Koolhydraatarm & Gezond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limoen

Koolhydraatarm & Gezond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 12:34

Meer mensen die koolhydraatarm & Gezond willen eten?

Misschien kunnen we hier ideeën en tips voor recepten delen?

Vooral ontbijt, lunch en tussendoortjes vind ik lastig.

En.. Wat drink je?

Goof

Re: Koolhydraatarm & Gezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:37

Ik lees even mee.
Ik eet graag koolhydraatarm, sinds ik een paar jaar terug pfeiffer heb gehad reageer ik supergevoelig op koolhydraten en lig ik 's nachts wakker van de kramp als ik veel brood of pasta oid heb gegeten.

Ik maak voor lunch vaak een salade, maar ik merk wel dat ik daarna toch weer snel honger heb.
Tussendoortjes vind ik ook lastig.

Ideeën en tips zijn welkom :D

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:52

Ik sluit me hier graag bij aan. Ik eet op advies van de huisarts nu ruim 6 weken koolhydraatarm. Bevalt me prima.

Gisteren wafels gemaakt! Bron van de wafels: http://www.lifeofyvonne.nl/recept-wafel ... lhydraten/

Benodigdheden voor 3 a 4 wafels (voor meer kun je het recept verdubbelen):

♥ 200 gr amandelmeel
♥ 25 gr boter
♥ 2 eieren
♥ 1 theelepel psylliumvezels (te verkrijgen in de gezondheidswinkel, ook wel onder de naam FiberHusk)
♥ 1/4 theelepel zout
♥ 1/2 theelepel bakpoeder
♥ 1 dl slagroom
♥ 1/4 dl melk
♥ grote eetlepel Sukrin (of een andere suikervervanger, zoals Stevia)
♥ kaneel- en vanille-extract (optioneel)

Doe het amandelmeel in een hete pan (zonder olie!) en schep om. Rooster de amandelen tot ze een piepklein beetje kleur krijgen. Daarna in grote kom doen. Smelt de boter en doe deze bij de amandelmeel. Laat even afkoelen. Voeg vervolgens alle andere ingrediënten toe en goed roeren. Het geheel is een beetje vloeipaar en plakkerig. Dat is goed! Zet het even een kwartiertje in de koelkast om te laten binden, zodat het geheel wat steviger wordt. Vervolgens in je wafelijzer droppen en genieten maar. :9

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:52

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:56

ik eet al sinds juli koolhydraatarm om af te vallen en het lukt (wederom) prima!

Ik drink alleen water, water en nog es water, minstens 2 liter per dag en voor eten heb ik een vast patroon.

In het begin ging ik dingen bakken met amandelmeel, maar dat mislukte altijd, dus daar ben ik vanaf gestapt :+

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:57

Welk patroon volg je, Morrie? :)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 12:58

Ik drink zelf weinig, te weinig. Ik heb echt altijd al weinig behoefte gehad aan drinken..
Water drinken is al helemaal een ramp.. Ik probeer het echt.. Maar ik word er altijd heel misselijk van := Tips? :')

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:03

Even een paar dingen die ik dan wil opgooien, niet aanvallend bedoelt, maar misschien wel iets om over na te denken :)

Waarom koolhydraatarm? Je lichaam heeft koolhydraten nodig om te functioneren, koolhydraatarm wordt in principe alleen aangeraden aan mensen met morbide obesitas.

Er is geen eenduidige definitie van "gezond", gezond=niet ziek. Misschien handig om in je openingspost te verduidelijken wat jij onder "gezond" verstaat.
Je lichaam onderscheidt koolhydraten, eiwitten en vetten, maar ziet niet of iets een "gezond" of "ongezond" product is. Over inwerking van zaken als de glycemische index valt dan weer te discussiëren.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:05

Ik volg momenteel inderdaad het Hippro dieet, maar heb dan ook inderdaad morbide obesitas.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:07

Ik ben het er niet mee eens dat koolhydraatarm alleen wordt aangeraden aan mensen met morbide obesitas. Godzijdank heb ik dat niet.

