Omgaan met kritiek en feedback

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_xx

Omgaan met kritiek en feedback

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 17:58

Hallo bokkers,

Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met kritiek en feedback. Ik merk dat ik me er nu enorm onzeker van ga voelen en eigenlijk altijd óf moet huilen óf er nog minimaal 2 dagen mee rond loop. Sommige mensen zeggen dan heel makkelijk, trek het je niet zo persoonlijk aan. Ik merk dat ik dit heel lastig vind en dit altijd wel doe. Hoe gaan bokkers professioneel met feedback om, zonder direct in de emotie te schieten?

Solmyrkvi

Re: Omgaan met kritiek en feedback

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:01

Tijdens kritiek of feedback krijg je toch gewoon een punt wat beter kan? Of bedoel je dat je echt afgekraakt word?

Ik ga gewoon bedenken hoe ik het kan verbeteren en ga er mee aan de slag :D kan me niet voorstellen dat ik ervan in de emotie zou schieten.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:18

Ik begrijp wel wat TS bedoelt. Daar had ik in het begin ook veel moeite mee. Maar dat was meer omdat ik uit mezelf eigenlijk altijd alles wel goed deed, daar ging ik dan ook van uit. Als je dan eens iets niet goed deed, dan werd je daarop aangesproken. Ja dat komt dan hard aan en ik kon ook prima huilen of er compleet mee zitten.

Maar dat is in de loop der jaren wel veranderd. Ik vind het nog steeds verschrikkelijk om kritiek te krijgen :') Vaak zit ik er nog wel mee, maar ik kan er veel beter mee omgaan tegenwoordig. Ik denk nu meer "Goh, inderdaad. Hier kan ik wat mee" :j Neemt niet weg dat ik soms nog wel denk van pff moet dat nou. Ik heb er niet echt bewust wat aan veranderd, maar dit is gewoon zelf zo gekomen. Kwestie van veel kritiek krijgen denk ik? :+

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:27

Ja ik had dat soms ook wel hoor. Bijvoorbeeld tijdens mijn stage, ik voelde me daar niet echt op mijn gemak en kreeg telkens negatieve feedback, dan kon ik ook wel eens vol schieten. Het is heel lastig, want je wil het niet, maar toch doe je het. Ik heb soms ook dat ik juist in de verdediging of in de aanval ga.
Ik denk dat het deels wel komt door zelfvertrouwen. Bij heel veel mensen kan ik nu denken "praat maar een eind weg, jou heb ik toch niet nodig en het boeit me niet wat je van me vindt". Maar dat heft bij mij ook een poos geduurd. Soms is het ook, heel vaak tegen jezelf iets zeggen, totdat je er in gaat geloven.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:30

ik had dat tijdens autorijlessen heel erg. Ik raakte gefrustreerd omdat in mijn ogen alles wat ik deed niet goed was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:15

Ik vond dat ook verschrikkelijk, had dan het idee dat ik alles fout had gedaan. Maar het is ook de vraag, wat voel jij erbij? Voel jij het meteen als afwijzing?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:21

Als je het te persoonlijk aantrekt, kan het heel erg helpen om te beseffen dat de kritiek gaat over iets wat je doet en niet gaat over wie jij als persoon bent. Dat is namelijk een erg groot verschil!
En draai het eens om, jij hebt vast ook wel eens kritiek op iemand? Keur jij deze persoon dan volledig af of gaat het je puur om datgene waar je kritiek op hebt?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:22

Veel kritiek en feedback ontvangen en dat rotgevoel gaat vanzelf weg :D nee zonder gekkigheid. Ik zit op best wel een "kritiekgevoelige" opleiding en ondanks dat het nooit m'n hobby zal worden om het te ontvangen :+ leer je ermee omgaan. Als je het er niet mee eens bent kan je het meestal ook het beste maar gewoon zeggen is mijn ervaring. Ik kan best wel goed discussiëren ook met docenten over mijn werk.

Ik snap ook helemaal wat je bedoelt hoor. Is ook moeilijk.
Inderdaad niet te persoonlijk aantrekken.

