geweest :D
Laatst bijgewerkt door Foaly op 04-03-15 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:16

weet je ook een beetje wat de resultaten zijn van de loting van vorige jaren? hoeveel aanmeldingen, hoeveel plaatsen. en natuurlijk hoe gaan je cijfers? want het zal waarschijnlijk loting op cijfers zijn

edit: ik zie dat er dit jaar 240 plekken zijn. en dat er 100% decentrale selectie is, heb je je al ingeschreven?? uiterlijk 15 maart zie ik staan.

https://duo.nl/Images/Voorlopige_opgave ... -49195.pdf

edit2: oeps je zit in havo 4. nog een jaartje wachten dus!
Laatst bijgewerkt door future_vet op 04-03-15 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:18

Volgens mij zit deze opleiding ook in Breda, misschien is dat ook nog een optie?

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:19

Weet je ook hoeveel er toegelaten worden en hoeveel aanmeldingen er zijn? Ik zou mij gewoon aanmelden voor Utrecht en daarbij ook bij Leeuwarden. Als je wordt ingeloot is het super als je wordt uitgeloot kan je altijd later ingeloot worden. En je kan gewoon beginnen met de studie die je leuk lijkt. Het volgende jaar dan gaan kijken of je nog van school kan wisselen.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 17:27

Sky_Britt schreef:
Volgens mij zit deze opleiding ook in Breda, misschien is dat ook nog een optie?

is ook loting , en ik mag me maar voor 1 school opgeven als het gaat om loten zij me mentor. ;(

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:28

Heb je überhaupt al ingeschreven voor die loting dan? Zolang je dat niet doet, word je sowieso niet ingeloot...

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 17:30

ijssnuiver schreef:
Heb je überhaupt al ingeschreven voor die loting dan? Zolang je dat niet doet, word je sowieso niet ingeloot...

Ik zit nog maar in de 4e dus volgend jaar ga ik dat zeker doen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:39

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:42

Je zou evt ook nog in Nijmegen naar een open dag kunnen gaan voor Biologie en medisch laboratoriumonderzoek, om daar eens sfeer te proeven.

Of weet je zeker dat je Utrecht het leukste vind?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:43

Heel belangrijk is inderdaad of je je thuis voelt in de stad, sowieso bezoeken dus. Ik ben zelf ook in Leeuwarden wezen kijken (kom uit Goes) en rende nog net niet gillend weg, terwijl ik me in Utrecht direct thuis voelde.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 18:11

Ja in Utrecht voelde ik me ook gelijk thuis , lijkt me sowieso wel een leuke stad ja , wat ik me bij Leeuwarden voor moet stellen is een heel plattelands gehucht?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:18

Ik zou zeggen Google Leeuwarden eens :+

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:23

zillionke schreef:
Ja in Utrecht voelde ik me ook gelijk thuis , lijkt me sowieso wel een leuke stad ja , wat ik me bij Leeuwarden voor moet stellen is een heel plattelands gehucht?

_O- _O-

Nee, Leeuwarden lijkt kwa sfeer heel erg op Utrecht! Ook gewoon een gezellige studentenstad! Ga er anders gewoon eens kijken op een zaterdag.