Zusje achterlaten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luffwinny

Zusje achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:21

Hallo , ik hoop dat mensen ons een beetje kunnen helpen of informatie hebben . Afgelopen zaterdag is mijn moeder overleden aan een hartaanval op het werk , ze mocht helaas maar 53 jaar worden . Mijn moeder woont al 10 jaar in Oostenrijk samen met mijn half zusje ( zelfde moeder andere vader). Nadat wij zaterdag het bericht kregen zijn ik en mijn zus gelijk zondags naar Oostenrijk gereden (900 km hier vandaan ). Helaas mochten we alleen maar komen om de begravenis te regelen , ze wou geen seconde nog met ons alleen zijn , we hebben elkaar afgelopen jaren niet veel gezien . Mijn zus en ik zijn de enige die ze kent van de familie, verder kent ze niemand ( haar vader kent ze ook niet maar ze is wel erkend ). Onze eerste gedachten toen we het hoorde was dat ze met ons mee naar Nederland moest , helaas wil ze dit niet, ze spreekt geen Nederlands en heeft daar school en vriendinnetjes , ze heeft nog wel Nederlandse nationaliteit . Ze is nu bij haar beste vriendinnetje en de ouders daarvan , die ouders willen wel de voogdij van haar . Wij zijn naar paar dagen weer naar huis gegaan omdat onze moeder in Nederland is begraven gister , helaas wou me zusje niet mee . Ons gevoel zegt laat haar daar, hier naar toe halen word ze doodongelukkig en ze heeft het nu al zo zwaar . Maar kunnen wij haar daar wel achterlaten zonder familie ? Wij kennen die mensen niet en ook mijn moeder kende die mensen niet . Het is allemaal zoveel voor ons nu . Mijn zusje is 15 jaar oud.

Joscaa

Re: Zusje achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:24

Ze heeft daar alleen geen familie, maar wel haar leven en haar vrienden, haar hierheen halen heeft ze alleen jullie, die ze eigenlijk ook niet echt kent-kent omdat jullie elkaar zo lang niet gezien hebben. Ze is daar vast gelukkiger als in een land waarvan ze de taal niet spreekt, ook al klinkt dat voor jullie heel contra. Ik denk dat ze daar beter af is. Daar heeft ze vrienden, haar school, kent ze alles, ze spreekt dezelfde taal. Daar heeft ze jullie niet voor nodig, hoe hard het ook klinkt.

Heel veel sterkte met het verlies van je moeder.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:26

Maar het is zo moeilijk omdat we die mensen niet kennen en haar ook niet aan haar lot willen overlaten . We weten helemaal niet wat voor mensen het zijn ( ze hebben nadat we weer terug gingen naar Nederland niks meer laten horen)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:26

Wat een dilemma hebben jullie voor je kiezen gekregen zeg...

Ik heb ooit in een blad gelezen over een wees die heel bewust koos om niet bij opa en oma te gaan wonen maar bij een klasgenoot. Dat beviel heel goed. Dit komt dus vaker voor.

Hoe oud is ze? Kan ze zelf de gevolgen van eventuele keuzes inzien?

gecondoleerd nog.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:28

Ze is 15 laat haar zelf kiezen maar druk haar op het hart dat ze bij jullie altijd welkom is. Stel dat het toch niet zou gaan bij dat andere gezin zeg dan dat ze altijd bij jullie terecht kan zelfs is er al jaar gepasseerd ofzo.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:30

Bedankt voor jullie berichtjes , ze is 15 jaar . Ze gaf zelf aan dat ze nog maar 15 jaar is en ons daarom niet wou helpen met de begravenis ( we vroegen of ze ons wat wou uitleggen omdat ze daar in Oostenrijk bijna geen Engels praten alleen Duits en daar waren wij niet heel goed in). Ik denk dat ze nog niet goed de gevolgen in kan zien . Mijn zusje heeft veel meegemaakt , iets waar die mensen niks van weten .

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:31

Wij hebben haar gelijk gezegd dat als ze belt wij er gelijk aankomen . Het voelt zo slecht ook naar onze moeder toe om haar daar maar te laten .

