Telefoonlease KPN, afkoopsom belachelijk.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Telefoonlease KPN, afkoopsom belachelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 14:40

Bokkers,

Samen weten we heel veel, dus ik hoop mijn antwoord te vinden bij jullie. :j

Mijn moeder haar abonnement kon verlengd worden en dat heeft ze ook gedaan, wel heb ik het voor haar verlengd wat ze had de afgelopen twee jaar rekeningen van €85,- oplopend tot €114,-. Ik vond dit raar want ze doet niet veel met dat ding behalve bellen, maar haar bundel leek te kloppen. Ze is de afgelopen twee jaar meerdere keren naar (verschillende) KPN winkels geweest, maar nergens konden ze haar helpen, alleen haar bundel aanpassen. Zogenaamd blijkt achteraf, want ze kreeg een brief waarin stond dat ze haar S3 moest terug sturen of kon afkopen voor €160,-. Helemaal in paniek belde ze op, dit heeft ze nooit geweten, na het uispitten van haar rekeningen staat er inderdaad maandelijks €25,- toestellease op, heeft ze nooit geweten, is haar niet vertelt.

Ondertussen is toestellease afgeschaft, en bij KPN klantenservice zijn ze niet zo netjes met klanten die het niet begrijpen, mijn moeder wilt het toestel graag houden, het is namelijk de enige reserve die ze dan heeft mocht iets met die andere zijn.

Is er een manier om dit te kunnen ontbinden of de afkoopsom drastisch naar beneden te laten komen? Want ze heeft sowieso het scherm kapot, ik neem aan dat ze hem zo niet accepteren?

Ze heeft dus 21 maanden €25,- toestellease boven op haar contract gehad én ze wil nog eens €160,- hebben nu.

Wat kunnen we doen?

BigOne

Re: Telefoonlease KPN, afkoopsom belachelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:44

Tja, ik zou zeggen, neem je verlies. Koop een goedkoop toestelletje als vervanging en een sim only voor een 10tje per maand. Achteraf zeggen dat je iets niet hebt geweten maakt bij deze jongens totaal geen indruk en hopelijk splitsen ze je moeder niet nog een rekening in de maag voor een kapot toestel. Mijn dochter heeft ook ooit zo'n abbo gehad. Nu hebben alle kids een goede simlock vrije smartphone met een sim only van een tientje per maand. Ruim voldoende.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:44

Hmm lastig.

Weet wel dat ik on die reden bij gi weg ben gegaan. Ben bang sat het gewoon klopt.

Je betaalt weinig abvo maar betaald voor je telefoon.

Aan de andere kant zou je zeggen dat hij al lang afbetaald is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:45

Nee. Dit was 2 jaar geleden in de mode inderdaad, ik moet dus ook gewoon mijn S3 terugsturen. Denk dat het toch echt je eigen "schuld" (klinkt zo naar) is, want het staat altijd duidelijk aangegeven op je contract dat het lease betreft. Mocht dat niet zo zijn, kun je met het contract naar KPN zelf gaan.

Scherm kapot maakt niet uit trouwens. Je moet er mee kunnen bellen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:47

Is lease helemaal afgeschaft ja? Dus als ik mijn abonnement verleng straks en ik wil een nieuwe telefoon, dan is dat geen lease meer, maar is hij gewoon van mij?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:47

Is er een rechtswinkel in de buurt die je kan helpen met brief opstellen, etc.? Want voor zover ik weet kan je een contract na 1 jaar per maand opzeggen.

