Oplichters op Instagram

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pradadaan

Oplichters op Instagram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 14:19

*ik hoop dat het hier goed staat*

Ik heb het al een paar keer voorbij zien komen dat foto's van fotografen worden gebruikt op instagram voor het spelen van een soort paardenspel. Het schijnt onwijs veel te gebeuren.

Dat gebeurt bij mij dan niet met foto's die ik in opdracht maak maar met foto's van mijn setjes/dekjes.
Mensen worden via instagram opgelicht met MIJN setjes en mijn foto's. Ik vind dit super vervelend al helemaal omdat ik het idee heb dat ik er gewoon niks mee kan?

Voortaan ga ik dus maar heel kinderachtig een logo op al mijn setjes foto's plakken zodat dit soort figuren er van af blijven. Blijkbaar is dat dus echt nodig.

Hebben jullie enig idee wat we kunnen doen om dit nog meer tegen te gaan? Ik ben namelijk lang niet de enige waarbij dit gebeurt :n

dit zijn de accounts die mijn foto's misbruiken:

Afbeelding Afbeelding

romyyxv

Re: Oplichters op Instagram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:22

Inderdaad gezien... En meerdere fotografen hebben ook al gereageerd dat dit zelfs strafbaar is.
Maar naar mijn inzien lijken ze er niet echt van onder de indruk..
Ik vind het ronduit belachelijk dat ze andermans foto's gebruiken

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:22

Toch wel apart maar geven ze die setjes in het echt weg? Want dan lijkt me dat ze er uiteindelijk wel problemen mee krijgen.

xH0RS3S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:23

goh wat raar, al op 'rapporteren als ongepast' geklikt bij de foto? je kan ook de gebruiker rapporteren als ongepast! Als meerdere dit doen, is er meer kans dat er iets aan gedaan word.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:24

Meestal is de "Winnaar" gewoon een ander, zelfgemaakt account van dezelfde persoon die het setje "weggeeft". Vaag, deze acties zie je ook vaak met touwhalsters ect.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 14:24

deze accounts beweren deze setjes weg te geven bij een x aantal volgers. een soort like en win actie.
Maar dit zullen ze nooit kunnen doen aangezien dit dus mijn setjes en mijn foto's zijn. en ik weet toch 100% zeker dat zie her veilig in de kast liggen.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:29

Heb de insta acounts maar even opgezocht maar de bovenste kon ik sws al niet vinden.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:33

renskesanne schreef:
Heb de insta acounts maar even opgezocht maar de bovenste kon ik sws al niet vinden.

Ik ook niet, en de tweede heeft een slotje helaas..

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:35

niemand zou zomaar zo'n setje wegeven :(:)

ik in ieder geval

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:35

Tja, aan de namen van de accounts te zien zijn het shet meisjes, willen veel volgers op de verkeerde manier krijgen.

123diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:37

heb het ook al een aantal keer voorbij zien komen... en niks blijkt te helpen want er wordt daarna zo weer een nieuw account aangemaakt. :(

Auk1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:40

Belachelijk, kan je het niet rapporteren als ongepast?

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 14:41

Is dat zo? Misschien is het account dan wel verwijderd? Ik kon hem net nog wel vinden.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:42

De 1e heet x_pony.park.city_x nu volgens mij, aangezien de avatar lijken ze wel op elkaar, maar die heeft ook een slotje

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:42

pradadaan schreef:
Is dat zo? Misschien is het account dan wel verwijderd? Ik kon hem net nog wel vinden.

Avatar is wel verandert dus dat lijkt me niet..

De laatste heeft nu ook een punt tussen paarden en spellen staan

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:45

Volgens mij hebben ze dit topic al ontdekt want ze zijn ineens alles aan het veranderen :P

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 14:47

Haha heel goed! Hopelijk blijven ze voortaan van andermans foto's af.
Al schat ik de kans groot dat ze onder een andere naam gewoon weer verder gaan :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:47

Zullen ook ongetwijfeld jonge dames zijn die hier ook op bokt zitten, dames, stop ermee.De eigenaren van de foto's kunnen zelfs aangifte bij de politie doen dus let maar op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:50

bigone schreef:
Tja, aan de namen van de accounts te zien zijn het shet meisjes, willen veel volgers op de verkeerde manier krijgen.

Is er iets mis met shet meisjes? haha. :P

Ik zou er lekker niks aan doen, politie gaat hier echt niks aan doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:53

MarlindeRooz schreef:
bigone schreef:

Nee hoor niets mis mee maar andermans foto's gebruiken zonder toestemming en dan ook nog beloven dat je vijf van de afgebeelde setjes weggeeft is een misdrijf, oftewel misleiding en daar kan de politie wel wat aan doen.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 14:54

Politie gaat hier geen werk van maken denk ik zo :\

Maar ik vind het gewoon diep triest voor die penny meiden die denken dit setje te kunnen gaan winnen.
Ik heb echt op-en-top penny teksten onder die foto's gezien dat ik het bijna zielig vind dat het nep is en dat ze gewoon opgelicht worden :n

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 17:12

Haha, ik heb reclame voor advocaten onder deze pagina :P.

In principe is dit oplichting dus kunnen gedupeerde gewoon aangifte doen. Daarnaast heeft de eigenaar van de foto auteursrechten en kan daarom ook stappen nemen. Een advocaat kan evt een mooi mailtje opstellen waarin vriendelijk verzocht word per ommegaande de foto's eraf te halen.

Ik heb recent les gehad over auteursrechten etc.

Nou weet ik niet hoeveel waarde je hecht aan je foto's want het zijn wel drastische maatregelen. Maar in principe sta je in je recht. ;) zelfde geld voor de 'gedupeerde', je bent er geen geld aan kwijt oid dus ook hier de vraag, hoe zwaar weegt het.

En zeker wel dat de politie een kijkje neemt bij meerdere meldingen, hoe meer meldingen of aangiftes hoe beter.. Als maar 1 iemand melding maakt dan kan de politie er niet veel mee, geloof ik.

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:15

Ik heb het ook al vaker voorbij zien komen! Heel sneu.
Politie zal er niks aan doen, die hebben wel andere dingen te doen. Dit zijn een paar jonge meisjes waarbij het om de volgers gaat, vandaar het promoten. Doen ze waarschijnlijk niks mee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:18

bigone schreef:
MarlindeRooz schreef:

Nee hoor niets mis mee maar andermans foto's gebruiken zonder toestemming en dan ook nog beloven dat je vijf van de afgebeelde setjes weggeeft is een misdrijf, oftewel misleiding en daar kan de politie wel wat aan doen.

Succes dan, hier gaat de politie echt niks aan doen. :(:)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:33

Het is volgensmij weldegelijk strafbaar, ik denk alleen niet dat politie dit serieus gaat nemen :(