vriend praat niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lilydj

vriend praat niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 21:47

hallo, ik weet niet zo goed meer wat ik moet om eerlijk te zijn..

ik heb nu 1,5 jaar een relatie met mijn vriend.
we hebben allebei al veel meegemaakt, ook samen.
nu is mijn vriend echt super, ik geef heel veel om hem, maar ik zit er best wel erg mee dat hij nooit ergens over praat.
wat als gevolg heeft dat onze relatie nu een beetje aan het uit elkaar vallen is voor mijn gevoel.

ik zie aan hem dat hij zich niet goed voelt, en merk dat ook heel erg aan de dingen die hij doet (veel gamen om te ontsnappen, zichzelf naar beneden halen, raar reageren op bepaalde situaties)
en dat doet mij ook veel, en ik heb geen flauw idee of ik er wat aan kan doen, en hoe ik dat dan ga doen..

ik zet dit topic neer om misschien wat tips te krijgen van mensen, want die kan ik denk ik wel gebruiken.

Anoniem

Re: vriend praat niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:48

Heb je ook met hem besproken wat je in de OP hebt gezet?

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:51

Weet hij ook dat jij er zo over denkt? Zo nee praat hier over, er over kunnen praten met je vriend is toch wel erg belangrijk.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:59

Zelf het gesprek starten. Kook zijn lievelingskostje, telefoon eruit trekken/uitzetten, tv uit, kaarsjes aan, muziekje aan. En als je geen keukenprinses bent of dit makkelijker/veiliger vindt, ga wandelen. Dan hoef je elkaar niet aan te kijken en kan het soms makkelijker zijn om dingen te vertellen.

Om niet aanvallend over te komen en het dus open te houden, kun je de dingen naar jezelf toe trekken: Ik heb het gevoel dat, ik heb het idee dat, voor mijn gevoel, etc. Héél goed luisteren naar wat hij zegt, maar misschien nog wel belangrijker HOE hij het zegt. Daar haal je vaak meer uit, dan de eigenlijke woorden. En wees niet bang voor stiltes. Soms moet iemand even heel goed nadenken hoe en wat hij gaat zeggen, zeker als hij al niet zó'n prater is. Geef hem de ruimte en de tijd.

Heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:05

Je gaat hem niet kunnen dwingen, waarschijnlijk gaat dat nog averechts werken ook.

Wellicht kun je hem een brief schrijven waar bij je je gevoel neer zet, maar zoals hier boven beschreven: betrek het wel op jezelf.

Hij gaat de tijd krijgen het op zijn eigen tempo te lezen en te verwerken zonder dat iemand direct antwoord terug verwacht en kan hij op zijn eigen manier denken over een respons. Niet iedereen is even goed in praten, en een gesprek 'eisen' kan iemand doen dicht slaan is mijn ervaring.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 22:12

Bizzybijtje schreef:
Heb je ook met hem besproken wat je in de OP hebt gezet?

ja ik heb hem verteld wat ik ervan vind, maar hij zegt dat ie het heel moeilijk vind om zijn gevoelens te kunnen vertalen zegmaar, weet niet precies hoe je dat zegt:P

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:12

Ik ben zelf zo. Ik wil nooit mensen lastig vallen met mijn zorgen en problemen en daarom houd ik alles voor mezelf, omdat ik vind dat ik sterk genoeg moet zijn om het zelf op te lossen. Het is niet de meest gezonde manier om te zijn in een relatie en ik probeer eraan te werken, maar als ik het ergens moeilijk mee heb dan loop ik er dagen mee tot mijn vriend moet trekken en sleuren voordat ik vertel wat er is. En ik waardeer het altijd heel erg als hij oprecht vraagt wat er is, want dan heb ik het gevoel dat ik hem niet lastigval met mijn problemen maar hij het oprecht wil weten. Dus ik zou het hem zelf oprecht vragen.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 22:16

Kala schreef:
Zelf het gesprek starten. Kook zijn lievelingskostje, telefoon eruit trekken/uitzetten, tv uit, kaarsjes aan, muziekje aan. En als je geen keukenprinses bent of dit makkelijker/veiliger vindt, ga wandelen. Dan hoef je elkaar niet aan te kijken en kan het soms makkelijker zijn om dingen te vertellen.

Om niet aanvallend over te komen en het dus open te houden, kun je de dingen naar jezelf toe trekken: Ik heb het gevoel dat, ik heb het idee dat, voor mijn gevoel, etc. Héél goed luisteren naar wat hij zegt, maar misschien nog wel belangrijker HOE hij het zegt. Daar haal je vaak meer uit, dan de eigenlijke woorden. En wees niet bang voor stiltes. Soms moet iemand even heel goed nadenken hoe en wat hij gaat zeggen, zeker als hij al niet zó'n prater is. Geef hem de ruimte en de tijd.

Heel veel succes!

dit doen we al vaak hoor, we praten ook wel de hele dag door, en voel me ook totaal niet ongemakkelijk bij hem, en ik denk hij ook niet bij mij.
maar als ik zie dat hij ergens mee zit, en ik vraag wat er aan de hand is, of dat hij er misschien met me over wilt praten is sluit ie zichzelf altijd helemaal af.
en dat heb ik zelf ook heel lang gedaan, maar als je nooit over je gevoelens praat wordt je gek, en daar maak ik me zorgen om..