Als ze enkel wil kunnen bellen is een prepaid dan geen betere optie? Standaard niet smart phone kost iets van 50 euro en dan is dat ding gewoon van jouw. Zelfs een simpele nokia smart phone kostte mij een paar jaar terug 100 euro. Nu bel ik weinig, heb dat ding voor bereikbaarheid (DA kunnen bellen, e.d.) dus met 20 euro tegoed kom ik makkelijk een jaar door (kan geen abbo tegen op). Pak de rekeningen en overzichten er eens bij en kijk eens wat je werkelijk aan kosten maakt. Abbo is niet altijd de beste optie, al is het erg makkelijk.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:48

Je kan er helaas niets tegen doen. Het stond al in de voorwaarden toen ze het abonnement afsloot. Dat zal ze toen niet geweten hebben, maar daar trekt de KPN in jullie geval niets van aan.

Het is heel sneu maar dat zijn gewoon voorwaarden waar je je aan moet houden.

Ze accepteren je telefoon nog gewoon, al is hij is alle staten en compleet vernield: zolang je er nog mee kan bellen.

@Century: dat is maar net wat in de voorwaarden staat zodra je het contract afsluit. Daar moet je goed naar kijken dan weet je je antwoord.
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 31-01-15 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:49

Century schreef:
Is lease helemaal afgeschaft ja? Dus als ik mijn abonnement verleng straks en ik wil een nieuwe telefoon, dan is dat geen lease meer, maar is hij gewoon van mij?

Nee. Het toestel is niet gewoon van jou.

Aan het einde van de leaseperiode heb je de keuze. Of je toestel terugsturen of je kan het toestel kopen.

Ik heb aan het einde van de leaseperiode mijn iphone gekocht voor 89 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:51

Petpa schreef:
Century schreef:

Nee. Het toestel is niet gewoon van jou.

Aan het einde van de leaseperiode heb je de keuze. Of je toestel terugsturen of je kan het toestel kopen.

Ik heb aan het einde van de leaseperiode mijn iphone gekocht voor 89 euro.

Ze heeft het over leasen; de nieuwe telefoon is inderdaad van haar. Oude telefoon niet.
Ik moet nu ook mijn s3 inleveren maar mijn s5 mag ik gewoon houden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:52

Wij hebben precies het zelfde probleem TS, toch maar terug gestuurd en geleerd van onze fout (zucht)
Maar zuur was het wel....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:55

Ik zou het toestel terugsturen en voor veel minder een simpel simlock vrij toestel kopen als reserve. Ik heb een samsung cobble en die zijn nieuw tussen de 15 en 25 euro zo ongeveer, dan houdt ze nog een mooi bedrag over.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:58

Ik heb ook hetzelfde :( lease doen ze nu ook niet meer, was maar een hele korte periode, maar alle reparaties etc waren gratis bij mijn Sony Z. Ik heb nu gewoon een Huwawei telefoon los gehaald, je bent zoveel goedkoper uit als je een toestel los koopt. Met abonnement betaal je het dubbele voor het toestel...

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:03

Ik denk dat die afkoopsom ook zo hoog is omdat ze eerder heeft verlengd dan oorspronkelijk het contract liep. Ik neem aan dat je moeder een contract had voor twee jaar dus 24 maanden? En je kan tegenwoordig een half jaar voordat je contract afloopt een nieuwe telefoon uitkiezen + een nieuw contract dus. Zoals ik begrijp heeft jou moeder een nieuwe telefoon gekozen toen haar huidige contract 21 maanden liep? Dus dat zou voor kpn betekenen dat zij drie maanden lease te kort komen en misschien is daarom het overnemen van die telefoon/ afkoopsom wel zo duur?

Ik heb twee jaar geleden ook mijn contract verlengd bij de KPN en toen hadden ze opeens lease. Waar ik dus helemaal niet blij mee was maar ik had geen keus als ik bij hun wilde blijven en een nieuw toestel wilde. Mij was toen verteld dat wanneer mijn contract na twee jaar afliep, ik de telefoon gewoon mocht houden als ik geloof ik ongeveer 25 euro voor betaalde. Dus ik denk dat die afkoopsom die +/- 25 euro is plus die drie maanden lease die zij niet hebben gehad. Maar dit heb ik zelf bedacht nu, misschien kun je de kpn bellen om te vragen of dat het misschien is.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:05