Er is in mijn geval door de huisarts aangeraden om in het kader van mijn specifieke medische klachten aan een koolhydraatarmdieet te beginnen. Ik heb er tot nu toe alleen nog maar baat bij. Er is maar één tegenvaller, die ga ik maandag bespreken.

Bij mij houdt koolhydraatarm eten dan ook in om iedere 6 weken naar de huisarts toe te gaan én om ook iedere 6 weken bloed te prikken. Tevens is koolhydraatarm eten niet leven zonder koolhydraten. Het is alleen de koolhydraten flink beperken.

Mag ik vragen waarom jij ons iets geeft om over na te denken? Heb je zelf bepaalde ervaringen met koolhydraatarm eten of? :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:09

Ier schreef:
Welk patroon volg je, Morrie? :)

ontbijt: havermout met magere yoghurt en een schepje eiwitpoeder (half 7 's morgens)
tussendoor: een Atkins reep (10 uur)
lunch: ei (gekookt of gebakken, vinden mijn collega's niet zo leuk :+ ), komkommer, tomaatje,soms stukje kaas.
avondeten: groente en vlees

en als ik het echt niet meer red van de lekkere trek is er alleen hele bittere chocola in huis (die ik eigenlijk niet lekker vind)

Ik zondig wel regelmatig met een glaasje rode wijn bij het eten 8-)

hoeveel kilo eraf is, weet ik niet, maar al mijn kleren zijn nu veel te groot en dat is het doel

Inmiddels maakt het me ook niets meer uit als mijn collega's aan de taart zitten (zolang het geen mokkataart is), maar dat heeft wel een poosje geduurd hoor.
Ik weet nu dat ik levenslang heb, heb dit 10 jaar geleden ook een keer met veel succes gedaan, maar ben toch weer aardappels enzo gaan eten en weer heel veel aangekomen.

Volgens allerlei sites had ik overigens morbide obesitas toen ik ermee begon en een huisarts zie ik nooit, al in geen tientallen jaren.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:23

Ier schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat koolhydraatarm alleen wordt aangeraden aan mensen met morbide obesitas. Godzijdank heb ik dat niet.

Er is in mijn geval door de huisarts aangeraden om in het kader van mijn specifieke medische klachten aan een koolhydraatarmdieet te beginnen. Ik heb er tot nu toe alleen nog maar baat bij. Er is maar één tegenvaller, die ga ik maandag bespreken.

Bij mij houdt koolhydraatarm eten dan ook in om iedere 6 weken naar de huisarts toe te gaan én om ook iedere 6 weken bloed te prikken. Tevens is koolhydraatarm eten niet leven zonder koolhydraten. Het is alleen de koolhydraten flink beperken.

Mag ik vragen waarom jij ons iets geeft om over na te denken? Heb je zelf bepaalde ervaringen met koolhydraatarm eten of? :)

Nee, totaal niet zelfs, als fanatiek sporter eet ik dagelijks grote hoeveelheden koolhydraten. Wel een goed (wetenschappelijk onderbouwde) kennis van voeding & gezondheid.

Om een voorbeeldje te geven. Uit dit onderzoek http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22627912 (2 jaar durend, 800 proefpersonen), blijkt dat de optimale samenstelling van een dieet 40% koolhydraten, 40% vetten en 20% eiwitten zou zijn. Proefpersonen die op een laag-koolhydraat dieet(denk: Atkins) stonden, verbranden gemiddeld dan wel 300 kcal meer per dag, maar hadden verstoorde hormoonlevels en kregen ontstekingen in hun lichaam.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:26

Jezzi schreef:
Om een voorbeeldje te geven. Uit dit onderzoek http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22627912 (2 jaar durend, 800 proefpersonen), blijkt dat de optimale samenstelling van een dieet 40% koolhydraten, 40% vetten en 20% eiwitten zou zijn. Proefpersonen die op een laag-koolhydraat dieet(denk: Atkins) stonden, verbranden gemiddeld dan wel 300 kcal meer per dag, maar hadden verstoorde hormoonlevels en kregen ontstekingen in hun lichaam.

