Hoe uitgeleend geld terug krijgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Hoe uitgeleend geld terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 19:46

Afgelopen November heb ik aan een kennis 470 euro uitgeleend. 8)7
De afspraak was dat zij na een week zou beginnen met afbetalen.
Tot op heden heb ik nog geen cent van haar teruggekregen.

Ze heeft al tig keer beloofd om te bellen,heeft elke keer weer andere smoesjes om mij het geld niet te geven:of ze is zelf ziek, of haar schoonmoeder of haar moeder enz.
Ik heb haar ook gezegd dat ze best geld over kan maken als ze ziek is,maar daar wordt gewoon totaal niet op gereageerd

Ook heeft ze al meerdere keren beweerd dat ze 200 euro overgemaakt heeft maar is het geld teruggestort omdat de naam niet zou kloppen met het rekeningnummer,op 18 december nog een keer de naam en het rekening nummer doorgeappt,maar nu gebruikt ze de app niet meer sinds die datum.

En zo gaat het dus al ruim 2 maanden. -O-

Sinds gisteren reageert ze ook niet meer op mijn berichten via facebook terwijl ze wel regelmatig(lees bijna continu) online is.

Heeft er misschien iemand tips om toch mijn geld terug kan krijgen!

Dat ik het geld kwijt ben vind ik nog niet eens het ergste(al hoewel ik het wel echt nodig heb),maar mijn vertrouwen in de mens is op deze manier wel een stuk minder worden ;(

Vjestagirl

Re: Hoe uitgeleend geld terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:47

Voor de deur gaan staan en zodra ze open doet naar binnen stappen en zeggen dat je niet weg gaat zonder t geld.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:47

Je moet haar gewoon voor het blok zetten. Een topic openen op bokt heeft eigenlijk weinig zin. Al is het natuurlijk zeer onbeschoft van je kennis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:48

Misschien heeft ze het niet en kan je voorstellen dat ze het in termijnen terugbetaalt
Maar ik zou zeggen dat je haar smoesjes wel doorhebt en dat ze beter gewoon eerlijk kan zijn

470 euro, waarom leen je dat iemand? Vind het een flink bedrag

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:49

Ik zou op een gegeven moment gewoon voor de deur gaan staan en het terug eisen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:51

Ik zou er eens op de koffie gaan, ook zonder uitnodiging. :j

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 19:57

Vjestagirl, dat durf ik echt niet.

Janne, dat zou ze ook doen, maar er is gewoon nooit wat betaald.
Ja, waarom leen je dat aan iemand?
Ze kwam met zielige verhalen over deurwaarders edg,en ik wilde haar helpen.
Doe ik dus nooit meer,stom, stom, stom.

Zeggen dat ik haar smoesjes wel door heb heb ik ook al meerdere keren gedaan,dan komt er gelijk een volgend smoesje.

Lara-silver, waarom heeft een topic openen geen zin?
Misschien zijn er mensen die hetzelfde mee hebben gemaakt en hebben zij tips voor mij.

Kan ik hier bijv mee naar de poilitie?(ik denk het niet)
Of een andere instantie?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 19:58

Ze woont op een woonwagen kamp,daar durf ik echt geen stennis te maken :n

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:00

Heel laag, maar dit is hoe ik het een keer aangepakt heb... :o

In een groeps app waar de vriendin 'x' ook in zat (samen met nog een paar anderen) had ik laten vallen dat ik van 'vriendin x' nog geld kreeg. Rekening informatie erbij, zogenaamd voor het geval ze die niet meer had.

Een maand later had ik het dus nog steeds niet, en toen ben ik even boos geworden in die groepsapp, en dat ik het niet leuk vind dat ik in goed vertrouwen iemand help, en dat ik vervolgens om mijn eigen geld moet bedelen. Diezelfde avond is het alsnog over gemaakt, ik kreeg een excuses serenade en we zijn weer goede vrienden :D en ik leen gewoon niets meer uit aan diegene, tenzij ik het kan missen.

