ik val altijd buiten de boot.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

ik val altijd buiten de boot.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:08

Hallo allemaal,

Ik zit met een punt waar ik steeds weer tegenaan loop. Op een of andere manier val ik altijd buiten de boot. Ik ben iemand waarvan mensen zeggen, zij is wel aardig, maar daar blijft het ook altijd bij. Echte vriendschap is voor mij gewoon moeilijk te vinden! Ik zal mijn leven even in de grote lijnen vertellen.

Ik ben sinds groep 4 t/m de 1e gepest. In de 2e ben ik toen in een depressie geraakt waarbij zelfmoord steeds vaker in mij opkwam. Ik ben toen bij de verkeerde psycholoog terecht gekomen die erg intieme opmerkingen maakte, waardoor ik uiteindelijk een masker op heb gezet en op eigen kracht uit de depressie ben geklommen zodat ik van hem af was. Op mijn 16e ben ik verhuisd naar Oostenrijk en heb geprobeerd mijn leven daar op te bouwen, dit is een mooie ervaring geweest, maar helaas geen succes. Het was lastig vrienden te maken, Oostenrijkers zijn erg op zichzelf en het blijft allemaal erg oppervlakkig! Nadat ik mijn droom heb moeten opgeven om paardentrainster te worden i.v.m. mijn rug, heb ik besloten terug te gaan naar Nederland. Dit was 5,5 jaar later

Ik ben teruggekomen in mijn deels oude vriendengroep die ik na mijn depressie heb gehad, maar met nieuwe mensen erbij. Eerst was het leuk, totdat ik steeds meer het gevoel kreeg dat ik moest vechten voor mijn plek, ik had echt het gevoel dat ik op mijn tenen moest lopen en er werd steeds meer achter mijn rug om gepraat! Uiteindelijk heb ik het afgekapt en voelde me opgelucht. Nu heb ik 2 vriendinnen van school waarmee ik veel omga, als ze niet bij elkaar zijn, kan ik het goed met ze vinden, als ze samen zijn ben ik altijd het pispaaltje en het buitenbeentje. Ik sta altijd aan de buitenkant op foto's, ik loop er altijd maar achteraan en voel me gewoon vreselijk het vijfde wiel. Zo gaat het elke keer als ik nieuwe vrienden maak, eerst is het leuk, maar uiteindelijk wordt ik het buitenbeentje en voel ik me weer vreselijk onzeker en weet ik niet wat ik moet doen!

Ik weet denk ik ook wel waardoor het komt. Vooral omdat ik mijn eigen mening heb en alleen de dingen doe die ik wil en niet wat ik niet wil! Ik ben geen meeloper, nooit geweest, maar ik zou wel graag een leuke groep vrienden willen waarmee ik gezelligheid kan hebben en een beste vriendin waarmee ik alles kan delen, maar dit lijkt voor mij gewoon niet weggelegd. Dit lijkt alleen maar te kunnen als je een meeloper bent. Wat nu echt mijn vraag is, weet ik niet precies. Ik weet gewoon niet goed wat ik er mee aan moet, misschien hebben jullie dezelfde ervaringen o.i.d

Groetjes Myrthe

Kinke

Re: ik val altijd buiten de boot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:10

Maar ben je dan een 'meeloper' of gewoon iemand die zich ook aanpast aan wat anderen leuk vinden? Dus dat je niet alleen dingen doet voor jezelf maar ook gewoon eens voor een ander?

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:12

ik heb dit ook heel erg, kijk maar naar mijn topic @geen vrienden,

Ik zou ook hun afkappen, het is heel moeilijk maar ik heb het ook gedaan.
Je voelt je onzeker wat je nu niet moet hebben!

Als je je hart wilt luchten kan je me pb'en, ik wil je ook wel mijn nr geven als je op school alleen staat en met iemand wilt appen ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:12

Heel herkenbaar. Ik kon ook geen aansluiting vinden, hoe hard ik ook probeerde. En dat laatste was juist het probleem. Ik was mezelf niet, maar ik wist ook niet zo goed hoe ik vrienden meost maken en hoe ik ermee om moest gaan dus deed ik onbewust dingen die mensen afstootte. Ook was ik bang mensen echt toe te laten, waardoor de eerdergenoemde punten ontstonden. Nu ik niet meer zo hard mijn best doe, en gewoon mezelf ben komen de vriendschappen bijna vanzelf.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:15

