Grote geldproblemen, welke stappen zijn mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Schaduw2015

Grote geldproblemen, welke stappen zijn mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 16:55

Modjes ik hoop dat dit goed staat

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount

Goed, hoe zal ik beginnen.. Ik heb al meerdere keren op het punt gestaan een topic hierover te openen, maar tot nu toe niet gedurfd. Echter is de nood hoog en willen we echt graag hulp en wil ik heel graag advies krijgen.

Wij zijn een jong gezin met 2 kinderen. We zijn 6 jaar geleden gaan samenwonen in een koopwoning op 1 salaris. Dit was een voormalig huurhuis die wij met starterskorting hebben gekocht. Helemaal opgeknapt en na 3 jaar zijn wij verhuis naar een nieuwbouw woning. Bij de starterskorting moet je een brief sturen naar de woningbouw dat je deze wilt verkopen en binnen 3 maanden is dit rond. Er komt dan een onafhankelijke makelaar taxeren en het verlies of de winst die deel je met de woningbouw. Wij hadden driekwart jaar een nieuwbouwwoning gekocht die nog gebouwd moest worden en met zicht op de oplevering hebben wij de terugkoop van het vorige huis in gang gezet.
Wij konden uiteindelijk geheel onverwachts ruim 14.000 euro aftikken, iets wat we dus niet aan zagen komen. De verkopend makelaar destijds zij dat we hoe dan ook wel quit zouden spelen met onze plannen en kostenberaming en als de markt wat aan zou trekken wellicht nog wat winst konden maken. Goed, nieuw huis gekocht met hoge kosten (moest natuurlijk vloeren in, keuken, badkamer, tuinaanleg etc) en vanaf toen zijn de financiële problemen langzaamaan begonnen.

Wij wonen nu 3 jaar in ons huidige woning en hier ben ik als zelfstandige gaan werken.
Echter heb ik al jaren spierspanningshoofdpijn en migraine (sinds mijn 7e jaar) en loop er al jaren voor op de hoofdpijn poli. Ik raakte langzaamaan 'verslaafd' aan paracetamol, ibropufen en triptanen en hoe meer ik slikte hoe meer gewenning en zo kwam ik in een vicieuze circel terecht. Ik kon mijn werk niet meer uitoefenen en raakte ook nog depressief. Ik moest 3 maanden lang cold turkey 'afkicken', het ging niet goed met me. Goed, als zelfstandige heb je dan ook 0,0 inkomen meer en zo stapelden de regelingen zich op. Ik ben inmiddels weer begonnen als zelfstandige, ik kon een kantoorbaan krijgen voor 40 uur maar we zijn te veel geld kwijt aan kinderopvang, ik zou dan 400 euro overhouden.. Ik ben weer als zelfstandige begonnen en er komen steeds meer aanmeldingen. Het begin was moeilijk en stressvol maar de aanmeldingen komen steeds meer binnen en ik heb nu echt uitzicht op een riant inkomen. Per 1 mei zit ik helemaal vol en werk ik 4 dagen voor bijn 1600,- netto.
Echter, zoals ik al zei, de regelingen stapelen zich op, en worden zoveel dat we hier ook niet meer aan kunnen voldoen! Dit zijn o.a de zorgverz. de hypotheek, DUO etc. echt belangrijke dingen dus.

We hebben de afgelopen jaren meerdere keren gedacht dat het over was en we de schuldsanering in moesten en hebben het met hulp van beide ouders wonder boven wonder gered, maar kunnen niet aan blijven kloppen.

Wat ontzettend frustrerend is, is dat we over 3 maanden overal aan kunnen doen maar de instanties nu ontzettend zitten te pushen. Ons streven was dit jaar aflossen dan zouden eind van het jaar op 0 staan en normaal kunnen leven. Echter is dat inkomen er NU nog niet, maar in de komende 3 maanden wordt het steeds meer maaar we krijgen nu echt brieven van incasso bureau's en zelfs een gerechtsdeurwaarden. Het is ontzettend frustrerend dat je zicht hebt op een goed inkomen waarmee je alles kunt betalen, maar NU nog niet, en nu worden de schulden hoger en vervallen betalingsregelingen! De nood is hoog, we willen echt graag hulp. Iemand die alles met ons op een rijtje kan zetten en ook in volgorde van het meest dringend. Die contact kan leggen met de instanties.
Dit vind ik wel op internet, maar die moet je (riant!!) betalen, en tjha, met geldproblemen kan dit niet!
Ik heb ook naar instanties zoals schuldhulpmaatje gezocht en mijn man heeft contact gehad met de gemeente.

