Gas kachel leid eigenleven of vergissen wij ons?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

linn1502

Gas kachel leid eigenleven of vergissen wij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 15:52

Hallo Bokkers,

Eigenlijk plaats ik niet vaak een topic en weet ook niet zeker of dit hier mag staan (anders graag verplaatsen) maar heb nu toch echt graag jullie mening hier over.

Zal het proberen zo duidelijk mogelijk te formuleren. Om te beginnen wil ik jullie vertellen dat wij wonen in een bakhuis/zomerhuis. Voor de gene die het niet weten, dit is een huis wat je huurt bij mensen op het erf. Het huis is minimaal geïsoleerd en is redelijk vochtig. Wij hebben 2 slaapkamers, een woonkamer, aparte keuken en douche en een zeer ruime hal. Dit is in totaal 64M² en hebben twee gaskachels. 1 in de Keuken en 1 in de woonkamer. Wij wonen hier met zijn tweeën en hebben twee oude katten.

De eerste maand hebben wij de kachel alleen op de wat koudere dagen aangehad en verder niet heel structureel

Wij hebben vanaf oktober de kachel aan voor onze katten wel staat hij overdag minimaal aan zodat ze niet in de kou zitten.
Dit was een prima gasrekening. Ja hoger als de zomer maanden maar dat lijkt me meer dan logisch.

De maand erop hebben wij besloten het zelfde te doen als de maand ervoor maar hij kon overdag nog iets zachter omdat het niet vroor. Maar deze rekening was hoger?

Nu hebben wij het volgende probleem, de gasrekening. Het valt ons op dat deze afgelopen maanden redelijk hoog is en zijn ons kachel gebruik in de gaten gaan houden.

De maanden daarop werden de rekeningen steeds hoger. Wij hebben meerderen dingen geprobeerd.

-kachel keuken door de weeks uit. Kachel in de kamer tussen stand 1 en 2 overdag/'s nachts en alleen 's avonds wat hoger.

-kachel keuken uit en kachel in de woonkamer tussen de 0 en 1 overdag/'s nachts en alleen 's avonds wat hoger.

In het weekend als we bij mijn ouders zijn, staat de kachel sowieso op 1 voor de katten. maar verder alles uit.

Nu lijkt de gas rekening alleen maar hoger te worden. Wij zijn nog beter naar de kachel gaan kijken. Maar het lijkt er steeds meer op dat hij een eigen leven leid. Wat ik daarmee bedoel is dat hij zelf harder en zachter gaat en zelf aangaat.

Wanneer wij hem op waakvlam zetten, gaat hij namelijk vanzelf weer aan en wordt echt warm. Ook viel het ons afgelopen zondag op, dat wij de kachel op stand 3 of 4 hadden omdat er visite was met een kindje van 1. Het was in het begin aangenaam warm, later werd het frisser en hebben we de kachel hoger gezet.

Ook is het logisch dat als je de kachel op een stand zet, maakt niet uit welke en de temperatuur is buiten lager, zal hij meer gas nodig hebben om op die stand te blijven en wanneer hij op die stand is hij afslaat. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het dan ook kouder kan worden dan de gewenste stand? Want daarom geeft hij toch heel de tijd meer gas?

Wij hebben afgelopen maandag de kachel op waakvlam gezet, wat hij eerst niet deed maar uiteindelijk wel lukte. Maar de volgende morgen was hij gewoon aan het branden.

Nu hebben wij het aangekaart bij de vrouw van de huisbaas, daar betalen we namelijk altijd het gas water en licht aan. Zij zo het melden aan haar man en erop terug komen. Wel begon zij direct een verhaal over de volgende verhuurder, dat de leidingen daar kapot gevroren waren en dat die jongen behoorlijk zuinig was?

Vanmorgen kregen wij een bericht via whatsapp, dat we de kachel in de keuken gewoon uit kunnen zetten en dat onze leidingen niet zouden bevriezen, tenzij het -12 word.

Mijn vriend heeft geantwoord dat het probleem meer is dat de kachel zelf harder en zachter gaat. Zelfs wanneer wij hem op waakvlam zetten, hij gewoon aangaat.

Zij antwoorden weer dat dat toch ook de bedoeling is.

