Wanneer op jezelf gaan wonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wanneer op jezelf gaan wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:18

Hallo!

Veel mensen gaan al vroeg uit huis omdat ze zelfstandig willen zijn, omdat ze op hun zelf willen wonen.
Ik vroeg me af wanneer je er nu aan toe bent om op jezelf te gaan wonen?
Wanneer beslis je nu dat je zelfstandig genoeg kan zijn om uit huis te gaan?
En als je dat niet kan, betaal je dan kostgeld?

Persoonlijk ga ik die plannen pas maken als ik klaar ben met mijn studie. :j

Op kamers vanwege je studie vindt ik dan weer een ander verhaal...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:22

Ik ben uit huis gegaan toen ik net 18 was, of je er aan toe bent verschilt per persoon. Ik was er aan toe in die zin, dat ik meer vrijheid nodig had dan mijn ouders mij konden geven. Tussendoor nog een paar maanden thuis gewoond toen ik op zoek moest naar iets anders en dat was vreselijk :') Het voegde niet meer.

Mijn ouders hebben ons kinderen nooit kostgeld laten betalen, ik zou dat zelf wel doen. Ik mis nog steeds een stuk financiële handigheid omdat ik zo verwend word, ben inmiddels 28.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:26

Ik ben 3,5 jaar geleden (18) op kamers gegaan.
Dit was dus wel noodgedwongen, maar ik ben geen student die elk weekend thuis is. Ik woon echt in de stad van mijn studie.
Ik weet niet wanneer ik anders de stap had gezet, maar ben wel blij hoe het gelopen is. Ik woon inmiddels samen en vind het wel prettig dat zowel ik als mijn vriend eerst op onszelf hebben gewoond.

Thuis woonde ik niet erg zelfstandig. Ik denk dat dat een goede oefening is. Zelf koken, zelf je was doen e.d. Dan kun je er al van proeven.

Kostgeld betalen vind ik iets geks, je kiest ervoor om kinderen te nemen en dan vind ik dat je er ook zorg voor moet dragen. Iemand met een baan e.d. oke, maar onder de achttien vind ik raar.
Laatst bijgewerkt door xManon_ op 29-01-15 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:27

lieveli schreef:
Ik ben uit huis gegaan toen ik net 18 was, of je er aan toe bent verschilt per persoon. Ik was er aan toe in die zin, dat ik meer vrijheid nodig had dan mijn ouders mij konden geven. Tussendoor nog een paar maanden thuis gewoond toen ik op zoek moest naar iets anders en dat was vreselijk :') Het voegde niet meer.

Mijn ouders hebben ons kinderen nooit kostgeld laten betalen, ik zou dat zelf wel doen. Ik mis nog steeds een stuk financiële handigheid omdat ik zo verwend word, ben inmiddels 28.

Zelf woon ik nog thuis en ja ben ik misschien verwend omdat ik geen kostgeld betaal en dus profiteer van de boodschappen. Maar los daar van, betaal ik alles zelf en werk er zelf voor. Paard, studie, andere dingen. En ik vindt zelf dat ik wel een financiële handigheid heb. Maar toen je op je 18e op jezelf ging, ging je toen wel naar school?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:34

AmoorM schreef:
lieveli schreef:

Zelf woon ik nog thuis en ja ben ik misschien verwend omdat ik geen kostgeld betaal en dus profiteer van de boodschappen. Maar los daar van, betaal ik alles zelf en werk er zelf voor. Paard, studie, andere dingen. En ik vindt zelf dat ik wel een financiële handigheid heb. Maar toen je op je 18e op jezelf ging, ging je toen wel naar school?

Oh niet dat je per definitie verwend bent als je géén kostgeld betaalt hoor, maar mijn ouders zijn echt ontzettend lief en geven ons graag en vaak spullen. Dr Martens deze week omdat ik ze heel graag wilde, een nieuw bed straks omdat mijn bed echt kapot is, mijn broertje een ooglasering zodat hij geen bril meer hoeft, mijn andere broer een laptop voor zijn studie. Ik heb nooit geleerd echt te sparen voor iets, als ik het heel graag wilde en ik was bij wijze van spreken 2 weken aan het sparen, kreeg ik het.