Wie weet welke mogelijkheden er zijn,welke wegen er te bewandelen zijn? Het liefste zonder 'dwang' zoals schuldsanering, maar als het moet dan moet het! Het liefste iemand dus die helpt alles op de rit te zetten en een schema op kan zetten met de betalingen en leefgeld e.d

Het verhaal is beknopt verteld, en heb natuurlijk niet alles genoemd, vragen staat uiteraard vrij maar het zou heel fijn zijn als netjes en respectvol gereageerd kan worden, ben al emotioneel genoeg.
Ook wil ik nog even benadrukken dat dit niet ontstaan is door geld over de balk te smijten en te leven als koningen. Wij doen ontzettend ons best, besparen, denken na voor we uitgeven etc.

Collie2008

Re: Grote geldproblemen, welke stappen zijn mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:58

Is er geen vriendin, oom of tante died een beetje gestructureerd is qua aanpak? Je hoeft echt geen financieel expert te zijn. Met veel bedrijven kan je overigens echt heel vaak een regeling treffen als je maar achter je zaken aangaat en het niet laat versloffen. Iemand inhuren is duur, maar er moet toch wel iemand om jullie heen zijn die dit kan oppakken? En anders inderdaad iemand via bokt?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:00

Ik kan je er helaas niet mee helpen maar wil je wel een :(:) geven.
Heel knap dat je hier toch over durft te praten en wat moet het inderdaad frustrerend zijn. Zo dichtbij een oplossing en toch zo ver weg.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:02

Ten eerst heel veel sterkte, financiële stress is heftig, ik weet er alles van.
Er zijn kredietbanken waar je een eenmalige sociale lening kan krijgen, daarvoor staat wel een maximaal bedrag en er wordt gekeken naar je draagkracht, ik weet dat dat bedrag hier maximaal 4000 euro is. https://www.degkb.nl/diensten/kredietverlening

Veel locaties van Humanitas hebben ook een afdeling voor de thuisadministratie, die kunnen ook helpen met het maken van betalingsregeling en weer overzicht krijgen in de administratie.

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 17:04

We hebben het al eens op een rij gezet met ouders, dat ging ook even goed tot ik een jaar 0,0 inkomen had. Ik denk dat wij nu iemand nodig hebben met meer kennis hiervan en bekend met de wegen is.
Er is goed regelingen te treffen, maar als je dan achterloopt kom het te vervallen en willen ze alles in een keer zien binnen een aantal dagen. Dat kan niet. Wij lopen achter de feiten aan, meer inkomen is er nu niet, en komen achter met de regelingen. Er moet snel, en goed gehandeld worden.
Het is zooo frustrerend dat we beging dit jaar, met al die aanmeldingen licht aan het eind van de tunnel kwam, maar dat dat NU nog niet is. We hebben gewoon uitzicht op beter, en aflossen maar daar hebben we nu niet aan nu ze zo duwen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:05

Wat een heftig verhaal! Wat ik niet snap is dat je maar €400,00 over zou houden, door de kinderopvang, als je 40 uur zou werken. Heb je alles wel goed berekend (opvangtoeslag o.a.)? Anderzijds het is wel gegarandeerd inkomen. Kunnen jullie ouders of andere bekenden niet helpen door op te passen? Misschien scheelt een gastouder in de kosten?

Hoe zit het met je man? Heeft hij wel een goed vast inkomen?

Heb je jullie schuldeisers al gebeld om een nieuwe betalingsregeling te treffen? Kan je man misschien vragen om een voorschot op zijn loon?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 06-02-15 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:05

Jeetje wat naar.Soms loopt het gewoon zo en heb je echt vette pech dat je met zo'n schuld komt te zitten.Maar jullie gaan er wel voor, super.
Je kan voor hulp aankloppen bij je gemeente. Daar is vaak iemand die je kan begeleiden bij het aflossen van schulden en hier een overzicht in te krijgen.

Begin in ieder geval met een huishoudboekje te maken. Op die manier krijg je overzicht.
Zet al je schulden op een rijtje in bedragen van hoog naar laag of op datum wat als eerste afgelost moet worden.
Los de schulden met de hoogste rentepercentage als eerste af.
Maak op korte termijn een afspraak(face to face krijg je vaak meer begrip dan via de telefoon of mail) met de meest dwingende schuldeisers, leg je verhaal uit en stel een aflossingsplan op.
Sorteer je administratie, maak het overzichtelijk, in klappers(kost geen drol bij de action). Laat niet alle rekeningen op een hoop liggen
En ga echt geen schulden met een lening afbetalen, dan kom je van de regen in de drup

