Keuze basisschool

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Keuze basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:07

Omdat hier ook wat oudere Bokkers zitten met kinderen (input jongere Bokkers net zo goed gewenst!) zou ik aan jullie willen vragen wat de redenen waren om voor een bepaalde basisschool te kiezen voor jouw kind.

Zouden jullie misschien je motivatie aan kunnen geven?

Ik ben al een hele studie begonnen. Helaas zitten er bij mij in de buurt wel 10 basisscholen en zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik weet gewoon niet hoe ik moet kiezen, met mijn hoofd of met mijn hart. Ik heb alle open dagen genoteerd, ik noteer het soort onderwijs, de resultaten volgens het MvO, de missie, de visie en argh... ik kom er gewoon niet aan uit... := Het bestand wordt groter en groter en het wordt voor mij alleen nog maar onduidelijker.

Steeds probeer ik maar na te denken wat ik belangrijk zou vinden voor mijn kleine man maar overal zitten wel goede punten bij.

MarlindeRooz

Re: Keuze basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:10

ik heb op een hele grote school gezeten (voor dorpse begrippen) en op een hele kleine (11 kinderen). Ik heb op beide scholen geen leuke tijd gehad. :')

Maar ik zou zelf de hele grote scholen afstrepen, en wel echt klassen van 20! :j
Ik zou ook een school in de buurt kiezen, zodat spelen ook makkelijker is! Dat je niet alleen op woensdag kan want er moet altijd gebracht en gehaald worden.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:12

Het zogenaamde gemeenschaps onderwijs in België is een aanrader. :)
Moest je iets in die aard vinden zou je daar wel over kunnen nadenken. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:15

Ik zit dus met de volgende overweging:

Kleine man gaat op dit moment naar een gastouder. Daar heeft hij het ontzettend naar zn zin en is hij helemaal opgebloeid. Zij wil ook voor/ en naschoolse opvang doen maar enkel als hij naar 2 van de 10 mogelijke basisscholen gaat.

Deze zijn enkel niet op loopafstand. Er zijn er 4 die dat wel zijn.

En ik vind het zo moeilijk om een 'wijde blik' te houden.
Ik moet dadelijk 4 dagen in de week werken, dus hij zou 4 dagen naar de buitenschoolse opvang moeten. Dan heb ik liever voor mijn kleutertje (hij is nu bijna 3) dat hij lekker naar de gastouder kan, als dat ie:

- en 5 dagen in de week naar de basisschool moet
- en 4 dagen in de week naar de buitenschoolse opvang (soort van kinderdagverblijf vaak bij school)

Dat vind ik gewoon zo heftig...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:16

janahxginger schreef:

Wat is dat?

Van de 10 scholen zijn er wel een paar Daltonscholen, Jan Ligthart, Montesorri.
Montesorri daar ben ik nog niet van overtuigd. Dan zou ik eerder voor een Daltonschool gaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:17

Als 1 van die 2 basisscholen je geschikt lijkt dan zou ik die kiezen. :j

Kijk, hoe je kindje het gaat hebben ligt aan zijn sociale vaardigheden, de klas, en de juf/meester. Je kan geen goede of foute keuze maken want je kan niet in de toekomst kijken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:20

Maar mijn moeder zegt dus weer: ja het is veel handiger als hij naar een school kan waar hij naar toe kan lopen/fietsen. Anders moet jij m altijd brengen met de auto.

Hij zal ook meer vriendjes uit de buurt hebben als je m naar een van de meest dichtbijzijnde scholen brengt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:21

Dat zou zelf ook mijn voorkeur hebben, max 10 min fietsen.
Ik merkte zelf altijd dat met de kinderen die verder woonden spelen altijd wat lastigere was.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:22

Misschien ook een idee om te kijken of de school een programma heeft of wat voor begeleiding er is voor kinderen die voorlopen of juist moeite hebben om mee te komen met de rest van de klas.
Ik weet dat mijn zus erg blij is dat mijn nichtje op die manier wat extra uitdaging kan krijgen, daardoor heeft ze het ook een stuk meer naar haar zin op school.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:23

Hier een juf, ik heb wel wat tips voor je, ga er morgen op in!

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:24

Iris82 schreef:
janahxginger schreef:

Wat is dat?

Van de 10 scholen zijn er wel een paar Daltonscholen, Jan Ligthart, Montesorri.
Montesorri daar ben ik nog niet van overtuigd. Dan zou ik eerder voor een Daltonschool gaan.

