geen salarisverhoging

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

geen salarisverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:01

Ik zit ergens een beetje mee.

Ik heb een fijne baan, werkgever die eigenlijk nergens moeilijk over doet...dat werkt dus naar 2 kanten uiteraard. Heb aan het einde jaar een paar honderd euro in mijn handen gedrukt gekregen, ook leuk uiteraard, maar....

Nu zie ik in de mail correspondentie dat mijn baas de nieuwe salarissen heeft doorgegeven aan de accountant. Normaal zegt hij elk jaar tegen mij wat ik aan de accountant moet doorgeven maar nu heeft hij dat dus zelf gedaan, waarschijnlijk om geen vreemde vragen/blikken van me te krijgen.

Hij heeft zichzelf op alle fronten dus flink zijn salaris verhoogt (wat al niet beroerd was), maar dat van mij blijft gelijk.
Normaal gesproken zegt hij gewoon: we krijgen allemaal zoveel % erbij.
Nu krijgen we dus een nieuwe sales manager erbij en dat kost natuurlijk ook veel geld, maar moet ik dan maar achterblijven? Ik ga hierdoor nl. ook meer werk krijgen (dat is tenminste de bedoeling :)).

Hoe kaart ik zoiets op een nette manier aan zonder gepikeerd of aanvallend over te komen, want ik vind dit toch niet zo netjes. Hij heeft het me duidelijk niet zelf durven zeggen.

Ik vind het niet erg als ik een jaar geen salarisverhoging krijg, maar dan wel als we beiden dat niet krijgen en niet alleen ik niets en hij wel.

A_nouk

Re: geen salarisverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:08

Ik denk dat het zo zwart wit niet is, in de zin van de manager krijgt iets dus ik krijg ook iets :)

Maar zulke dingen zijn gewoon bespreekbaar, heb je geen functionerings of beoordelingsgesprekken daar wordt dit vaak besproken. Anders even een afspraak maken en vragen wat er met je salaris gaat gebeuren.

Een salarisverhoging is helaas niet zo vanzelfsprekend :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:10

Ik zou ook gewoon even aankaarten dat je het wel vreemd vind dat het doorgeven van het salaris op een andere manier gebeurd is dan de andere jaren, en of hij dat even kan uitleggen.
Dit is geen fijne manier om er achter te komen, als baas heb je toch echt de verantwoordelijkheid om open kaart te spelen, niets zo vervelend als een baas die iets niet durft te zeggen...
Gewoon even een afspraak maken dus en uitleggen hoe je je erbij voelt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:10

Bij ons krijg je niet automatisch salaris verhoging.
Bij ons hangt dat van je behaalde competenties af.

Als je een goed haalt krijg je een bepaald percentage verhoging en bij een zeer goed krijg je een hoger percentage salaris verhoging.
Bij een voldoende krijg je alleen een inflatie correctie.

Ik weet niet of dat bij jou ook zo omschreven is.
Maar wellicht is dat bij jou ook zo geregeld.
Als je gelijk aan vorig jaar gepresteerd hebt dan heb je uiteraard ook recht op hetzelfde salaris.
Heb je jezelf verbeterd tov vorig jaar dan heb je recht op iets meer.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:12

Een verhoging is wellicht niet vanzelfsprekend maar het is (bij mij op het werk tenminste) wel vanzelfsprekend dat in een FG wordt aangegeven of je omhoog gaat of niet en wat daar dan de reden van is. Kan me voorstellen dat je het een vreemde gang van zaken vind.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:14

Op mijn werk is dat ook zo erg...
Ik werk in juni hier 10 jaar en ik ben in totaal 300 euro omhoog gegaan in die 10 jaar.
Alles word duurder maar me salaris gaat niet mee.
Zwaar frustrerend!! {:)-:(

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:17

Hier ook zo een, 3 jaar bij hetzelfde bedrijf en nog geen cent omhoog gegaan, zelfs geen inflatiecorrectie. Erom vragen helpt ook niet |o

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:53

Pff, ik durf er moeilijk over te beginnen, of beter gezegd, verder op in te gaan na wat vanmorgen is gebeurd.

