moeite met omgang vader

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vlinder1111

moeite met omgang vader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 12:51

Dit is een goedgekeurd SA.

Al jaren ben ik er mee aan het stoeien. Mijn ouders. Ik heb een moeilijke jeugd gehad, veel gepest, altijd ruzie tussen mijn ouders en weinig zorg van mijn ouders hierin. Mijn moeder was vaak thuis en zorgde goed voor me, maar als mijn vader thuis kwam, was het gedaan met de rust. Mijn vader is een boze man. Altijd schreeuwen, ruzie zoeken met mijn moeder, schreeuwen naar ons (mijn zus en ik).
Op mijn 20e ben ik het huis uit gegaan nadat het echt goed uit de hand liep. Mijn moeder was 2 jaar daarvoor weggegaan en toen kregen mijn zus en ik alle tirades op ons. Mijn zus kon zich daar heel goed niks van aantrekken, ik daarentegen had daar veel meer moeite mee. Daardoor ging ik weg, hij bleef maar tegen me schreeuwen en ik kon er niks tegen inbrengen. Luisteren deed hij namelijk nooit.

Van het weggaan is hij geschrokken en zich achter de oren gaan krabben. Hij is met hulp van zijn toenmalige vriendin hulp gaan zoeken, en er is narcisme bij hem geconstateerd. Even dacht ik dat ik een vader terug had, hij ging met me praten, bood zijn excuses aan voor alles wat hij had gedaan en ik voelde me emotioneel verbonden met hem.
Helaas duurde dit niet lang. Langzaam kroop hij weer in zijn narcisme. Het toppunt kwam toen ik zelf slecht in mijn vel zat en in het bijzijn van mijn vader een paniekaanval kreeg. Mijn huidige vriend wilde mij helpen maar mijn vader duwde hem weg en pakte mij vast aan mijn bovenarmen en zei heel hard dat ik rustig moest worden. Ik zei steeds papa je doet me pijn, je knijpt in mijn bovenarmen, waarop mijn vader zei 'ik doe je helemaal geen pijn'. Daardoor kwam ik uit mijn paniekaanval, niet doordat ik rustig werd, maar omdat ik bang was dat hij me nog meer pijn deed.
De volgende dag had ik blauwe armen, je zag de vingers erin staan. Dat heb ik aan hem laten zien, maar het enige wat hij zei was 'maar je bent toch rustig geworden?'

Van dit incident ben ik zo geschrokken. Ik dacht dat ik het al verwerkt had maar niet dus(dit is 2,5 jaar geleden).
Inmiddels heeft hij een andere vriendin, iemand met een moeilijk karakter en die alles bepaald voor mijn vader. Zo hebben wij, mijn zus, vader en ik een sta-caravan op een camping waar in en uit lopen normaal was. Nu vind zijn vriendin dit helemaal niks, zij wil structuur en vind het niet fijn om weinig privacy te hebben. Gevolg; iedereen (ook andere familieleden die vaak aan komen waaien) moet zich maar aanpassen aan haar, zij die er het laatst bij komt.
Daar was ik van het najaar erg van ondersteboven, vooral omdat ik weet dat dit helemaal niks voor mijn vader is. Ik ben ontzettend boos op hem geworden, ik voelde me verraden als dochter, dat iemand die er 'nieuw' bij kwam voor ging op mijn zus, familie en ik, dat ik het niet pik dat zij ineens alles bepaald maar uiteraard ziet mijn vader hier totaal geen kwaad in en is mijn vader overtuigd dat dit goed voor hem is(terwijl hij me een week later wel belt waar we blijven :+ ).

Het contact loopt ook al jaren moeizaam. Hier zijn meerdere gesprekken over geweest met hem, dan zeggen we steeds laten we elkaar eens per 2 weken bellen, vervolgens doe ik dat, en neemt hij niet op en belt ook niet terug. Of zijn vriendin neemt op en zij voert dan het gesprek met mij. Daar ben ik inmiddels wel klaar mee, mijn vader kan dit blijkbaar niet, dan doe ik dat gewoon niet meer. Ik accepteer dit en moet zeggen dat ik het ook niet mis, omdat het er eigenlijk nooit is geweest. Overigens woon ik niet in de buurt dus even langsgaan is niet zo makkelijk.

