Fout van DUO, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Fout van DUO, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 19:28

Hoihoi!

Ik begin hem even flink te stressen...
Ik heb afgelopen schooljaar mijn studie afgemaakt na de zomervakantie (diplomering op 24 september).
Met een brief van school kreeg ik te horen dat ik per 22 september werd uitgeschreven. Ik heb nog wel geprobeerd opnieuw te gaan studeren (de 26e had ik een gesprek), waarna een negatief studieadvies volgde. Hierdoor wilde ik in de maand oktober mijn reisproduct stop zetten, nadat bleek dat een volgende studie er niet meer in zat voor mij. Dit ging met wat problemen, aangezien mijn telefoon gejat was, en daar mijn OV kaart bij in zat. Ik heb me eerst kapot gezocht (denkende dat ik hem gewoon kwijt was geraakt) en uiteindelijk maar besloten om een belletje te plegen van hoe en wat. Dat ik 1 maand schuld hierdoor had was ik al bang voor, en nam ik dan ook voor lief (eigen fout, had ik maar sneller moeten bellen)

Daar kreeg ik te horen dat dit geen probleem was, en zij mijn reisproduct handmatig konden stopzetten. Van alles doorgegeven, en aangegeven dat ik geen nieuwe kaart hoefde (want ik was toch geen student meer, en dan ga ik verder toch niet met de bus)

Ik heb uiteindelijk mails ontvangen die hotmail voor spam aanzag (great -O- ) waar dus uiteindelijk een aanmaning tussen zat :\ oliebol, nouja...gauw afhandelen dan maar. Rekening van 194,00 euro betaald, en hoopte dat het daarmee klaar zou zijn.

Kreeg ik vervolgens een brief, aanmaning. Ik had de maand ervoor de rekening betaald, dus ik dacht dat het gewoon een foutje was. Voor eigen gevoel toch maar een mail heen gestuurd, of ik deze als nietig kon verklaren. Wat blijkt nou? Het studenten reisproduct is nooit stopgezet, en de rekening die ik betaalde was die van augustus (terwijl ik tot september nog altijd student was >;) ). Ik heb nu nog een rekening open staan van september 2014 tot januari 2015 van 194,00 per maand.

Hier ben ik het natuurlijk niet mee eens, ik heb er potdikkie achteraan gebeld omdat ik hem niet zelf kon stopzetten (gaat moeilijk zonder de kaart..) en nu blijkt dat dus niet goed te zijn gegaan, en mag ik ervoor gaan betalen?

Wat moet ik nu doen? Ik ga er sowieso morgen achteraan bellen, maar ik begin nu toch best wel te stressen hierom -O-

Vjestagirl

Re: Fout van DUO, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:31

Heb je een bevestiging gekregen dat je hem stopgezet hebt?

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:34

oliebol.. Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten. Reisproduct telefonisch stopgezet, dacht ik. Mijn hotmail account waar de DUO op ingesteld zat deed het niet meer, en ik heb dus nooit een mail gezien. Tot op een dag de deurwaarder voor de deur stond, of ik even dik 800 euro nu meteen wilde betalen.
Het zal je stress niet beter maken maar ik moest gewoon dokken, mijn eigen fout zeiden ze.. |o
Morgen ochtend zo snel mogelijk bellen, probeer ook de datum dat je hem telefonisch hebt afgemeld terug te zoeken, wellicht kunnen ze wat in het systeem vinden. Sterkte!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:34

altijd ge etter met dat duo... hoop dat het goed komt

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 19:37

Geen bevestiging per post of mail, en in mijn duo kon ik de afgelopen tijd niet komen omdat ik mijn Digi-D code kwijt was. Niet bedenkende dat ik die nog nodig zou zijn verder heb ik die dus ook niet meer aangevraagd. Mocht die tijd komen, dan vroeg ik hem wel weer aan. Ging er eigenlijk van uit dat het goed was gegaan nadat dit mij verteld werd aan de telefoon.

Ik heb met de vaste telefoon gebeld naar duo, dus logbestanden terug vinden is niet zomaar te doen. Morgen ook maar even ziggo bellen of zij iets kunnen betekenen voor ons -O-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:39

Je kunt op Mijn DUO controleren of de kaart is stop gezet.

edit:
lees net dat je je code kwijt was.