De depressie heb ik niet gehad, maar verder lijk je heel erg op mij.
Ik heb mijn telefoon vol staan met mensen die ik ken. En maar 2 zeer goede vrienden. Maar die wonen in Nederland.
Ik ben geen groepsmens en mezelf bewijzen doe ik al helemaal niet. Persoonlijk beschouw ik mijn sociale leven op deze manier als een zege. Ik kan niet zo goed tegen contact onderhoud verplichtingen.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:18

Er zit inderdaad een verschil tussen meelopen en aanpassen. Als je alleen doet wat jij leuk vindt en niet wat je vrienden leuk vinden, blijft het inderdaad wat meer een oppervlakkige vriendschap. Als je je aanpast aan je vrienden, zullen zij ook meer het gevoel krijgen dat je iets voor ze overhebt en dit zal vertrouwen geven, waardoor je waarschijnlijk meer betrokken zult worden. Ik denk echt dat een iets andere instelling veel kan veranderen!

Kortom: Doe ook eens wat je vrienden leuk vinden, ipv alleen wat jij leuk vindt.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:19

xxmyrtheexx schreef:
Dit lijkt alleen maar te kunnen als je een meeloper bent.

Wat bedoel je hier precies mee? Want je aanpassen aan een ander is heus niet zo verschrikkelijk als iedereen schijnt te denken, het is juist heel gezond. Door altijd maar in dezelfde mindset te blijven 'want dan ben ik tenminste mezelf' zul je inderdaad mensen afstoten, en bovendien jezelf ook veel minder snel ontwikkelen als persoon. Het is juist goed om een keer mee te gaan met een ander en iets vanuit zijn/haar perspectief te bekijken, daar leer je van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:20

Misschien druk je je wat onhandig uit, maar als je zelf zegt dat je alleen dingen wil doen die jij wil doen, en niet die een ander wil doen, dan is dat denk ik (een deel van) wat het moeilijk maakt voor je.
Vriendschappen zijn geven en nemen, je kan niet altijd 100% je eigen zin doen, je moet ook iets voor elkaar over hebben :)

En verder ook eens met Joolien, relax en laat het gewoon gebeuren ipv zo hard te proberen. Je kan vriendschappen niet forceren, en echt close worden met iemand kost tijd :)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:20

Helemaal niet vreemd voor mij zo gaat het bij mij ook. Nu heb ik eindelijk een vriendengroep waar ik bij kan blijven. Ik heb ook precies hetzelfde karakter als jij beschrijft. Ik zou zeggen gewoon blijven zoeken tot je je vrienden hebt. Dat heb ik ook gemoeten. Het kost veel werk maar uiteindelijk heb je wat je hebt verdient

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:21

Wat ik ook nog wil vragen, val je echt buiten de boot of voelt het zo? Want ik had altijd het gevoel dat ik geen aansluiting kon krijgen maar vrienden merkten dat niet of vonden dat ik er gewoon bij hoorde.
Ook dacht ik heel vaak dat mensen mij niet mochten, totdat ik dan een vriendschapsverzoek kreeg op fb van hun. Dan merk ik dat ik soms teveel invul voor anderen zodat het veilig blijft. Dan kan het nooit tegenvallen ;)

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:32

bedankt voor jullie snelle reacties. Ik snap jullie punt over het "meelopen". Het is absoluut niet het geval dat ik mijn eigen zin doordrijf. Zij beslissen meestal waar we bijv. uitgaan of wat we gaan doen en ik accepteer dat en ga mee en probeer het dan gezellig te maken. Meestal lukt dat ook wel, daarin ben ik aardig flexibel. Het gaat mij meer om de punten dat zij weer een uur later op school komen of eerder naar huis gaan. Soms ga ik mee, maar soms zeg ik ook van nee ik blijf nog even en dan is het gelijk weer van ja hang de brave leerling maar weet uit, maar ik wil graag succes in het leven en ben van mening dat je dat met hun instelling niet bereikt. Daarin hou ik graag mijn eigen standpunt aan, maar dat maakt mij niet geliefd.

