Moeilijk oppaskindje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bongartzfran

Moeilijk oppaskindje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 17:53

Heey,
Ik pas op bij drie kinderen. Een van ong. 3, meisje. Een van ong. 7, meisje. En een van ong. 9, jongen.
Het is goedbetaald werk en de ouders van de kinderen zijn erg aardig. Ik pas alleen op avonden dus leg ze in bed of ze liggen er al in. Ze gaan altijd alle drie tegelijk naar boven omdat dit doordeweeks bij hun ouders ook zo is. De jongen poetst gewoon zijn tanden, trekt zijn pyjama aan en gaat dan vaak al snel slapen (na een boekje :j ). Het jongste meisje is meestal ook erg 'braaf'. Maar het probleempje is dus het middelste meisje. Ze is in de avond vaak gewoon lief maar zodra ze naar boven moet komen er moeilijkheden. Ze wil haar tanden niet poetsen, verstopt haar tandenborstel, gaat hel druk doen, eigenlijk zo veel mogelijk om tijd te rekken. Soms neemt ze haar zusje mee in het drukke gedrag en gaan ze dansen en rennen enzo. Ik lees bij alle drie voor en daarna slapen de oudste en de jongste vrij snel al. De middelste zegt dat ze wakker blijft tot haar ouders thuis komen en probeert dit dan ook.
Heeft iemand een tip?

Soms zijn er ook avonden dat ze met z'n drieeën heel druk zijn, ook al beneden. dan rennen ze om elkaar heen om de tafel en gaan paardje rijden op elkaar enzovoort. DAn krijg ik ze moeilijk uit elkaar....

Hopelijk kan iemand helpen,
Dankjewel!

Anoniem

Re: Moeilijk oppaskindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:55

Heb je al aan haar gevraagd waarom ze dit gedrag vertoond? :)

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:55

wat zeggen de ouders ervan als je deze problemen bij hun aankaart?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:59

Nergens op in gaan... Als ze haar tandenborstel verstopt gewoon zeggen: "Prima, dan ga je maar zonder tanden poetsen op bed." Dan is de lol er snel af hoor...
En gewoon de ouders vertellen wat ze doen, die kunnen je ook prima tips geven :)

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:03

Ik heb dit ook gehad bij een oppaskindje. Het kind ervoer het naar slapen gaan als een soort straf omdat hij dan doodstil in zijn bed moest gaan liggen. Nadat ik dit door had heb ik als hij naar bed ging gewoon een verhaaltje voorgelezen, weer kwam protest want hij moest erna altijd gaan slapen. Ik heb toen om het voor hem aangenaam te maken gezegd dat hij 1 speelgoedauto in zijn bed mocht houden en er nog even ín zijn bed mee mocht spelen. Toen hij wist dat dat mocht was het moeilijk naar bed gaan opgehouden, omdat hij het koppelde aan het spelen dat nog even mocht. Uiteindelijk raakt het kind in een donkere kamer toch vermoeid en zal het gaan slapen.
Dit werkte bij mij in ieder geval super, maar het is dan wel heel belangrijk dat het kind in zijn bed blijft.
Vooral ook de ouders vragen hoe zij dit oplossen :)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:05

Mijn oppaskinderen gaan ook altijd proberen de tijd te rekken. Meestal zeg ik dat ze anders maar zonder voorlezen naar bed gaan. Dan houdt het snel op :+ . Ze blijven nogal graag voor de tv hangen. Dus ik maak er spelletjes van. Wie het eerst boven is mag een boekje uitzoeken, wie het eerst klaar is met tandenpoetsen mag het verhaaltje kiezen etc. Werkt goed hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:11

Probeer het inderdaad leuk te maken voor het kind! Duidelijke regels werken ook altijd goed, ik weet niet of je regelmatig oppast?
Wat je ook een keer zou kunnen proberen is zeggen: Als je nu netjes naar boven gaat, je pyjama aan doet en je tanden poetst, lees ik extra lang voor/blijven we nog even praten/mag je nog even tv kijken etc. Waarschuwen dat als ze dan niet netjes gaan slapen, je dit de volgende keer niet meer doet. Werkte bij mij meestal ook heel goed! Luisteren ze goed: mag het de volgende keer weer. Luisteren ze niet? Streng zijn en niet meer doen!

Wat je ook kan doen is naast haar bed gaan zitten, en dan nog even met haar de dag(en) door bespreken. Liefst wel in het donker. Van het praten worden ze moe, en zo weet ze dat ze ook nog niet meteen hoeft te gaan slapen. :)

Wat inderdaad ook goed werkt: hun ouders en/of de jouwe om tips vragen!

bongartzfran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 19:14

Alemaal heel erg bedankt! zeer goede tips die ik zeker ga gebruiken!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:23

Och arme, je bent zelf pas 13.Ik denk dat ze je niet heel serieus nemen en wat uit proberen.

Probeer idd niet in te gaan op hun gedrag poets je je tanden niet ook goed.Ga je niet in je bed liggen,ook niet voorlezen dan.Blijf je wakker tot je ouders er zijn ,dan doe je dat maar.Maar wel in je bed.

Maar ik vrees dat het kleine leeftijdsverschil je wat parten speelt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:26

Heb je de ouders gevraagd om advies?

