In welke wijken van Zwolle wel/niet wonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

In welke wijken van Zwolle wel/niet wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 10:51

Ergens in, vermoedelijk, het komende jaar, ga ik waarschijnlijk verhuizen richting Zwolle. Dit omdat in Zwolle en Kampen meer werk voor mij is dan waar ik nu zit en ik bovendien toe ben aan de volgende stap.
Dat betekend dus een huis kopen, huren, of me aansluiten bij een woongroep. Maar zeker als het om een huis kopen gaat, is het handig om te weten in welke wijken ik wel of absoluut niet zou willen wonen. En ik heb gewoon geen idee, want ik ben daar niet bekend. Maar hier op Bokt zitten vast mensen die me meer kunnen vertellen en hun ervaringen willen delen.

Wat zoek ik in een woonwijk? Gewoon, een beetje nette buurt. Niet al te veel jongeren, niet al te veel Tokkies. Winkel in de buurt is handig, maar geen noodzaak. Kunnen parkeren wel. Liefst een beetje ruim opgezet, van betonblokken word ik niet blij, maar in de oudere buurten vind ik wat dichter op elkaar juist wel weer wat hebben. Hangt dus een beetje van de bouwstijl af.
Beetje groen in de buurt is wel lekker.

Dus, brand maar los. Wat zijn de goede wijken en wat zijn de absoluut no-go wijken (als Zwolle die heeft, tenminste).

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:55

Je zou er ook voor kunnen kiezen om in IJsselmuiden te gaan wonen. Het is dan wel een dorp, maar wel een 'groot' dorp met veel voorzieningen (genoeg supermarkten, snackbarren, 2 'turken' met pizza, shoarma etc :+, 2 manege's, zwembad, sporthal etc...) en met Kampen om de hoek. Zwolle is 20 minuutjes rijden dan :)

Als ik je verhaal zo lees zou je het niet erg vinden om in een wijk te wonen met dorps karakter :D

Het enige nadeel van hier wonen vind ik het gebrek aan een mooi stukje natuur zoals een mooi bos met heide. Daarvoor moet je al gauw richting/voorbij Zwolle. Je hebt bij Kampen wel het Roggebotse Bos maar dat is niet echt je van het.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:59

Een no go zou voor mij het oude gedeelte van Holtebroek zijn, dat was mijn eerste kennismaking met Zwolle en toen zakte de moed mij behoorlijk in mijn schoenen.

Ik zelf heb met veel plezier in Hanzeland gewoond, Assendorp vond ik altijd heel gezellig, maar dat heeft wel een leuk deel en een deel waar ik minder graag kwam. Dat geld wat mij betreft voor de meeste wijken rondom de binnenstad en de binnenstad zelf.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: In welke wijken van Zwolle wel/niet wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:08

Ik heb in aardig wat gedeeltes van Zwolle gewoond, en alles heeft z'n voors en z'n tegens. Wat voor huis zoek je? Appartement? Vrijstaand?

Wipstrik is leuk, en de kleinere arbeidershuisjes zijn nog wel te betalen, maar iets groters wordt al gauw duurder, omdat het toch erg dicht bij het centrum is. Assendorp zijn bijna alleen appartementen en de huizen die er zijn, zijn behoorlijk aan de prijs. Wel leuke omgeving. Deze twee wijken voldoen wel aardig aan jouw eisen, hoewel parkeren niet overal even handig is en soms zelfs met vergunning.

En elke wijk heeft wel z'n aantrekkelijke punten, hoewel ik wel heb gemerkt dat er binnen alle wijken stukken zijn waar je liever niet wilt wezen: Zwolle-zuid bijvoorbeeld, maar ook de Aalanden en de Kamperpoort. Nou wordt die laatste grondig aangepakt, maar ik zou me er nog steeds niet prettig voelen.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:19

Idd, het oude gedeelte van Holtenbroek zou voor mij niet direct een go zijn. Ook vind ik dat bepaalde stukken van de Aalanden niet altijd even veilig voelen.
Stadshagen heeft vééééél mogelijkheden, maar is wat verder weg van het centrum.
Assendorp en Wipstrik zijn inderdaad heel leuk maar wel prijzig, ook is, iig in Assendorp, parkeren niet altijd even makkelijk geloof ik.

Verder zou IJsselmuiden voor mij niet direct iets zijn waar ik aan zou denken. Eventueel zou je nog in Hattem kunnen kijken, zeker Assenrade (nieuwe wijk) ligt heel dicht bij Zwolle. Verder heeft Hattem ook een wat dorpser karakter (maar is wel een stad).

