Leencontractje voor het uitlenen van mijn zadel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Leencontractje voor het uitlenen van mijn zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 11:09

Hoi!

De mensen die mijn paard hebben gekocht zouden graag mijn zadel willen lenen tot ze zelf een goed passend nieuw westernzadel hebben gekocht. Voor mij is dit handig omdat ik momenteel even geen plek heb thuis om mijn zadel te bewaren. Ik heb een beetje gezocht op leencontracten maar ik krijg echt van alles contracten te zien (echte leningen, huurauto's, etc.) maar niet voor het uitlenen van spullen.. Wat voor dingen zou ik in zo'n contract moeten zetten behalve de ''schade'' (verkleurde plekken op de plek van de benen) die het zadel al heeft? En uiteraard dat het zadel in dezelfde staat terug gegeven moet worden? Of heeft iemand misschien een voorbeeldcontractje van zoiets?

_mexx_lady_

Re: Leencontractje voor het uitlenen van mijn zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:19

Zodra je ergens je handtekening onder zet is het geldig hebben ze mij altijd gezegd.
Word-documentje opstellen met hoe en wat, wat je verwacht, betrokken partijen, om welke uitleenduur het gaat,... Foto's van je zadel + details zodat je ziet welke schade er nu aan is zodat je kan vergelijken.

Ander partij laten nalezen en handtekening eronder als ze akkoord gaan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:23

_mexx_lady_ schreef:
Zodra je ergens je handtekening onder zet is het geldig hebben ze mij altijd gezegd.
Word-documentje opstellen met hoe en wat, wat je verwacht, betrokken partijen, om welke uitleenduur het gaat,... Foto's van je zadel + details zodat je ziet welke schade er nu aan is zodat je kan vergelijken.

Ander partij laten nalezen en handtekening eronder als ze akkoord gaan.

Ik zou oppassen met dit soort uitspraken. Ik meen al vaker gelezen te hebben dat het je zaak sterker maakt in geval van problemen, maar dat het nog steeds niet rechtsgeldig is. Nu kan ik het ook fout hebben natuurlijk.

Ts als ik jou was zou ik me informeren bij een juridische instantie en na aanleiding van hun advies je contract opstellen, dan ben je gedekt in geval van problemen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:26

Heb maar een beperkte juridische achtergrond dus kan er niet over mee praten maar als je de betrokken partij laat nalezen "gelezen en goedgekeurd" laat schrijven + handtekening kunnen ze toch niks meer maken?
Maar inderdaad als er wat te zeiken valt in geval van problemen doen ze dit wel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:30

Misschien ook handig om een aantal foto's van het zadel in huidige staat in het contract te zetten, dan heb je altijd bewijs mocht er ineens een verse kras oid op zitten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:33

Zou het verkopen en het eventueel later terugnemen, dat is ook het handigste indien het beschadigd zou raken of bijvoorbeeld gestolen zou worden.

_Kyarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:35

Een handtekening onder een contract biedt inderdaad niet altijd zekerheid, omdat het niet alleen gaat om wat letterlijk in een contract staat maar ook om de bedoeling van partijen (ik studeer rechten). In dit geval zullen daar echter weinig problemen mee ontstaan, omdat het logisch is dat die mensen jouw zadel niet ineens mogen beschadigen o.i.d. :P. Inderdaad even in Word opstellen wat je met die mensen wilt afspreken en ze het laten ondertekenen. Ik zou wel even wat foto's maken van hoe het zadel er op dit moment uitziet, zodat er zeker geen misverstanden kunnen ontstaan.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 12:01

Shirley schreef:
Zou het verkopen en het eventueel later terugnemen, dat is ook het handigste indien het beschadigd zou raken of bijvoorbeeld gestolen zou worden.

Ik wil het niet verkopen, het is een zeer zeldzaam zadel :D (er zijn er maar 2 van in Europa).

Bedankt voor alle reacties!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:04

Je zou ook nog advies in kunnen winnen bij het juridisch loket ( is gratis)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:09

Emita schreef:
Shirley schreef:

Ik wil het niet verkopen, het is een zeer zeldzaam zadel :D (er zijn er maar 2 van in Europa).

Bedankt voor alle reacties!

Maar krijg je dan ook geen problemen indien het verloren zou gaan bij brand of diefstal?

Als het zo'n bijzonder zadel is, zou ik geloof ik niet uitlenen... :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:10

Ben het hier toch met Shirley eens vrees ik... Als het zadel zo zeldzaam is zou ik het niet uit lenen.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:12

Misschien dat ik eroverheen heb gelezen maar ik zou toch ook iets van borg vragen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:13

Ik zou ook even langs het juridisch loket. Want volgens mij kun je nog wel problemen krijgen als je zelf een 'contractje' typt in word oid.