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 17:06

Zonnebloem bedankt voor je bericht, ik denk echter dat wij geen lening krijgen met onze schulden. We hebben natuurlijk hoge schulden, en ze kijken naar daadkracht, nou die hebben we niet. En ik ben huiverig voor nog een lening.. Maar zal mijn man het nog na laten kijken, bedankt.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:07

Lastig zeg. Ik denk dat je contact op zou kunnen nemen met het Pingloket in jullie gemeente. Die zijn daarvoor:

http://www.ping.nl/home.ashx

Voor meer praktische tips kun je deze oproep ook plaatsen op het forum van Ouders Online:

http://www.ouders.nl/forum

Nog een kleine opmerking. Je schrijft dat kinderopvang jou geld kost. Maar jullie hebben toch SAMEN kinderen en zijn de kosten toch ook voor jullie SAMEN?

En ja kinderopvanv is duur, maar wij hebben dat altijd als een investering gezien, maar dat terzijde.

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 17:16

Delphi ik zou dan minimum loon krijgen maar mijn man zit goed in het loon, en we krijgen echt minimaal terug voor de toeslagen. Ouders werken onregelmatig en moeten oproepbaar zijn. Alleen schoonmoeder kan 1 vaste dag per week oppassen maar daar zijn we er niet mee. Ik ben zelf gastouder, ik bespaar mijn opvang kosten nu, en heb in verhouding echt een mooi inkomen straks voor 4 dagen werken. Wellicht komen er nog meer aanmeldingen in de toekomst.
Mijn man heeft 4 wekelijks loon, en verdient 1706 nog wat. Opzich ook er kl*te, dat instanties vaste dagen afschrijven, maar hij 4 wekelijksloon heeft en er vaak gestorneerd wordt.
Voorschot baas houden we achter de hand, liever niet want dan komen we weer in een vicieuze circel en lopen we straks nog meer achter met inkomen , maar wellicht uit nood als een van de laatste oplossingen.

Ik denk inderdaad dat we alles op een rij moeten zetten en moeten gaan bellen. Maar alsnog, ik zou het het liefst echt met begeleiding doen van iemand met meer kennis en ervaring want we staan nu denk ik al voor de 2e/3e keer op dit punt, en we kunnen niet blijven aankloppen bij anderen voor geld.
Mijn man krijg elk jaar schenking van 2000 euro van zijn opa en oma, maar dat is ook pas rond eind april/begin mei. We mogen niet van zijn ouders vragen of die opa en oma het eerder willen uitkeren.

We hebben uitzicht op beter, maar nu nog even niet. het is zo frustrerend, we willen het zo graag goed doen en er vanaf komen! Definitief en met een schone lei beginnen straks. Het zijn gewoon mega grote bedragen bij 3 instanties maar over paar maanden kunnen we dat gewoon als vaste lasten meerekenen. Als we nu maar wat weg kunnen werken is het goed....

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 17:18

Marie111 schreef:
Lastig zeg. Ik denk dat je contact op zou kunnen nemen met het Pingloket in jullie gemeente. Die zijn daarvoor:

http://www.ping.nl/home.ashx

Bedankt we gaan het vanavond bekijken.

Voor meer praktische tips kun je deze oproep ook plaatsen op het forum van Ouders Online:

http://www.ouders.nl/forum

Nog een kleine opmerking. Je schrijft dat kinderopvang jou geld kost. Maar jullie hebben toch SAMEN kinderen en zijn de kosten toch ook voor jullie SAMEN?

En ja kinderopvang is duur, maar wij hebben dat altijd als een investering gezien, maar dat terzijde.
Ja het is ook samen, de berekingen waren ook over beide inkomens.
Maargoed, ik BEN zelf de kinderopvang (gastouder) dus het is altijd duurder. Nu bespaar ik die kosten EN ik verdien meer dan op kantoor..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:19

Ik kan je zelf helaas niet helpen, ik wil je wel veel succes wensen met de situatie! Volgens mij zijn er een aantal bokkers die in dat veld werken, waaronder (als ik het goed onthouden heb) Apple, je zou eens een pb'tje kunnen sturen of zij tips hebben.

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 17:23

Bedankt! Apple heb ik in september inderdaad contact mee gehad, toen had ik namelijk ook al SA aangevraagd hiervoor.Ik zal haar berichtjes nog eens doorlezen, wellicht staat er nog iets bruikbaars in! Bedankt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:27

Goh TS, eerst even een knuffel!! :(:) Er is niks vervelenders en stressvoller dan geldzorgen of problemen met je gezondheid, en jij hebt beide! Grote kans dat je spanningshoofdpijn met sneeuw voor de zon verdwijnt als je geldzorgen verdwijnen, maar daar heb je nu even niks aan.