Kampen ken ik niet goed genoeg om daar een oordeel over te vellen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:28

Hattem is wel heel leuk ja. Even de brug over en je bent in hartje Zwolle.

Stadshagen vind ik nog steeds de 'betonblokken' uit de OP van TS, dus dat lijkt me minder passend voor haar wensen. Het is al een stuk mooier dan toen het net uit de grond gestampt was, dat weet ik, maar dat moet echt wel bij je passen en is volgens mij vooral veel yuppen en jonge gezinnen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:43

Ik vind Westenholte altijd een leuke wijk, kom er niet zovaak, maar dat heeft wel echt een dorpskarakter *D.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:45

Westenholte is voor 99% een leuke buurt.
En ook daar zijn wel enkele straten waar je liever niet wilt wonen.
Je kan het beste als je een huis op het oog hebt 's avonds gaan kijken. Vooral als het weer wat beter wordt dan kan je een beetje een indruk krijgen van de straat.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:45

Voor mij een echte no go zou zijn de Indische buurt. Ken meerdere mensen die daar hebben gewoond en er heerst daar absoluut geen prettige sfeer. Ik woon in het nieuwere deel van Holtenbroek, dit is prima te doen! Voel me hier zeker niet onveilig. Het is wel lekker druk, veel bedrijvigheid, daarom zoeken wij een nieuw plekje in een rustigere buurt of nabijgelegen dorp. Ik zou ook niet heel graag in het oude deel van Holtenbroek (III) willen wonen, denk aan de Palestrinalaan etc.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:50

Alle wijken hebben charme, kwaliteiten en zwakkere punten.
Maar ik zou je aanraden om niet zozeer de wijk, maar de straat/buurt te gebruiken als selectie.
Ik heb jaren gewoond in slecht bekend staande wijken, maar het was altijd rustig en heel prettig leven.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:51

Ik ben het helemaal eens met Senna21. Het hangt vooral van je directe buren af. En zelfs mensen uit een ander soort sociaal milieu kan je prima mee samenleven als je elkaar kunt respecteren.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:53

Da's zeker een aanrader Senna :j Ik zou wegens slechte ervaringen nooit meer naar Zwolle-Zuid willen, maar daar heb je toch prachtige plekken, vlak aan de IJssel en de uiterwaarden én alles bij de hand.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:53

In Kampen zijn Zuid, Centrum en Oranjewijk aan te raden :j en eventueel Brunneppe, als je geen bezwaar hebt tegen 'volks' (incl. melkbusschieten in december) :D

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:11

Ik heb 2,5 jaar in de Assendorp gewoond in een hoekwoning. Is inderdaad prijzig, maar met z'n 2en goed te doen. Ik weet niet of jij alleen gaat of met z'n 2en? Wij woonden in een leuke buurt (Molenweg-Rozenstraat), goed contact met de buren en toch rustig. Lekker dicht bij het centrum, dus mocht ik ooit weer in Zwolle gaan wonen ga ik zeker weer naar de Assendorp :)

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:19

Brunnepe is een echte volksbuurt, vergelijkbaar met de vroegere Kamperpoort, waar met name in de zomer veel op straat wordt geleefd.
Onderdijks is een nieuwe wijk in Kampen. Daar lijkt me ook niets mis mee evenals De Maten.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:20

Ik ben opgegroeid in de Aa-landen. De Aa-landen is in mijn ervaring een hele fijne wijk. Relatief veilig, ruim opgezet, veel jonge gezinnen enzo. Veel natuur (het Aatje, een beek, loopt recht door de wijk heen, met overal park daaromheen). Ik denk dat dat de perfecte plek zou zijn voor je. Ze hebben er koop- en huurhuizen, maar het zijn absoluut niet van die betonblokken. Gratis parkeren overal, winkelcentrum midden in de wijk. Ik zou er gewoon eens gaan kijken.

Stadshagen en Holtenbroek lijken me niet direct bij de eisen van TS aansluiten; Stadshagen te modern en blokkerig, terwijl Holtenbroek niet echt goed bekend staat. Hangt natuurlijk van het deel van de wijk af, maar zou er niet direct mijn voorkeur naar uit laten gaan.