Afkraken vind ik overigens niet kunnen. Prima als je m'n werk niks vindt maar kom dan met argumenten.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:26

Herkenbaar dit. Ik kan ook niet zo goed tegen kritiek. Maar dit is omdat ik al heel erg boos op mezelf kan worden als iets niet goed gaat. Ik durf geen fouten te maken want ik weet dat ik van mezelf geen fouten mág maken, alles moet goed zijn. (Niet helemaal gezond, weet ik)
Maar als ik dan al boos ben op mezelf, en ik krijg daar ook nog negatieve kritiek bij dan kan ik inderdaad wel janken.
Opbouwende goedbedoelde kritiek kan ik wel mee omgaan, helaas komt dat weinig voor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:30

Ik kan er wel tegen, maar trek het me vaak iets te persoonlijk aan. Ik ben gek op mijn werk, een harde werker en leg heel mijn ziel en zaligheid in mijn werk. Vaak moet ik ook juist afgeremd worden in plaats van aangespoord worden. Daardoor maak ik door mijn enthousiasme nog weleens stomme foutjes die ik achteraf zelf ook dom vind en wanneer iemand anders me daar op wijst, voelt het ook alsof ik gefaald heb.
Ik weet dondersgoed dat het dan niet zo is bedoeld, maar toch trek ik het me ontzettend aan en kan dan best een dag een beetje van slag zijn. Maar daar kan ik wel goed over praten en wanneer ik het uitleg ben ik dat gevoel ook zo weer kwijt gelukkig, maar lastig is het wel.
Aan de andere kant denk ik dat dit vooral voorkomt bij mensen die echt hart voor hun werk hebben. Dan trek je het je ook persoonlijk aan en komt het meestal harder aan. Op zich dus een goed teken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:44

Ik kan er al een stuk beter tegen dan toen ik jonger was, maar ik denk er ook veel te veel over na en kan ook echt met zoiets zitten. Bij mij is het een beetje hetzelfde als bij Sanne, ook als ik iets fout doe en mensen zeggen dat dat helemaal niet erg is etc kan ik daar echt onwijs van balen en echt boos op mezelf zijn.
Het helpt inderdaad om te bedenken dat het niet om jou als persoon gaat maar om iets wat je hebt gedaan (of niet hebt gedaan natuurlijk!).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:54

Jullie zijn waarschijnlijk ook allemaal net als ik perfectionistisch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:58

Ja, behoorlijk :j Het kan inderdaad ook wel weer erg positief zijn natuurlijk, ik zal echt nooit iets inleveren wat niet in orde is of waar ik niet tevreden mee ben. Dat was echt al zo toen ik een jaar of 4 was :=

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:02

Pfoeh, ik kan er ook amper tegen. Moet zeggen dat ik door bokt wel een beetje gekweekt wordt :')
Nu kan ik makkelijker mij erbij neer leggen maar ik ben dan ook zo een doordrammer dat als ik overtuigd ben van iets ik mijn standpunt heb en niet te plooien ben. Achteraf voel ik mij dan zo prut en zie ik het wel in en zit ik vaak te wenen :')
Vaak ben ik te zeker van mijzelf maar in een fractie van een seconde slaat dit helemaal om als ik kritiek krijg. Ben een raar geval.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:03

Ik krijg liever kritiek en feedback als ik er iets mee kan dan dat er maar ja geknikt wordt want daar leer je niets van. Mensen met kritiek zonder feiten of opbouwende elementen puur gebaseerd op een eigen mening kunnen mij echter de boom in ;) Maar kritiek van iemand die weet waar die over praat is hier zeker welkom.

En zachte heelmeesters maken stinkende wonden! Dus leuk is het zeker niet maar het helpt je wel groeien. En aangezien ik alles zo perfect mogelijk wil doen of maken is kritiek zelfs nodig vind ik. Ik eis het soms haast van mijn docenten bijvoorbeeld :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:06

Cayenne schreef:

Ik niet, ik heb/had faalangst.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:08

Joolien schreef:
Cayenne schreef:

Ik heb een combinatie faalangst/perfectionisme. Dodelijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:09

Cayenne schreef:
Joolien schreef:

Ik heb een combinatie faalangst/perfectionisme. Dodelijk :+

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:36

Bij mijn studie zijn kritiek en feedback erg belangrijk. :)
Je moet het zien als iets positiefs, als verbeterpunten voor jezelf! Kritiek en feedback zijn dingen die jou helpen 'beter' te worden. Je moet niet denken dat het gegeven wordt om jou naar beneden te halen.