Maar word ik nu gek?
stand 0 is stand 0 toch... dus een waakvlam en verder niks? De kachel kan niet lager namelijk. EN als wij hem op stand 2 zetten moet hij toch niet zelfstandig 1 of 4 worden??? :(:)

En waarom doet onze kachel het in de keuken dan wel gewoon zoals wij willen?

Graag hoor ik van jullie of dat dit normaal is en dat ik/wij het helemaal verkeerd zien/gebruiken of dat de kachel wel degelijk gemaakt moet worden.

Het is trouwens een best verhaal geworden, dus heb je het gelezen, bedankt voor de moeite! _/-\o_

gr_roos

Re: Gas kachel leid eigenleven of vergissen wij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:23

Als mijn kachel op 0 staat brandt alleen m'n waakvlam. Op de andere standen warmt ie op tot de aangegeven temperatuur en als die bereikt is gaat ie uit/laag branden totdat de temperatuur weer wat daalt, dan springt ie weer aan.

Hebben jullie een eigen meter of betalen jullie aan de huisbaas zonder dat je de standen kan zien?

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 16:37

gr_roos schreef:
Als mijn kachel op 0 staat brandt alleen m'n waakvlam. Op de andere standen warmt ie op tot de aangegeven temperatuur en als die bereikt is gaat ie uit/laag branden totdat de temperatuur weer wat daalt, dan springt ie weer aan.

Hebben jullie een eigen meter of betalen jullie aan de huisbaas zonder dat je de standen kan zien?

Wij hebben van het gas geen eigen meter. Alleen voor stroom hebben wij een meter. Wel krijgen wij elke maand een blaadje met daarbij de kosten, inclusief berekening

Wat jij zegt, dachten wij dus ook. maar het werd afgelopen zondag echt kouder. Even als de waakvlam, hij gaat vanzelf weer, hoger. Niet tot kokend heet, maar wel echt warm.

Wat ik er bij vergeet te melden. De thermostaat aan de buitenkant van de kachel is lam, wij regelen het volledig met de knop in de kachel.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:00

Een gaskachel mag niet uit zichzelf hoger of lager gaan branden zonder dat de thermostaat dit aanstuurt. Wanneer heeft de gaskachel een onderhoudsbeurt gehad? Als dat langer dan twee jaar geleden is, dan zou ik dat maar eens (laten) doen. Met een huurhuis zou je huisbaas dat moeten verzorgen, maar ik heb het gevoel dat het al langer geleden is dan twee jaar...? De huisbaas moet je kunnen aantonen met een rekening wanneer de laatste onderhoudsbeurt is geweest.
Kunnen ze dat niet, dan stappen ondernemen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:03

Kan je er dan geen andere thermostaat op zetten/laten zetten? Denk dat hier het probleem in zit.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:04

Maar kan dit niet gevaarlijk zijn voor je gezondheid.Ik denk dan aan koolmonoxide.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 17:05

Het enige wat wij weten is dat het een vrij oude kachel is.
De kachel is al 2x soort van ontploft maar deed het nog steeds.
Ons was beloofd, dat als hij zo eng bleef doen wij een nieuwe kregen.

In het begin vond ik de kachel redelijk eng daardoor maar nu werkt hij naar behoren.Weet dat de tweede x mijn eigen fout was dus daar kunnen hun verder weinig aan doen.

Zou het kunnen dat de tempratuur wisseling komt door de kapotte thermostaat knop aan de buitenkant van de kachel ??

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 17:07

Britta31 schreef:
Maar kan dit niet gevaarlijk zijn voor je gezondheid.Ik denk dan aan koolmonoxide.

Wij hebben wel koolstofmonoxide melders, deze zijn tot nu toe niet afgegaan. Weet niet hoe we kunnen controleren of deze nog werken?

De kachel is vrij oud, zou je die nog kunnen repareren?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:10

Misschien maakt de thermostaat gewoon kortsluiting ofzo af en toe, dat hij temperaturen door krijgt die er niet zijn, of instellingen die er niet zijn.

Ik zou toch eens met de verhuurder gaan overleggen voor een andere kachel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:15

Wat moeten jullie aan gas betalen?? Het is vervelend dat je geen enkel inzicht in je verbruik hebt, dus puur natte vinger werk van de eigenaren. Ik zou er voor zorgen dat de kachel niet meer wil werken en er dus een nieuwe geplaatst moet worden. Krijg het gevoel dat jullie hun gas erbij aan het betalen zijn. En een tussenmeter vragen als er een nieuwe kachel komt, dat kost niet zoveel.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 17:21

palousa_boy schreef:
Misschien maakt de thermostaat gewoon kortsluiting ofzo af en toe, dat hij temperaturen door krijgt die er niet zijn, of instellingen die er niet zijn.

