Twijfelen om iemands uiterlijk: is dat eerlijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Twijfelen om iemands uiterlijk: is dat eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 00:02

We hebben er hele apps en sites omheen gebouwd: potentieel relatiemateriaal selecteren op een mooie lach of een flinke bos krullen. Als iets je niet aanstaat, swipe je diegene gewoon door of klik je nooit meer op het profiel. We worden kieskeurig en gaan eisen stellen, je potentieel moet nu blond, lang en breed zijn. Of dun, puisterig en met een geweldige glimlach. Iedereen stelt andere eisen en ik vraag me af: hoe eerlijk maakt deze mentaliteit de rest van de wereld?

Ik merk het aan mezelf en aan anderen. Neem mijn lieve, beste vriendin. Al drie maand aan het twijfelen omdat de jongen die ze qua karakter heel leuk vindt, uiterlijk gezien niet haar beeld van een knappe jongen is. Ik vond dat altijd zo gemeen, ik dacht, als die jongen nou gek op jou is en jij op hem, geniet er dan van en laat dat uiterlijk links liggen? ZO belangrijk kan het niet zijn? En nu, even later... Een jongen die gek is op mij en ik vind hem ook niet onaardig, maar zijn minder goede gebit maakt me aan het twijfelen.

Ik zie het zo veel om me heen: mensen die twijfelen omdat de ander niet knap (genoeg) is. Ik zou het zelf heel erg vinden als iemand me afwijst omdat ik een slecht gebit heb, lelijke ogen of blond haar. Wat is nou eerlijk? Ga je ondanks je twijfels gewoon door? Is het wel liefde als er twijfels zijn? Zet je je er overheen of kap je het af omdat iemand niet heel knap is? Heb je dat recht zolang je zelf ook geen topmodel bent? Hoe belangrijk is uiterlijk?

Goof

Re: Twijfelen om iemands uiterlijk: is dat eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:07

Als ik iemand niet aantrekkelijk vind kan ik er ook niet 100% voor gaan. Kunnen we omheen draaien of we kunnen het onacceptabel vinden, maar zo simpel is het nou eenmaal wel.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:08

Twijfelen om iemands uiterlijk, vind ik wel eerlijk. Het is gewoon echt nodig om ook aantrekkingskracht bij iemand te voelen, om daar ook een relatie mee te krijgen. Als je totaal geen aantrekkingskracht hebt, maar wel heel goed met diegene overweg kan, is dat naar mijn mening alleen vriendschap.

Maar natuurlijk hoeft je ware liefde niet per se aan jouw ideaalbeeld te voldoen. Ik zie zelf ook regelmatig mensen voorbij komen die echt niet aan dat ''ideale lijstje'' zouden voldoen, maar soms heeft diegene gewoon iets, bijvoorbeeld als je in zijn/haar ogen kijkt, dat je daar iets bij voelt. Dan hoeft het echt geen Brad Pitt te zijn bij wijze van, haha. Als die chemie er maar is.

En iedereen zijn mening verschilt, dus als jij iemand ''lelijk'' vindt betekent niet dat diegene bij niemand kans maakt, misschien voelt iemand anders wel weer iets bij diegene zijn uiterlijk.

Maar ik ben dus wel van mening dat er vanaf het begin al wel aantrekkingskracht wat betreft het uiterlijk aanwezig moet zijn.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:09

Nope word niks dan uiteindelijk

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:09

Ik persoonlijk vind het niet kunnen.

Maar dat zzegt ook iemand met een beperking.

Zal het misschien niet zijn dat je toch diep van binnen niet 100 procent verliefd bent? Want men zegt toch lieve maakt blind?

Eerlijk waaar. Mijn beperking is pdd-nos. Ik ben ooit verliefd geworden op iemand, nu achteraf denk ik van, hoe kon ik dat doen. Want die jongen had een soort botziekte met grof gezegd een zeer lelijk gezicht. Toen ik verliefd was, zag ik het wel alleen was smoorverliefd en liefde maakte toen blind.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:10

Goof schreef:
Als ik iemand niet aantrekkelijk vind kan ik er ook niet 100% voor gaan. Kunnen we omheen draaien of we kunnen het onacceptabel vinden, maar zo simpel is het nou eenmaal wel.