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:22

Ik heb ook zo'n vriend, hij is totaal geen prater en uit moeilijk zijn gevoelens.

We hebben soms wat communicatieprobleempjes daardoor, aangezien ik heel gevoelig ben en juist álles zeg :')

Bij ons helpt het inderdaad zoals hiervoor al aangegeven: tv uit en recht tegenover elkaar zitten. Dan komt het meeste er na een tijdje wel uit :)
Verder lees ik even mee voor eventuele andere tips die misschien langs komen!

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 22:29

hihi, ik ga morgen voor de eerste keer eten maken voor mn vriend, yayy xd
Hopen op succes! :P

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:27

Succes vandaag met je etentje :).

Mocht er nog niks uitkomen is het misschien inderdaad handig hem een brief te schrijven, zodat hij kan nadenken over zijn respons. Ik vind het zelf ook fijn als ik even kan nadenken, zonder dat iemand me aan loopt te staren, wachtend op antwoord.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:25

Heb zelf in een vergelijkbare situatie gezeten en daar werkte het forceren zoals hierboven word omschreven echt niet. Als iemand al geen prater is gaat het echt niet helpen om 'm te dwingen om te praten, het is vaak geen onwil, maar het feit dat hij geen woorden kan vinden om zijn gevoelens te omschrijven. Bij hem werkte het veel beter om te wachten tot hij zelf een keer iets zei en daarop in te haken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:31

Je moet een man niet proberen te laten zijn als een vrouw. Dat jij het fijn vindt om over je gevoelens te praten betekent niet automatisch dat hij dat ook fijn vindt. Dat is een manneneigenschap.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:33

Hoe is het gegaan gisteren TS? :)

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 14:51

MevrouwtJ schreef:

nou uiteindelijk hebben we pizza gegeten en hebben we de hele avond puppies gekeken :')
totaal een mislukte poging dus, maar we hebben het wel gezellig gehad :P
Edit: we hebben btw pizza gegeten omdat mn vriend daar zin in had, niet omdat ik niet wou koken :')

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:55

Mijn man was ook geen prater.
Wat bij hem werkte was samen met de honden wandelen.
Kon hij kwijt wat hij kwijt wilde in een ongedwongen setting.

Nu komt hij vaak na het eten even kletsen als puberzoon naar boven is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:03

Wonen jullie samen?

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:05

lilydj schreef:
MevrouwtJ schreef:

nou uiteindelijk hebben we pizza gegeten en hebben we de hele avond puppies gekeken :')
totaal een mislukte poging dus, maar we hebben het wel gezellig gehad :P
Edit: we hebben btw pizza gegeten omdat mn vriend daar zin in had, niet omdat ik niet wou koken :')

Als de sfeer goed is, gaat hij waarschijnlijk zelf wel praten op een gegeven moment :).

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:07

Een goede sfeer is vaak belangrijk :).
Als jullie goed kunnen kletsen en het is gezellig, vertelt hij het misschien wel.

Zowel ik als mijn vriend zijn geen grote praters, dus het is bij beide er uit trekken wat we willen zeggen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:31

Ik heb mijn man gewoon zo pisnijdig gemaakt dat er een suikerpotje door de kamer vloog :P
En toen riep ik: Hehe, eindelijk reactie! :D

Vervolgens keek hij me zeer verbaasd aan maar het werkte wel, eindelijk toonde hij zijn gevoelens.
Ik heb een gruwelijke hekel aan mannen die zogenaamd alles goed en mooi vinden en nooit hun eigen mening geven en dus ook niet hun eigen gevoelens prijs geven.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:18

pillow schreef:
Wonen jullie samen?

Lijkt mij niet. In haar profiel staat dat ze 15 is;)

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 20:03

doezel2 schreef:
pillow schreef:
Wonen jullie samen?

Lijkt mij niet. In haar profiel staat dat ze 15 is;)

nou.. we wonen dus wel samen, beetje raar verhaal :o

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:54

Hoe oud is je vriend dan. lijkt me ook niet goed twee kinderen die samenwonen, wat wil je daar van verwachten. En je hebt nog nooit gekookt? wie doet dat dan.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:41

hoe oud mijn vriend is wil ik eventueel wel in pb zeggen, verder ja ik heb weleens gekookt hoor, ik kan ook wel koken, alleen mijn vriend kan veel lekkerder koken en vind het ook leuker dan mij, dus hij kookt eigenlijk altijd :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:44

spatter schreef:
Ik heb mijn man gewoon zo pisnijdig gemaakt dat er een suikerpotje door de kamer vloog :P
En toen riep ik: Hehe, eindelijk reactie! :D

Vervolgens keek hij me zeer verbaasd aan maar het werkte wel, eindelijk toonde hij zijn gevoelens.
Ik heb een gruwelijke hekel aan mannen die zogenaamd alles goed en mooi vinden en nooit hun eigen mening geven en dus ook niet hun eigen gevoelens prijs geven.

Heel herkenbaar, ik heb mijn man in toen we net samenwoonden een paar keer echt pisnijdig gekregen. Tegenwoordig is het (tegenover mij) best wel een prater, en daar voelt hij zich ook goed bij. Veel beter dan opkroppen, want ook dat komt er uiteindelijk altijd weer uit (en dan meestal op minder fijne manieren) of het gaat iemand gigantisch in de weg zitten.