3 weken terug zijn we een weekendje weg geweest met mijn vader en zijn vriendin, ook dit is uit de hand gelopen. Wij waren iets later thuis dan geplant, en mijn vader schoot weer ouderwets agressief uit zijn slof. Schreeuwen, intimiderend over komen. Toen knapte er iets bij mij, ik kon dit niet meer accepteren en werd heel boos. Toen begon zijn vriendin zich er ook nog eens te bemoeien en toen werd mijn vriend weer heel erg boos.
We hebben dit niet verder uitgesproken maar zijn weggegaan zonder iets te zeggen verder. Omdat ik weet dat de situatie bespreken toch geen zin heeft. Ik kan zeggen 'ik vind/voel dit en dat' en hij kan doodleuk zeggen dat dat niet waar is.

Als eerste zei ik dat ik geen contact meer met hem wil, het is klaar, ik ben er klaar mee. Ik verwacht niks van hem, ik wil niks van hem, alleen gewoon normaal omgaan met elkaar, af en toe leuke dingen doen. Maar ook al verwacht ik niks, nog haalt hij me onderuit. Toch doet hij me pijn.
Dit speelt overigens al zo lang, ik ben hier al ong. 7 jaar mee aan het stoeien. Linksom of rechtsom. Met mijn moeder gaat het contact nu heel goed, maar met mijn vader weet ik het niet meer. Zijn vriendin helpt er ook niet echt bij.

Ik weet niet hoe ik nu verder moet. Aan de ene kant wil ik hem nogmaals laten weten hoe ik me hierin voel, maar eigenlijk weet ik dat dit geen nut heeft want hij heeft geen flauw benul wat hij fout doet. Helemaal geen contact meer is me nog een stap te ver. Ik denk eraan om nu het contact heel minimaal te houden. Verjaardagen, feestjes, afspraken over de caravan en dat is het. Maar ik vind het erg moeilijk.
Ik weet dat ik hierin wat moet doen, er anders mee om moet gaan, dat probeer ik al jaren maar nooit is het goed, altijd weet hij me nog te raken. Hoe kan ik er voor zorgen dat hij me niet meer kan raken?

Daarom heb ik dit gedeeld, ik wil graag weten hoe andere mensen omgaan met dit soort situaties. Waarom heb jij gekozen om geen contact meer te willen, of waarom heb je nog wel contact en hoe doe je dit?

(ik heb dit onder sa gedaan ter bescherming van mijn vader, mocht je dit verhaal herkennen, waardeer ik het als je dit voor je houdt of mij even een bericht stuurt. Dank je wel)

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:15

ik kan alleen maar zeggen: heel herkenbaar...... het constante intimideren, kleineren en de dag erna weer goed praten.

Ik kan je alleen maar adviseren: laat het los!! Jij kan je vader niet veranderen en zonder hulp of blijvende hulp zal hij ook nooit veranderen. Hij zal niet aan jouw verwachtingspatroon gaan voldoen door deze persoonlijkheidsstoornis. Ook al verwacht je niets, de teleurstellingen zullen waarschijnlijk blijven.
Normaal gedrag verwachten om het zo maar te zeggen is ook een verwachting.

zelf probeer ik op afstand (bellen) nog wel contact te houden, en vooral geen verwachtingen te hebben. Ik weet dat de teleurstellingen altijd zullen blijven en daar bereid ik me dan maar geregeld op voor.
Verder houdt ik het contact behoorlijk oppervlakkig.. bij gedoe hang ik op of loop ik weg en laat ik een poosje niks van mij horen. Dat werkt hier t beste.

