Aangezien de meesten van ons wel een aantal boeken moesten lezen voor de middelbare school dacht ik, ik vraag jullie om namen van boeken!
Ik moet er 8 lezen van in totaal minimaal 25 punten, bij uitzondering mogen er twee boeken van één schrijver, vandaar dat een van de boeken die ik nog kan lezen tussen haakjes staat.
Ik heb al:
De Tweeling- Tessa de Loo- 3 punten Het behouden huis- Willem Frederik Hermans- 4 punten Rituelen- Cees Nooteboom- 6 punten De Wetten- Connie Palmen- 5 punten (nog bezig) (De donkere kamer van Damokles- Willem Frederik Hermans- 4 punten)
Mijn probleem is dat ik vrij weinig tijd heb en langzaam lees, en dus op zoek ben naar korte (<200 of in ieder geval <250) boeken.
Het leven is is vurrukuluk- toegevoegd aan mijn lijst van boeken om in de bibliotheek te zoeken! Hersenschimmen- toegevoegd! Een schitterend gebrek- ietsje langer, maar toegevoegd als "misschien" Isabelle- Is ook van Tessa de Loo en dat mag waarschijnlijk niet, tenzij ik een heeele goede reden heb. Kaas- Toegevoegd! Soldaten huilen niet- Staat niet op de lijst en mag hoogstwaarschijnlijk niet. Bint- Toegevoegd! (als je "Blokken, Knorrende beesten, Bint" bedoelt) Twee vrouwen- Staat niet op de lijst en mag dus waarschijnlijk niet. Het Diner- 300 pagina's, is me toch net iets te veel. Het gouden ei- toegevoegd!
Hij is wel iets dikker (319 pagina's), maar de hertaalde versie van Max Havelaar van NRC is ook aan te raden! Bij ons was hij toen gewoon 500 punten. Verder is de Nederlandse Maagd van Marente de Moor ook leuk; ook die is rond de 300 pagina's, maar zeker de moeite waard.
Hersenschimmen vond ik ook echt een heel goed boek. Samen met Sil de strandjutter de enige twee boeken die ik echt leuk vond (van mijn veel te lange lijst. Wij moesten meer dan 12 boeken lezen).
Nala
Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-15 22:23
Max Havelaar hebben we vorig jaar voor school moeten lezen en is dus helaas niet toegestaan.
De val van Marga Minco kan ik ook niet op de lijst vinden. Wel Het bittere kruid van Marga Minco, dus die zet ik erop!
De puntentelling weet ik niet, maar Phileine zegt sorry is een kort boek.
_Summerly_
Geplaatst: 19-02-15 22:28
Palmwijn en Het beloofde land van Adriaan van Dis vond ik mooie boeken. Zijn ook niet heel dik.
mysa
correspondent/vertaler
Geplaatst: 19-02-15 22:34
Twee vrouwen zou wel moeten mogen hoor, als Mulisch al niet meer mag......
Nala
Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-15 22:36
Phileine zegt sorry is toegevoegd, maar wel vrij lang tov sommige andere boeken. Van Adriaan van Dis kan ik alleen Indische Duinen en Tikkop vinden.
Mulisch mag zeker nog, de aanslag, Siegfried, De ontdekking van de hemel, de procedure, de zaak 40/61 en het stenen bruidsbed. Maar ik ben ook vorig jaar naar de tentoonstelling van het stenen bruidsbed geweest, en dat is dus mijn 'last resort' stel ik kan echt niet nog een boek af krijgen. Want we mogen ook die tentoonstelling opgeven als gelezen boek.
LoveBodin
Geplaatst: 19-02-15 22:38
Tommy Wieringa schrijft ook niet al te lange boeken dacht ik... Je komt er in elk geval heel makkelijk doorheen!
En volgens mij is "het leven uit een dag" van afth van der Heijden ook niet lang