Ik heb nu een abonnement bij telfort, incl telefoon, waar de losse toestelprijs bij stond vermeld en ik zelf kon kiezen hoeveel ik er per maand van afbetaal (gekozen voor 14€ en 50 los). Vond ik ook een erg fijn systeem!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:06

Tja, hie rook KPN, en bij 1 abbo toestellease. Dat wisten we van te voren. Nu doen ze dit idd niet meer, maar dit toestel kan nog gewoon worden afgekocht of terug gestuurd. Wij gaan hem dus terug sturen. We mogen nu het abbo verlengen, maar kijken dit keer nog beter rond wat we willen, want vind het wel erg duur bij KPN ondertussen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:07

Hoe kan het dat ze dat niet wist? Zij heeft toch een contract getekend? KPN staat hier volledig in haar recht. Over de restprijs van het toestel kun je speculeren maar het is gewoon de manier waarop het hoort te gaan.

Wat mij ten zeerste verbaasd is dat men nog altijd hun handtekening zet onder contracten zonder het te lezen. Als je er zelf niet uitkomt dan laat je het aan een ander lezen. Ik zie steeds vaker dit soort vraagstukken voorbij komen. Men leest niet en tekent en achteraf komen ze erachter dat ze die gang van zaken niet leuk vinden. Tja, had dan gelezen vooraf.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:13

kirri schreef:
Ik heb ook hetzelfde :( lease doen ze nu ook niet meer, was maar een hele korte periode, maar alle reparaties etc waren gratis bij mijn Sony Z. Ik heb nu gewoon een Huwawei telefoon los gehaald, je bent zoveel goedkoper uit als je een toestel los koopt. Met abonnement betaal je het dubbele voor het toestel...

Ben jij echt zoveel goedkoper uit? Ik mag dus ook verlengen maar ben ook echt toe aan een nieuwe telefoon, mijn huidige kan ik na een uur weer aan de lader hangen en krijgt wat meer kwaaltjes. Ik had laatst allerlei simonly abonnementen vergeleken met mijn huidige bundel qua minuten en internet. En het bedrag wat ik nu elke maand meer betaal bij mijn abonnement met telefoon valt wel mee. Als ik dat bedrag keer 24 maanden doe dan kan ik daar niet de telefoon van kopen die ik wel bij mijn abonnement krijg als ik mijn abonnement verleng.
En een paar jaar geleden had ik nog wel durven zeggen dat ik wel minstens twee jaar of langer met een telefoon kan doen. Maar de techniek gaat zo hard tegenwoordig, telefoons worden snel veel beter. En als ik dan kijk hoe mijn huidige telefoon is na twee jaar. Denk ik dat ik ook echt niet langer dan twee jaar met een telefoon kan doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 15:15

Bedankt voor de reacties, het nieuwe abonnement is al afgesloten. :) Leasetoetstel en een goedkope bundel is het nooit geweest, ze had ook nog eens een bundel van €50,- per maand.

Maargoed, dan ga ik zelf wel eens even met KPN bellen. Ze heeft het niet geweten omdat ze het haar bij KPN niet verteld hebben, en omdat mijn moeder twee jaar geleden nog minder van techniek wist heeft ze dat in een winkel gedaan, gezegd wat ze wilde en daarvoor dus ook getekend. Er is geen woord gesproken over lease.

Tazzey, jou toon bevalt me niet. ;) Hoeveel ouderen hebben nou werkelijk een idee wat ze met zo'n ding moeten en hoe het allemaal werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:17

KimD schreef:
Bedankt voor de reacties, het nieuwe abonnement is al afgesloten. :) Leasetoetstel en een goedkope bundel is het nooit geweest, ze had ook nog eens een bundel van €50,- per maand.

