Eigenlijk is het dit jaar pas zo erg geworden. Vroeger op de basisschool en middelbare school was ik al erg lui. Ik deed op de basisschool helemaal nooit iets, kon nooit wat afvinken op mijn weektaken maar omdat ik alle toetsen maakte zonder fouten had het geen enkele consequentie behalve dat er "slechte werkhouding" op mijn rapport stond. En tja, dan kom je op de middelbare school. En ineens moet je opdrachten inleveren voor cijfers, en dan maak je die niet, en daar gaat je rapport.

Ik ben op de middelbare school ook een keer blijven zitten door een combinatie van de thuissituatie en dit gedrag. Je zou denken dat je daarvan leert, maar blijkbaar niet. In de bovenbouw heb ik veel begeleiding gehad m.b.t. het huiswerk en zo leverde ik alles ineens in, haalde goede cijfers en slaagde netjes! Maar ja, dan ga je dus een opleiding doen en ben je weer helemaal op jezelf aangewezen. Het eerste jaar ging het nog heel goed. Het tempo lag ook nog laag en er was veel praktijk, dus je krijgt dat op school vaak af. Maar nu ik in het tweede jaar zit ben ik weer helemaal teruggevallen in mijn oude gedrag. We moeten een verslag schrijven over praktisch elke scheet die we laten en daardoor loop ik nu een eind achter. Nu heb ik nog ontzettende mazzel dat ik deze verslagen de rest van het jaar nog in mag leveren en het cijfer veranderd kan worden. Maar doen moet ik het dus wel doen.
Ook kregen we een dag in de week vrij om aan een doorlopende opdracht te werken waar je een periode van ongeveer 8 weken de tijd voor hebt. Je moet dan vaak een stuk reizen om die opdracht te kunnen doen. Ik verzin dan een excuus, zit de hele dag lekker binnen achter mijn pc mijn tijd te verdoen en de opdracht wordt niet ingeleverd.
Nou ja je hoort het dus al, als ik zo doorga kan ik gewoon niet over naar het derde jaar. Ik heb een stapel werk die ik moet inhalen en als ik dat niet doe kan ik het dus wel schudden.
Dingen waar ik de meeste problemen mee heb:
Planningen: ik kan ze wel maken, maar ik voer ze gewoon niet uit.
Doen i.p.v. denken: ik ben echt een dromer. Ik denk alleen maar na over wat ik moet doen en maak plannen, maar ondertussen gebeurt er dus helemaal niks.
Ik vraag me dus af of er meer mensen op bokt zitten die dit herkennen en er raad mee weten. Ik moet mezelf echt een flinke kontschop geven. Maar ik presteer gewoon niet als ik niet iemand heb die me constant in de gaten houdt. Daarom dacht ik, misschien kan ik wat lotgenoten vinden die erover mee kunnen praten. Zo kunnen we elkaar op de vingers tikken.

Verschrikkelijk maarja hahah