Ik zou toch eens met de verhuurder gaan overleggen voor een andere kachel.

Ja daar hebben wij dus gisteren een poging aan gewaagd.
Zijn vrouw begon gelijk over dat het niet te koud mag zijn omdat anders de leidingen bevriezen. Dat was namelijk bij de vorige mensen gebeurt maar die waren nogal zuinig. Maar ze zou met haar man praten.

Dit is logisch maar als die willen bevriezen, bevriezen ze toch wel omdat wij in de hal (waar de wasmachine droger en vriezer staan) geen verwarming hebben.

Vandaag kreeg mijn vriend via app een bericht, dat de kachel prima uit kan in de keuken want het werd immers geen -12 >;)

Mijn vriend antwoorde dat het meer was de hij zelf hoger en lager ging. Zelf als hij op waakstand stond, hij weer aan gaat.

Kreeg hij als antwoord dat dit zo hoorde. :j

Nu willen we sws naar haar man zelf gaan! Ik wil namelijk komen de zaterdag mijn kachel uit kunnen doen en zeker weten dat hij uit is omdat wij op vakantie gaan.

Ben blij dat we bevestiging krijgen dat dit iig niet normaal is!

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 17:28

bigone schreef:
Wat moeten jullie aan gas betalen?? Het is vervelend dat je geen enkel inzicht in je verbruik hebt, dus puur natte vinger werk van de eigenaren. Ik zou er voor zorgen dat de kachel niet meer wil werken en er dus een nieuwe geplaatst moet worden. Krijg het gevoel dat jullie hun gas erbij aan het betalen zijn. En een tussenmeter vragen als er een nieuwe kachel komt, dat kost niet zoveel.

Denk dat ze er niet zo op zitten te wachten aangezien ze binnen nu en 2 a jaar een nieuw huisje willen bouwen. Weet niet wat normaal is voor een gas rekening?
maar voor dit geld wat we nu betalen zouden we ook een rijtjes huis kunnen huren ( dit kan niet omdat mijn vriend nog niet zo lang ingeschreven staat en ik import ben haha)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:28

Gaat het om een gevelkachel? Mochten de verhuurders moeilijk gaan doen kun je ook eens kijken naar een andere kachel. Mocht je daar willen blijven wonen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:28

De vrouw zal het ook wel niet helemaal goed uitgelegd hebben denk ik, als je zoiets als antwoord krijgt.
Nieuwe poging bij de beste meneer :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:37

Er zijn ook electrische plaatkachels , kost natuurlijk ook veel geld want elektriciteit is ook niet goedkoop maar dan zou je de kachel echt af kunnen sluiten. Maar nogmaals , wat betaal je puur voor het gas, anders zou het zelf aanschaffen van een goede tweede hands gaskachel ook nog een optie kunnen zijn.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:49

Ik zou de gaskraan dichtdraaien bij de kachel en die in de keuken gebruiken met eventueel een elektrische in de woonkamer erbij. Meld dat ook aan de huurbaas en zet desnoods ook die in de keuken uit en ga daar ook een electrische gebruiken... Kook je op gas?? Anders kan je uiteraard melden dat je hun kachel en meters niet vertrouwd en dat je indien hun geen aktie ondernemen jij het zelf dus gaat doen. En hun dus geen rekening kunnen sturen van jullie gas verbruik. Je kan ook bv kachels huren op een gasfles of van die zibrokamine kachels..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:56

linn1502 schreef:
gr_roos schreef:

Wij hebben van het gas geen eigen meter. Alleen voor stroom hebben wij een meter. Wel krijgen wij elke maand een blaadje met daarbij de kosten, inclusief berekening

Wat jij zegt, dachten wij dus ook. maar het werd afgelopen zondag echt kouder. Even als de waakvlam, hij gaat vanzelf weer, hoger. Niet tot kokend heet, maar wel echt warm.

Wat ik er bij vergeet te melden. De thermostaat aan de buitenkant van de kachel is lam, wij regelen het volledig met de knop in de kachel.

