Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Thesserd schreef:Ik zou het eerder in InDesign of Illustrator maken eigenlijk.
Wil je toch met Photoshop aan de gang, zorg iig dat je bestandsformaat klopt. Dus in centimeters. Wrs heb je ook afloop nodig, dus reken dat er eerst bij op. Meestal 3mm afloop rondom, dus dat zou neerkomen op 6mm in de breedte extra en 6mm in de hoogte extra. Zet je kleurmodus op CMYK, dan komt het qua kleurweergave het dichtst bij hoe het gedrukt gaat worden.
) dus dat zou misschien de beste optie zijn voor jou dan 
Thesserd schreef:Poeh, de een vind Illustrator makkelijker, de ander InDesign. Ik denk dat Illustrator meer op Photoshop lijkt (ergens...) dus dat zou misschien de beste optie zijn voor jou dan
Misschien een paar tutorials volgen online. Belangrijk bij drukwerk is dat je de aanleverspecificaties goed bekijkt en daar aan voldoet. Als je bijv. een document zonder afloop gebruikt, heb je kans op witte randen aan je flyer.
Maar goed, misschien als je geen kennis van Illustrator en/of InDesign hebt, dat het qua tijd niks uit maakt, gezien de tijd je moet steken in het leren van 1 van de 2 programma's.
Er kan vanalles in een ontwerp zitten wat voor een probleem kan zorgen. Overdruk is soms sneaky bijv. Thesserd schreef:'Vroeger' maakte ik ook altijd alles in Photoshop, maar ben er inmiddels achter dat dat alles behalve efficiënt is, om verschillende redenenMaar goed, misschien als je geen kennis van Illustrator en/of InDesign hebt, dat het qua tijd niks uit maakt, gezien de tijd je moet steken in het leren van 1 van de 2 programma's.
Eisen van drukker zijn vaak PDF X1a (JPG wordt ook vaak geaccepteerd volgens mij, maar doe ik nooit), met afloop > meestal 3mm, 150 tot 300 DPI. Bij flyers vaak 300 geloof ik. Tekst niet te dicht op de rand etc...
@TS ik wil 'em best bekijken, maar ik durf geen beloftes te doen of het nou daadwerkelijk goed is of nietEr kan vanalles in een ontwerp zitten wat voor een probleem kan zorgen. Overdruk is soms sneaky bijv.
KimdeGroot94 schreef:Thesserd schreef:'Vroeger' maakte ik ook altijd alles in Photoshop, maar ben er inmiddels achter dat dat alles behalve efficiënt is, om verschillende redenenMaar goed, misschien als je geen kennis van Illustrator en/of InDesign hebt, dat het qua tijd niks uit maakt, gezien de tijd je moet steken in het leren van 1 van de 2 programma's.
Eisen van drukker zijn vaak PDF X1a (JPG wordt ook vaak geaccepteerd volgens mij, maar doe ik nooit), met afloop > meestal 3mm, 150 tot 300 DPI. Bij flyers vaak 300 geloof ik. Tekst niet te dicht op de rand etc...
@TS ik wil 'em best bekijken, maar ik durf geen beloftes te doen of het nou daadwerkelijk goed is of nietEr kan vanalles in een ontwerp zitten wat voor een probleem kan zorgen. Overdruk is soms sneaky bijv.
Er zijn inderdaad verschillende eisen! Ik ga er morgen mee aan de gang! Dat snap ik natuurlijk, maar voor mijn gevoel is het toch fijn! Zal ik je een pb sturen wanneer ik m af heb?
Agossie schreef:Ik heb toevallig laatst zelf een (vrij simpele, maar wel prima) flyer in photoshop gemaakt. Op A4 formaat. Zelf een paar proefprintjes gedaan en het ziet er prima uit. Je kunt elke kleur die je maar wil, tekenen, typen, foto's, enzovoort. Ik vond het prima werken in PS.
Overigens zou ik niet weten wat die flyerdrukker voor eisen heeft om goed te kunnen afdrukken?

Uiteraard kán het wel in PS hoor, en als je het niet storend vindt dat je teksten een beetje soft worden én je kunt werken met PS maar niet met de rest, tuurlijk maak je dan je flyers beter in PS
robbie88 schreef:Weet niet waar je gaat drukken, maar bij bv drukwerkdeal word je bestand voor het drukproces via het systeen en handmatig gecontroleerd, als het niet goed is krijg je mail.
WiancaR schreef:Rode lijnen zijn je afloop = drukwerk moet hier wel in doorlopen maar zet hier geen informatie in aangezien dit wegvalt.
Grijze lijnen is je marge = drukwerk moet hier wel in doorlopen, zet ook hier geen belangrijke info in omdat dit je veilig marge is.
Witte = veilig om what ever you like te plaatsen.
WiancaR schreef:Geen probleem! Ik wil hem ook wel even voor je checken als je dat graag wil, moet je hem even mailen naar hello@malissaverhoef.nl
KimdeGroot94 schreef:Ik denk dat ik klaar ben! Voor de mensen die het willen checken: http://we.tl/jxq70gtaio
Ik weet niet of jullie hier voldoende aan hebben bij het beoordelen? Het zijn twee foto's met de lijnen er nog in en de kleur even weg, en de andere twee foto's zijn het eindresultaat!

Thesserd schreef:Hoe veel pt (punts) is je letter nu?
En, als je CMYK kleuren gebruikt, kan je gewoon op beide kanten dezelfde waardes invullen. Is betrouwbaarder en heb je vaak schonere kleuren. Je kan in dat kleurenvenster in Photoshop ook CMYK waarden invullen. Tip, zorg dat altijd minimaal 1 van de CMYK kleuren op 100% staat. Dan krijg je het beste resultaat qua drukwerk. Dan is er minimaal 1 volvlak waardoor je het drukraster niet zo makkelijk terug ziet.
Nog een tip, maak niet alle leestekst dikgedrukt (achterkant). Dat maakt het juist slechter leesbaar.