Ja ik heb altijd gestudeerd, en nu weer. Het is soms poedersuiker en moeilijk en ik heb weken dat ik ontzettend karig eet maar het is te doen. Mijn ouders hebben altijd mijn paard betaald, maar vanwege studie kan ik gewoon niet regelmatig heen en het is ook mijn moeders paard.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:00

Ik ben op mijn 17e op mezelf gegaan, zelfs naar een ander land (België :Y)). Ik heb het thuis echt prima hoor, maar dit was/is nodig voor mijn studie. Ik vind 17 wel jong om uit huis te gaan, maar ik heb er zó veel van geleerd! En ik heb mijn vriend leren kennen hier :D Ik woon in een studentenhuis met 16 huisgenoten, gezamenlijke keuken maar allemaal een eigen badkamer, erg gezellig met zijn allen! Schoonmaken, boodschappen doen, etc. kost wel erg veel tijd naast de studie, dat is echt wel een nadeel van op jezelf wonen.
Ik ben echt een stuk zelfstandiger geworden sinds ik op mezelf woon. Thuis werd ik best wel verwend, en nu moest ik plots mezelf redden in een vreemd land waar ik nog niemand kende (gelukkig is de taal redelijk hetzelfde, al had ik zeker in het begin wel wat taalproblemen en -discussies met de Belgen). Ik raad het echt iedereen aan eigenlijk om tijdens je studie op jezelf te gaan wonen, zo leer je echt jezelf kennen en leer je echt zelfstandig te zijn. En thuiskomen na een feest is toch fijner als je weet dat je dan niet je ouders tot last bent :P

Edit: ik moet er wel bij zeggen dat ik het zonder mijn lieve vriend en huisgenootjes niet had volgehouden. Ik ben hier vrij ernstig ziek geworden (ben ik nog steeds), zij zorgen ervoor dat ik eten etc. heb wanneer ik daar zelf niet voor kan zorgen, ze houden een oogje in het zeil, gaan mee naar de dokter/het ziekenhuis als het nodig is... Ik heb echt geluk dat ik zulke mensen om me heen heb!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:26

Ik denk dat je zelf wel merkt wanneer je er aan toe bent! ;) ik had het vooral toen ik ruzie begon te krijgen over de kleinste dingetjes.

Op een gegeven moment weet je gewoon dat het genoeg is! Als je ouders niet meer zo goed kunnen accepteren dat je een eigen mening krijgt en ergens anders tegenaan kijkt dan hun. ;)

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:30

Op mijn negentiende ben ik uit huis gegaan. Ik denk dat iedereen vanzelf aanvoelt wanneer het tijd is om je vleugels uit te slaan. Volgens mij is dat echt een gevoel, ik kan het niet zo goed benoemen.
In mijn omgeving zie ik wel dat het heel erg verschilt op welke leeftijd mensen het huis uit gaan. De een gaat op zijn achttiende en de ander gaat pas na zijn studie dus rond vierentwintig jaar.
Ik ben blij met de keuze om op mijn negentiende uit huis gegaan. Je hebt veel vrijheid. Wel moet je zorgen voor het huishouden en moet je het financieel redden. Soms betekend dat je die nieuwe schoenen of nieuwe jas een maandje moet uitstellen. Je leert keuzes maken :D

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:35

Ik ga in maart het huis uit en ik ben 19, maar de reden dat ik op kamers ga is vanwege studie :) Anders was ik nog wel een jaar thuis gebleven. Hier hoef ik namelijk niks te betalen en wordt alles gedaan :Y) Maar aan de andere kant vind ik het wel fijn om op mezelf te gaan. Gewoon lekker je eigen gang gaan en je eigen leven opbouwen. Ik heb er in ieder geval zin in om mijn kamer in te richten en daar te gaan wonen!