Wie weet vind je op deze site iets:
http://www.g-o.be/Net_eMagazineHome/Pages/OverGO.aspx

Is vooral ook een onderwijs waar elk kind gelijk word behandelt. Er word op een andere manier lesgegeven. Meer projecten etc. En je kan meer je eigen ding doen. Toen ik naar zo een school ging ben ik direct opengebloeid. :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:26

Dilemma he Iris... Mijn DL is pas 17 maanden maar ik kan er nu al wakker van liggen... Ik heb zelfs zitten denken aan thuisonderwijs, maar dat gaat gewoon niet lukken (en wil ik ook eigenlijk niet, hoewel ik t wel heel mooi vind!) Het soort onderwijs is ook lastig, want je moet een inschatting maken van wat bij jouw kind past.

Ik denk dat je met je verstand moet kijken en dan uit de keuzes die er dan zijn met je hart moet kiezen :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:28

Mijn dochtertje zit op een basisschool zo'n 40 km van hier. Tweetalig onderwijs, en daardoor niet op iedere straathoek te vinden. En het is het meer als waard. Ze heeft een geweldige klas, super fijne docenten, en wordt goed begeleid. Spelen is wat lastiger bij ons, maar nu ze er al even zit vinden ouders het geen enkel probleem dat ze naar ons thuis komen, mee blijven eten, en rond 19 uur weer thuis worden afgezet. Ja, dat zijn veel km's per dag, maar de toekomst van onze dochter is dat meer als waard. Nu zitten er wel meer kinderen daar in de klas die niet op loopafstand van de school wonen, maar ook vele die dat wel zijn. Ik zie geen verschil, onze dochter speelt net zo vaak met de kinderen uit de klas als dat de kinderen die wel dichtbij wonen doen.

Het belangrijkste is dat de school jullie als ouders past, en je kind zich er veilig voelt. Daar kan de naschoolseopvang ook een groot deel van uitmaken.

Onze keuze voor tweetalig onderwijs (Engels en NL) heeft te maken met haar toekomstmogelijkheden en het eigen maken van een tweede taal op jonge leeftijd. Nu sprak ze ook duits, maar we vonden duits onderwijs niet bij haar, en bij ons, passen. Daarnaast is het een Jenaplan school, waarbij kinderen gewoon net even wat anders tegen problemen leren aankijken, en ook dat past beter in onze visie op de toekomst.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:31

Ik wil je eigenlijk direct afraden om voor een school te kiezen die verder weg is. Hoe verder de school is van huis, des te lastiger het spelen/afspreken met vriendjes zal zijn. Ik woonde op wat zou het zijn, 5 minuten fietsen van mijn basisschool. Al mijn vriendinnetjes waren binnen 10 minuten fietsen en mijn beste vriendin kon ik zelfs lopen in 5 minuten. Ook de grote scholen zou ik afraden. Ik zat altijd in klassen van ongeveer 20 kinderen en dat was voor mij erg goed. Je kon je eigen vriendengroepje hebben, maar je voelde je wel verbonden met de andere kinderen omdat je niet met een enorme groep was.
Dus in het kort mijn tips: school in de buurt en zeker géén grote scholen met 25+ kinderen.

Inmiddels 16 en nog altijd dankbaar voor mijn super basisschooltijd :j

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:32

Wij hebben 4 scholen in de buurt en zijn gegaan voor een school waar ze werken volgens het cooperatief leren (samenwerken en leren met en van elkaar). En ook voor een groot deel op gevoel en het feit dat er een het leerniveau hoger ligt dan landelijk gemiddeld. Dit past bij onze kinderen, ze lopen voor en daar is veel aandacht voor..

Alle scholen waren op fietsafstand, deze wel het verste, maar wij gaan bijna altijd op de fiets, vind ik fijn en gezond ook! De kinderen van school wonen door het hele dorp maar allemaal op fietsafstand, vanaf groep 5 fietsen ze zelf naar vriendjes/school, het is ook een veilige route, voornamelijk fietspad

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:32

School die het dichtste bij je in de buurt is. Uiteraard moet je er wel een goed gevoel bij hebben.
Maar dat is voor jezelf logistiek erg handig en erg belangrijk....de vriendjes van je kind wonen dan ook in de buurt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:43

De scholen die verder weg zitten (dus bij gastouder) zitten op 10 minuten fietsen. 2.6 km.