Helemaal mee eens. :j

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:11

Uiterlijk is niet belangrijk, maar we willen niet tegen een lelijk frontje aankijken, toch?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:11

Ik val op aantrekkelijkheid. Als ikzelf hem maar knap vind, dat verschilt persoonlijk voor iedereen denk ik. De mannen die ik leuk vind, vind mijn moeder vaak niks en die mijn moeder of vriendinnen leuk vinden, vind ik maar weer niets. Net als met kleding, ieder zijn eigen smaak, snap je? :)
En aantrekkelijkheid is voor mij vooral intelligentie en iemand die ambitieus is en veel heeft bereikt. En eerlijk en lief zijn. Vooral innerlijk dus. Ik geef echt weinig om uiterlijk.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:15

Ik denk dat het wel een deels bepalend is over hoeveel je voor iemand voelt. En inderdaad zoals IsaCalixa zegt ook heel bepalend voor de aantrekkingskracht. Als je iemand niet knap vindt zou het ook niet eerlijk zijn als je met diegene naar bed zou willen oid en je diegene niet eens knap vindt/per se naar diegene wil kijken.

Als er twee mensen zouden zijn met precies hetzelfde karakter, lief, behulpzaam, grappig, wat je zoekt in iemand. De een is in jouw ogen knap, bij de ander zit het haar zit vol klitten, tanden zijn geel en staan scheef en voorhoofd vol puisten. Dan is 99% toch geneigd om de eerste te kiezen :).

Of zet twee mensen naast elkaar die je niet kent, de ene is knap, de ander spuuglelijk, je mag er een kiezen om mee te daten. Dan kiest ook meer dan driekwart voor de eerste.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:16

Mijn ex was qua uiterlijk exact waar ik altijd op viel. Halfbloed, stuk groter als ik, gespierd, zwart haar, donkere ogen... Tot ik er achter kwam dat zijn karakter absoluut niet matchte met dat van mij.

Zo heb ik mijn huidige vriend even heel sneu aan het lijntje gehouden, omdat hij qua karakter exact was wat bij mij pastte, alleen pastte zijn uiterlijk niet bij mijn ideaal plaatje.

Hij is het tegenovergestelde! Donkerblond, groene ogen!

Nu kan me dat gestolen worden en ben ik enorm gelukkig met hem en hij is dan ook mijn lieve knappe vent! :D

Dus eerlijk? Nee, ik vind het ook absurd!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:18

Sommige mensen vind ik leuk en lief omdat ze een geweldig innerlijk hebben, maar verliefd? Nee.
Ik word alleen verliefd op het totaalpakketje.
Bloedmooie buitenkant met rotte binnenkant houdt overigens ook geen stand :n

Het is niet zwart/wit uiterlijk/innerlijk. Ik zei altijd 'nee een vent met borsthaar hoef ik echt niet'. En op wie ben ik smoorverliefd? Een vent met borsthaar :') en opeens kan dat borsthaar me hélemaal niets schelen.
Totaal pakketje :))
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 01-03-15 00:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:21

Op alleen een foto kun je mijn inziens niet weten of iemand aantrekkelijk is. Een andere hoek of gezichtsuitdrukking kan heel erg veel verschil maken. Dus ik vind (en vond) datingsites erg eenzijdig en heb er dan ook nooit wat mee gedaan.

Is uiterlijk belangrijk, ik denk dat bijna iedereen wel een partner wil hebben die hij/zij aantrekkelijk vind. Maar voor iedereen zijn die eisen anders en kunnen ook verschillen per potentiële partner. Knapt iemand af op blond, kan die ene blonde wel aantrekkelijk zijn bijv. En in sommige gevallen zul je misschien vergeeflijker zijn op schoonheidsfoutjes.

Ik denk dat de mensen die alleen op fotomodellen af gaan zichzelf vanzelf tegen komen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 00:30

En dan weer, is het dan nooit eerlijk? Je hoeft niet direct met diegene te trouwen, kan je niet daten met iemand die je uiterlijk gezien niet direct aantrekkelijk vindt? Moet uiterlijk dan zo'n belangrijke rol spelen? Wat overdenkingen op de zaterdagavond :=

Ik heb altijd gezegd: nooit een man met een slecht gebit. Ik heb het ontzettend getroffen met mijn eigen gebit (vind ik zelf, misschien is er iemand anders die het lelijk vindt), mag ik dan andere mensen afrekenen op wat minder geluk? Ik ken het wel dat je stapelgek op iemand kan worden en dan zijn uiterlijk niet bijzonder vindt, dus het is wel mogelijk. Maar is er dan misschien een verschil tussen 'onaantrekkelijk/lelijk', 'niet echt aantrekkelijk/niet bijzonder' en 'aantrekkelijk/knap'? En in welke mate speelt je eigen uiterlijk mee? Als ik een lelijk gezicht heb, mag ik dan hoge eisen aan een ander gezicht stellen? Wie maak je het hier eigenlijk lastig mee, jezelf of de ander?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:36