Lauratje_88

Re: Wanneer op jezelf gaan wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:41

Ik was 19 toen ik uit huis ging. Bij ons zit het in de familie om voor je 20 ste uit huis te gaan. En ik was mijn pleeggezin beu.(mijn moeder is gestorven op mijn 16de)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:43

Daar is in mijn ogen geen regel voor. Ik was er gewoon heel erg aan toe, vond het echt lekker om mijn eigen plekje te hebben en mijn zaakjes zelf te regelen. Was toen 17 en ging met mijn beste vriendin samenwonen. Nu ben ik 21 en woon ik met mijn vriendje samen nog steeds in Arnhem.

Bij mij was het wel een beetje een punt om mijn moeder ' alleen achter te laten' enig kind, gescheiden ouders, ik voelde me echt schuldig. Nu komt mijn moeder lekker bij mij eten af en toe, ik bij haar, onze band is alleen maar veel beter geworden! :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:44

Ik ben op m'n 19e uit huis gegaan. Ben toen in het buitenland gaan wonen voor 2 jaar, toen ik terug kwam ben ik ook meteen weer door gegaan, op kamers dan o.a. vanwege studie maar ook omdat ik écht niet meer thuis wilde (en kon) wonen.

Ik zelf heb een beetje moeite met mensen die boven de, nou zeg 20+ nog thuis wonen. Dan ben je toch echt wel op een leeftijd dat je de vleugels eens moet uit slaan :) Uiteraard is dat aan iedereen (zowel kind als ouder) om dat zelf te beslissen. Maar van mij mag m'n kind dan echt wel het huis uit hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:44

_KiMbErLeY_ schreef:
Ik denk dat je zelf wel merkt wanneer je er aan toe bent! ;) ik had het vooral toen ik ruzie begon te krijgen over de kleinste dingetjes.

Op een gegeven moment weet je gewoon dat het genoeg is! Als je ouders niet meer zo goed kunnen accepteren dat je een eigen mening krijgt en ergens anders tegenaan kijkt dan hun. ;)
Dit inderdaad. :j

Ik ben ook op 18de uit huis gegaan, ook noodgedwongen.
Achteraf denk ik dat het over het algemeen beter is, als je ouders het ermee eens zijn natuurlijk, om nog iets langer bij je ouders te wonen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:45

KoudbloedKim schreef:
_KiMbErLeY_ schreef:

Dit inderdaad. :j

Achteraf denk ik dat het over het algemeen beter is, als je ouders het ermee eens zijn natuurlijk, om nog iets langer bij je ouders te wonen.

Bij mij heeft het mij alleen maar heel erg goed gedaan, om op m'n 17de ' al ' te gaan. Ik ben veel volwassener en serieuzer geworden, zie dat ook terug in mijn school, relatie, etc.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:48

Hier is niks onder de 20 het huis uit gegaan, ligt een beetje aan je gezinssituatie ook denk ik. Bewust niet op kamers gegaan tijdens m'n studie, dat is echt niks voor mij. :n

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:52

Ik ben nu net 28 geworden en heb net mijn eerste huis gekocht, hoefde het ouderlijk huis niet uit omdat ik ook studeerde in dezelfde stad.
Nu ik alles goed voor elkaar heb, vast contract met een stabiel inkomen, wordt het toch tijd om afscheid te nemen van het ouderlijk huis.

Mijn vader is al een tijdje dood en mijn moeder stierf 4 jaar geleden.
Mocht gelukkig bij mijn stiefvader blijven, hoefde geen kostgeld te betalen, maar daar stond wel tegenover dat ik het huishouden deels bijhield en de tuin.

