Eetpatroon aanpassen....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Paarddopette

Eetpatroon aanpassen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 21:17

Hoi bokkers!

Ik at altijd veel koekjes, snoep, frisdranken etc.. maar dit kan niet langer doorgaan realiseer ik me. Ik hoef niet af te vallen, maar ik wil mijn eeetpatroon aanpassen. Ik heb een beetje op internet gesurft wat ik wel en niet kan eten. Ik kwam tot de conclusie dat brood (behalve van de natuurwinkel?) helemaal niet goed is, en crackers ook niet. Maar juist dit eet ik sochtends en tussen de middag.

Maar ik vraag me af waarmee ik mijn sneetjes brood smorgens kan vervangen. Misschien met magere yoghurt? En zo ook tussen de middag zou ik niet weten wat ik ipv mijn brood mee kan nemen... savonds eten we altijd wel groente met aardappelen en een stukje vlees en ik ga ook meer water drinken en een fruitsoort per dag. Wat zijn nog gezonde tussendoortjes? Neem aan dat van die granenkoekjes dan ook niet zo goed zijn dan dat ze lijken...

Firefly4

Re: Eetpatroon aanpassen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:18

Dat brood niet goed is heb je zeker op de site van de natuurwinkel gelezen? :P Ik denk niet dat brood verkeerd is. Ik denk dat je meer op moet letten wat voor beleg je gebruikt en wat je tussendoortjes zijn.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:26

Ga voor in de ochtend eens voor havermoud, ontzettend voedzaam en ergggg lekker.
Ik eet het altijd met wat noten, fruit( appel of blauwe bessten) wat honing en yoghurt en eventueel een handje cornflakes. Ik heb daar een hele ochtend profijt van!

In de middag kun je eens afwisselen met beleg op je brood, ga eens niet voor de standaard kaas maar voor geitenkaas. En waarom zijn crackers niet goed? je hebt van Wazaa heerlijk voedzame crackers. meestal per 4 verpakt.

Ook kun je eens kiezen voor bijv. roggenbrood( wel van de bakker!) of avocado op speltbrood.

Eetsmakelijk :)

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:33

LZP -> VT

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:34

Je gaat wel meteen extreem... van ik wil minder snoepen en frisdrank... naar ik moet super gezond eten en ga dus meteen alles aanpassen. (en waarschijnlijk falen omdat dat erg lastig is)
Zou het in kleinere stapjes doen... dus gewoon je frisdrank vervangen door water... en je koekjes en snoepjes vervangen door een iets gezondere variant.. wat fruit of noten.

Op internet kan je een enorme berg aan informatie vinden... en over bijna alles is wel iets negatiefs geschreven... probeer daar beetje relativerend mee om te gaan. Het klopt dat veel dingen niet zo gezond zijn als de marketing graag wil dat wij geloven... maar zou het voor jezelf niet meteen te lastig maken. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:35

Je moet in de ochtend juist wel brood eten. Beleggen met gezonde dingen met een lekker kopje thee en een stukje fruit is een heel goed begin van de dag en voorkomt dat je te snel trek krijgt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:46

Je kan wel brood eten, maar kies liever voor oergranen zoals spelt dan voor wit brood of gewoon tarwe brood. Het is een fabeltje dat donker brood perse beter is (kleurstoffen) Brood in de ochtend kan best (mits juiste brood).

Probeer smorgens juist je (gezonde) koolhydraten te nuttigen en bouw dat naar gelang de dag vordert af. Dus meer eiwitten en groentes. Ook fruit kan je beter 's morgens nemen.

Neem als tussendoortje bijvoorbeeld walnoten, rauwkost salade, griekse yoghurt met noten, etc.

Granenkoekjes is net als een schep suiker, kan je net zo goed chocolade koekjes eten, maar een roggebroodje met wat kaas erop is prima

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:49

Hoe oud ben je als ik vragen mag?

En met brood (en e-nummers en al die andere commerciële hypes) is weinig mis. Hetgeen wat je eropdoet is kwaailijker.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:54

Ik ben enkele maanden geleden van de tarwe producten afgestapt omdat ik mij continu zo verschrikkelijk vermoeid voelde. In overleg met de huisarts en mijn trainer ben ik toen tot deze optie gekomen. Ik ontbijt nu met smoothies gemaakt van allerlei soorten groenten en fruit en ik lunch met salades - soms met vette vis erbij. En dat werkt verschrikkelijk goed. Los van het feit dat ik veel meer energie heb is mijn huid er ook verschrikkelijk op vooruit gegaan.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:56

Zoals anderen ook al zeggen, geloof niet alles wat je leest.
Brood en crackers zijn allemaal zo slecht nog niet.
Zie de post van Colli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:05

Begin in ieder geval met het vervangen van frisdrank door water en thee :j van daaruit kun je ook afbouwen wat zoetige tussendoortjes betreft :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:08

Het ligt eraan wat voor brood je eet, maar veel soorten brood zorgen door de wisselingen in je bloedsuikerspiegel waardoor je juist honger krijgt.