Als ik het goed begrijp zijn is er nu een dubbel inkomen, maar jou inkomen is nog niet 100%. Ik zie gelijk een enorme valkuil, je kijkt nu al naar het 'eventuele' inkomen in de toekomst. Maar dat geld heb je nu nog niet en heb je straks ook niet gegarandeerd, dus kijk uit dat je jezelf niet rijk rekent!

Allereerst los je geldproblemen niet op door er iemand anders naar te laten kijken. JUIST er zelf in duiken, een kasboek maken, alles op een rij zetten maakt je bewust van wat er zich nu speelt, je zult zien dat dit rust geeft. Wees streng voor jezelf, duik er GELIJK in, niet volgende week of als er geld is. Gewoon nu of morgen, samen met je partner. Schouders eronder want anders gaat het je niet lukken, hoe moeilijk het ook is.

Zet de volgende dingen op een rijtje:

Totale gezinsinkomen:
- Kindertoeslag
- Zorgtoeslag
- Hypotheekrente-aftrek
- Inkomen (jou gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 maanden + je partners inkomen)
- Andere toeslagen of soorten van inkomen

Totale uitgaven:
- Hypotheek
- Verzekeringen
- (telefoon) abonnementen
- Nuts-voorzieningen
- Andere leningen zoals creditcards of postorderbedrijven
- School/sport kinderen
- Overige terugkerende uitgaven zoals boodschappen, pinnen, levensonderhoud

Ga alle schuldeisers bellen! Geef aan dat je welwillend bent om te betalen maar dat het geld er (nu) nog niet is. Vraag of je een betalingsregeling kan afspreken waar mogelijk. Dit kan vaak bij energieleveranciers etc. Zorg dat je boete's en credicards als eerste betaald want die kosten je het meeste geld!

Zeg vervolgens alle abonnementen op, krant, tijdschrift etc. Geef je gezin een budget waarmee de boodschappen gedaan mogen worden zodat je onder de streep geld overhoudt ipv tekort komt.

Dan als laatste: Als jij te weinig overhoudt aan kinderopvang dan betekend dat jullie gezinsinkomen enorm hoog is. Als je jaarinkomen rond de 100.000,- is krijg je zelfs nog kinderopvangtoeslag. Als dit het geval is dan is er iets heel anders aan de hand en ben ik bang dat mensen op bokt je niet goed kunnen helpen. Ik denk eerder dat er een rekenfoutje is gemaakt en wellicht is het waardevol om hier nogmaals in te duiken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Succes.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:28

Geld lenen om schulden af te lossen is nooit een goed plan, niet aan beginnen.. Ten eerste moet je zorgen dat je vaste lasten ten alle tijden betaald worden: als je je huis uitgezet wordt ben je letterlijk nog verder van huis. Dus stap 1, alle lopende vaste lasten gaan of blijven betalen! (hypotheek, gas water en licht!) Stap 2 is je melden bij een schuldhulpverlener: ga niet op zoek op een vage instelling op internet, deze bieden vaak maar een gedeeltelijke schuldhulp, waardoor je verder in de problemen komt. Ga naar een bekende instantie in de buurt: het algemeen maatschappelijk werk, een wijkcoach, de gemeente, stadsbank oid. Zij zullen je verder kunnen helpen. Wacht er niet te lang mee vooral!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:32

Zo zie je maar, van een goed leven kan je zomaar in de schulden belanden en er niet goed zelf uitkomen.

Heb je al eens goed door het internet gespit?
http://www.zelfjeschuldenregelen.nl
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden
http://www.nvvk.eu/nvvk_smal.php/schulden
http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/sch ... staan.html
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=46

Het lijkt me keihard werken om eruit te komen. Je leven zal 24/7 draaien om oplossingen bedenken, communiceren met je schuldeisers. En al je geld drie keer bekijken voor je het uitgeeft. Schuiven met geld (naar een goedkopere rekening) kan ook helpen, zorg dat je eerst van je 'duurste' schulden afkomt.

Gemeenten willen ook wel eens hulp bieden of je Kunnen verwijzen naar een instantie die helpen kan. Er zijn tegenwoordig steeds meer z.g.n. budgetcoaches.

Succes hoor, wordt een zware strijd!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:34

zimbabwe schreef:
Geld lenen om schulden af te lossen is nooit een goed plan, niet aan beginnen..

Ow, hier denk ik dus anders over... Van dure leningen/schulden afkomen door te schuiven naar een goedkopere lening kan zeker helpen.