Toevallig haalde hij vanmorgen de naam van de accountant (X) aan en daar sprong ik meteen op in }> . Ik vroeg hem: moet er nog iets aan X worden doorgegeven betreffende de salarissen van Januari of blijft alles bij hetzelfde :+ .

En wat krijg ik dan als antwoord: Nee dat hoeft niet. Ja, alles blijft bij hetzelfde, alleen het salaris van de nieuwe moet nog doorgegeven worden....o nee, dat heb ik zelf al gedaan van thuis uit.

-O- :o? . Dus geen eerlijk antwoord. Hij moet toch beseffen dat ik daar hoe dan ook achter ga komen (als ik al niet de verzonden mail naar X had gezien) als ik de salarisstroken van januari van ons te zien krijg, want ik zei nog: Ja, want ik moet toch zien of er iets in de netto over te maken bedragen veranderd is op de salarisstroken. Dat moet ik dan aanpassen in de betaallijst.

Erg vervelend dat hij niet eerlijk antwoord gaf. Nu kon ik dus ook niet verder erover vragen hoe en waarom, want als ik nu zou zeggen dat ik gezien heb dat zijn salaris wel degelijk is gestegen en niet gelijk is gebleven, dan zou ik hem dus erg in verlegenheid brengen. En daar zit ik ook niet op te wachten op iemand die uit schuldgevoel dadelijk allemaal dingen gaat zeggen die hij misschien niet wil zeggen.

Wij zijn maar met zijn tweeen op kantoor en nu dan 1 in de buitendienst, dus we houden nooit echt funtioneringsgesprekken. Als er iets niet goed zou functioneren, dan wordt daar meteen over gepraat.
Alleen ....om je baas ergens over aan te spreken vind ik toch wel moeilijk in dit geval.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:56

Ja maar je mag jou salaris nooit met die van hem vergelijken, zo werkt dat niet ;)

Er is maar een oplossing voor als je salaris verhoging wilt zal je het aan moeten kaarten bij je baas/manager :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:57

Je kan toch gewoon zeggen joh Sjors/Pim/ Baas/ meneer u zei toen en toen dat het salaris gelijk bleef, maar daar wil ik het toch nog even over hebben
<insert rij met redenen waarom je wel salarisverhoging hebt verdiend>
Kaart iig de inflatiecorrectie aan.

Dat zijn salaris is verhoogd hoef je niet eens over te beginnen. Dat is ook het hele punt niet, het gaat om jouw salaris en of daar wat bij kan komen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-01-15 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:58

Helemaal nu hij niet meer eerlijk is, is het voor jou misschien makkelijker om er op in te spelen. Je kan naar hem toe gaan en zeggen, je zei me dat er niks veranderde, maar ik heb dit en dit toevallig gezien.. Waarom wordt hier over niet eerlijk gecommuniceerd? Ik krijg er niet een heel goed gevoel bij dat er dingen voor mij verzwegen worden. Als het gewoon eerlijk gezegd wordt ben ik zeker de beroerdste niet.

Dat je hem in laat zien dat hij het gewoon bespreekbaar moet maken en dat je er hoe dan ook wel achter komt als hij iets verzwijgt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:04

Ehm, het is haar baas, haar salaris blijft hetzelfde. Met zijn salaris heeft zij toch geen zaken? Hoezo zou hij daarover verantwoording moeten afleggen?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:06

Bij ons worden er aan het einde van het jaar bonussen gegeven, de meeste mensen praten daar natuurlijk niet over maar met 1 collega heb ik goed contact en daarom weet ik wat zijn bonus was...
Dat was dus 800 euro terwijl ik maar 200 euro kreeg, en waarom? Joost mag het weten.

