Veranderde smaak, ik ben uit verzonnen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Veranderde smaak, ik ben uit verzonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:33

Hai!

De smaak van mijn moeder is door medicatie enorm veranderd en er is heel veel wat ze nu niet meer lust. Het wordt ondertussen echt gewoon heel erg moeilijk om alle dagen te vullen zonder elke keer wéér hetzelfde te koken. Ik doorzoek vaak recepten, maar ik ben zelf geen keukenwonder dus dan is het sowieso al lastiger. Ik kan ook erg slecht inschatten of een gerecht nog wel lekker is als ik bijvoorbeeld de citroen eruit laat. Daarnaast heb ik geen tijd of zin om heel lang in de keuken te staan :o

Mijn moeder eet sowieso NIET:
- Alles waar citroen/limoen in zit
- Rode peper, ook al is het maar heel weinig
- Wokgroenten met woksaus, maakt niet uit welke saus
- Bijna alles wat uit een pakje komt (denk aan die wereldgerechten etc)
- Couscous
- Hasjee
- Hutspot
- Lams-, kalfs-, en orgaanvlees
- Wraps
- Pastasalades
- Curry
- Quinoa is ook geen favoriet
- Avocado
- Goulash
- Pesto
En vast nog wel meer wat ik nu vergeet

Oh, en kip ook niet maar dat vervangen we door kalkoen. Ook mag er niet al te veel kruiden in het eten zitten, sowieso geen basilicum/oregano/nootmuskaat. De regel is hier onderhand dat hoe flauwer het eten, hoe beter het te doen is voor mijn moeder. Ik ben dus ook huiverig voor het toevoegen van kruidenmixen, marinades et cetera.

Ik maak met regelmaat spaghetti of andere pasta, een salade of groente met aardappeltjes en vlees of vis, lasagne, een pizza, soep, omelet, witlof in ham en kaas, shoarma, bami. Daar houd het momenteel een beetje bij op. Er is binnen bovenstaand natuurlijk wel te variëren, maar de standaard dingen komen me nu echt de neus uit!

Zelf eet ik geen zuurkool, voor de rest ben ik geen moeilijke eter zolang er maar geen pootjes of oogjes naar me kijken :')

Wie oh wie heeft er inspiratie?
Laatst bijgewerkt door Fortitude op 03-03-15 15:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Nicolle89

Re: Veranderde smaak, ik ben uit verzonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:35

DRAMAAAA Ik ken je probleem! Alleen dan bij mezelf!
Ik volg! Want alles wat wel lust is op 2 handen te tellen! Ben erg benieuwd!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:35

Aardappelbolletjes met zalm en groente?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:36

Misschien een optie om gewoon te koken wat je lekker vind, haar portie er af hallen en dan pas kruiden. Ik snap het verschil tussen geen kip en wel kalkoen niet want dat lijkt zo veel op elkaar. Heeft je moeder dit ook aangekaart bij haar arts, misschien zijn er nog andere medicijnen en optie nummer twee, misschien stelt ze zich aan(niet beledigend bedoeld aangezien ik je moeder verder niet ken)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:36

Wat ik zelf regelmatig maak is een (eventueel vegetarisch) gerechtje:
Zoete aardappel schillen in dunne plakjes
Paprika, champignons en rode ui in stukjes snijden
Snijbonen in stukjes
Gebakken ei.

De aardappel, paprika, champignons, rode ui en snijbonen bak je in olijf of kokosolie. Ondertussen bak je een eitje op (zelf kiezen hoe hij gebakken moet worden).
Wanneer alles warm/gaar is kun je het groentemixje op een bord leggen en het ei erbovenop. Naar smaak zout en peper toevoegen :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:38

soep en ovenschotels mis ik in je lijstje, en je hebt nog heel wat keuze in groentes. Lust je moeder wel kaas?

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:39

Stoofschotels dan zoals Goulash met varkens- of rundvlees?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:40

Hoe zit het met verse groente en 'gewone', gekookte aardappels? Die zie ik niet in je lijstje. En varkensvlees en rundvlees? Dan moet het standaard 'groente, vlees en aardappels' toch wel kunnen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:43

deksel schreef:
Aardappelbolletjes met zalm en groente?