Dan is het zeer moeilijk te bewijzen dat je hem telefonisch hebt stopgezet.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 26-01-15 19:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Sincere

Dit kun je zelf doen via DUO.nl , je hebt daarbij geen kaartnummer nodig! Ook kun je daar je weekabbo omzetten in een weekend abbo.

Als ik in jouw situatie zou zitten, zou ik als eerste op DUO.nl je OV product en morgen meteen bellen met DUO om te vragen om advies.

Heel veel succes, echt vreselijk dit voor je! :o

Anoniem

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:40

Alles wat je telefonisch regelt moet inderdaad in de praktijk nog 'worden opgehaald bij het kaartautomaat'. Daarvoor heb je dus wel je ov-chipkaart nodig. Sowieso altijd aangifte doen van verloren spullen. Zo heb je altijd bewijs en kun je aantonen dat je de ov-kaart niet meer in bezit had. Aangifte kan heel makkelijk online via je DigiD.
In dit geval heb je een malloot van een medewerker gehad zeg! Sowieso krijg je altijd per mail nog een bevestiging van hetgeen ze voor je geregeld hebben. Echter had deze medewerker dus niet begrepen dat jij deze handeling nooit kon bevestigen doormiddel van je ov-chipkaart en had er dus een andere actie ondernomen moeten worden. Heb je nog wel iets van bewijs dat je iemand hebt gesproken?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:41

Mijn broer heeft echt bijna precies het zelfde probleem gehad, mocht ook bijna 400.-afrekenen en DUO geeft echt niet toe dat ze fout zitten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:42

Je weet natuurlijk geen datum meer en naam van diegene die je hebt gesproken, wel morgen direct bellen en eens kijken hoe of wat. Zou mooi zijn als je de datum nog weet waarop je gebeld hebt, misschien kun je een gespecificeerde telefoonrekening van die maand opvragen. In vervolgen alles via de mail doen, tip. alles via de mail doen en houd ook je mail gewoon goed in de gaten. Ook je spam box elke dag controleren kan dit soort gedonder misschien wel voorkomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:43

Ik zou zeker eerst even bellen om te achterhalen wat ze daar nou in hun systeem hebben staan.
Dus: welke datum van uitschrijving, welke datum van het telefoongesprek dat je je ov hebt opgezegd en gestolen hebt gemeld, welke datum ze de zaken uiteindelijk stop hebben gezet.

Hopelijk kan het dan opgelost worden, vraag in elk geval een bevestiging per mail of op schrift van de conclusies van het gesprek.

Als dat tot niets leidt, dan een duidelijke brief waarin je eigenlijk schrijft wat je hier ook aangeeft (alleen dan wat zakelijker), zoveel mogelijk met de mails die je hebt ontvangen en ook de datum van uitschrijving bv. Kom zeker nog even terug in het topic dan, dan valt er vast wel een brief te maken. Het is dan wel belangrijk wat er precies in de mails en de rekeningen stond die je hebt ontvangen.

Oh, en hoewel het een rotsituatie is: niet teveel stressen, want dat helpt helaas niks om het probleem sneller op te lossen, dus dat is zonde van de energie. (Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk :) )

(Maar toch niet te snel opgeven hoor. Als iedereen het zo makkelijk opgeeft verandert DUO zeker niet.)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 19:47

Oh god, dus zo te horen mag ik straks ongeveer 1200 euro dokken? ;(

Ik kreeg inderdaad van de telefonist te horen dat het zo geregeld was, vroeg of ik een nieuwe kaart wilde (gaf aan dat ik deze niet weer hoefde) en kreeg dus verder niks erover thuis gestuurd. Nooit meer mijn vraagtekens bij gezet, want volgens hem was het zo afgehandeld en was alles prima -O-

Morgen inderdaad gelijk een belletje erheen :j
Weet bij god niet meer wie ik de vorige keer heb gesproken. We willen ziggo vragen of zij een log hebben om op die manier de datum te kunnen achterhalen.