Ik eet als ontbijt havermout met wat appel en banaan. Als lunch eet ik bijvoorbeeld gebakken peren met geitenkaas, sla en walnoten of gevulde tomaten met mozzarella, pesto en pijnboompitten.

Dat is gezonder, en je krijgt een geen honger van!

Edit: ik maak zelf mueslirepen van noten als tussendoortje.

XstormX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:11

ik ben ook mijn eet patroon aan het veranderen, hoef absoluut niet af te vallen maar ik eet echt ongezond. Nou zijn wij in contact gekomen met een vrouw die enorm veel weet over eten en ook jou kan vertellen wat het beste is in de ochtend, middag en avond. Misschien is dit iets voor jou?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:24

Chakkie17 schreef:
Ik ben enkele maanden geleden van de tarwe producten afgestapt omdat ik mij continu zo verschrikkelijk vermoeid voelde. In overleg met de huisarts en mijn trainer ben ik toen tot deze optie gekomen. Ik ontbijt nu met smoothies gemaakt van allerlei soorten groenten en fruit en ik lunch met salades - soms met vette vis erbij. En dat werkt verschrikkelijk goed. Los van het feit dat ik veel meer energie heb is mijn huid er ook verschrikkelijk op vooruit gegaan.

Kijk, dit bedoel ik. Ik ben ook zo móé steeds (fulltime baan + 3 uur reizen per dag + 2 keer per dag naar paardjes + huishouden) En daarom wil ik ook van de suiker af, en meer energie krijgen.

Afgelopen vrijdag ben ik begonnen. Suiker eruit (behalve 72% chocolade), brood eruit, want brood vind ik niet lekker. Telkens wanneer ik brood in huis heb gooi ik het na een tijdje beschimmeld en al weg.

Wat dan wel: veel fruit en groente. 's Ochtends een emmer thee en fruit (appel/banaan, eventueel door de yoghurt met wat kaneel of honing, maar meestal eet ik mijn appeltje en banaantje in de trein) en 's middags groente/salade. Bij voorbeeld linzen/kikkererwten/paprika/fetasalade, uitje en wat tijm erdoor en je bent klaar. En tussendoor veel rozijnen :Y) , vijgen en dat soort dingen. En bij voorbeeld pompoenzaden, die kun je ook bij van alles eten. En noten :9 maar die at ik sowieso al.

Ik merk in elk geval al dat ik met minder eten toe kan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:24

Ik geloof ook niet dat brood slecht voor je is. In volkorenbrood zitten vezels die belangrijk zijn voor je darmen en geven je een vol gevoel zodat je minder zin hebt in snoep. Zelfs mét brood komen de meeste mensen niet aan de aanbevolen hoeveelheid vezels.
Wil je brood vervangen, dan zou ik wel kiezen voor iets anders met genoeg vezels. Zo eet ik 's ochtends vaak een smoothie met vezelrijke groentes en fruit erin, en een handje havermout. Erg lekker en gezond, en belangrijker nog; helemaal vrij van toegevoegde suikers, vet en e-nummers.
Als je echt gezonder wil gaan eten dan zou ik beginnen met zo veel mogelijk suiker en vet uit je eten te laten. Ook in zuivel zit veel vet en suiker.
Ik maak de laatste tijd heel veel zelf, van hummus voor op brood tot de pastavellen voor in de lasagne, en ook het brood bak ik altijd zelf. Bevalt prima!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:35

Ik ben met Evelijn eens dat het volledig omgooien van je eetpatroon waarschijnlijk lastig is om vol te houden. Stap voor stap steeds iets veranderen werkt op de lange termijn beter.

Brood is overigens niet per definitie ongezond. Mensen die brood laten staan, gaan zich daar inderdaad vaak beter door voelen, maar dat komt omdat ze die lunch van drie boterhammen met hagelslag vervangen door een verse salade met groenten (allergieën als coeliakie uitgezonderd natuurlijk). Ze krijgen dan ineens veel meer verse producten binnen, en daar ga je je inderdaad beter door voelen. In plaats van je boterhammen als ontbijt zou je kunnen kijken naar kwark of yoghurt met fruit, havermoutpap of een smoothie met fruit en zuivel (en evt een handje havermout).

