Wit beddengoed weer wit krijgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wit beddengoed weer wit krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:04

Hallo Bokkers!

Sinds ik op mezelf woon heb ik al een wit dekbedovertrek en een wit hoeslaken. Nou zijn deze met de verloop van tijd een beetje viezig geworden. Vooral het hoeslaken heeft een beetje een raar kleurtje gekregen in het midden, waar ik dus altijd op lig. Nou was ik mijn witte beddengoed al zo heet als mijn wasmachine maar kan, maar echt wit wordt het niet meer.

Aangezien ik maar een kneuterige student ben heb ik geen flauw idee hoe ik met huis-tuin-keuken middeltjes aan de gang zou kunnen om dit weer wit te krijgen. Bleek bij het wasmiddel gooien ofzo?

Er zitten hier vast wel handige moeders/wie dan ook die goede tips hebben hoe je wit beddengoed weer netjes wit kan krijgen :D

IrishDraught

Re: Wit beddengoed weer wit krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:05

Bij iedere supermarkt te krijgen. Extra-wit een soort blauw zakje dat je bij je witte was kan doen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:43

Ik zweer bij Vanish, daar krijg ik alles weer mee wit :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:46

Vanish heb ik hier geloof ik nog staan.. En anders heb ik hier nog baking soda, las op internet dat je dat er ook bij kan gooien?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:50

Zelf gebruik ik dan altijd gewoon een goede witwasmiddel (Robijn of witte reus), en soda + azijn.
heetste programma dat mag, en dan voorwas, vlekken en extra spoelen. En alles is weer stralend wit. Ook de oudere zweetplekken gaan er zo uit, fruit en poep vlekken van de baby gaan er zo ook goed uit. Verder wonen we op een boerderij, dus alles wordt wel sneller en meer vies dan in een nieuwbouw, Maar ik heb geen was wat niet schoon wordt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:53

Citroensap bij de was doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:54

Oke, thanks voor de tip! En hoe maak je de mix tussen soda en azijn dan? Ik heb namelijk wel een grote fles schoonmaakazijn staan en volgens mij ook nog wel soda (gewoon die grove korrels zijn dat toch?)

Na twee jaar op mezelf kan ik de simpele wasjes prima draaien, maar dit soort dingen gaan me toch nog echt wel te boven :')

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:33

geen mix, Gewoon hoofdwasmiddel in wasmiddelbakje, dan soda (met een scheutje hoofdwas) in het voorwasbakje, en azijn (gewoon schoonmaakazijn in verschillende geuren te koop bij b.v. action) in wasverzachterbakje.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:21

Sommige wasmachines hebben aluminium onderdelen. Soda is dan geen goed idee.
De artikelen kopen die er voor bedoelt zijn, is vriendelijker voor je wasmachine. (vanish, extra wit...)
Als je het dekbed samen met gekleurde artikelen wast, krijg je de grauwsluier zo weer terug.
Wit , apart wassen van gekleurd, wat met 1 dekbed en 1 hoeslaken helaas een halfvolle trommel oplevert...
Bleek maakt goor op den duur ...niet wit. Als je teveel gebruikt krijg je dunne plekken in je wasgoed.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:59

Over die halve trommel was, dat hangt helemaal van de grootte van de trommel af.

Wij hebben bijvoorbeeld dekbedhoezen van 240 x 220 cm. In mijn 17 jaar oude wasmachine doe ik 1 zo'n hoes met twee slopen. Anders kreukt alles vreselijk.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 23:12

Biotex kan misschien nog wel werken en natuurlijk op tijd je beddengoed eraf en in de was.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 23:29

Of je laken in n emmer water met steradent zetten en daarna op de gewone manier uitwassen :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:25

Naast alle tips, ook zorgen dat je vaker je beddengoed wast zodat je die plekken niet krijgt. Je verliest een hoop vocht 's nachts, de ene wat meer dan de andere. Sommigen kunnen 2 tot 4 weken wachten met wassen en krijgen nooit van die plekken, anderen moeten 1 keer per week wassen, of zelfs vaker.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:29

je moet geen schoonmaakazijn gebruiken maar gewone azijn

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:40

Een scheut afwasmiddel kan ook helpen :)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:57

Marie111 schreef:
Over die halve trommel was, dat hangt helemaal van de grootte van de trommel af.

Wij hebben bijvoorbeeld dekbedhoezen van 240 x 220 cm. In mijn 17 jaar oude wasmachine doe ik 1 zo'n hoes met twee slopen. Anders kreukt alles vreselijk.

Natuurlijk, je heb gelijk. Ik had zelf bedacht dat een student niet een grote maat dekbedhoes en hoeslaken had en zelf heb ik een trommel waar 7 liter in past.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:00

Gewoon een nieuwe kopen :D Alles wat vies is, gaat er bij mij uit eigenlijk. Ik was wel beddengoed standaard met vanish overigens.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:12

Biotex, of een Oxi Action middel, iets met zuurstof dus. En voor de wasmachine is het goed om eens op 95 graden te wassen, dood bacteriën die in de machine zitten op zeepresten, dus als het bedden goed 100% katoen gewoon een keertje lekker heet wassen, ik doe dat eens in de maand.
Als het kan beddegoed buiten drogen, niet alleen bespaar je energie als compensatie voor de extra energie die je gebruikt voor de kookwas. De zon bleek het een beetje op natuurlijke wijze. Heel vroeger legde wasvrouwen lakens op een grasveldje in de zon liggend te drogen. Dit hielp het de lakens mooi wit te houden.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:19

Voor alle witte was gebruik ik van die blauwige doekjes van de Albert Heijn, deze leg je onder de was. Daarna gooi ik er wasmiddel bij voor witte was, instellen op 95 graden en wassen maar. Wat nu ook wel wil helpen is de witte was in de zon te drogen hangen, de zon bleekt ook flink. Dus lekker naar buiten met het spul.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:24

Echfawit halen en daarin laten weken. Kreeg ik zelfs fruitvlekken mee weg uit babykleertjes. Daarna wassen.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:09

Synthetisch materiaal ? Dat krijg je waarschijnlijk niet meer stralend wit. Probeer eens Blanc Nuclear.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:12

Wij deden bij mijn witte ribbroek en beenbeschermers altijd een schepje Vanish en een vaatwastablet naast het wasmiddel :o alles weer spierwit :D

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:21

Om de verkleurde rijbroek van mijn zoon weer wit te krijgen (is vergeeld) kreeg ik de tip om hem een nacht in de karnemelk te laten liggen. Ik ga dit morgen uitproberen.. Vergeet steeds karnemelk te kopen.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:15

Ze zeggen dat je vergeelde vitrage met een steradent tablet wit kan krijgen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:20

Annoya schreef:
Ze zeggen dat je vergeelde vitrage met een steradent tablet wit kan krijgen.

True :j

Maar gelezen uit je vorige topic zou ik gewoon nieuw spul kopen aangezien je beddengoed heel wat mee heeft gemaakt :x