Als je van het gas geen meter hebt hoe berekenen ze dan je gas verbruik? Lijkt mij natte vinger werk..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:10

TAO → HTT

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:18

Komt me bekend voor. Wij hebben een gaskachel in de schuur die op stand N=waakvlam soms ook redelijk warm wordt. En niemand gelooft mij :(. Ook mijn man niet :(

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 20:17

Het quoten lukt niet helemaal maar probeer even op alles te reageren,

hun hebben zelf de meter. Denk als wij er echt om vragen we het wel mogen zien. Maar we krijgen elke maand een rekening, met daarop de berekening en dan de totale kosten voor stroom en gas.

We willen ook niet wantrouwend over komen bij hun. Geloof wel dat de rekening klopt, maar de kachel zelf klopt niet

Ook las ik de vraag over wat wij nu betaalde. Dit is iets meer als 200 voor enkel gas. Opzich niet heel veel maar wel als je weet dat hij maar iets hoger staat als de waak vlam en alleen s avonds iets hoger.

Weet niet wat andere betalen?
Maar het feit blijft dat ik het geen prettig gevoel vind dat als ik hem op waakvlam zet, hij zelf hoger gaat

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:47

200 euro per maand aan gas???? Wij hebben een woning van dik 700 kuub inhoud, vroeger was hij kleiner en hadden we twee gaskachels, ook oudjes en zoveel hebben we nog nooit betaald. We hebben al jaren cv en het is redelijk geisoleerd maar dan verstoken we nog maar voor 120 euro gas per maand gemiddeld. Weet je wat je zou moeten doen, even een paar elektrische kacheltjes lenen van familie, gaskachels helemaal uit en kijk dan eens of ze ook met een gasafrekening komen want 200 euro kan maar dan stoken jullie wel ontzettend veel en moet je de hele dag bijna thuis zijn met continue de kachels op stand drie/vier.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:55

200 euro is veel!! Wij wonen in een 2 onder 1 kap in zeer landelijk gebied (enkel weiland) zonder beschutting en betalen dat bij lange na niet. CV met man die helaas zonder werk zit en overdag thuis is. Staat overdag op 20 Gr. In de avonduren op 20,5 tot 11 uur.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:13

Ik zou ook gaan voor afsluiten van de kamerkachel en opvangen met electrische verwarming. Zoiets is zuinig en geeft een gelijkmatige warmte af:
http://www.eco-logisch.nl/Econo-heat-Ec ... nelen-1319

Lijkt me zeker een goede oplossing als het echt maar voor max een paar jaar is, want ik kan me goed voorstellen dat een hele nieuwe gaskachel niet aantrekkelijk is voor de verhuurder.
Deze kun je makkelijk meenemen en dus zelf aanschaffen, of je kunt proberen een dealtje te sluiten met de verhuurder, of die er wat aan mee wil betalen. (Want uiteindelijk heeft die ook voordeel bij deze oplossing.)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:16

TS zorg dat er zo snel mogelijk een kachelmonteur naar gaat kijken. Dit is echt niet goed. Ik heb al 13 jaar een gaskachel, maar als die dit soort "geintjes" gaat uithalen staat er snel een monteur op de stoep.
Dan zelf maar de monteur betalen, maar dit is echt niet goed te praten door de verhuurder en dan die rekening nog. Ongelooflijk hoog. Dat betaal ik in mijn steensmuur huisje zonder isolatie waar dan ook bijna per jaar. (zit op € 386,- inc vaste lasten)

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 17:18

Voor iedereen die gisteren heeft gereageerd.

Mijn vriend is net naar de huisbaas geweest, we krijgen een nieuwe kachel!

Vind het wel frappant dat er nu direct een nieuwe kachel is toegezegd zonder er nog even samen met mijn vriend naar te kijken. (Wie weet hadden wij het wel fout)

En toen onze kachel twee x ontplofte was er geen haast mee, alleen als hij het echt niet meer deed. Bij een beetje na vraag langs onze kant bij de huurders voor ons bleek dat hun hem ook dood eng vonden en dat hij regelmatig ontplofte, en bij de huurders daarvoor ook!

ook blijkt dat ze hem eens in de zoveel tijd laten schoonmaken, let wel dit alleen wanneer het vlammetje echt gelig is anders niet. En als ik meniet vergis is volgens hun 1x in de 5 jaar prima..

AL met Al ben ik blij, we krijgen een nieuwe... of een nieuwe tweedehandse.