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:27

Inderdaad even met de ouders overleggen hoe zij dit aanpakken...tot hoelaat moet je altijd oppassen en heb je telefoonnummer van volwassene voor geval van nood? Als je later ook met kinderen wilt werken (je bent nu 13 toch?) Zou je alvast boeken kunnen lezen over opvoeding (bieb) of op internet informatie zoeken.

bongartzfran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 19:49

Ninette schreef:
Inderdaad even met de ouders overleggen hoe zij dit aanpakken...tot hoelaat moet je altijd oppassen en heb je telefoonnummer van volwassene voor geval van nood? Als je later ook met kinderen wilt werken (je bent nu 13 toch?) Zou je alvast boeken kunnen lezen over opvoeding (bieb) of op internet informatie zoeken.

Ja ik ben 13 inderdaad, ik mag in het weekend oppasssen tot laat (rond 1 uur) en door de week tot half twaalf. In het weekend slaap ik dan gewoon uit. Meestal begin ik rond 7 uur, dan liggen ze dus nog niet in bed. en soms wat later rond half 9, dan vaak al wel. Ik heb altijd mijn mobiel met de nummers van beide ouders en een oplader mee :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:24

Ik vind het nogal wat, een dertienjarige op drie kinderen laten passen :=
Ik mis het overleg met de ouders?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:40

Ik vind persoonlijk een 1e jarige op drie kinderen van best pittige leeftijden oppassen tot half twaalf niet echt goed door de weeks... maar oké.

Heb je al met de ouders overlegt? Het zijn tenslotte hun kinderen. Ik zou persoonlijk overleg willen als moeder als er problemen zijn,en niet dat iemand zelf wat gaat doen zomaar...kinderen op die leeftijd proberen veel uit en je kan met de ouders dit bespreken. Die kunnen dan overleggen met jouw wat je kan doen en zeggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:53

Wat ik vaker zie bij hele jonge kindere die zelf oppassen, dat ze moeite hebben met consequentie en de reactie op moeilijk gedrag, omdat ze die vaardigheid nog niet beheersen.
Dus meer een actie - reactie; oppasser te jong om te copen met lastig gedrag en een kind die dat precies weet! Ik heb veel met kinderen gewerkt van jouw leeftijd en onderling vinden ze het vaak al lastig om situaties/conflicten op te lossen, dus laat staat echt leiding te nemen. Daarom waren wij er altijd bij om ze te kunnen sturen in dat leiding geven aan de jongere kinderen. Want logischerwijs miste ze zelf nog inzicht en die vaardigheid. Dus ik zou vooral om tafel zitten met de ouders en laat ze het je leren als zij nog wel thuis zijn. Dus laat ze meekijken met hoe jij het aanpakt en dan kunnen ze je helpen :)
(Ook ik ben jong oppasser geweest, maar herken het dat je simpelweg tegen een muur aan loopt bij erg dwars gedrag dat niet 1,2,3 op te lossen was. Mijn oppaskind ging op de trap liggen als een dood paard en kreeg er geen beweging in.... :') )

Tot na middernacht op laten passen... Waar zijn jouw eigen ouders in dit verhaal ts?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-01-15 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:59

Toen ik dertien was begon ik ook met oppassen op de twee oppaskindjes van mijn zus, omdat zij toen ergens anders ging studeren. Verder paste ik ook vaak op tot die tijden, dus ik vind dat niet heel vreemd eigenlijk. Mij lijkt de leeftijd ook niet direct het probleem. Wat ik mij wel afvraag is of je dit besproken hebt met de ouders? Zij kennen de kinderen het best en kunnen ook aangeven of dit bij hun ook vaak gebeurt, dan weet je of jouw manier de oorzaak is, of dat het iets anders kan zijn..

Daarnaast zou ik mijn oppaskindjes inderdaad vragen waarom ze zo doen.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:11

Kan er in nood binnen 5 minuten een volwassene aanwezig zijn? Doel op ongeval/ verwondingen denk dat je nog geen kinderehbo hebt of bhv. Of een vreemde aan de deur/inbraak. Het is een erg grote verantwoordelijk heid! Eigenlijk laten deze mensen 4 Kids alleen thuis savonds...ik zou dat niet durven.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:12

Ik deed dat vroeger ook altijd al hoor, zou daar niet zo'n probleem achter zoeken :n. Maar voor TS, vooral consequent zijn, regels neerleggen en daar niet overheen laten gaan. Als die middelste gaat klieren dan heel gauw de kiem in smoren, niet afwachten, maar heel kort zeggen dat het niet de bedoeling is. Geen discussie aangaan, nee is nee en daarmee is de kous af :j.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:14

Ninette schreef:
Kan er in nood binnen 5 minuten een volwassene aanwezig zijn? Doel op ongeval/ verwondingen denk dat je nog geen kinderehbo hebt of bhv. Of een vreemde aan de deur/inbraak. Het is een erg grote verantwoordelijk heid! Eigenlijk laten deze mensen 4 Kids alleen thuis savonds...ik zou dat niet durven.

Ik denk dat de meeste oppassers geen kinder EHBO of BHV hebben..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:31

De meeste ouders ook niet :').

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:33

Haha nee inderdaad :=

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:28

Meeste ongelukjes met kinderen gebeuren dan ook thuis...

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:32

Een ongelukje kan ook gebeuren in aanwezigheid van iemand met BHV of EBHO..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:44

Ik pas al jaren op en ik probeer het altijd spelenderwijs te doen.
Willen ze niet naar de badkamer, dan gaan ze als een vliegtuigje onder mijn arm! :D

Misschien met humor en motivatie? Boos worden daar is een oppas niet voor tenzij het echt moet. :j

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:20

Ja dus bij een ongelukje is het dan fijn als je weet hoe je moet handelen, maar goed ik zeg alleen dat ik die verantwoording niet aan een 13 jarige zou geven kindje van 3 is nog klein hoor.