Ja dat gaat er hier wel in, maar valt wel onder de standaard groente-vlees/vis-aardappels. Het is ook lastig om een sausje bij de vis te doen, meestal is het Hollandaise want de rest gaat niet.

bigone schreef:
Misschien een optie om gewoon te koken wat je lekker vind, haar portie er af hallen en dan pas kruiden. Ik snap het verschil tussen geen kip en wel kalkoen niet want dat lijkt zo veel op elkaar. Heeft je moeder dit ook aangekaart bij haar arts, misschien zijn er nog andere medicijnen en optie nummer twee, misschien stelt ze zich aan(niet beledigend bedoeld aangezien ik je moeder verder niet ken)

Dit had ik misschien even uit moeten leggen. Kip valt nooit helemaal lekker, geen idee wat dat is. Ze eet wel kip, maar alleen af en toe. Met kalkoen is dit probleem er niet. Dit had ze al vóór de medicatie. Koken wat ik lekker vind is lastig, ik ben bijvoorbeeld gek op dingen zoals quinoa, pastasalades enzovoorts. Maar ik pas me makkelijk aan. Het is een bekende bijwerking van de medicatie en er is helaas niet echt iets aan te doen. Over ik geloof 1.5 jaar mag ze eindelijk stoppen met deze medicatie, dan komt de smaak snel terug.

@ Winged: hee dat klinkt als een goede, dank je!

@ Lielle: soep staat er wel in, dat maak ik met regelmaat. Kaas gaat er prima in. Ovenschotels vind ik lastig, dat wordt vaak van die smakeloze rommel (als ik het maak iig).

@ Annoya: oh, daar gaan we! Nummer 1 die ik vergeten ben te melden. Goulash gaat er ook niet meer in.

@ Kirsha: oh stom, gewone groente eten we natuurlijk wel! Vooral dingen als bloemkool/broccoli, wortels en doppertjes, rode kool, spruitjes.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:45

Ik eet regelmatig gestoomde rijst, gestoomde groente en gegrilde kip (kipfilet of drumsticks). Erg gezond en qua groentjes kun je eindeloos variëren. De kip kruid ik lichtjes met kipkruiden. Maar je kan ook prima een stukje niet kruiden. Ook vind ik gehalveerde krieltjes in de schil uit de oven erg lekker. Gepofte zoete aardappel met een vulling van geraspte courgette, kaas en knoflook... Al is het zonder de vulling ook erg lekker.

Ik ben ook helemaal geen keukenprinses maar volg wat foodblogs en foodkanalen op Youtube. Het liefst kook ik met zo weinig mogelijk ingrediënten en soms vervang ik iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:46

Penne pasta met pesto en kip, eventueel champignonnetjes en tomaatjes er door heen (gewoon in de pan erbij gooien).

Oftewel; je kookt het water en doet daar de penne bij, dan weer aan de kook brengen en voor 12 minuten laten staan.
Kipblokjes bak je in de pan. Als die mooi gekleurd zijn gooi je er champignon bij en als die ook mooi bruin zijn, dan tomaatjes of paprika.
Je laat het water uit de pasta-pan wegspoelen en zet het vuur van de kip ook uit. Alles bij elkaar in de kip-pan, door elkaar scheppen. Eventueel een beetje geraspte kaas erover.

Mmmmm....

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:48

Pesto gaat ook niet :') Maar we eten wel regelmatig pasta's, bijvoorbeeld carbonara of met rode saus en van alles erin.

Qua groenten vind ik het lastig merk ik. Ik zou graag ook eens paksoi of koolsoorten gebruiken, maar bijna alle recepten die ik vind staan vol met dingen die ik niet kan gebruiken. Iemand daar nog tips voor?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:48

Rijst met kip en roerbakgroenten?
Kan je zelf dan weer kruiden zodat je nasi krijgt oid.

Of bv rijst met gekookte sperziebonen en mals suddervlees?

Sla of rauwkost? Met bv eens speklapje (gekruid voor jou, ongekruid voor je moeder) en gekookte of gebakken aardappelen.

Aardappelkroketjes of frietjes uit de oven?

Limburgs zuurvlees met aardappelen en rode kool?

Sonja Bakker heeft nog al wat recepten die niet uit pakjes/zakjes komen en naar eigen smaak te kruiden, misschien kan je daar wat inspiratie opdoen?
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 03-03-15 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:49

Die roerbakgroenten, wat zou jij daar dan mee doen?
Ik kan daar dus geen roerbaksaus overheen doen, en zonder is het ook zo... kaal.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:51

scheutje room en wat kaas, evt blauwschimmelkaas om het wat pittiger te maken.

Soep had ik idd over hoofd gezien, daar kun je enorm mee varieren.

