Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Maar uiteindelijk heb je er wat aan. 
Ik kan daar persoonlijk echt niet tegen en dat zou dus voor mij al een reden zijn om spontaan te gaan besparen op zo'n beetje alles. mariekekroon schreef:ga een boekje bijhouden met inkomsten en uitgaven
Ghostattack schreef:Moeilijk.. Hou je je inkomsten en uitgaven al bij in een boekje of excel bestandje? Dat is het eerste wat je moet doen. Daarnaast strenger voor jezelf zijn wat betreft 'onnodige' uitgaven. Het is echt enorm moeilijk, ik weet er alles vanMaar uiteindelijk heb je er wat aan.
Heb je een duur abonnement? Opzeggen of aanpassen. Andere maandelijkse kosten die eigenlijk niet nodig zijn? Opzeggen. Zo had ik bijvoorbeeld Xbox Live Gold, wat 7 euro per maand kost. Dan denk je: Ja maar het is maar 7 euro. Nee het is 7 euro! Elke maand 7 euro. Gebruik ik het? Nee. Dus ik heb het opgezegd
femke27 schreef:Ter motivatie zal ik hier mijn financiële plaatje neerzetten. Per maand haal ik 700 euro uit mijn zaak.
huur huis inclusief alles:300
hondenvoer: 20
benzine: 40
autoverzekering: 17
rookwaar: 60
eten/drinken: 40
Totaal:477
Ik spaar 100 euro per maand. En dat lukt prima! Een kwestie van op de kleine dingen en aanbiedingen letten
Emmaa_ schreef:Ik heb een abonnement op de sportschool dat me elke maand 20 euro kost maar waar ik ondertussen al 3 maanden niet geweest ben, dus misschien is het wel tijd om die een keer af te zeggen... Ik heb er dan alleen zo'n hard hoofd in dat ik denk ja, die 20 euro... Alsof dat nou een verschil gaat maken in hoe blut ik elke maand ben...
[***] schreef:Stoppen met roken? Scheelt toch weer geld per maand.
Ghostattack schreef:Emmaa_ schreef:Ik heb een abonnement op de sportschool dat me elke maand 20 euro kost maar waar ik ondertussen al 3 maanden niet geweest ben, dus misschien is het wel tijd om die een keer af te zeggen... Ik heb er dan alleen zo'n hard hoofd in dat ik denk ja, die 20 euro... Alsof dat nou een verschil gaat maken in hoe blut ik elke maand ben...
Wat ik direct lees in jouw berichten is excuses. "Ja maar" of "Nee dat helpt niet". Je moet het zelf willen. Wil je niet meer blut zijn? Dan zul je toch echt dingen moeten aanpassen. Je hebt nu 3 maanden sportschool weggegooid, dat is 60 euro. Ontzettend veel geld, ook al lijkt dat niet zo. Beetje strenger voor jezelf zijn hoor.
Emmaa_ schreef:mariekekroon schreef:ga een boekje bijhouden met inkomsten en uitgaven
Dit heb ik al honderden keren geprobeerd en het is al honderden keren gefaald. Het probleem ligt ook niet bij mijn inkomsten, die zijn hoog genoeg. Het probleem ligt bij mijn buitensporige uitgavepatroon. Ik ben nogal maatjes met mijn ING app dus ik heb zeer regelmatig (lees: elke avond) inzage in hoeveel ik nou precies heb uitgegeven die dag, maar het heeft tot nu toe nog geen licht laten branden in mijn hoofd.
No offense en vind het fijn dat er hulp aangeboden wordt, maar een boekje bijhouden gaat het hier niet oplossen ben ik bang...
Emmaa_ schreef:Ik bedoel dit niet als excuses hoor, ik was inderdaad van plan om naar aanleiding van je berichtje even de sportschool te bellen
Ik dacht ook bij mijn Xbox account: Ja maar het is maar 7 euro en wat als ik het wel wil gebruiken? Ja zo kom je er niet
Dus ik heb het gewoon opgezegd en eerlijk? Ik mis het totaal niet! Ik heb alleen 7 euro extra in de maand.