Maarrr... kleine lettertjes enzo... een hoop administratie en spitwerk is nodig!

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 17:35

Zimbabwe, we zorgen dat de hyptheek als eerste betaald wordt als er inkomen is van mijn man. Daarna de aflossing van de schuld van de hyptheek. Deze was 6000,- en is nu nog 2200 euro. We betalen nu 200 aflossing en gaan per 1 maart 500 aflossen. Dit heeft onze hypotheekadviseur van huidig huis geregeld met onze hypotheek verstrekker.
g/w/l wordt ook betaald en eerst ook de zorgverzekeraar, maar daar lopen we inmiddels ook 1.050 achter en kwam vandaag post van de gerechtsdeurwaarder van.. die belt mijn man zo als hij thuiskomt..
Het inkomen van mijn man, is gewoon al op aan de belangrijkste die we moeten en betalen, en de aflossing die erbij hoort!

Bedankt voor je opsomming, stadsbank , wijkcoach hebben we nog niet van gehoord en gaan we bekijken!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:38

Het ligt er aan welke gemeente jullie wonen of ze werken met wijkcoaches, of er nog een algemeen maatschappelijk werk is etc..zit zelf in het vak en sinds 1 januari is veel gemeentelijk geworden en dus per gemeente anders geregeld..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:39

Bel eens met de gemeente. Een oud-collega van mij heeft ook zo gezeten en zag er geen gat meer in, zij dacht dat ze haar nooit zouden helpen maar dat had ze fout. Ze hebben haar zo vriendelijk en goed geholpen dat ze nu, na drie jaar, schuldenvrij is en opnieuw kan beginnen. Zij is in de vrijwillige schuldhulp gegaan maar je hebt ook dat het via de rechter gaat. Informeren kan nooit kwaad TS want dit gaat steeds grotere vormen aannemen qua stress. Ik vind het wel knap van je dat je hulp vraagt en de eerste stap is daarmee gezet. Heel veel succes en ik hoop dat er snel adequate hulp komt.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 06-02-15 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 17:39

Kelly-an ik zal die linkjes eens doorspitten, paar had ik inderdaad al gezien.
We hebben aan de hand van onze rekeningen via een site die genoemd wordt bij het programma een dubbeltje op zijn kant op een rij laten zetten, daar zie je ook dat er meer uitgaat dan erin komt. En ja, dan stapelt het zich alleen maar op naar nog meer schulden zeg maar..

Chanica dank je wel! We leven nu al 2 jaar in deze situatie, we worden er echt moe van.. We willen zo graag! Gemeente is niet meer bereikbaar (die afdeling) dus maandag gelijk weer bellen!
Laatst bijgewerkt door Schaduw2015 op 06-02-15 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:41

Vraag ook een draagkrachtmeting aan bij DUO, wellicht hoef je dan niet of minder af te lossen. Dat kan even wat ruimte geven!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:43

Moeilijk om je zo te adviseren, maar eerste tips zijn natuurlijk eerst om alle verzekeringen etc op een rij te zetten en overige zoals tv aansluiting en hierin kijken wat je kunt regelen vaak kan dit alles goedkoper dat is stap 1. Daarnaast zou ik kijken of je alsnog tijdelijk ergens wat extra kunt verdienen eventueel bij iemand thuis poetsen of in een fabriek enkele uurtjes, je zegt als fulltime zou werken en qua opvang je nog maar 400 zou overhouden, tja je hebt geen keus denk het zijn er toch weer 400 dat is best veel in de maand.

De volgende stap is de schuld eisers op gaan bellen en kijken wat je daarmee kunt regelen. En soms maar dat zou ik zeker met iemand doen met verstand van zaken en contracten alles overzetten op een gezamenlijke lening.

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 17:43

Moska, ik heb uitstel gekregen van het DUO, voor 60 maanden. Gelukkig! Maar ik heb voor 3 maandbedragen al een regeling met hun incasso en er staan er nog een paar 'gewoon' open. Ik heb ook geen kleine schuld om het zo te zeggen. Ik heb ze afgelopen weekend een mail terug gestuurd voor de openstaande bedragen maar wacht nog op reactie. Ik ben ook zover dat ik absoluut niet meer durf te bellen, ik doe de dingen die ik zelf (moet) regelen per mail.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:45

Overigens zou ik gerust met je mee willen kijken qua kosten van afsluitingen bij bijv je aansluiting tv internet en dergelijke.
Maar dan zou je in privé bericht wat op een rijtje moeten sturen wat je betaald en welke maatschappij. Kan ik voor je uitzoeken waar nog winst te behalen is.