Ik meende ook gehoort en gelezen te hebben dat je zelf wel kunt opstellen maar dat dat in geval van problemen het weinig voorstelt.
Weet dit niet 100% zeker en het lijkt mij het verstandigst om bij iets als het juridisch loket advies in te winnen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:10

Volgens mij is dat niet rechtsgeldig.
Als jij je zadel uitleent ben jij verantwoordelijk als er eventuele schade aan toe wordt gebracht of dat het zoek raakt etc.
Jij gaat er van uit dat mensen kapabel zijn om verantwoordelijk met dat ding om te gaan, dus komt de 'schuld' bij jou te liggen.
Echter, mocht het zadel kapot gaan, zou het wel kunnen dat je in samenspraak met degene waaraan je het uitleent om de tafel gaat zitten en kijkt of het eventueel door hun verzekering vergoed kan worden of door je inboedel verzekering (ligt eraan of je zadel daaronder valt)..
Maar ook al stel je n contract op waarbij je dus afstand tekent van verantwoordelijkheid, volgens mij is dat op geen enkele manier rechtsgeldig. Ik zou als ik jou was een borg vragen die jij inhoud als het kapot is etc.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:16

Bedenk goed wat je wil als het zadel toch beschadigd raakt of erger en zet dat er ook in
Wil je dan een financiële vergoeding van x bedrag bijvoorbeeld? Of..?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:26

Ben je echt bereid het risico te nemen dat het zadel gestolen wordt, vermist raakt, of ernstig beschadigt? Bij een gewoon zadel is dat hooguit erg vervelend, maar als het zo zeldzaam is dan is vervangen waarschijnlijk bijna onmogelijk, zelfs bij goede afspraken over een schadevergoeding. Ik zou in elk geval niet zomaar vertrouwen op goede bedoelingen, mensen kunnen glashard liegen en verschrikkelijk gemeen zijn. Zeker als er (veel) geld in het spel is. Ik leen zelf in elk geval niks uit wat ik beslist niet kwijt wil raken.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:44

Ik heb het toendertijd meegenomen in het koopcontract. Had een termijn gesteld en we hadden bij de overdracht gelijk een einddatum afgesproken. Uiteraard vermeld in het contract dat het zadel in dezelfde staat terug moest komen. Dit gaf de koper toendertijd de gelegenheid om rustig een eigen zadel te zoeken of op maat te laten maken.
Foto's maken bij aanvang is wel een goede tip trouwens!

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:08

Een contract is niet rechtsgeldig als het document niet geregistreerd is. Dit kost toch wel wat geld om te laten doen. Dan kun je nog wel een contract tussen jullie maken, maar dan ben je niks als de tegenpartij niet wil betalen ofzo.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:20

Zelfs als het wel rechtsgeldig is dan is het nogal wat gedoe om je gelijk te krijgen als de tegenpartij weigert mee te werken..

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:33

... en dan is het de vraag hoeveel geld je ervoor over hebt om er een rechtszaak van te maken, de waarde van je zadel moet dan ruimschoots opwegen tegen die kosten -als het zover zou moeten komen, je weet het natuurlijk nooit, en daarom stel je ook een contract op-. En dan moet je die waarde ook kunnen bewijzen, beargumenteren. Ik ben niet zo van de uitleen, zou het in dit geval ook niet doen... 'Zuinig op spullen' daar verstaan sommige mensen werkelijk heel iets anders onder. Zou ook maar even goed je rechtbijstandverzekering checken als je die hebt, hoe veel doen die voor je in zo'n geval (en vaak ook opstartkosten voor een case).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:38

Ik zou het ook niet uitlenen, al waren er 200 van in Europa.
Het lijkt mij een constructie die gedoemd is te mislukken of dat er op zijn minst heibel over komt.
Bovendien als jij nu zelf een paard zou hebben, zou je het zadel misschien zelf kunnen gebruiken. Dan moeten de kopers van je paard zeker op zoek naar een ander zadel.
Kans is groot dat ze het nu op hun gemak doen, onder het mom dat jouw zadel zo goed ligt en er geen passend zadel voor je paard te vinden is.
Met andere woorden zij houden de centen voor een zadel voorlopig nog in de zak, of geven het uit aan andere dingen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:38

In ieder geval, als je het wel doet, foto's maken van voordat je het uitleent en hun ook laten ondertekenen op hetzelfde papiertje met de foto's, dat die er zo uit ziet. Mochten er wel beschadigingen aan komen kunnen ze dan in ieder geval niet zeggen "Dat was al zo!" Ze hebben zelf getekend dat het niet zo was.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:46

En bij schade, zeg een vette kras op je zadel, zul je misschien wel een bedrag vergoed krijgen, maar daar heb je je zadel niet mee terug in de staat waarin je hem uitleende. Ik weet uit ervaring: elke keer als je de schade daarna weer ziet, zit het je dwars.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:55

maak foto's voordat je het zadel uitleent, liefst met een krant met datum

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:57

Een algemene tip: laat je hierover voorlichten door bijvoorbeeld het juridisch loket en niet door Bokt. Het is weer verbijsterend hoeveel klinklare onzin er in dot topic geplaatst wordt omtrent rechtsgeldigheid van overeenkomsten...

Mocht je het willen uitlenen zou ik tenminste een borg vragen, vooraf foto's maken van de staat van het zadel en een termijn stellen waarbinnen het zadel terug moet zijn.