Joolien schreef:
Wat ik ook nog wil vragen, val je echt buiten de boot of voelt het zo? Want ik had altijd het gevoel dat ik geen aansluiting kon krijgen maar vrienden merkten dat niet of vonden dat ik er gewoon bij hoorde.

als jij altijd diegene bent die alle beledigende opmerkingen naar je hoofd krijgt en altijd diegene bent die aan de buitenkant staat bij foto's, moeite moet doen om er uberhaupt bij op te komen en als je in het midden loopt en mensen steeds dichterbij elkaar gaan lopen, zodat je er uiteindelijk niet meer tussen past, noem ik dat toch aardig buitensluiten helaas :(

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:34

maar beledigende opmerkingen krijg is ook niet normaal vind ik. Dat zou ik ook geen vrienden noemen. En ik zou daar ook zeker wat van zeggen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:35

Ik snap je punt. Maar zoals ik al zei je moet gewoon dor blijven zoeken en dan kom je er uiteindelijk wel. Dat heb ik ook gehad

BralindyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:38

Dan vind ik dat geen echte vrienden als ik heel eerlijk ben. Ik was ook een flink buitenbeentje op de middelbare school, maar juist omdat ik er niet bij paste heb ik juist veel dingen 'alleen' geleerd, waar ik zelfverzekerder van werd en zowaar de mensen trokken later bij het MBO vanzelf naar mij toe. Nu ben ik niet zo goed in het onderhouden van vage vriendschappen oid, maar als ik je als een goede vriendin beschouwt dan blijft dat zo!

Houd de eer aan jezelf.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:40

Ik zou eens praten met een coach. In welke vorm dan ook: paardencoach, levenscoach, zoek iemand op met een aanpak die je aanspreekt: want wat jij nodig hebt (schat ik) is wat meer zelfvertrouwen. En als je in je eigen kracht komt, trek je vanzelf de juiste vrienden aan. Zoek het niet op, maar werk eerst aan jezelf. Het moet vanuit jou komen! En heel goed dat je voor jezelf kiest als het over je opleiding gaat! Niet meelopen met spijbelaars omdat je denkt dan meer in hun gratie te vallen! Dan zijn het geen echte vrienden. Dat is al heel goed van je.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:50

Duke schreef:
Ik zou eens praten met een coach. In welke vorm dan ook: paardencoach, levenscoach, zoek iemand op met een aanpak die je aanspreekt: want wat jij nodig hebt (schat ik) is wat meer zelfvertrouwen. En als je in je eigen kracht komt, trek je vanzelf de juiste vrienden aan. Zoek het niet op, maar werk eerst aan jezelf. Het moet vanuit jou komen! En heel goed dat je voor jezelf kiest als het over je opleiding gaat! Niet meelopen met spijbelaars omdat je denkt dan meer in hun gratie te vallen! Dan zijn het geen echte vrienden. Dat is al heel goed van je.

Ik heb een jaar geleden wel bij een maatschappelijk werkster gelopen die mij wel heeft geholpen wat problemen af te ronden en dat was ook tijdens de situatie in de vorige vriendengroep. Dat heeft wel wat geholpen, maar het probleem is dat het dan weer een tijdje beter gaat en ik mij weer beter en zelfverzekerder voel en dan raak ik toch weer in de buitenring waardoor ik mij weer onzeker ga voelen. Het gaat elke keer met ups en downs.

Kinke schreef:
maar beledigende opmerkingen krijg is ook niet normaal vind ik. Dat zou ik ook geen vrienden noemen. En ik zou daar ook zeker wat van zeggen.

Het lastige is gewoon, dat zij het alleen maar als ouwehoeren bedoelen en ik lach er altijd maar gewoon om mee, maar vanbinnen vind ik het allemaal niet zo grappig. Ze maakten 2 opmerkingen ook elke keer weer, dat werd erg irritant. Ik heb het tegen 1 vriendin gezegd, die nam het welliswaar niet zo serieus, maar ik heb het tot nu toe nog niet weer gehoord.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:16

Je kan nooit ervaringen een op een vergelijken. Dus in hoeverre advies van anderen goed werken voor jou, is altijd de vraag. Wat ik zelf heb ervaren is dat ik achteraf pas besefte (ja, ik was ook altijd een einzelgänger) dat ik gewoon een sterke eigen mening en persoonlijkheid heb. En dat past nooit goed in een groep. Probeer het dus om te draaien: je bent geen meeloper en laat je niet overhalen tot dingen die je niet wil. Ik zou daar trots op zijn en het als je kracht zien, ipv onzeker te worden. En ik geloof er in dat zodra je op dat punt bent, dat de juiste vrienden dan vanzelf op je pad komen. Maar probeer niet krampachtig te verlangen naar een groep om bij te horen, want niet iedereen is geschikt voor het 'groepsgevoel'. Ikzelf heb vooral een op een vrienden. Ik mis daardoor weleens een groep om leuke dingen mee te doen: zoals gezamenlijk stappen of op vakantie, maar ik heb mij beseft dat dat gewoon er niet in zit voor mij. Daarentegen ben ik gezegend met veel lieve en goede vrienden met wie ik een op een leuke dingen doe zoals high tea, shoppen, paardrijden, etc.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:16

niet gaan spijbelen hoor!