Liefde is gewoon een beetje raar. Daar moet je niet teveel over nadenken :D
Soms is er direct een aantrekkingskracht, soms komt dat later.
Over het algemeen is voor ieder potje een deksel te vinden.
Is het oneerlijk dat een potje niet bij een deksel past? Nee natuurlijk niet.
Moet je soms wat verder kijken dan je neus lang is (uiterlijk)? Jazeker! Maar dat betekent niet dat je jezelf moet 'dwingen' om verliefd op iemand te worden. Liefde kun je namelijk niet dwingen.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 01-03-15 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:36

Hhilde schreef:
En dan weer, is het dan nooit eerlijk? Je hoeft niet direct met diegene te trouwen, kan je niet daten met iemand die je uiterlijk gezien niet direct aantrekkelijk vindt? Moet uiterlijk dan zo'n belangrijke rol spelen? Wat overdenkingen op de zaterdagavond :=

Ik heb altijd gezegd: nooit een man met een slecht gebit. Ik heb het ontzettend getroffen met mijn eigen gebit (vind ik zelf, misschien is er iemand anders die het lelijk vindt), mag ik dan andere mensen afrekenen op wat minder geluk? Ik ken het wel dat je stapelgek op iemand kan worden en dan zijn uiterlijk niet bijzonder vindt, dus het is wel mogelijk. Maar is er dan misschien een verschil tussen 'onaantrekkelijk/lelijk', 'niet echt aantrekkelijk/niet bijzonder' en 'aantrekkelijk/knap'? En in welke mate speelt je eigen uiterlijk mee? Als ik een lelijk gezicht heb, mag ik dan hoge eisen aan een ander gezicht stellen? Wie maak je het hier eigenlijk lastig mee, jezelf of de ander?

Zo zie ik het niet...

Je valt op iemand, of je valt niet op iemand. Dat is niet iets dat je op het eerste gezicht ziet.
Op de middelbare school had ik een klasgenoot waar ik heel erg mee kon lachen, die heel aardig voor mij was. En zo begon ik hem steeds leuker te vinden en werd hij voor mij ook knap.
Niet dat hij lelijk was... Er was gewoon aantrekkingskracht van mijn kant.

Met mijn ex hetzelfde, ook geen Channing Tatum, maar mooi lichaam (breed, gespierd) en een vlotte babbel, goede klik. Klaar, dat was wel op het eerste gezicht bepaald.

En zo was er ook nog een jongen die ik al jaaaren heel knap vond, maar toen ik hem eindelijk aan de haak sloeg een vreselijke domper was. Die was toen niet meer zo heel lang knap ;)

Je kan ook prima een klik met iemand hebben, zonder er ook een relatie mee te willen. Ook al is het qua karakter een blijvertje. De aantrekkingskracht is best wel essentieel in een relatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 01:17

Mijn vriend is niet voor mij het toonbeeld van een knappe man. Maar dat maakt hem niet minder aantrekkelijk. Uiterlijk verandert. Persoonlijkheid niet en daar moet je het mee doen. Maar ik vind mijn vriend mooi in zijn hele persoon.
Ik heb dat altijd gehad. Ik kom met andere mannen thuis dan wat ik werkelijk aantrekkelijk vind. Blijkbaar kijk ik daar doorheen. En dat vind ik iets goeds want innerlijk is wat telt. En mijn vriend is voor mij de allerleukste. :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 08:52

Ik kan uberhaupt niet genoeg interesse opwekken bij mezelf, als ik niet op z'n uiterlijk val. Maar hij hoeft echt niet knap te zijn of aan bepaalde eisen te voldoen, als ik maar denk 'goh dat is wel wat' en dat heeft bij mij niet echt met knapheid te maken. Van mezelf vind ik het niet erg.

Als je echt al geinteresseerd bent in iemand, gek op iemand bent, maar iets van z'n uiterlijk houdt je tegen, dan is dat dus vooral vanwege de (meningen van) mensen om je heen. Niet vanwege je eigen gevoelens. En dat vind ik wel minder.. Maar begrijpelijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:03

Bedankt voor dit topic. Hier worstel ik ook erg mee. Ik heb oo dit moment eigenlijk vrij weinig andere mogelijkheden om iemand tegen te komen dan via een datingsite (op mn werk vind ik ze niet :+) en ik merk aan mezelf dat ik zo ontzettend op uiterlijk selecteer en dat ik veel jongens die wel een leuk verhaal hebben of de moeite nemen om echt een leuk bericht te sturen gewoon negeer omdat ik hun foto niet leuk vind.