Sterkte, het blijft je vader en heel confronterend :(:)

Je mag me ook pb-en

Corelli

Re: moeite met omgang vader

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:36

Alvast een dikke knuffel, kom er later nog even per PB op terug :(:)

vlinder1111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 12:59

Diesel, bedankt voor je reactie. Het enige wat het zo lastig maakt is dat mijn vader echt oprecht geen idee heeft, dat komt door zijn narcisme. Die denken echt dat ze het bij het goede eind hebben. Ik weet ook wel dat mijn vader heel veel om me geeft, dat zei mijn zus ook steeds, maar ik voel het niet. Misschien zal ik het nooit voelen of geloven, ik weet het niet...

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:31

je hebt pb

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:02

Heel herkenbaar!
Kan er alleen niet ''groots'' zo hier openbaar erover schrijven.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:07

Misschiene en brief schrijven en het contact tijdelijk alleen bij gelegenheden houden en kijken hoe dit uitpakt.n

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:10

Meid, je bent nu volwassen. Kies voor jezelf en probeer het achter je te laten. Je vader heeft een soort aandoening waardoor hij jouw verwachtingen van een vader niet kan waarmaken. Misschien is het wel goed voor jou om hier professionele hulp bij te zoeken. Want zo te lezen heb je wel wat voor je kiezen gehad. Respect voor jouw verhaal en heel veel sterkte.

vlinder1111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 21:10

Iedereen nog bedankt voor het reageren. Piezze ik heb een lange tijd in therapie gezeten, hier ook hulp voor gehad maar het blijft gewoon moeilijk, wat ik ook wel of niet doe. Maar ik vind t eigenlijk wel prima zo, heb nu al een ruime maand geen contact meer en dat voelt goed.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:07

Alsof ik in grote lijnen mijn eigen verhaal lees!

Ik snap je 'gestoei' ermee enorm goed. Het is n combinatie van teleurstelling, frustratie en verdriet. Want ergens wil je (willen we) net als ieder ander gewoon een 'normale' vader hebben.

Maar wat ik in de afgelopen jaren wel geleerd heb, is dat mensen moeilijk veranderen. En als dat het vaak tijdelijk is, omdat ze de verandering niet kunnen volhouden. De aard van het beestje zal toch altijd weer boven komen.

Ik heb voor mezelf de keuze genomen, nadat mijn vader ook voor zijn nieuwe vriendin koos in plaats van voor zijn kinderen hem achter me te laten. En soms wordt je er nog heel hard mee geconfronteerd, maar dat is iets waar je mee leert omgaan tot op bepaalde hoogte.

Voor mij persoonlijk heeft het heel veel rust gecreëerd om hem geen onderdeel meer te laten zijn van mijn dagelijkse leven. Het is voor mij nu iemand die zich mijn vader noemt, en daar laat ik het in mijn hoofd ook bij. Een echte vader is hij nooit geweest en zal hij helaas ook nooit worden.

Heel veel succes, en je mag je altijd n pbtje sturen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:16

Zo moeilijk, kinderen blijven van hun ouders houden ondanks alles. Dat betekend niet dat je in contact moet blijven, je kunt beter echt voor jezelf kiezen en van je zelf houden om zo een klein beetje vrede met de situatie te krijgen. Je vader is ziek, narcisme is een psychische afwijking. Misschien maakt het dat iets gemakkelijker voor jou om te accepteren maar diep in ons hart wil iedereen een warme lieve ouder die je verteld dat hij/zij trots op zijn kinderen is. Dit zal je waarschijnlijk nooit horen en dat maakt het ook zo moeilijk. Empatisch vermogen is iets wat bij narcisten niet voorkomt. Kies voor jezelf en probeer je vader los te laten, van daaruit kan er misschien een kleine band overblijven, of helemaal niets, sterkte.

vlinder1111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 15:30

Ik ben nu in het process dat ik als het ware afscheid aan het nemen ben in mijn hoofd. Recent is een dierbare vriendin overleden en ik kan zeggen dat zij voor mij vooral de laatste jaren meer voor mij heft betekend(op empatisch) gebied dan mijn vader. Dat vond ik eigenlijk best wel heftig om te bedenken.
Ik heb het er deze week erg moeilijk mee. Ik wilde mijn vader eigenlijk een mail sturen met wat ik te zggen had en dat ik er ook bewust voor kies afstand te nemen. Maar ik ben er nog niet klaar voor. Ik ga hem wel de harde waarheid vvertellen, alleen zo kan ik het loslaten.
Misschien moet ik als een soort afsluiting doen, die brief.