Ik vond kritiek ook erg lastig, maar inmiddels is die knop gewoon omgezet.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:19

Bij mij hangt het er echt vanaf wat voor kritiek het is. Op school kan ik er meestal niet tegen eigenlijk omdat ik me zo al dom genoeg voel en als ik dan nog eens iets dom doe wil ik het liefst verdwijnen. :+

Maar ik denk dat het zoals hierboven ookal gezegd is een combinatie is van faalangst en perfectionisme..

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:22

DezeNaam schreef:
Bij mij hangt het er echt vanaf wat voor kritiek het is. Op school kan ik er meestal niet tegen eigenlijk omdat ik me zo al dom genoeg voel en als ik dan nog eens iets dom doe wil ik het liefst verdwijnen. :+

Maar ik denk dat het zoals hierboven ookal gezegd is een combinatie is van faalangst en perfectionisme..

Dat ja!
Ik kan er op school echt niet tegen, ook omdat ik nog een beginner ben (grafische studie > iedereen is al niveau expert, ik niveau tsja..) en dus wat onzeker. En bij een project heb je een moment dat iedereen je feedback geeft (15 man) en toen had ik de meeste minnetjes van iedereen.. Pfoe, wat voelde ik me rot. Ik heb nu 8 weken om het op school te leren, dan is er weer project :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:25

Slina schreef:
Dat ja!
Ik kan er op school echt niet tegen, ook omdat ik nog een beginner ben (grafische studie > iedereen is al niveau expert, ik niveau tsja..) en dus wat onzeker. En bij een project heb je een moment dat iedereen je feedback geeft (15 man) en toen had ik de meeste minnetjes van iedereen.. Pfoe, wat voelde ik me rot. Ik heb nu 8 weken om het op school te leren, dan is er weer project :')

Maar jij maakt super mooie dingen!

Hier ook een perfectionist. Alleen niet op de universiteit met tentamens, dan denk ik weer "Nah een 6 is ook goed" := Wat betreft tekenen/verslagen/schrijven/etc ben ik wel enorm perfectionistisch.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:37

Die combinatie faalangst en perfectionisme klinkt heel herkenbaar. Ik heb er echter wel mee leren dealen. Ik vind kritiek nu meestal juist fijn, omdat het me helpt om beter te worden. Ik vraag er daarom zelf ook om.

Vaak raak ik alleen gefrustreerd wanneer mensen dingen als feedback geven waarvan ik zelf allang weet dat ik ze fout doe, maar waarvan ik nog niet in staat ben om het beter te doen. Met paardrijden heb ik dat nog wel eens :')

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:44

Oei, ik ga mij hier ook stiekem bijvoegen. :o
Ik kan echt heel slecht tegen kritiek. Om ieder puntje kritiek kan ik meteen gaan staan janken, echt vre-se-lijk..
Op mijn werk is dit trouwens heel erg. Ik vind het werk (horeca) echt super leuk, maar ik kan niet omgaan met de kritiek/feedback die aan mij wordt gegeven. Een voorbeeldje: ik ging afwassen, maar dat ging blijkbaar te langzaam. Collega zegt tegen mij dat het wat sneller moet en dat ik het beter zo en zo en zo kan doen. Nou echt waar, het liefst was ik weg gelopen en in een hoekje gaan janken.. Waarom? Omdat mensen dus vinden dat ik op dat punt niet functioneer.. Ik kan het ook als een leerproces zien, maar als ik zo'n 'commentaar' hoor krijg ik alleen maar jank-gevoelens en vooral veel afkeer........ :\

Ik heb trouwens ook echt geen idee hoe ik er mee om moet leren gaan.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:57

Herkenbaar. Ben ook te perfectionistisch. Probeer wel steeds vaker eens uit mijn comfortzone te stappen, bij het rijden, maar op mijn werk voel ik me toch snel persoonlijk aangevallen. Maar sommige mensen brengen het soms ook enorm tactloos denk ik wel eens. Op een manier die ik zelf nooit zou gebruiken. Dat ik zelf denk 'jee zoiets zou ik nou nooit zo tegen jou zeggen' :oo ... Blijkbaar denken anderen soms toch minder genuanceerd. Lijkt me eigenlijk veel prettiger dan altijd maar die afwegingen die ik zelf in mijn hoofd maak :o