Alle scholen hier werken met een volcontinu rooster (geen middagpauze, iedereen blijft over)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:44

Zoals al eerder gezegd, een school die dichtbij huis is. Voor mij zou het leren belangrijk zijn, maar de sociale contacten nog belangrijker. Wanneer je klasgenootjes dichtbij wonen, word er veel gespeeld na schooltijd (en dan niet alleen op de vrije woensdagmiddag).
Ik heb ook op een school gewerkt waar kinderen van verder weg kwamen en dus niet allemaal in dezelfde buurt. Daar werd er veel minder gespeeld en afgesproken na schooltijd dan dat ik gewend was van mijn basisschooltijd *D.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:48

Ik lees mee, het had mijn bericht kunnen zijn.. Vooral mijn gastouder is me erg dierbaar. Wij hebben echter maar 2 scholen, 1 om de hoek en 1 bij de gastouder (5min fietsen)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:49

Hier wonen wij in een dorp waar we keuze hebben uit 3 scholen. Onderwijsvormen als montessori, dalton, jenaplan zijn hier allemaal niet in de buurt. Hierdoor werd de keuze al makkelijker. Onderling zijn er tussen de scholen geen hele grote veranderingen.
Ik moet wel zeggen dat ik bepaalde kenmerken uit diverse onderwijsvormen ook tegenkom binnen onze school.

Ik denk dat je het beste gewoon eens binnen kunt lopen en vragen om een rondleiding. Op onze school ben je daar bijv. altijd welkom voor.
Op iedere school kom je in de loop der jaren wel eens dingen tegen die je wat tegen staan en kom je vast een juf of meester tegen waar je niet zo'n klik mee hebt.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat je gevoel er goed bij is. Vraag ook eens rond hoe de ervaringen zijn op bepaalde scholen.

Maak een lijstje met vragen/jouw belangrijke punten. Zo vind ik het belangrijk dat pesten niet getolereerd word. Ook vind ik het belangrijk dat kinderen zich eigen niveau kunnen ontwikkelen (extra uitdaging of juist extra hulp). Verder vind ik het belangrijk dat de sfeer goed voelt en het veilig voelt voor de kinderen.

Zelf zou ik eerst gaan kijken naar die 2 scholen. Wie weet zit er een school bij waar je je helemaal goed bij voelt, dan is je opvang probleem ook opgelost.
Zijn ze wel op fietsafstand voor je?

Hier ben ik niet eens naar alle 3 de scholen gaan kijken! Ik had veel positieve verhalen over onze school gehoord en alle kinderen uit onze wijk (buitengebied) gaan naar deze school. Met fietsen is dat ook makkelijker. Wij hadden voor onszelf bepaald dat wij eerst naar deze school zouden gaan kijken en als er maar enige twijfel was, we de andere ook zouden bezoeken.
Maar ons gevoel was zo goed dat we haar gelijk in hebben geschreven. Nog geen moment spijt van gehad.
Ik zou het jezelf niet te moeilijk maken en eerst eens kijken hoe je gevoel is bij die 2 scholen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:55

Iris82 schreef:
De scholen die verder weg zitten (dus bij gastouder) zitten op 10 minuten fietsen. 2.6 km.

Alle scholen hier werken met een volcontinu rooster (geen middagpauze, iedereen blijft over)

Ik vind die afstand te verwaarlozen. Wij wonen op 5,5 km van onze school af. Wij fietsen dit in 12-15 min. als mijn oudste van net 7 fietst en de jongste achterop zit. Als de jongste van net 4 (in nov. begonnen) zelf fiets doen we er een kleine 20 min. over.
Als die school goed voelt zou ik die afstand niet af laten hangen van je keuze! Voordeel is dat je tussen de middag niet op en neer hoeft.
Hier hebben ze geen continuerooster, maar gewoon 60 min. pauze. Hier blijven ze 4x per week over en ze weten hier niet beter.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:08

Angela schreef:
Mijn dochtertje zit op een basisschool zo'n 40 km van hier. Tweetalig onderwijs, en daardoor niet op iedere straathoek te vinden. En het is het meer als waard. Ze heeft een geweldige klas, super fijne docenten, en wordt goed begeleid. Spelen is wat lastiger bij ons, maar nu ze er al even zit vinden ouders het geen enkel probleem dat ze naar ons thuis komen, mee blijven eten, en rond 19 uur weer thuis worden afgezet. Ja, dat zijn veel km's per dag, maar de toekomst van onze dochter is dat meer als waard. Nu zitten er wel meer kinderen daar in de klas die niet op loopafstand van de school wonen, maar ook vele die dat wel zijn. Ik zie geen verschil, onze dochter speelt net zo vaak met de kinderen uit de klas als dat de kinderen die wel dichtbij wonen doen.

Het belangrijkste is dat de school jullie als ouders past, en je kind zich er veilig voelt. Daar kan de naschoolseopvang ook een groot deel van uitmaken.

Onze keuze voor tweetalig onderwijs (Engels en NL) heeft te maken met haar toekomstmogelijkheden en het eigen maken van een tweede taal op jonge leeftijd. Nu sprak ze ook duits, maar we vonden duits onderwijs niet bij haar, en bij ons, passen. Daarnaast is het een Jenaplan school, waarbij kinderen gewoon net even wat anders tegen problemen leren aankijken, en ook dat past beter in onze visie op de toekomst.