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:32

Tja ik zou een puber die net haar moeder is verloren ook niet zomaar uit haar vertrouwde omgeving trekken.
Maar het is vast niet zo makkelijk om alles goed geregeld te krijgen. Zou eens iig met haar school gaan praten en iets van jeugdzorg ofzo.

Wel jammer dat je moeder de ouders van de betreffende vriendin ook niet heeft gekend. Zijn er nog goede vrienden van je moeder in Oostenrijk die je misschien kan inschakelen om beetje als derde partij kan fungeren om beetje oog in het zeil te houden.

Voel je niet schuldig tegenover je moeder. Je moeder is zelf in Oostenrijk gaan wonen... en heeft je zusje daar opgevoed en niet eens Nederlands geleerd... het is kennelijk van je moeder nooit de bedoeling geweest dat je zusje weer terug zou gaan naar Nederland.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 31-01-15 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:34

Helaas had mijn moeder weinig vrienden daar , ze waren net verhuist naar de stad ( wel zelfde school als eerst) . Mijn moeder had wel gezegd dat ze na mijn zusjes school terug zouden komen naar nl .
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 31-01-15 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:34

Is er geen manier om in de loop der tijd (nu nog niet, is natuurlijk nog te vroeg) contact op te nemen met haar vader? Hij heeft haar wel erkend, dus misschien wil hij toch contact? Woont hij in hetzelfde land?
Moeilijke situatie.. Gecondoleerd en veel sterkte!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:35

Spreek eens met de school, leg de situatie uit, dat ze graag in Oostenrijk wilt blijven, maar jullie in Nederland wonen. Hun zal het wel opvallen zodra ze zich anders gaat gedragen als altijd,
dat hun jullie dan inschakelen als hulp. :j

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:36

De vader van mijn zusje is niet de ideale vader , verre van . Hem inlichten lijkt ons geen goed idee. Ook wil ze daar zelf niks van weten . ( we zijn wel bang dat hij straks misschien door iemand ingelicht word omdat hij haar vader is).

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:37

Ik zou als ik jullie was toch contact zoeken met de mensen waar ze nu is en samen met hen en je zusje bespreken wat nu het beste zou zijn.
Je post is een beetje alles of niets. Het is toch mogelijk dat ze voor nu daar blijft, maar dat jullie er wel voor zorgen dat er contact blijft tussen jullie en haar ( bijvoorbeeld regelmatig daar naar toe gaan, en zorgen dat zij regelmatig hier komt logeren). Zo houdt ze contact met haar familie (leert de familie misschien zelfs beter kennen) en hoeft ze toch niet alles wat ze nu kent en vertrouwt op te geven.

Het enige wat je dan moet weten is of de gastfamilie daar aan mee wil werken .Dat lijkt me het allerbelangrijkste. Kortom: investeren in contact met de gastfamilie en contact met je zusje ( zodat ze ook weet dat ze in Nederland een vangnet heeft) en misschien inderdaad haar voorlopig daar laten. Is toch het meest vertrouwde voor haar.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:37

Met school contact opnemen gaan we sowieso nog doen .

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:39

en hoe zou de situatie worden als ze naar Nederland komt? Bij wie zou ze wonen, hoevaak is die persoon thuis? hoe is die gezinssituatie? Ik denk dat dat ook elangrijk factoren zijn die meespelen.
Als ik zoiets zou meemaken zou ik me er toch nie tgoed bij voelen om iemand "achter te laten". Misschien dat ze op korte termijn ginder gelukkiger is, maar je weet nooit hoe de situatie is dat gezin uit kan draaien, terwijl op lange termij ze zich hier helemaal ana kan passen. Ook de overstap duits-nederlands zal niet zo moeilijk zijn, aangezien die talen erg verwant zijn. Al kan ik niet ontkennen dat het op het begin erg moeilijk voor haar zal zijn. Zeker ook het verlies van een ouder op die leeftijd (ik ben mijn vader op 16 jarige leeftijd verloren)

KimD

Wie heeft de officiële voogdij?