Indische buurt heb ik me ook nooit lekker gevoeld. Een goede vriend woonde daar en daar werd ook bij de buren iemand neergeschoten enzo, dus dat zegt al voldoende :')

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:30

In Stadshagen hangt het er net vanaf in welke deelwijk je zit. Er is bijvoorbeeld ook een ecologisch opgezet stuk met naast de eigen tuin ook een gezamenlijke tuin. Voor ieder wat wils dus.
Het nieuwe deel van Holtenbroek is een normale wijk. Je zit daar vlak bij het Zwarte water en de jachthavens. Holtenbroek is zo groen dat de stadskudde schapen er in de zomer komt grazen.
In de AA-landen zijn hele fijne stukken, maar ook daar zitten er net als in de andere wijken mindere straten tussen.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:34

Ik kom zelf uit Hattem maar waar is de indische buurt :??
Ik zei zelf ook noooooit Stadshagen maar nadat ik daar van de winter doorheen reed dacht ik, hm daar zitten nog best oke stukken bij.

Ik denk dat je idd gewoon moet gaan kijken tzt, en ook een paar onopgemerkt 's avonds de buurt door en dan kom je een heel eind :)!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:37

Als je stadshagen van een afstandje bekijkt lijkt het net een groot gevangenis kamp ofzo, vind ik :') vind het echt een ontzettend lelijke wijk. Ook als je er doorheen rijdt, iig de stukken met rijtjeshuizen. Mja misschien is het wel prettig wonen :P daar kan ik weinig over zeggen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:38

Ik vond de AA landen ook een heerlijke wijk om te wonen.
Veel ruimte, parken en groen, de huizen niet zo dicht op elkaar gebouwd.
Als je achterin de Aa landen woont, zit je vlak bij de Wijde Aa, heel mooi.
Je woont er echt vrij en rustig en de Aa landen heeft ook een eigen winkelcentrum.
Ik had (heb) honden en je dan daar heerlijk wandelingen maken met de hond. :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 21-01-15 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:41

Indische buurt zit vlak bij de wipstrik.

Ik heb aan het begin van de Indische buurt gewoond, veel sociale controle. Maar ook veel 'tokkies'.. Zelfs een keer iemand neergeschoten in de straat. En toch vond ik het helemaal niet erg om daar te wonen, aantal buitenlandse winkeltjes in de buurt, dat vond ik erg fijn. Ook hadden wij in de straat ook wel gewoon beginnende gezinnen die wel 'normaal' waren.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 13:52

Tuurlijk ga ik ook kijken! En wat Senna zegt klopt ook, niet echt in wijken indelen maar in straten. Maar dat zette zo lastig in de titel, plus dat ik niet kan verwachten dat mensen even voor me oplepelen welke straten niet slim zijn, terwijl in wijken en buurten praten wat dat betreft makkelijk is.

Ontzettend leuk om al zoveel reacties te lezen, ik ga de kaart er eens bijpakken en alles wat tot nu toe gezegd is inventariseren!

Hattem is zeker leuk, zou ik best graag willen wonen, maar van wat ik er tot nu toe van gezien heb, is dat te duur voor mij. Ik hou het uiteraard in de gaten, wie weet wat voor geluk een mens heeft, maar in eerste instantie lijkt het mij niet echt haalbaar.

Oh, en melkbusschieten in december is geen probleem, dat doen ze hier ook alleen heet het dan carbidschieten ;).

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:00

Holterbroek is best een tuig buurt.. Al worden veel mensen vanuit die buurt naar andere buurten verplaatst over de hele stad..

Ik heb 3 jaar in de wipstrik gewoont.. Je hebt 2 gedeeltes, de ene is een vrij luxe buurt met grootte flats er bij en de andere is een iets mindere kant, maar oom zeker nog wek te wonen. En het luxere gedeelte zit ook een spar..

Verder stadsehagen, zwolle zuid, pierik, aalanden, westenholten zijn naar mijn idee leuke beurten.. Elke buurt heeft wel z'n rotte appel haha

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:21

Ik vind zelf stadshagen niks, holtenbroek ook niet. :n
Ik zou zelf graag in Berkum wonen. :j
Makkelijk te bereiken met de bus en een beetje een dorpssfeer daar!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:58

Lalidan schreef:
Oh, en melkbusschieten in december is geen probleem, dat doen ze hier ook alleen heet het dan carbidschieten ;).

Daar doen ze het vast niet voor je deur, op de openbare weg :+ Maar als je er geen bezwaar tegen hebt...

Prijzen van huren en kopen liggen in Kampen wat lager dan voor soortgelijke woningen in Zwolle, maar Kampen heeft natuurlijk weer minder voorzieningen.