Al met al, het is zwaar, vooral deze week omdat alles een beetje tegen lijkt te zitten en ik me rot voel over van alles. Het huilen staat me nader dan het lachen. Gelukkig heb ik uit therapie wel handvatten om dit het hoofd te bieden al is t zwaar. Het is ook niet niks.

vlinder1111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 15:46

Beste..,

Deze mail stuur ik om alles op een rijtje te zetten. Op vakantie ging ik te ver, maar daar zat een boel oud zeer waardoor ik uit mijn slof schoot.
Die keer op de camping toen ik de paniekaanval had, en jij mij rustig wilde krijgen heft nog steeds heel veel invloed op mij. Vooral omdat jij me pijn hebt gedaan, zowel geestelijk als lichamelijk. Ik had blauwe plekken op mijn arm staan en als jij als mijn vader durft te zeggen 'maar je bent toch rustig geworden?' en niet je excuses aanbied omdat je me zichtbaar heb pijn gedaan, wat kan ik als dochter dan nog doen? Ik vertrouw je niet meer. Je kunt me pijn doen zonder dat je je dat beseft, zelfs als ik het hard tegen je schreeuw luister je niet. Wat moet ik dan als dochter?

Het feit dat je vriendin zich met alles bemoeid wat er nog over was tussen ons, namelijk de camping is de laatste zet geweest. Je hebt wederom niet door hoeveel pijn je me doet met deze beslissing, want ook al hang ik gillend van woede en verdriet aan de lijn, dan durf je nog mijn vriend te bellen om te vragen wat er aan de hand is. Je doet me pijn maar je ziet het niet...

Daarom wil ik voorlopig, en misschien wel tot verder in de toekomst geen contact meer met je. Want het enige wat er nu gebeurt is dat je me pijn doet, en ik moet mezelf beschermen. Ik zie je niet meer als vader, want welke vader doet zijn dochter pijn zonder zich dat te beseffen? Het enige waar ik nog contact over wil is de caravan.

Deze beslissing zit al langer in mijn hoofd. Ik ben niet over een nacht ijs gegaan. Er is teveel gebeurd, en het is een keer klaar. Zelfs het minimale contact trek ik nu niet, vaak ook omdat dit dan via je vriendin gaat en dat vind ik gewoon niet leuk.

Je mag een reactie geven, je kunt je excuses aanbieden, maar ik kan er niks mee. Want hoe vaak hebben we het al niet geprobeerd, dat het dan even goed gaat en daarna niet meer? Ik kan dat niet meer. Loze beloftes. Een vader hoort voor zijn kinderen te zorgen, met ze mee te leven, er voor ze te zijn. Ook al ben ik al zelfstandig. Maar geen van allen kun je me geven. In plaats daarvan alleen maar verdriet en boosheid.

Groet,

...

vlinder1111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 16:40

We zijn inmiddels een paar weken verder en nog steeds is het erg zwaar allemaal. Het is emotioneel alleen maar heftiger geworden, het voelt als een soort rouwperiode. Het is echt moeilijk, maar ik weet wel dat dit de juiste keuze is.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:42

:(:)

Heeft hij nog gereageerd op je brief?

vlinder1111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 16:43

Ik heb m die brief nog niet gestuurd, ik weet niet zo goed of ik dat moet doen en wat het me op kan leveren...

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:55

Je hoeft die brief niet te sturen. Je kunt het ook meer voor jezelf doen als een afsluiting of als een manier om je gevoelens/ideeen/gedachten te uiten naar hem toe (alleen verstuur je hem dan niet), maar alleen de brief schrijven alsof hij voor je vader is helpt vaak al. Misschien kun je op deze manier, alle dingen die je dwars zitten over je vader (het slechte contact, het er niet zijn als vader e.d.) zo beter verwerken door ze op te schrijven. Je kunt er dan zelf voor kiezen of je op gegeven moment ze ook echt opstuurt naar de je vader of niet. Als je ze opstuurt, kan ik al wel zeggen, je krijgt dan nooit de reactie die je hoopt te krijgen (en je hebt daar altijd verwachtingen van).