Simbaa

En vooral; overleg eens heel erg goed met de mensen die eventueel de voogdij krijgen.
Goed praten over wat de verwachtigen zijn, hoe zij het zien (ook in de toekomst) en hoe het financieel moet.
Daarna zou ik dat pas als mogelijkheid overwegen.

Sterkte ermee! Enorm vervelende situatie!

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:42

Wij kennen die mensen niet , en helaas hebben ze niet een hele goeie indruk op ons gemaakt , ze wouden ons nergens mee helpen , ze bleef constant ons in de gaten houden in het huis van onze moeder . Ook waren hun en mijn zusje al in dat huis geweest ( dingen weg en we denken papieren ). Mijn moeder had geen begravenis polis waardoor ik en me zus alles moeten betalen . Ze wouden niet zeggen wat voor polissen me moeder had en mochten de tas niet zien , dus misschien word ze wel onder druk gezet? Als we wat wouden vragen aan me zusje zeiden hun ook gelijk ze is nog maar 15.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:44

in dat geval zou ik haar (wat ze ook zegt) zeker net bij die mensen achterlaten.... hoe erg het ook klinkt, maar natuurlijk wil iemand van die leeftijd bij haar vriendinnetjes blijven. Ik denk niet dat ze hier zelf al over kan oordelen (zeker niet in combinatie met de reactie van deze mensen)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:46

En wat is er officieel geregeld over de voogdij? Of zijn die papieren ook door hen ingenomen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:47

luffwinny schreef:
Maar het is zo moeilijk omdat we die mensen niet kennen en haar ook niet aan haar lot willen overlaten . We weten helemaal niet wat voor mensen het zijn ( ze hebben nadat we weer terug gingen naar Nederland niks meer laten horen)

Zij kent jullie ook niet, laat haar de keuze om te wonen bij wie ze wil, zorg voor gedeelde voogdij zodat jullie eventueel nog iets te vertellen hebben de komende drie jaar maar laat dat meisje op haar manier dit verwerken. Mocht ze bij de mensen welkom zijn dan kun je dat alleen maar respecteren. Ga er over een week weer heen, praat met de mensen en met jullie halfzusje. Vooral haar wensen respecteren, haar leven is al genoeg overhoop gehaald nu en ze zal dat het beste kunnen verwerken bij mensen die ze kent en vertrouwt.
Ik had te snel gereageerd, nu ik alles gelezen heb zo ik haar daar absoluut niet laten. Zorg dat je alle papieren, desnoods met rechterlijk gezag krijgt en haal haar maar naar Nederland.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 31-01-15 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:47

Allereerst sterkte met het verlies. Neem de tijd om alles een plaatsje te geven, dat zal nog niet meevallen als ik het verhaal zo lees.

Wat betreft jullie zusje ga ik helemaal mee met Lauratje en Punz, laat haar in de omgeving die ze kent, probeer op een niet-opdringerige manier contact met haar te houden en laat haar weten dat ze altijd welkom is bij jullie, voor een paar dagen of voor een langere tijd.

Probeer ook contact te houden met de mensen waar ze nu woont. Misschien zijn het de beste pleegouders die je je voor kunt stellen (ik ben van de positieve insteek) en hebben jullie er dan ook een beter of zelfs een goed gevoel bij als je zusje bij hen in Oostenrijk blijft.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:47

Mijn moeder had de voogdij over mijn zusje , verder is er niks geregeld en zijn er geen papieren .

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 21:49

Maar is het verstandig mensen de voogdij te geven die je niet kent ?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:51

Als er verder niks is geregeld zou ik daar maar heel snel achteraan... want voor je het weet is opeens haar vader toegewezen en is dat arme meisje alles kwijt.

Dus contact opnemen met notaris of iig iemand die rechten omtrent je moeder heeft geregeld... en zorg dat je iemand meeneemt naar Oostenrijk die goed Duits kan.

Voogdij kan echt niet zomaar toegewezen worden aan mensen die geen bloedband met kind hebben... eerste die in aanmerking zou komen is vader... of anders jij en je zus.