Groepsdruk kan handig zijn :+ want ze heeft niet alleen van mij op haar donder gehad, en zo heb ik toch mijn geld terug.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:00

Ik ben bang dat je kan fluiten naar je geld.. heb helaas geen tips voor je.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:01

Oeh .. dat is lastig. Ik heb vorig jaar ook zoiets gehad. Dat ze 'de app niet meer gebruikt' betekend gewoon dat ze je geblokt hebt :j
Weet je iets anders? Werk, boodschappen doen, hobby's iets?

Voor de deur op een woonwagenkamp zou ik ook niet 123 doen nee :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:02

De politie kun je vergeten in zo'n geval. Je hebt het geld vrijwillig uitgeleend en dus geen poot om op te staan. Het enige wat je kunt doen is zelf de druk wat opvoeren. Zoals gezegd: eens onverwacht langsgaan, het eens uitvoerig bespreken met bv haar moeder, beste vriendin oid. Echt veel meer kun je vrees ik niet doen

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:03

Woonwagenkamp is inderdaad lastig.

Wat je evt. zou kunnen doen is een ingebrekestelling sturen met daarin een datum waarop je het geld terug wil hebben en anders een deurwaarder inschakelen en erop afsturen? Kosten van de deurwaarder kan je dan aan haar doorberekenen.

0091

Naar de politie gaan heeft geen zin. Politie is alleen voor strafrechtelijke feiten en dat is dit niet want je heb heg vrijwillig afgegeven.

Heb in een zelfde soort situatie gezeten alleen in mijn geval was het m'n ex. Je kan er niks aan doen, behalve een deurwaarder op af sturen als je bewijzen hebt, legaal gezien.

Kwanyin

Ik denk dat je er gewoon ingetuind bent...
Als jij niets anders durft doen dan beleefd te vragen ga je echt kunnen blijven fluiten naar je geld. Ze rammelt gewoon met je voeten waar je bijstaat.
Heb je überhaupt enig bewijs? Via bankrekening gestort? Een ontvangstbewijsje ofzo laten aftekenen? Je moet natuurlijk wel enige vorm van bewijs hebben dat je haar dat geld hebt gegeven, anders is het gewoon haar woord tegen de jouwe wanneer je stappen gaat ondernemen.
Je weet nu dat je niemand op zijn blauwe ogen moet vertrouwen. En zeker niet een "kennis", het is al gevaarlijk genoeg om een echte vriend zo'n bedrag voor te schieten.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 20:11

Ik heb haar leren kennen bij een activiteiten centrum waar we beide komen.
Daar heb ik het bekend gemaakt, omdat het opviel dat ze daar al een paar weken niet geweest is.
Daar weten heel veel mensen er dus vanaf.

Ik heb het geld via de bank overgemaakt er erbij gezet dat ze het van mij leende.
Ook heb ik alle berichten via de app en facebook bewaard.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:31

Je kan er niks mee, helaas dat is een rede waarom ik never nooit zou lenen familie vrienden wie dan ook. Teveel gezien en meegemaakt (zelf gelukkig niet).

Het is hard maar de meeste zorgen er zelf voor dat ze in de schulden komen ik heb er geen medelijden mee

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:33

Naar de politie gaan en vragen wat je nu het beste kunt doen?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:38

Dat je rekeningnummer icm je naar moet kloppen hoeft tegenwoordig helemaal niet meer!
Allemaal flauwe kul. (is mij door de bank zelf gezegd)
Ik zou ook gewoon naar haar toe gaan.
En anders een vriendelijk berichtje sturen dat je anders aangifte gaat doen?
Zou het er echt niet bij laten zitten!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:39

Super lief van jou om geld te lenen TS, maar mensen die al problemen etc met deurwaarders hebben die zullen ook geen ruimte hebben om je terug te betalen. Vrees dat je erg weinig middelen hebt om druk te zetten behalve dan hetgeen wat je al gedaan hebt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:43

WillBokkers schreef:
Dat je rekeningnummer icm je naar moet kloppen hoeft tegenwoordig helemaal niet meer!
Allemaal flauwe kul. (is mij door de bank zelf gezegd)
Ik zou ook gewoon naar haar toe gaan.
En anders een vriendelijk berichtje sturen dat je anders aangifte gaat doen?
Zou het er echt niet bij laten zitten!