Hij heeft sinds kort een nieuwe vriendin en wil in de toekomst samen gaan wonen met haar, maar heeft geen haast.
Hopelijk verhuis ik begin Maart naar mijn nieuwe koopwoning in een leuke wijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:55

leeneliefje schreef:
[naam] schreef:

Bij mij heeft het mij alleen maar heel erg goed gedaan, om op m'n 17de ' al ' te gaan. Ik ben veel volwassener en serieuzer geworden, zie dat ook terug in mijn school, relatie, etc.
Snap ik, ik zelf ook... maar je hebt je hele leven nog om volwassen en serieus te zijn, als het had gekund, had ik wat langer 'zorgeloos' willen zijn en van mijn jeugd willen genieten.

manonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:58

Toen ik 22 was, heb ik een huis gekocht.
Ik ben heel blij dat ik niet meer thuis woon, maar vind het wel super jammer dat ik mijn broertje nu wat minder zie!

XxLMMxX

Ik ben met 20 vanuit huis gaan samenwonen.
Ik had pas net een relatie dus mn ouders moesten er even aan wennen.
maar ik was al dagelijks bij mn vriend.
De regeltjes van thuis voegde niet meer. Ik merkte dat ik meer vrijheid nodig had.
nu ik uit huis ben gaat t prima.

Al mn vriendinnen wonen nog thuis.
respecteren mijn keuze.
Maar vinden het heerlijk onder hun ouders vleugels.

Ik hoefde thuis niet te betalen en kom ik ooit terug dan zal dat ook zo zijn.
ik ben een arme student en mn ouders verdienen netjes. Dus gunnen ze me dat. Heel lief.

Verder vind en zie ik iedereen er op een ander moment klaar voor is om het huis uit te gaan.
Ik vind het zelf een beetje apart om met 30 ofzo nog thuis te wonen.
Maar iedereen heeft weer zn eigen redenen.
Zolang ik me zelf maar prettig voel

Reeltje_5

Ik ben allang 'klaar' om uit huis te gaan. Merk je vanzelf :)
Echter is geld het probleem. Nu mijn vriend en ik sinds kort een baan hebben kunnen we even door sparen voor een koophuis :) (we wonen beide nog thuis)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:55

Ik ben een lastig geval :Y)

Als 21 jarige woonde ik een halfjaar in het buitenland, dus uit huis.
Tussen mijn 22ste en 24ste werkte ik 170km bij mijn ouderlijk huis vandaan, ik ging elk weekend heen en weer :j (mijn contract zou eerst maar 9 maanden zijn, dit werd uiteindelijk 2 jaar... Maar elke keer met een maand verlengt en dan ga je rondom je werk geen toekomst opbouwen)
En nu sinds mijn 25de woon ik weer in mijn oude regio en na een paar maanden bij pa en ma wel weer - eindelijk - echt uit huis. Was er ook al lang en breed aan toe, maar ik had eerst de mogelijkheden even niet.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:58

Ik wou als 2jarige al alleen gaan wonen :Y)

Nee maar dat weet je toch gewoon? Ik zou meteen op,mezelf gaan wonen en heb dat ook enkele jaren kunnen doen maar moet noodgedwongen nu terug thuis wonen.
Als je genoeg verdiend en iets betaalbaars vindt, meteen zou ik zo zeggen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:19

Ik heb destijds bewust voor een studie gekozen die ver weg was waardoor ik uit huis moest.
Ik was toen bijna 18.
Was voor mij absoluut de beste keuze ooit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:52

Ik was ook bijna 18. De ervaring leert dat ik het thuiswonen wel een tijd gemist heb, maar de meningsverschillen en ruzies niet. Ik kan nu veel beter met mijn ouders door een deur. Ik moet er ook niet aan denken om weer thuis te moeten wonen.

Lieveli, je kunt jezelf ook leren sparen. Open een spaarrekening en laat daar automatisch iedere maand een x bedrag op storten. Daarnaast kun je een kasboekje bij houden.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:56

Ik was 19 toen ik het huis uit ging.
mijn vriend had een huis gekocht voor dat wij elkaar leerden kennen. dat huis moest nog gebouwd worden en toen hebben we eigenlijk onbewust samen alles uitgezocht voor het huis en toen ook maar samen gaan wonen.

Ik had het prima thuis. maar ach samen wonen had ik ook wel zin in en zo konden we elkaar gewoon normaal zien, zonder er eerst 2 uur voor te moeten reizen.