Voortaan gaat alles inderdaad vrolijk via de mail, staat het in ieder geval zwart op wit -O-

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:54

Nou wij hebben precied hetzelfde, wij dachten ook dat die handmatig werd stopgezet. Niet dus. Ook ruim 400 euro dokken terwijl ik hem nooit meer gebruikt heb. Bem zelf weekendje weg geweest en helemaal betaald.

Kreeg indd eerst aanmaning en nog meer en moeder bellen nou we moeten dus betalen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:56

boete is 92 euro per halve maand idd. belachelijk veel!
ik heb ook altijd problemen gehad met duo... ze geven je nooit maar dan ook nooit gelijk

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:57

Gesprekken met duo worden vaak opgenomen. Misschien kun je daar wat mee?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 20:01

Ja, ik hoop dat deze is opgenomen! Maar als het in hun nadeel is, zal het me niks verbazen als deze er ineens niet meer zou zijn >;)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:02

Onwijs vervelend, maar inderdaad altijd alles zwart op wit. Heel eerlijk (bedoel het niet vervelend), maar je OV kwijt, je DigiD kwijt, e-mails niet ontvangen, niet erachteraan bellen op het moment dat je geen bevestiging krijgt dat je product is stopgezet... Het klinkt niet als een heel strakke administratie. Als je niet zou moeten betalen, zou je echt heel veel mazzel hebben. Anders zou iedereen ermee weg kunnen komen door bovenstaande argumenten na een half jaar bij DUO door te geven, ook niet helemaal de bedoeling lijkt mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:05

Kunnen dit soort klachten niet gebundeld worden en naar Kassa / Radar ofzo gedaan worden? Verzamelt de LSVB die zaken voor een proefproces? Of heeft de Nationale Ombudsman hier al eens naar gekeken?

Want ten eerste vind ik het absurd dat je zulke hoge boetes moet betalen voor iets waar aantoonbaar geen misbruik van gemaakt is in de meeste gevallen (alle reisbewegingen worden immers gelogd, dus je kunt zo zien hoeveel iemand op z'n reisproduct heeft gereisd.)

En daarnaast heb ik het idee dat men bij DUO nogal eens onzorgvuldig of keihard onjuist voorlicht - en dat levert ze per foute voorlichting toch honderden euro's op.

Wat mij betreft bijt een goede advocaat daar eens zijn tanden op stuk :j En hoe meer onderbouwde klachten, hoe groter de kans van slagen.

En het is misschien ook wel de moeite om met de scholen en uni's af te spreken om duidelijke informatie over het beeindigen van de studie toe te voegen. (Nadeel blijft natuurlijk dat mensen dat niet lezen. Maar misschien dat daar toch nog wat winst te behalen is.) Als je een studievereniging hebt, probeer het daar dan eens aan te kaarten.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 20:11

madelief88 schreef:
Onwijs vervelend, maar inderdaad altijd alles zwart op wit. Heel eerlijk (bedoel het niet vervelend), maar je OV kwijt, je DigiD kwijt, e-mails niet ontvangen, niet erachteraan bellen op het moment dat je geen bevestiging krijgt dat je product is stopgezet... Het klinkt niet als een heel strakke administratie. Als je niet zou moeten betalen, zou je echt heel veel mazzel hebben. Anders zou iedereen ermee weg kunnen komen door bovenstaande argumenten na een half jaar bij DUO door te geven, ook niet helemaal de bedoeling lijkt mij.

OV kwijt - gestolen met mijn telefoon
DigiD kwijt - Ik log er bijna nooit op in, dus dan maak ik me er ook geen zorgen om. Ik denk er niet aan zolang ik er niks op hoef.
Niet achteraan bellen - ik kreeg te horen van de beste man dat het zo allemaal afgehandeld was. Had geen idee dat hier een bevestiging achterweg zou komen?

Oftewel, een ontzettend onhandige samenvalling van meerdere dingen.