De 'gezonde' koekjes zijn inderdaad vaak minder gezond dan ze lijken. Betere tussendoortjes zijn fruit, een handje noten (ongebrand en ongezouten), een cracker of rijstwafel met beleg, een klein kommetje yoghurt of kwark of gedroogd fruit (rozijnen, abrikozen).

In [VT] Wat heb jij vandaag gegeten? Deel IV posten veel mensen mee die het leuk vinden om gezond te eten. Misschien kun je daar inspiratie opdoen!

[edit] 8nnemiek, ik wil je opmerking over vet wel enigszins nuanceren. Zoveel mogelijk vet vermijden is namelijk alles behalve gezond, zeker voor vrouwen. Transvetten wil je inderdaad niet of zo weinig mogelijk binnenkrijgen, maar goede vetten zijn onmisbaar voor oa onze hormoonhuishouding. Roomboter, avocado, volle melkproducten, olijfolie: helemaal niks mis mee.
Laatst bijgewerkt door Many op 02-03-15 13:02, in het totaal 2 keer bewerkt

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:41

Op internet zijn ook hele lekkere tussendoortjes te vinden die een stuk gezonder zijn dan koek en snoep. Ik ben zelf helemaal verslaafd aan bountyballetjes gemaakt van dadels, kokos en chocolade (85%). Nadeel is dus dat ze zo lekker zijn dat je blijft eten, dus krijg alsnog een lading fruitsuikers binnen :')

Maar zoals al eerder gezegd zou ik niet meteen drastisch omschakelen, maar eerst beginnen met minder zoetigheid snaaien en de frisdrank laten staan. Als dat goed gaat kun je ook de rest van je eetpatroon gaan aanpassen. Ik eet nog steeds wel brood, maar ontbijt bijvoorbeeld ook met havermout en puddinkjes van amandelmelk en chiazaad.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:59

Ik ben ook minder brood gaan eten omdat ik brood niet zo lekker vind, alleen met een laag hagelslag of pindakaas haha.

Havermout met melk (200 ml melk, 5 scheppen havermout 3 min. op 600 watt in de magnetron), vind ik zonder suiker ofzo ook best te doen, Dus ik eet dat 's ochtends, of ik eet yoghurt met iets erin, normaal gesproken is dat eat natural meusli maar nu heb ik allbran omdat die in de aanbieding was. Allbran is ook lekker om door een smoothie heen te blenden voor extra vezels.

Smiddags eet ik meestal wel gewoon brood. Het liefst iets van spelt of haverbrood omdat ik dat lekkerder vind als tarwe en dus makkelijker eet.

als je googled op banaan-ei pannekoekjes vind je een hoop receptjes.

Paarddopette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 17:22

Bedankt voor alle reacties! Het is uiteraard niet zo dat ik van het ene uiterste naar het andere ga. Ik drink al een tijdje water en probeer minder suiker te eten. Ik ga volkoren brood kopen, schijnt wel goed te zijn. En ook de (waarvan in dacht gezondere) koekjes door een appel vervangen. Ik denk dat ik zo aardig opweg ben. Wat raden jullie mij aan qua beleg? Meestal doe ik kaas op mijn brood.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:42

Kipfilet of ham kan ook :)

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:04

Ladyson schreef:
Het ligt eraan wat voor brood je eet, maar veel soorten brood zorgen door de wisselingen in je bloedsuikerspiegel waardoor je juist honger krijgt.

Ik eet als ontbijt havermout met wat appel en banaan. Als lunch eet ik bijvoorbeeld gebakken peren met geitenkaas, sla en walnoten of gevulde tomaten met mozzarella, pesto en pijnboompitten.

Dat is gezonder, en je krijgt een geen honger van!

Edit: ik maak zelf mueslirepen van noten als tussendoortje.

Klinkt heerlijk, maar dat maak je de avond van te voren klaar ofzo? :(:)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 01:11

Pindakaas op brood is ook niks slechts hoor. Zijn juist weer proteïnen en eiwitten die je goed kunt gebruiken en weer die gezonde vetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 07:56

Klopt, ik eet ook regelmatig pindakaas :j enige wat jammer is aan calve pindakaas is dat er ook olie aan is toegevoegd. In de natuurwinkel vind je ze ook wel zonder toevoegingen.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:07

Ik haal t altijd in dezelfde winkel als waar ik mijn sport supplementen haal O:)