Grappig.
Als ik veel koolhydraten eet voel ik me enorm beroerd; vol gevoel, heel moe, opgeblazen en vreselijke krampen ('s nachts).
Als ik mijn koolhydraten minder ben ik veel fitter juist.
Als ik me vol stop met pasta of rijst word ik alleen maar heel moe en vol.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:30

Jezzi schreef:
Ier schreef:

Nee, totaal niet zelfs, als fanatiek sporter eet ik dagelijks grote hoeveelheden koolhydraten. Wel een goed (wetenschappelijk onderbouwde) kennis van voeding & gezondheid.

Interessant. Waar kan ik dat stuk lezen over verstoorde hormoonlevels en/of ontstekingen in het lichaam? Ik heb a.s. maandag een afspraak bij mijn huisarts en vind het wel interessant om dit mee te nemen.

Overigens ben ik wel net zoals Goof van mening dat KHA een aantal klachten als sneeuw voor de zon doet verdwijnen. Ben toch wel heel benieuwd wat dáár dan de achterliggende gedachte van zou zijn.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:31

Goof heb je dat laten onderzoeken? Heb je een eliminatie dieet gevolgd? Het eerste dat in me opkomt is gluten, maar er zijn heel veel oorzaken voor zoiets natuurlijk, denk bijv aan een onregelmatige bloedsuikerspiegel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:37

Ik heb geen dieet gevolgd nee, ben dat ook niet van plan. Ben er wel diverse malen mee bij de HA geweest ten tijde van mijn pfeiffer nog en die gooide het op 'spastische darm'. Ik ben er zelf achter gekomen, na lang puzzelen, dat het de koolhydraten zijn waarop ik reageer.
Heel simpel op te lossen dus door die minder te eten.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 13:37

Maar een zeer fanatiek sporter of niet is wel een heel verschil he ;) Jij kunt die vele koolhydraten misschien gebruiken maar ik doe momenteel niets :') dat is wel heel anders.

Ik wil niet volledig stoppen met koolhydraten, maar ik wil wel opletten wat ik eet.
Minderen met koolhydraten, te veel suikers, te veel verkeerde vetten en E-nummers. Eten wat goed is voor je lichaam.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:42

Je hebt denk ik ook koolhydraatarm en koolhydraatarm. Ik merk dat als ik oplet met koolhydraten, ik meer groente binnenkrijg, simelweg omdat ik dan een boterham met kaas vervang door een salade. Daar voel ik me dan weer lekker op. En ontbijt vaak met havermout dus daar krijg ik ookal een aardige lading koolhydraten binnen. Is het niet zo dat veel mensen zelfs meer dan die 40% binnen krijgen doordat wij in NL wel erg veel koolhydraten eten? Boterham met kaas als ontbijt, boterham met worst/jam/chocopasta whatever als lunch, bij je avondeten veel aardappelen/pasta. Ik kan me voorstellen dat juist voor de groep mensen waarvoor dit standaard is, het aanpassen van koolhydraten wel wat oplevert in de vorm van minder opgeblazen/lekkerder in je vel, ook weer afhankelijk van hoeveel je sport...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:43

Minderen met koolhydraten heeft baat voor veel mensen, maar waar je voor moet uitkijken is in ketose terecht komen. Het is een fabel dat dat goed voor je is en dat je dan pas gaat afvallen, ketose kan zelfs heel gevaarlijk zijn :)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:44

Ier, dat staat in het volledige onderzoek. Ik kan zo alleen free links van het artikel vinden dat gepubliceerd is http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3760199/

Spastische darm is wel een erg algemene conclusie, ik zou daar persoonlijk om meer opheldering vragen. Maar als dit voor jou werkt dan is dat natuurlijk fijn :)