40 km is een hele grote afstand!! Ook houdt dat in dat je je kinderen dan t/m groep 8 zelf moet brengen en halen.
Geen verwijt, maar een oprechte vraag: Zijn jullie niet bang dat je zo een enorme prestatiedruk op je kind leggen? Omdat je aangeeft dat jullie heel erg bezig zijn met haar toekomstmogelijkheden.

Mij maakt het oprecht niet uit of mijn kinderen straks ons bedrijf over gaan nemen, post gaan bezorgen of chirurg worden. Ik vind het belangrijker dat ze gelukkig in het leven staan, dan dat ze succesvol zijn op de arbeidsmarkt.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:27

Ben er eerlijk wel mee eens dat je een basisschool moet hebben die wil presteren. Als ik op een andere basisschool had gezeten, dan weet ik niet of ik heel veel dingen anders had gedaan. Daar werd het gestimuleerd, uitgedaagd en dat had ik nodig. (Er zijn natuurlijk ook mensen die er niet tegen kunnen). Het enige nadeel: de middelbare school sloot niet zo aan :') Hoe ver we aan het ontleden waren in 4 VWO, tjah... In groep 7 was het ingewikkelder :') (misschien ook wel praktisch met Latijn en Grieks, dus achteraf nog best veel aan gehad.) Mijn ene leraar nam oude boeken van zijn zoon mee, zodat ik maar vooruit kon met dingen, nieuwe dingen, uitdagingen, dat had ik echt nodig. Moet wel eerlijk zeggen dat die school leerlingen die minder goed mee konden, graag "dumpten"... En in die tijd was het nog normaal dat je klasgenootjes bijles gaf in de les :S (Wat ik dan heel leuk vond, want dan kon je jouw manier uitleggen, die net iets makkelijker was dan die van de leraar en was het helemaal geweldig als ze het daarna wel snapten.. Eigenlijk was het te belachelijk voor woorden maar ok :S) Dus ik zou zoiets ook navragen, wat ze zelf doen en hoe ze dingen oplossen, mocht je kind moeite met iets hebben of het juist te makkelijk vinden, wat doet de school dan?

Sowieso de methodes van tegenwoordig vind ik heel raar :S Een staartdeling schijnt niet meer geleerd te worden en je moet onderhand een cursus volgen om te volgen wat je kind gaat/moet leren... Dus zou daar ook even induiken.

Ik ben op de middelbare pas Jena gaan doen... Projectjes waren wel geinig, fijne sfeer, andere sfeer ofzo, meer eenheid, groepsdenken, opener, socialer?.... Geen spijt van gehad iig. Als dat op een basisschool was geweest, had dat wel een voorkeur gehad denk ik.

Jena heeft in mijn ogen vooral met sfeer en samenwerken te maken. Het is gewoon leerzaam en leuk tegelijkertijd. Verder gewoon op je gevoel af gaan en wat je kind wil.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:34

Ik zou gaan voor de school die naar het kind luistert. Die het kind als individu ziet waar niet alleen prestatiegericht wordt gewerkt.

Ik zit momenteel op de middelbare en heb ivm omstandigheden enorm veel problemen op school. Echter luistert mijn school zo goed naar mij dat ik me daar helemaal prettig voel.

Stel een kind op school krijgt diagnose autisme, adhd, add of wat dan ook, kan er dan een regeling komen voor het kind?
Wordt er dan extra aandacht besteedt aan het kind of moet het gewoon maar presteren?

Dat is waar ik naar zou kijken bij de keuze van een (basis)school. :j

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:40

Ik wil even inhaken op je probleem..
Ik heb zelf op een basisschool gezeten die op 4,6 km van mijn huis af was.. Ik zat daarop ivm geloofsovertuiging, dus er kwamen meerdere kinderen van verder af, en wij fietsten vanaf groep 5 zelfstandig in een groepje naar school..

Nu zal dat bij jou waarschijnlijk niet het geval zijn, maar ik vind 2,6 kilometer echt verwaarloosbaar, binnen tien minuten ben je er met de fiets. Ik denk niet dat dit in de weg zal staan van de sociale contacten van je kindje.

Bij mij op de basisschool speelde ik voornamelijk met de andere kinderen die heen en weer fietsen, dat waren mijn vriendinnetjes. Maar als ik bij iemand die dicht bij school woonde wilde spelen was dat ook geen probleem, er werd ff heen en weer gebeld en voila de volgende dag kon ik ergens gaan spelen. Wat negen van de tien keer ook nog leuker was omdat je ook mocht blijven eten :Y)