Contributie betalen als vrijwilliger?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Toothless

Contributie betalen als vrijwilliger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 10:32

Zoals de titel al zegt: Moet je contributie betalen als je vrijwilliger bent?

Ik ben vrijwilliger op een manege voor mensen met een beperking en een paar dagen geleden kreeg mijn vader een mail dat de jaarlijkse contributie van zijn rekening gehaald ging worden.

Hij heeft een mailtje gestuurd met de vraag waarom zijn dochter ( ik dus) geld moet betalen om vrijwilliger te zijn. Geen antwoord.

Daarna is het geld er dus gewoon af gehaald. Mijn vader heeft het terug laten storten en pas daarna kreeg hij een antwoord: 'Het komt ten goede van de manege.'

Ik ben zelf dus rond gaan vragen en ik kreeg vaak ook dit antwoord, maar ook vaak: Het heeft te maken met verzekeringen of Iedereen betaald het al 40 jaar.

Ik vind dit geen goede redenen omdat ik zelf gewoon verzekerd ben. Ook ga ik toch niet betalen omdat 'iedereen' betaald?

Hoe staat bokt hier tegenover? Betalen jullie als vrijwilliger?

MarlindeRooz

Re: Contributie betalen als vrijwilliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:33

Ik zou zeggen :wave:
Ik ging toch zeker niet betalen om mensen te helpen. :?

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 10:34

MarlindeRooz schreef:

Ben er ook gestopt hoor! En precies dat was ook mijn gedachte

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:39

Ze mogen toch niet zomaar incasseren zonder dat je ooit getekend hebt? Hoe komen ze aan je vaders rekeningnummer?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:42

Het klinkt wel gek... ze zouden blij moeten zijn met vrijwilligers!

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 10:56

Heb even het reglement door gelezen, er staat dat je verplicht Lid moet worden van de vereniging als je wil komen helpen. Lid zijn = contributie betalen.

Maar ik heb ook opgezocht hoe en wat met contributie en wat ik vond: Als je contributie betaald hoor je daar een wederdienst voor te krijgen. Ik krijg niks van de manege, geen jasje, geen gratis lesje hier en daar of iets anders. Toen ik dat vroeg zei de vrijwilligers coördinator: Je krijgt er het plezier voor terug :Y) Dus ik moet geld betalen om plezier te hebben?

voor deze vereniging 10 andere hoor, vond het alleen zo raar en wou weten of ik de enige was die er zo over dacht. Maar niet dus.

Iris82: Ik ben daar 3 jaar vrijwilliger gweest, waarvan 1 jaar stagiair en daarna ben ik er gaan rijden, hier ben ik eind 2013 mee gestopt. Dus zo komen ze aan mijn vaders rekening nummer. En daarbij: toen ik daar stopte met rijden moest ik een formulier ondertekenen dat ik wel vrijwilliger zou blijven. Ze hebben mij nooit gezegd dat ik toen 25 euro moest betalen per jaar. ( gaat echt niet om het geld hoor, een geeltje kunnen me ouders echt wel missen, alleen t gaat om het principe. Quote van paps: Al was het 5 euro geweest had ik het nog niet betaald.)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:50

Wat een raar gedoe zeg! Vreemd ook dat je vrijwilliger moet blijven als je stopt met rijden. Heel bijzonder. Nog nooit van gehoord ook. Dat dat zomaar mag.... Denk niet dat ze sterk staan als je er een zaak van zou maken. Wat een kolder!

ByCJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:53

Heb je het vorig jaar ook niet betaald (contributie van 2014 zeg maar)?

Wat een raar verhaal zeg, ik zou daar inderdaad niet eens meer willen helpen. Je maakt nergens gebruik van, helpt hun alleen maar.. Zou wat zijn, als iedere vrijwilliger geld zou moeten betalen voor vrijwilligerswerk, niks vrijwilligs meer aan dan. :p

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:59

Helaas hoor je in de paardenwereld wel erg vaak verhalen over mensen die moeten betalen om een ander te helpen. Wat een belachelijk idee. Begrijpelijk dat je daar meteen weg bent gegaan. Ik denk niet dat je nog geld terug kan eisen omdat je gewoon lid bent geworden, helaas. :\

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:03

als je lid bent van de plaatselijke rijvereniging bij ons wordt er van je verwacht dat je af en toe meehelpt met dingen. Dit kan zijn: bardiensten draaien, schrijven tijdens wedstrijden, omroepen tijdens wedstrijden, parkeerwacht zijn tijdens wedstrijden enzenz.

Dit wordt van je verwacht omdat ze op deze manier de kosten van het lidmaatschap laag kunnen houden.
Dus nee, je betaald niet om vrijwilligerswerk te "mogen" doen maar om de kosten laag te houden (tenminste, bij ons is dat zo).

Ik weet niet wat jullie betalen en wat je daar voor krijgt?!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:07

Ik vind het maar raar klinken en zou ook niet geneigd zijn dat te doen. Ik betaal zeker niet als vrijwilliger, ook nog nooit gedaan. Geen lidmaatschap in elk geval. (Wel heb ik een tijd lekkers meegenomen.)
Als ze vooraf netjes vragen of je ook wilt doneren lijkt me dat prima, maar ik zou echt niet weten waarom je lid moet worden. En ik vraag me ook af hoe goed dat gecommuniceerd wordt. Ook bij goede doelen ben ik namelijk lichtelijk allergisch voor het 'stiekem' lid maken en dan maar hopen dat mensen er niet tegenin gaan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:11

ik heb bij onze vereniging nooit het gevoel gehad te moeten betalen als vrijwilliger....