Ik ben blij dat ik andere mensen hun salaris niet weet, dan zou ik me alleen maar rottig voelen maar ik begrijp dat jij niet anders kan dan mensen hun salaris in kijken.

2 weken geleden werd er ook uit de school geklapt over bonussen hier in het magazijn waar door een jongen zo boos werd omdat hij veel minder had gehad dan de rest en is oververhit naar de directeur gestapt en ik hoorde hem schreeuwen tegen de directeur waardoor die jongen op staande voet werd ontslagen (hij heeft de volgende dag zijn excuses aangeboden en kwam de dag daarop gelukkig weer werken hier) zo zie je maar wat dat kan veroorzaken als je weet wat andere mensen krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:09

Ts, wacht tot je je salaris gekregen hebt, dan kun je alsnog het gesprek aanknopen en zeggen dat je, gezien de toename van de werkzaamheden een aanvulling op je salaris had verwacht. Ik weet niet hoe jouw salaris in verhouding staat tot andere banen op hetzelfde niveau, misschien daar eens naar kijken? Ook je leeftijd,ervaring enz spelen mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:15

Bij mijn man op het werk waren jaren de lonen bevroren.
Ook bij zijn tweede baantje (salarisadministratie) was duidelijk dat sommige er wel bij kregen en andere niet.
Maar dat is niet aan hem om daarover in gesprek te gaan, ook niet als zijn salaris niet was gestegen (of minder) dan die van een ander.
Als je niet met zulke info om kunt gaan dan moet je ander werk gaan doen.

Wel kun je natuurlijk vragen om verhoging, maar niet met als reden: Ik zag dat Pietje er wel bij kreeg en ik niet.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:31

Ayasha schreef:
Ehm, het is haar baas, haar salaris blijft hetzelfde. Met zijn salaris heeft zij toch geen zaken? Hoezo zou hij daarover verantwoording moeten afleggen?

Ik weet niet of je het tegen mij had, Maar misschien heb ik het verkeerd geïnterpreteerd maar ik maakte eruit op dat ze ieder jaar loonsverhoging krijgen (allemaal) en dat iedereen dat krijgt dit jaar behalve TS. Ik vind dat je dat dan best mag vragen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:43

Heel vervelend natuurlijk, maar het is toch niet standaard dat iedereen evenveel vooruit gaat met zijn salaris?
Vragen kan altijd. Zorg dat je met goede argumenten aan komt, wie weet wat ze dan zeggen.

Ik heb 5 jaar geen verhoging gehad.
Heel vervelend, maar ik ben allang blij dat ik werk heb.
En nu heb ik eindelijk wel een keer verhoging gehad.
Maar de meeste hebben geen verhoging gehad.
Een paar collega's die ik daarin vertrouw heb ik het verteld, maar die stappen ook niet naar de baas om te zeggen dat het niet eerlijk is.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:45

Wat staat er in je contract?

Als jij vind dat je loonsverhoging verdient op basis van je prestaties kun je dat zeker aankaarten. Het is niet zo dat als de 1 extra krijgt dat voor de ander ook geldt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:08

Ben blij dat ik het hier heb aangekaart.
Jullie hebben gelijk: je moet de een niet met de ander vergelijken.
Ik doe administratief werk, werk alleen, dus prestatieloon /bonus bij meer omzet of iets dergelijks is hier niet van toepassing.

In mijn contract staat niets over jaarlijkse verhoging, maar mij viel opeens wel weer wat in:....ik ben begin afgelopen jaar van een ander bedrijf overgenomen naar dit bedrijf (hij was voorheen ook directeur van dat andere bedrijf en vertrok een jaar eerder en hij vroeg me later of ik naar hem wilde overstappen). Hij kon me dan wel niet voor hetzelfde aantal uren in dienst nemen, maar zei toen wel: met de komende salarisverhoging zul je dan wel weer op ongeveer hetzelfde uitkomen. Nou dat tijdstip is NU, dus... heb ik wel een reden om het aan te kaarten zonder meteen over zijn loon te beginnen.