Maargoed, dan ga ik zelf wel eens even met KPN bellen. Ze heeft het niet geweten omdat ze het haar bij KPN niet verteld hebben, en omdat mijn moeder twee jaar geleden nog minder van techniek wist heeft ze dat in een winkel gedaan, gezegd wat ze wilde en daarvoor dus ook getekend. Er is geen woord gesproken over lease.

Tazzey, jou toon bevalt me niet. ;) Hoeveel ouderen hebben nou werkelijk een idee wat ze met zo'n ding moeten en hoe het allemaal werkt?

Ja sorry, maar ik snap eerlijk gezegd ook écht niet hoe je dat kan missen. Bovendien heb je de rekeningen toch gehad? Daar staat het ook op.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:19

Afkopen is inderdaad verschrikkelijk duur. Ik had een 2 jarig abbonoment welke nog 5 maand te gaan had. Ik ging voor een jaar naar Australie dus ik wilde hem afkopen. Dat kon, maar dan moest ik wel 600(!!!!!) euro betalen. Even voor de goede orde, dat toestel dat ik had was destijds nieuw 600 euro. Ik heb de 5 maand door laten lopen en heb daarna nooit meer een abbonement genomen. En dat terwijl je jaren klant bent bij t-mobile.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:20

Hoho... ouderen???
Die zouden juist moeten weten dat je contracten moet lezen toch??? En deze oudere weet heel goed hoe haar telefoon werkt!!! :D
Als het een lease toestel is, zit reparatie daar dan niet bij in?
Dan laat je hem repareren en neemt hem compleet gerenoveerd over???

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:22

Babeth schreef:
Afkopen is inderdaad verschrikkelijk duur. Ik had een 2 jarig abbonoment welke nog 5 maand te gaan had. Ik ging voor een jaar naar Australie dus ik wilde hem afkopen. Dat kon, maar dan moest ik wel 600(!!!!!) euro betalen. Even voor de goede orde, dat toestel dat ik had was destijds nieuw 600 euro. Ik heb de 5 maand door laten lopen en heb daarna nooit meer een abbonement genomen. En dat terwijl je jaren klant bent bij t-mobile.

Wilde je je abbonnement afkopen of je lease toestel kopen, want dat is wel iets heel anders! EDIT: T-mobile heeft nooit toestel lease gehad volgens mij?

Ik zou het geld er niet aan uitgeven volgens mij kan je beter voor 50-100 een nieuwe reserve telefoon kopen dan 160 voor een oudere telefoon met kapot scherm.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 31-01-15 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:24

KimD schreef:

Wat is er mis met de toon van mijn berichtje dan? Ik geef alleen aan dat men beter moet lezen en de schuld niet in de schoenen van de andere partij moet schuiven omdat je zelf niet goed gelezen hebt.

Ik vind niet dat je het op onwetendheid kan schuiven. Sorry maar als je ouder bent wil dat nog niet zeggen dat je niet even een contract kunt lezen. Zoals ik al aangaf in mijn eerdere berichtje kun je ook een ander even het contract laten doorlezen als je er zelf niet uitkomt. Je wordt niet verplicht direct te tekenen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:26

liedje89 schreef:
Babeth schreef:

Wilde je je abbonnement afkopen of je lease toestel kopen, want dat is wel iets heel anders! EDIT: T-mobile heeft nooit toestel lease gehad volgens mij?

Ik zou het geld er niet aan uitgeven volgens mij kan je beter voor 50-100 een nieuwe reserve telefoon kopen dan 160 voor een oudere telefoon met kapot scherm.

Het ging om het afkopen van het abbonement.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:33

Ben het eerlijk gezegd met Tazzey eens. Providers proberen je gewoonweg helemaal leeg te zuigen met een rooskleurig plaatje wat achteraf anders blijkt te zijn... Heel erg oneerlijk achteraf, maar toch een stomme fout van degene die tekent en dus akkoord gaat met de voorwaarden. Vraag me inderdaad ook af of toestellease niet aangegeven was om de maandelijkse rekeningen?