als ze last heeft van deurwaarders en dergelijken, dan weet ze ook dat aangifte doen geen enkel nut heeft, omdat er geen telastenlegging kan zijn (valt niet onder diefstal)..
Dreigen met deurwaarder heeft meer nut.. laat die deurwaarder dan maar begaan en zo nodig beslag leggen.. daar heb je geen bal aan want dan moet je die dingen gaan verkopen en de overwaarde weer aan haar betalen etc.. maar dreigen daarmee wil misschien nog wel helpen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:46

Geen geld is geen geld.
Dus als je leent hoef je t ook niet terug te verwachten.
al hoort dat natuurlijk wel.
waarschijnlijk heeft ze het geld ook in termijnen niet.
Ik zou der een aangetekende brief sturen.
waarin je het bedrag opnoemt.
een datum waarop je het wilt hebben.
En de consequentie die anders volgt.
laat je helpen Door iemand die daar verstand van heeft

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:49

Ik zou een berichtje sturen dat je op Facebook gaat zetten dat mensen haar nooit geld moeten lenen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:50

Mars schreef:
Super lief van jou om geld te lenen TS, maar mensen die al problemen etc met deurwaarders hebben die zullen ook geen ruimte hebben om je terug te betalen. Vrees dat je erg weinig middelen hebt om druk te zetten behalve dan hetgeen wat je al gedaan hebt.

dat is ook niet helemaal het geval..

ik heb ook een kennis geholpen waar uitzetting dreigde en met een deurwaarder in de knoop zat..

maar ik heb wel duidelijkheid gevraagd.. Dus ze heeft keurig de rekeningen en brieven meegenomen.. ik heb haar huurachterstand voldaan en per telefoon met haar bevestigd gekregen dat daarmee uitzetting van de baan was..

In dit geval was het met name oude schulden waar ze mee te kampen had wegens een faillisement.. ze had vrijwel de hele betalingsregeling voldaan maar kon niet aan de laatste termijn voldoen en was 2 dagen te laat met haar reguliere huur..

Haar man heeft een eenmanszaak die in december-januari vrijwel geen werk heeft, en daarbuiten omkomt in het werk. Ik had dus een relatieve zekerheid dat er weer geld binnen zou komen op korte termijn, had duidelijkheid over de nota's en het was een goede kennis..

Inmiddels de helft terug ontvangen, de andere helft komt over 2 weken zodra de volgende klus is afgerond (totaal bedroeg 600 euro, waarbij vorige week de helft werd betaald, tesamen met de huur en een andere deurwaarder waar ze nu ook klaar mee is).

Dus het kan wel, maar dan moet de ander wel met de billen bloot.. en ik wilde zekerheid dat het ook daadwerkelijk de boel zou oplossen, dus ik zat bij de telefoongesprekken.

en geval van TS was ze misschien iets te goed van vertrouwen, als iemand midden in de oliebol zit en aan het jongleren is met geld en geleend geld om al 'tennissend' de bodem van de put steeds buiten bereik te meppen.. dan helpt er geen lieve jezus aan, dat is letterlijk dan uitstel van executie en geleende bedragen kunnen dan ook niet voldaan worden.. Zo iemand beland uiteindelijk in de schuldhulp vermoedelijk en dan is het hopen dat ze ook haar persoonlijke lening bij jou daarin laat opnemen.. dan heb je in ieder geval een deel terug.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:53

Mensen die op een woonwagenkamp wonen zijn ook gewoon mensen hoor... Ik snap niet dat mensen daar zo moeilijk over doen. Oke uitzonderingen daargelaten.. Ik zou daar gewoon even aanbellen en vragen waarom ze het geld nog niet heeft overgemaakt c.q. terug betaald. Met een beetje mazzel hoort iemand van haar familie het en krijg ze flink op haar kop dat ze je het nog niet terug betaald heeft. (spreek uit eigen ervaring) En krijg je het geld terug.