Plaats anders een paar gerechten waarmee je zou wille epxerimenteren?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:52

Ik zou over de groenten niets doen, pure groente smaakt van zichzelf al erg lekker als je bv een uitje/champignons/paprika/prei ed bij elkaar doet en kort aanbakt. Eventueel wat kaas er over aan het einde of bv wat pitjes meebakken.

Let wel op: de groente zakken van de supermarkt zijn veel minder lekker dan dat je het zelf snijdt.

De rijst kan je voor je moeder koken in wat boullion bijvoorbeeld, zo zit er toch nog smaak aan ipv saaie witte rijst.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:56

Ik zal straks eens kijken of ik wat recepten kan vinden!

@ MarliesV: dat klinkt ook lekker inderdaad! Eens uitproberen van de week :)

Vanavond ga ik denk ik eens risotto proberen, dat is erg lang geleden dat we dat gegeten hebben dus ik ben benieuwd of dat goed gaat.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:03

Fortitude schreef:
Pesto gaat ook niet :') Maar we eten wel regelmatig pasta's, bijvoorbeeld carbonara of met rode saus en van alles erin.

Qua groenten vind ik het lastig merk ik. Ik zou graag ook eens paksoi of koolsoorten gebruiken, maar bijna alle recepten die ik vind staan vol met dingen die ik niet kan gebruiken. Iemand daar nog tips voor?

Paksoi, chinese kool, spitskool etc kun je ook even aanbakken met een uitje en geperste knoflook. Zelf vind ik het verschil tussen de diverse uien duidelijk en dan kan je er behoorlijk mee variëren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:18

preitaart met bladerdeeg?
vulling in theorie: prei (en ui), spekblokjes of gerookte zalm, ei met room mengsel en geraspte kaas erover
maar ik doe er altijd een paar aardappelen in blokjes gesneden bij doorheen als ik het als maaltijd wil en niet als bijgerecht.

wat ik "vreemd" vind, waarom wel pasta's en geen pastasalades?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 18:29

petitparis schreef:
preitaart met bladerdeeg?
vulling in theorie: prei (en ui), spekblokjes of gerookte zalm, ei met room mengsel en geraspte kaas erover
maar ik doe er altijd een paar aardappelen in blokjes gesneden bij doorheen als ik het als maaltijd wil en niet als bijgerecht.

wat ik "vreemd" vind, waarom wel pasta's en geen pastasalades?

Klinkt ook lekker! Die ga ik zeker proberen.

En tsja ik weet het ook af en toe niet. Het schijnt dat sommige smaken snel weg vallen en dan klopt de structuur als het ware niet. Met pastasalade is het ook niet zo dat het 'vies' is, maar als er keuze is dan liever niet.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:45

Je kan ipv pasta ook rijstsalade maken (groente of fruit net wat lekker valt/is)

Gezeefde tomaten(pak) doe hier wat kruiden eventueel wat knoflook er in. Ernaast een lepel cremefresh. Kan bij groente of rijst als sausje.

Sla, kan je aanvullen met kip/ham/kalkoen reepjes, wat kaas/veta, appeltje, ei, ui kan ook als je die rauw lekker vindt.

Spaghetti vindt ik zelf anders van structuur in de mond dan macaroni misschien spaghettisalade (je kan ook denken aan mie, noedels hiervoor) Je eigengemaakte nasi? Kan je erin verwerken wat goed smaakt.

Poeh moeilijk hoor. Je valt toch al snel in wat je al kookt.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 19:00

Daar zitten ook wat interessante ideetjes tussen, vooral die tomaten klinken interessant! Dank je! :)
En inderdaad, dat is dus ook mijn probleem.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:14

deze week nog iets simpel gemaakt:

fijne boontjes (afgekookt) opstoven met ui en spek en daar puree bij (kruiden doe naar eigen smaak). om het op te leuken hadden we alles in een ovenschotel gedaan en er een kaaskorstje op gedaan. wij hadden geen overschot :)

die preitaart kan ook met wortel en brocolli of prei tomaat en mozarella(bij de laatste zitten geen eieren geloof ik)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:22

Wat ook lekker is zijn dingen uit braadzak. Bijvoorbeeld paprika, ui, wortel, broccoli en krieltjes met een lepel olijfolie en kruidenboterkruiden (of smaakt dat ook niet? dan kan je het bijvoorbeeld vervangen door kipkruiden of zout,peper,knoflook en wat paprika poeder )

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:24

Quiches! Hier kun je eindeloos mee variëren (tomatenquiche, broccoliquiche, spinaziquiche, enz), maar de smaak is weer eens iets anders. :) Ook lekker met een simpele salade erbij.