Limoen, ik zeg ook niet dat jullie allemaal 300+ gram koolhydraten per dag moeten eten. Ik wil wel aangeven dat het zoveel mogelijk elimineren van koolhydraten niet gezond is voor je lichaam, ook in rust heeft je lichaam koolhydraten nodig om te functioneren, natuurlijk gaat die hoeveelheid koolhydraten omhoog met de hoeveelheid beweging die je hebt. Koolhydraten minderen kan afhankelijk van hoeveel je nu eet en naar wat voor niveau je terug gaat, helemaal geen slecht idee zijn :)

Danoesje, dat is een beetje wat ik probeer te zeggen. Als jij van 60% koolhydraten teruggaat naar 40% dan is dat koolhydraatarmer en in geen zins slechter voor je lichaam. Ik probeer echter wel te waarschuwen voor het "koolhydraten zijn de duivel" verhaal wat momenteel heel hip is :j

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 13:47

Daarom stop ik ook niet helemaal met koolhydraten. :D

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:48

Wat ik in mijn opleiding leer over KHA-dieet is dat het inderdaad een tijdelijk effect geeft, want als je weer koolhydraten gaat eten zit alles wat je kwijt bent er zo weer aan.
Het blijft dus altijd oppassen met hoeveel koolhydraten je binnenkrijgt. En laat dat je voor je lijf nu niet het meest ideaal zijn, want de energie die je lijf krijgt uit koolhydraten wordt veel efficiënter en met minder bijproducten verkregen dan bij de verbranding van eiwitten.
Van langdurig KHA eten zouden je lever en nieren beschadigd kunnen raken, door de grote hoeveelheid afvalproducten die bij de verbranding van eiwitten (en in zekere zin ook vetten) in je lichaam vrijkomen. Terwijl je eigenlijk voor resultaatbehoud wel KHA zou moeten blijven eten.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:49

Jezzi, helemaal goed dan toch? Dan zitten we op 1 lijn. Weinig dingen zo interessant als voeding.

En zelfs als je pasta, brood, aardappels laat staan krijg je natuurlijk wel koolhydraten binnen via peulvruchten, noten etc. Wissel lekker af, geniet ervan, gebruik veel verse groente, probeer eens wat anders (spelt, quinoa, gierst, ik kan me top vermaken bij de bio winkel met me verwonderen over wat er allemaal is) en leef je uit. Verandering van spijs doet eten. Probeer minder/niet uit pakjes en potjes te eten (al eet ik echt wel peulvruchten uit blik en spinazie uit de vriezer) en laat eens een pakje liggen als er teveel ondefinieerbare namen op de ingrediëntenlijst staan. Kies voor minder bewerkte koolhydraten (bijv havermout als ontbijt ipv cruesli) en maak er een feestje van :)
Laatst bijgewerkt door danoesje op 27-02-15 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 13:49

CecileDV schreef:
Wat ik in mijn opleiding leer over KHA-dieet is dat het inderdaad een tijdelijk effect geeft, want als je weer koolhydraten gaat eten zit alles wat je kwijt bent er zo weer aan.
Het blijft dus altijd oppassen met hoeveel koolhydraten je binnenkrijgt. En laat dat je voor je lijf nu niet het meest ideaal zijn, want de energie die je lijf krijgt uit koolhydraten wordt veel efficiënter en met minder bijproducten verkregen dan bij de verbranding van eiwitten.
Van langdurig KHA eten zouden je lever en nieren beschadigd kunnen raken, door de grote hoeveelheid afvalproducten die bij de verbranding van eiwitten (en in zekere zin ook vetten) in je lichaam vrijkomen. Terwijl je eigenlijk voor resultaatbehoud wel KHA zou moeten blijven eten.

En hoe zou jij dan je eetprogramma aanpassen?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:50

Hier gaan mijn nekharen van overeind staan haha :')
Aardappel is geen dik maker hoor ;) Het ligt er aan wat je er allemaal bij doet, een vette bal of jus doet dat... In rijst en pasta zitten veel meer calorieën...

(ps is geen persoonlijke aanval maar in het algemeen gericht ;) )

Minder koolhydraten werkt voor mij ook positiever, merk vooral met brood eten dat ik gelijk last krijg van mijn maag etc...