Kan je niet naar een boktmeeting, dab kan je meer mensen leren kennen en vrienden ontmoeten!
Ik denk dat een groot deel van bokt voor je klaar staat hoor!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:47

Duke schreef:
Je kan nooit ervaringen een op een vergelijken. Dus in hoeverre advies van anderen goed werken voor jou, is altijd de vraag. Wat ik zelf heb ervaren is dat ik achteraf pas besefte (ja, ik was ook altijd een einzelgänger) dat ik gewoon een sterke eigen mening en persoonlijkheid heb. En dat past nooit goed in een groep. Probeer het dus om te draaien: je bent geen meeloper en laat je niet overhalen tot dingen die je niet wil. Ik zou daar trots op zijn en het als je kracht zien, ipv onzeker te worden. En ik geloof er in dat zodra je op dat punt bent, dat de juiste vrienden dan vanzelf op je pad komen. Maar probeer niet krampachtig te verlangen naar een groep om bij te horen, want niet iedereen is geschikt voor het 'groepsgevoel'. Ikzelf heb vooral een op een vrienden. Ik mis daardoor weleens een groep om leuke dingen mee te doen: zoals gezamenlijk stappen of op vakantie, maar ik heb mij beseft dat dat gewoon er niet in zit voor mij. Daarentegen ben ik gezegend met veel lieve en goede vrienden met wie ik een op een leuke dingen doe zoals high tea, shoppen, paardrijden, etc.

Grappig, dat is grotendeels wat ik ook op wilde schrijven :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:53

Vriendschappen onderhouden is hard werken van twee kanten en geven en nemen. Alleen als je een kloon van jezelf vind dan heb je kans dat je alles samen kunt doen en precies hetzelfde overal over denkt, die is er dus niet. Dus of je past je zo af en toe aan of je blijft alleen. Respect moet er van twee kanten zijn en vriendschap is iets wat nooit af is te dwingen, misschien moet je je vriendschappen ergens anders dan op school zoeken.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 17:03

fenijro_tani schreef:
niet gaan spijbelen hoor!

Kan je niet naar een boktmeeting, dab kan je meer mensen leren kennen en vrienden ontmoeten!
Ik denk dat een groot deel van bokt voor je klaar staat hoor!

Een boktmeeting zou inderdaad een goed idee zijn. Daar ga ik eens naar kijken. Ik zat zelf ook al te denken om maar gewoon de kroeg in te gaan ofzo om toch nieuwe contacten te krijgen, maar dan vind ik het wel lastig om ertussen te komen.

bigone schreef:
Vriendschappen onderhouden is hard werken van twee kanten en geven en nemen. Alleen als je een kloon van jezelf vind dan heb je kans dat je alles samen kunt doen en precies hetzelfde overal over denkt, die is er dus niet. Dus of je past je zo af en toe aan of je blijft alleen. Respect moet er van twee kanten zijn en vriendschap is iets wat nooit af is te dwingen, misschien moet je je vriendschappen ergens anders dan op school zoeken.

Ik snap wat je bedoeld, maar ik heb juist vaak het gevoel dat het allemaal van mijn kant af moet komen en niet van de andere kant. Ik weet dat ik mij aan moet passen en geloof mij dat doe ik al behoorlijk veel, maar tot op een zekere hoogte.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:04

Vriendschap begint ook bij jezelf leuk vinden. Zit dat wel helemaal goed? Ik kan me er namelijk weinig bij voorstellen dat je graag omgaat met meiden die helemaal niet leuk tegen je doen, en in dit topic noem je ze zelfs vriendinnen. Waarom laat jij je zo behandelen?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:06

Hobby's zoeken die jij leuk vind en daar mensen leren kennen.
:)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:08

Een aantal hele goede vriendinnen van mij komen van bokt, en sommige reden bij mij op de vereniging of woonden 5 km verderop!

Op het werk heb ik goede contacten met mensen, en op de RV ook.

Hiermee wil ik zeggen dat je bij een club, op het werk of een andere plek mensen tegenkomt die de zelfde interesses hebben als jij. Dat is vaak al een stap voor een leuke vriendschap :).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:10

Als je denkt dat het allemaal van jou moet komen zijn het niet de juiste mensen en kun je daar beter afstand van nemen, de meeste mensen hebben heel veel kennissen maar vaak maar enkele goede vrienden.