Succes ermee.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:50

Ik zou zo'n brief niet sturen. Te emotioneel en erg beschuldigend.
Ga er rustig voor zitten ,stel evt wat vragen.
Verbrand niet al je schepen achter je. Het is je vader .

vlinder1111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 10:01

kohtje schreef:
Ik zou zo'n brief niet sturen. Te emotioneel en erg beschuldigend.
Ga er rustig voor zitten ,stel evt wat vragen.
Verbrand niet al je schepen achter je. Het is je vader .

Het is mijn vader, maar ik ben zijn dochter...
Het is gewoon zo klote, natuurlijk zou ik het anders zien. Het voelt ook onnatuurlijk, maar ik moet mezelf voor hem beschermen, want hij ziet de consequenties van zijn gedrag niet in...
Gisteren nog even wat gelezen over narcisme, en dat is toch pijnlijk om te lezen. 'Schuld buiten zichzelf leggen' en 'geen geweten en schuldgevoel'. Dat is helemaal waar betreft mijn vader maar het shockeert me om het te lezen. Ik begin ook steeds meer in te zien hoe heftig de situatie altijd is geweest, van jongs af aan. Dat is ook pijnljk.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:08

Hoe rot het ook is.
Je vader kan je niet veranderen.
Enige wat je kan veranderen is hoe jij met het omgaat.
Hoe jouw gevoel is.

Mijn moeder heeft borderline.
Nog steeds kan ik geraakt zijn door haar uitspraken.
Zij is zoals ze is. Aan mij de keus hoe ik ermee om ga.
Ik ben er voor haar, rij naar het ziekenhuis.
Contact blijft oppervlakkig.

vlinder1111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 10:13

Maar luuntje dat is toch wat ik aan het doen ben momenteel? Dat is juist waar ik al jaren mee bezig ben. En ja dat is op zo'n punt gekomen dat zelfs het lichtste contact moeilijk is. Ik moet hem eigenlijk mailen betreft de vakantie en gebruik van de caravan, maar ik ben zelfs dan al bang dat hij zegt dat ik daar geen gebruik meer van mag maken. En als hij dat doet, is het wat mij betreft echt oorlog. Want hij neemt me al een ouder af, mijn dochtergevoel, en als hij het dan ook nog flikt om iets wat belangrijk is weg te nemen, wat moet ik dan...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:16

Maar je stelt je nog steeds wel afhankelijk naar hem op. Dan maar geen caravan?
Waarom maak je daar zo boos over?

vlinder1111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 10:21

Dat is een deel van mijn leven, ik kom daar ook al mijn hele leven en dat is niet iets wat ik zomaar los kan laten. En zo afhankelijk stel ik me niet op, maar hij kan dat soort dingen gewoon zeggen zonder daar rekening mee te houden met mij. En dat is het 'gevaarlijke' hieraan. Je weet nooit hoe hij reageert.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:23

Ook daar kan je dan mee dealen... Die camping heeft vast meer plekken... En als je daar al mensen kent zijn er vast anderen waarvan je hun caravan weleens mag gebruiken.
Je bent nu wel heel erg in de aanval en allemaal al dingen aan het bedenken wat voor rotstreken je vader wel niet zou kunnen doen en hoe gekwetst je daar dan van zou zijn... Maar zo ver is het niet... Je hebt nog niet eens gevraagd of je de caravan mag gebruiken... Maar je vreest nu al zijn antwoord... Je beeld van hem maakt je banger dan de werkelijkheid. Ga nu niet vanalles invullen,.. maar neem het zoals het komt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:26

Is die vakantie dan zo belangrijk? Huur dan een andere caravan. Het is toch zijn caravan?