Normaliter geeft hij gewoon een % door van salarisverhoging aan het begin van het jaar. En zou er geen salarisverhoging zijn (dit is 1 keer eerder gebeurt en dat gold ook voor hem), dan wordt er van te voren over gesproken.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:14

Ik ben het eens met Sammie. Eigenlijk moet je enkel naar je eigen prestaties kijken, of het loon van je baas nu wijzigt of niet, daar heb jij cru gezegd geen zaken mee. Hij hoeft helemaal niet aan jou te communiceren ivm zijn loonsverhoging.
Als jij vindt dat je een loonsverhoging verdient, dan moet je voor jezelf duidelijk de redenen oplijsten waarom, en het gesprek met je baas aangaan. Het feit dat zijn loon omhoog gegaan is, zou in dat gesprek dus geen argument mogen zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:21

Best brutaal om het loon van de baas te gaan vergelijken met jouw eigen salaris terwijl je gewoon administratief medewerker bent...
Als je werk wil blijven houden lijkt het me niet verstandig het aan te kaarten. Voor jou honderden anderen, letterlijk. Zo werkt het tegenwoordig. Ik heb ze bij bosjes ontslagen zien worden met fraaie academische titels en al. En zéker brutaaltjes (volgens de baas) liggen er tegenwoordig zo uit bij veel bedrijven...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:52

Ts, zoals je het nu zegt kun je hem best even vragen hoe het zit met de BELOOFDE verhoging aangezien hij je dit mondeling heeft toegezegd. Anders had je net zo goed bij het andere bedrijf kunnen blijven.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:59

Je had duidelijkere afspraken moeten maken met je baas, ts. En op papier moeten zetten.

Je haalt er nu van alles bij wat niet relevant is of wat jij jij op jouw manier invult.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 18:40

Zoolgangster schreef:
Best brutaal om het loon van de baas te gaan vergelijken met jouw eigen salaris terwijl je gewoon administratief medewerker bent...
Als je werk wil blijven houden lijkt het me niet verstandig het aan te kaarten. Voor jou honderden anderen, letterlijk. Zo werkt het tegenwoordig. Ik heb ze bij bosjes ontslagen zien worden met fraaie academische titels en al. En zéker brutaaltjes (volgens de baas) liggen er tegenwoordig zo uit bij veel bedrijven...

Nou gewoon :+ ...zo gewoon ben ik ook niet. Ik ben aangenomen om de gehele boekhouding te doen. Uiteindelijk run ik het hele kantoor in mijn eentje en al helemaal als de baas 6-7-8 weken per jaar weg is.

Daarnaast heb ik allerlei werkzaamheden verricht die helemaal niets met mijn werk te maken hadden. Allemaal geen probleem mee gehad.
Brutaal? Misschien wel, maar de lijnen zijn hier heel erg kort. Je zit direct op elkaars lip. Alles wordt samen besproken, zelfs privedingen.
En tja, ik zie dingen waar ik mijn vraagtekens bij stel.

@ Boras: achteraf gezien idd verstandiger geweest om alles op papier te hebben, maar ik werkte al dik 10 jaar met deze baas. En normaliter wat hij zegt, komt hij ook na....misschien is hij het even vergeten (of kom ik nu heeel naief over :o? ).

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:30

Als hij zo ontwijkend is, is hij het waarschijnlijk niet vergeten, TS...

En brutaal, het gaat hier toch niet om het vergelijken van haar loon met dat van haar baas? Tuurlijk is het loon van de baas hoger dan het jouwe. Maar als alles normaliter besproken wordt op vlak van loon, is het nu gewoon wel vreemd dat er zo geniepig over gedaan wordt.

TS, ik blijf erbij, gewoon even met hem over hebben hoor...