Je betaald voor het lidmaatschap, de bijbehorende lessen en gebruik van faciliteiten. Dat er daarnaast verwacht wordt om vrijwilligerswerk te doen om de kosten van het lidmaatschap zo laag mogelijk te houden, vind ik nog niet zo gek hoor

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:23

Max66, maar dan is het doel lidmaatschap van die rijvereniging.

Maar TS rijdt niet, heeft verder zelf geen voordeel van een lidmaatschap, maar is gewoon vrijwilliger om ruiters met een beperking te begeleiden. Bij ons hoef je daarvoor nergens lid van te worden in elk geval. Nou zijn wij ook een stichting, maar ik geloof niet dat het hier in de omgeving zo werkt.

(Overigens zou je als lid van een vereniging ook uitnodigingen moeten krijgen voor ALV's enzo. TS, heb je die wel eens gehad?)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:31

dus TS krijgt er helemaal niks voor, voor die 25 euro? Je maakt ook geen gebruik van de faciliteiten/bak ts? Krijg je eten/drinken? Of moet je dat ook zelf allemaal betalen?

Ik kan me echt niet voorstellen dat je er echt helemaal niks voor terug krijgt....

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:35

max66 schreef:
als je lid bent van de plaatselijke rijvereniging bij ons wordt er van je verwacht dat je af en toe meehelpt met dingen. Dit kan zijn: bardiensten draaien, schrijven tijdens wedstrijden, omroepen tijdens wedstrijden, parkeerwacht zijn tijdens wedstrijden enzenz.

Dit wordt van je verwacht omdat ze op deze manier de kosten van het lidmaatschap laag kunnen houden.
Dus nee, je betaald niet om vrijwilligerswerk te "mogen" doen maar om de kosten laag te houden (tenminste, bij ons is dat zo).

Ik weet niet wat jullie betalen en wat je daar voor krijgt?!

Maar dat is heel iets anders en wel normaal.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 18:34

Sorry dat ik nu pas antwoord! Drukke zondag gehad :)

Max66, ik krijg écht niks van de vereniging. Vroeger kreeg je nog weleens jasjes, of bodywarmers, maar dit is allemaal voor mijn tijd. En inderdaad, als ik daar nog paard had gereden snap ik dat je contributie moet betalen. Maar ik was alleen vrijwilliger...

Ik moest dan 1x in de 10 weken staldienst meedraaien en dan kreeg ik 1 kopje thee... Moet ik daarvoor 25 euro betalen dan?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:45

Lid zijn is niet per definitie vrijwilliger.
Vrijwilliger zijn is niet per definitie lid.
Vrijwilligers zouden imho op handen moeten worden gedragen, want wie komt er nog achter de comp/tv/bank vandaan om voor niks anderen te helpen?!?
En 1 kopje thee bij staldienst is weinig, ik ken de situatie van de instantie niet.
Maar om geld te incasseren vindt ik vrij brutaal als er geen geldige getekende lidmaatschap meer tegenover staat.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:08

@toothless: dan vind ik het ook bizar :j
Ik ben benieuwd wat zij dan voor n wederdienst voor ogen hebben, moet je eens vragen....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:35

ED → STW

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:37

Goh, gekke situatie. Ik ben zelf vrijwilliger op een soortgelijke manege, maar hoef geen contributie te betalen en wij werken ook niet met lidmaatschappen. Had nog nooit van deze constructie gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:41

Ik doe vrijwilligerswerk op een Zorgmanege. Krijg kleding aangeleverd en ev schoeisel. Mijn reiskosten krijg ik ook vergoed.
Denk dat je het lidmaatschap van een vereniging en vrijwilligerswerk door elkaar haalt?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:19

Morganlefay schreef:
Ik doe vrijwilligerswerk op een Zorgmanege. Krijg kleding aangeleverd en ev schoeisel. Mijn reiskosten krijg ik ook vergoed.
Denk dat je het lidmaatschap van een vereniging en vrijwilligerswerk door elkaar haalt?

Volgens mij niet. TS zegt namelijk dat je als je vrijwilliger wil zijn, ook lid moet zijn. En dus contributie moet betalen. Dat is het vreemde

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:22

Ik heb bij andere verenigingen altijd contributie moeten betalen, ook al ben ik vrijwilliger. Maar goed, dan stond ik geregistreerd en ging in overleg.Echter toen ik hielp bij de gehandicapten op de manege, hebben ze mij nooit als lid aangemeld bij de vereniging dus toen heb ik geen contributie betaald.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:29

MarlindeRooz schreef:

Groot gelijk.

zeg maar dag tegen ze hoor.

ze zijn gek daar.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:59

Ik weet wel van een manege voor gehandicapten die een lidmaatschap voor vrijwilligers had/heeft, maar dat was voor een symbolisch bedrag (1 euro of zo). Dat was ingevoerd om de vrijwilligers ook te laten deelnemen aan bijvoorbeeld de ALV. En dan is de tegenprestatie ook duidelijk.