Terwijl ik als ik mensen in het echt zie op hele andere dingen val dan puur het perfecte plaatje. Maar ik heb ook maar zeer beperkt de tijd om te daten. En iets houdt me dan toch tegen. Ik vind het ook totaal niet terecht van mezelf. Waarom focus ik me zo op die foto terwijl ik gewoon veel beter voor een leuke lieve oprechte jongen kan gaan?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:11

Ik zie om mij heen dat veel mensen op uiterlijke kenmerken vallen. En leuke mannen/vrouwen afwijzen op minder gelukkige uiterlijke kenmerken (en ze daarom niet zelden ook nog belachelijk maken 'je zult er naast moeten liggen'). Tevens valt mij op dat deze mensen het niet vinden in de liefde, veelvuldig afknappen op het karakter. Heb zelf een relatie gehad van bijna 10 jr. met een knappe man, die achteraf niet te vertrouwen was. Mijn huidige man vind ik veel knapper, omdat hij een sterke, betrouwbare persoonlijkheid is. Hij is super sociaal en heeft een goed stel hersens ook. Hij heeft een goeie uitstraling. Voor mijn gevoel is het ook een keuze waar je op valt, bewust of onbewust.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 09:12

Snorlex schreef:
Liefde is gewoon een beetje raar. Daar moet je niet teveel over nadenken :D
Soms is er direct een aantrekkingskracht, soms komt dat later.
Over het algemeen is voor ieder potje een deksel te vinden.
Is het oneerlijk dat een potje niet bij een deksel past? Nee natuurlijk niet.
Moet je soms wat verder kijken dan je neus lang is (uiterlijk)? Jazeker! Maar dat betekent niet dat je jezelf moet 'dwingen' om verliefd op iemand te worden. Liefde kun je namelijk niet dwingen.

Ja, dit is wel een mooi stukje! Zelf heb ik de neiging om het dan toch te proberen met iemand, ondanks zijn iets mindere voorkomen. Maar misschien is dat juist oneerlijk als je je niet aangetrokken voelt tot zoiemand := Zouden jullie het proberen (daten en zo) als je diegene (nog) niet aantrekkelijk vindt, maar ook niet afstotelijk?

En ik snap het Joolien, dat heb ik ook. Ik vind mannen met donkere krullen echt helemaal het einde, maar ik kan me ook goed aangetrokken voelen tot iemand met blond haar. Dan zijn het de maniertjes, het gedrag, zijn lach, etc. Aantrekkingskracht staat dan haast los van uiterlijk :=

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:41

Als je verliefd op iemand bent, zie je geen minpunten. Zie je die wel, ben je dus niet verliefd. Waarom zou je iets beginnen met iemand waar je niet verliefd op bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:43

Joolien schreef:
Uiterlijk verandert. Persoonlijkheid niet en daar moet je het mee doen.
En dit is zóó belangrijk om je te realiseren!
Mijn vriend is qua uiterlijk ook geen model (ikzelf trouwens nog minder _O-) en ik kan ook kriebels in mijn buik krijgen als ik jongens/mannen op tv zie als Channing Tatum, maar al heel snel denk ik dan bij mezelf;"Die mag dan wel knap zijn, maar mijn vriend geeft mij een (zelf)vertrouwen en respect dat nog nooit eerder iemand mij heeft gegeven in de 27/28 jaar dat ik leef!"
En dat vind ik persoonlijk veel belangrijker dan 'een mooi frontje'.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:03

Niet meer dan normaal toch? Ik bedoel, je moet in het extreemste geval de rest van je leven elke dag naar de ander kijken. Volgens mij is het gewoon biologisch geprogrammeerd dat we dat wel een beetje plezant moeten vinden :+

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:10

Hhilde schreef:

Ja uiterlijk speelt in een zekere zin zo'n grote rol. Want waarom zou ik met iemand daten die ik niet als potentieel materiaal zie? Ik ga, in mijn ogen, geen lelijke mannen daten. Maar wat voor mij lelijk is, kan voor een ander weer knap zijn.

Mijn vriend is ook niet het type waar ik als eerst op zou vallen, maar hij is niet lelijk, in mijn ogen. De jongens waar ik wel als een blok voor zou kunnen vallen hebben stuk voor stuk een verschrikkelijk karakter.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:10

Ik vind uiterlijk heel belangrijk en een slecht gebit kan ik zeker op afknappen.
Iemand hoeft niet gelijk supermodel te zijn om er verzorgd uiterlijk te hebben en een leuke uitstraling. en iemand kan ook heel knap zijn maar enorm onverzorgd. :evaw:
Moet er toch elke dag naar kijken dus dan moet het er wel een beetje leuk uit zien!