Shadow, het zou dus zin kunnen hebben eens een onderzoek te doen naar wat er inmiddels al gemeld is etc, en anders zelf mensen optrommelen en een klacht indienen bij kassa/radar?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:16

Gadverdarrie zeg, wat vreselijk balen voor je. Ik kan je helaas geen tips geven hierover maar wens je wel heel veel succes. Van anderen weet ik dat DUO erg slecht is in het toegeven van eigen fouten. :(:)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:17

madelief88 schreef:
Onwijs vervelend, maar inderdaad altijd alles zwart op wit. Heel eerlijk (bedoel het niet vervelend), maar je OV kwijt, je DigiD kwijt, e-mails niet ontvangen, niet erachteraan bellen op het moment dat je geen bevestiging krijgt dat je product is stopgezet... Het klinkt niet als een heel strakke administratie.

So? Het punt is dat DUO nu een beetje als een slechte abonnementsdienst optreedt, waar je ongemerkt aan vast zit. Een beetje hetzelfde model als die sms-diensten, of obscure buitenlandse 'loterijen' ofzo.

Maar DUO is een overheidsorgaan. Hun doel is niet om studenten te bestraffen voor een slechte administratie, of om een soort test te creeren of studenten wel genoeg opletten in ingewikkelde situaties, of om studenten zoveel mogelijk geld af te troggelen...
Ze zouden hun best moeten doen om dit soort problemen zoveel mogelijk te voorkomen. Gewoon, omdat een overheid zorgvuldig met z'n burgers om dient te gaan. (Dat gebeurt niet, maar het hoort wel.)

Citaat:
Als je niet zou moeten betalen, zou je echt heel veel mazzel hebben. Anders zou iedereen ermee weg kunnen komen door bovenstaande argumenten na een half jaar bij DUO door te geven, ook niet helemaal de bedoeling lijkt mij.

Er is geen enkele logische reden waarom DUO niet gewoon de ov-kaart automatisch stopzet op het moment dat ze de afmelding binnen hebben. Of waarom ze er niet beter over communiceren.

Die boete was vroeger logisch, omdat je een eenmaal uitgegeven ov-kaart niet meer kon invalideren. Je kon dus blijven reizen totdat je de kaart fysiek had ingeleverd, en niemand kon ook nagaan hoeveel ermee gereisd werd. Een flinke boete was toen de enige manier om berekend gedrag te ontmoedigen, bv van mensen die werk hadden gevonden op grote afstand en die zelfs inclusief boete goedkoper uit waren dan het kopen van treinkaartjes.

Inmiddels is die hele argumentatie totaal ingehaald door de techniek. De kaarten / reisproducten kunnen gewoon op afstand geinvalideerd worden, en ook kun je exact nagaan wat iemand gereisd heeft. Een veel redelijker en eerlijker beleid zou dus zijn om gewoon de werkelijke reiskosten in rekening te brengen, met daarbij administratiekosten. Dat staat in proportie tot de werkelijke nadelen, niemand kan het dan misbruiken om oneerlijk voordeel mee te behalen, maar het benadeelt ex-studenten die even niet opletten niet buitensporig.

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:19

Hier ook..
Gestopt met opleiding en Ov tegelijkertijd kwijtgeraakt.. Zooo veel gezeik gehad en uiteindelijk boete van €91,-
Valt dus nog heel erg mee als ik dat hier hoor..

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:19

Heel raar!! Ze doen het er om denk ik.
Een vriend van mij had exact hetzelfde en kon 800 euro terug betalen terwijl hij idd had stopgezet en niet meer had gereist

Lijkt of ze het expres doen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:20

Tigress schreef:
Shadow, het zou dus zin kunnen hebben eens een onderzoek te doen naar wat er inmiddels al gemeld is etc

Dat zeker! :j

Als je immers de bevestiging hebt dat ze je ov-kaart op een bepaald moment als gestolen hebben gemarkeerd, en je geen nieuwe hebben gegeven, dan is het wel duidelijk dat jij dat product welliswaar niet in bezit had, maar dat het ook door niemand misbruikt kan zijn.

En het is ook belangrijk om te kijken waar die rekening van augustus vandaan komt.

Citaat:
en anders zelf mensen optrommelen en een klacht indienen bij kassa/radar?

Zou ik ook zeker doen, als je anderen kent die het ook is overkomen.